1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Heeft mijn automaat een oliefilter?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dirk Dirksen, 15 sep 2020.

  1. Hallo,
    Heeft mijn 2008 Ford Focus 2.0 Duratec (benzine) een Olie filter in de 4traps automaat (4F27E).
    Ivm het spoelen hiervan (150.000km /12 jaar)
    En bedrijf 1 gebruikt een cleaner bij het spoelen en/of een additief achteraf terwijl bedrijf 2 alleen zweert bij spoelen en verversen met olie?
     
  2. elke bak heeft een filter. zelfs een handbak. bij handbak is het een magneet, waar de ijzervijzel aan vast blijft zitten.
    automaat heeft een filter, moet dan deksel verwijderen

    google je beste vriend, 4F27E filter change en boven aan stond hij al.
    staat ook direct bij dat filter met pakking 58euro kost.

    spoelen is niks meer dan nieuwe olie erin keer rijden en dan weer olie verversen. bedrijf 1 doet er dan nieuwe olie en cleaner. na tijdje rijden alles verversen en dan nieuwe olie weer met additief.
    terwijl de nieuwe olie als die juist is, al additief heeft en goed genoeg. additief hoeft dan niet. doe je alleen als je problemen hebt met schakelen.
    bedrijf 2 doet wat iedereen doet. pan eronder uit oliefilter vervangen en weer op peil zetten

    je doet toch ook niet bij elke beurt je motorolie verversen met cleaner, dan nog een keer om daar weer additief bij te doen.
    wat je doet is verversen. en als je probleem hebt doe je het eerst met cleaner en met warme motor aftappen. daarna nieuwe olie erin en meer doe je niet.
     
    Dirk Dirksen vindt dit leuk.
  3. Dank u voor de info
     
  4. Er is nogal een verschil tussen aftappen en vullen of spoelen. Bij aftappen blijft er een deel van de olie achter in de koppelomvormer terwijl bij spoelen alle oude vloeistof wordt opgevangen en nieuwe erin gepompt.

    Dit kan met en zonder additieven. Met de nieuwe olie wordt er gespoeld. Dit doen ze door de auto op temperatuur te laten komen en door alle versnellingen heen te laten gaan. Vervolgens wordt er nogmaals gespoeld en gaat de definitieve olie erin.
     
    Dirk Dirksen vindt dit leuk.
  5. Alleen kan bij een bak met veel kilometers er ook een probleem ontstaan door het spoelen. Als er al vrij veel frictiemateriaal van de banden en koppelingen is gesleten dan zit dat in de olie en dat helpt bij het werken van deze componenten.
    Als je dan alle olie er uit flushed kan het zijn dat de bak slechter gaat werken.
    Toegegeven op dat moment is de bak eigenlijk al aan revisie toe.

    Ik gebruik liever het advies wat in Amerika veel wordt gebruikt bij de 6F35 bak van Ford. Elke 50.000km olie verversen en niet flushen. Op die manier zorg je dat er altijd voldoende verse olie in de bak zit en verleng je de levensduur. De 6F35 (Focus 3, Kuga en C-Max met 1.5 Ecoboost) heeft namelijk geen filter dat je makkelijk kan vervangen (de behuizing moet gesplitst worden).
     
    Dirk Dirksen vindt dit leuk.
  6. Goed filmpje ook!!
     
  7. Ik had een Honda automaat en wilde deze laten spoelen omdat het schakelen niet soepel meer ging, verschillende automaat specialisten (revisiebedrijven) gebeld en het antwoord was overal hetzelfde, niet doen.
    De reden; bij een oudere bak komen met spoelen aangekoekte resten los ook al zie je die niet, ook keerringen gaan lekken doordat de aangekoekte filmlaag (zeer dun) ook oplost.
    Je bak kan daardoor meer problemen krijgen en gaan lekken, misschien gaat het de eerste maanden goed en daarna kun je een dure reparatie tegemoet zien.
    Bij mijn Honda kon ik volstaan met een kabel te gaan spannen om de bak weer soepel te laten schakelen, wist alleen een Honda specialist en daarna schakelde de bak weer als boter.
     
    Dirk Dirksen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina