1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

HELP! Auto doet niets meer (Ford Focus 3 Econetic 1.6 diesel)

Discussie in 'Electronica' gestart door Richardvdsv, 1 okt 2019.

  1. Inderdaad ! Al moet ik zeggen dat bij een MK3 alleen de IPC veel tijd neemt. Echt aan de lader hangen doe ik ook niet als ik met UCDS bezig ben.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  2. Pcm Brick weet ik niet zeker. Forscan en focccus zien wel een pcm.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  3. Ben er zowiezo klaar mee. Heb net alles opgeruimd en ik ga de hulpdiensten vandaag inschakelen en naar Ford gragage laten afslepen.[emoji3525]

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  4. Verstandig!




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. Auto is net afgesleept naar Ford Dealer. . To be continued.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  6. Accu net doorgemeten zoals het moet. Accu is perfect gebleken.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  7. nou, fingers crossed dan maar.
    hopen dat de dealer een beetje meedenkt en een uitdaging niet uit de weg gaat.
    je hebt er niks aan als ze roepen dat alle elektronica vv moet worden
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  8. Eerlijk en open zijn over wat er is gebeurd, dan krijg je geen andere dingen ter rep lijkt me.

    Succes! Ik hoop dat het snel en goed opgelost wordt.
     
    meeder vindt dit leuk.
  9. Succes, hopelijk vallen de kosten mee.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. Ja, normaal gesproken vingers crossed. Maar er wordt niks vervangen wat niet nodig. Gaat zeker niet gebeuren zonder mijn toestemming. Maar hopen op een goede monteur met verstand van zaken en welwillendheid. Dus stel me hierin positief op. Komt goed. [emoji4]

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Een paar uur gaat het wel kosten gezien de uren die ik er ook al heb ingestopt.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  12. Laat dit dan een voorbeeld zijn voor andere die ook gaan werken met Forscan en Focccus etc.

    Het kan dus gruwelijk mis gaan !


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    Richardvdsv vindt dit leuk.
  13. En altijd EEN lader aan de accu tijdens gebruik. [emoji51]

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  14. Update. Ford heeft diagnose gedaan en Bcm komt niet in wakeup stand. Opnieuw flashen heeft niet geholpen. Advies Ford Bcm vervangen. Ook omdat de alarmlichten het niet meer doen denkt Ford dat Bcm toch stuk is. Klinkt plausible maar ik hoor graag jullie advies.

    Wat denken jullie?
     
  15. als ze niet in staat zijn om nieuwe software op de bcm te zetten en jouw is het zelf ook niet gelukt. dan lijkt het idd dat de bcm de kluts kwijt is.
    tenzij iemand op geheugen vlak iets kan doen, zoals een nieuwe erop solderen. kom je uit op nieuwe bcm
     
    Richardvdsv vindt dit leuk.
  16. Hierbij een update van de status van mijn Focus: Niet eentje om vrolijk van te worden overigens:

    1. Een gebruikte BCM is woensdag met goedkeuring van Ford aangeleverd en in de auto gezet.
    2. De gebruikte BCM bevatte helaas crash data (kwam uit schadeauto) en heeft de RCM platgelegd omdat deze crashdata inde BCM detecteerde. De gebruikte BCM is locked en is niet meer te gebruiken.
    3. Verse nieuwe BCM besteld bij FORD en is vandaag geleverd,
    4. Vanmiddag zijn ze begonnen met inbouwen en na eerste diagnose en testen blijkt in de PCM het verkeerde VIN nummer te staan, waarschijnlijk heeft de PCM dit overgenomen van de gebruikte BCM. Dit was voor de FORD monteurs ook iets nieuws wat ze nog niet hadden meegemaakt. Hierdoor geen wake-up mogelijk tussen BCM en PCM.
    5. Volgens monteur werkt Ford overigens niet meer met IDS bij module programming maar met GFDRS en gebruik van IDS is volgens monteur niet meer toegestaan door FORD. Huh ?????????
    6. Resultaat, de auto vertoond nog geen teken van leven.
    7. Maandag gaan ze verder. Oude BCM wordt teruggeplaatst met hoop dat de juiste VIN weer door PCM wordt overgenomen.
    8. Daarna nieuwe BCM weer monteren en hopen dat ze weer een wake-up kunnen realiseren tussen BCM en PCM.
    to-be-continued.
     
  17. dat is een zware reanimatie zeg :shock:
     
    Richardvdsv vindt dit leuk.
  18. Jeeeetje, [emoji85]!
    Het wordt nu echt serieus.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    Richardvdsv vindt dit leuk.
  19. Das mooi ködt :nocheer: of klöte
     
    Richardvdsv vindt dit leuk.
  20. Persoonlijk verwacht ik niet dat de BCM daadwerkelijk kapot is. Ik verwacht eerder dat de BCM als gevolg van de te lage accuspanning tijdens het programmeren zichzelf heeft uitgeschakeld en dat als gevolg hiervan de software corrupt is geraakt.

    Zelfs als de BCM gedurende diagnose nog gewoon te benaderen is kan het voorkomen dat het opnieuw programmeren van de software (dit zijn meerdere bestanden) niet lukt of geen resultaat heeft.

    De enige optie die je dan nog hebt is proberen een recovery uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld met het FoCCCus programma. De grootste kans op succes heb je wanneer de recovery procedure buiten de auto wordt uitgevoerd. De betreffende module wordt hierbij simpelweg alleen op een 12-Volt DC spanning en de diagnose interface aangesloten. Voor het uitvoeren van de recovery procedure dient het hardware nummer van betreffende module handmatig te worden ingevoerd zodat het FoCCCus programma vooraf weet welke module het betreft en deze gegevens niet hoeft uit te lezen uit de module. Tevens is het van belang om tegelijkertijd de module van spanning te voorzien en de procedure te starten. Op deze manier wordt de recovery procedure gestart voordat de module volledig opstart en een zelfdiagnose uitvoert die een succesvolle recovery kan verhinderen.

    Op deze manier heb ik al meerdere modules succesvol tot leven weten te wekken.




    Een gebruikte BCM welke crashdata bevat kan probleemloos worden toegepast mits de crashdata wordt gereset. Bij de meeste BCM types kan dit softwarematig met bijvoorbeeld Forscan. De crashdata kan hierbij maximaal 5 keer worden gereset. Er zijn echter ook BCM types waarbij de crashdata reset functionaliteit (nog) niet wordt ondersteund of niet werkt. Om bij deze BCM types de crashdata te resetten dient de EPROM welke de crashdata bevat te worden herprogrammeerd met een geschikte programmer. Er zijn bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd en dit kunnen uitvoeren.

    Bij de Focus 3 is het VIN nummer van de BCM zeer eenvoudig te wijzigen met het Ford IDS diagnosesysteem d.m.v. de (verborgen) special functions met code 60274 – IDENT_LAUNCH_CCC_ENGINEERING_APP. In principe is het dus helemaal niet nodig om de originele BCM terug te plaatsen om het VIN nummer te wijzigen.

    Het klopt inderdaad dat Ford is overgestapt naar het online GFDRS diagnosesysteem maar dit is een proces dat al jaren loopt. Jaren geleden heeft Ford naast het oude vertrouwde offline IDS diagnosesysteem het online FDRS systeem geïntroduceerd. Bij de Focus 3 was de functionaliteit van IDS al relatief beperkt. Sommige diagnose functionaliteit was al alleen via FDRS beschikbaar. Bij nieuwere Ford modellen is de functionaliteit van IDS nog verder beperkt of helemaal niet meer ondersteund.

    Het grote voordeel van GFDRS is dat de meeste diagnose en programmeer functies tegen betaling toegankelijk zijn mits je in het bezit bent van een geschikte/ondersteunde J2534 pass-thru diagnose interface (bijvoorbeeld een VCM 2) en een ETIS account (als onafhankelijk bedrijf).


    In dit geval hoop ik voor je dat het probleem na het vervangen en herprogrammeren van de BCM is opgelost.
     
    Richardvdsv vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina