1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Heeft iemand ervaring met de ST Line i.c.m. een caravan?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Eric Penning, 31 jan 2020.

  1. Schakelen lukt mij ook nog wel maar ik wil eigenlijk niet meer zonder automaat. Als je daar eenmaal aan gewend bent is het wel heel fijn en al helemaal met een hut aan de haak :)
     
  2. Het blijft wel een focus hè...het is geen S-max...wat ik bedoel is dat wat je màg trekken niet altijd verstandig is...als je echt op vakantie wil met 1700 kg aan de haak zou je dan niet een iets zwaardere auto nemen? De caravan wordt t.o.v. het autogewicht dan wel erg zwaar. Dan kan je goed beladen, antislingerkoppeling etc, maar bij een noodstop of uitwijk wordt het wel tricky...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
    meeder vindt dit leuk.
  3. Het hang er ook vanaf waar je heen gaat.
    In ons geval mag de auto 1500kg trekken maar onze caravan mag maximaal 1300kg wegen (in de praktijk komen wij gewogen niet boven 1200kg). Wij gaan normaal richting Zweden, Noorwegen en Finland en dan wil ik wel wat marge overhouden.
    Als ik binnen Nederland zou blijven zou ik wel genoegen nemen met iets minder marge.
     
  4. De focus 3.1 die we nu hebben mag 1500 trekken onze caravan mag 1350 wegen beladen op de weegbrug was die 1265 kg is netjes en goed mee te rijden. Nu willen we een iets grotere caravan en lopen er tegenaan dat het dan al gouw 1500 kg wordt met een laadruimte van Maar 150 kg dat is wat krap zeker als je bedenkt dat die 150 kg niet alleen de bagage is maar ook eventuele artikelen als mover tent, luifel dan blijft er maar een 50 kg over om aan spullen mee te nemen, Endstra is ontoereikend door het plaatsen van een verzwaarde as tot 1700 kg krijgen we meer laadvermogen het totale gewicht zal niet ver boven de 1500 kg uit gaan komen maar wat marge is prettig

    en daarbij als Ford aangeeft dat ie 1700 kg mag trekken ik ga er geen 120 mee rijden.
     
    meeder vindt dit leuk.
  5. Dat is dan inderdaad een prima marge.
     
  6. Heel erg bedankt voor alle reacties!
     
  7. Hier een C-Max 1.6 ecoboost met 182 PK. Aan de haak een Ventana 510TS van 1500 kg. Geen enkel probleem, ook niet in de Alpen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  8. Hierbij even een reactie en mijn eigen bevindingen over het rijden met een caravan in combinatie met een MK4 Focus ST-Line wagon.

    hierboven lees ik verschillende berichten over het trekken van 1700kg met de 182pk versie. Ik denk dat het dan gaat om een MK3 want de MK4 mag in dit geval 1600kg trekken. Met de MK4 150pk is dit 1500kg.

    Wij hebben de afgelopen 3 weken voor het eerst met een caravan gereden met onze MK4 1.5 EcoBoost Automaat. Het gaat hier om een Knaus Sport 450FU welke max. 1500kg mag wegen. Uiteindelijk gewicht schat ik in op ongeveer 1300kg.
    Ik kan niet anders zeggen dat het een fantastische trekauto is icm het genoemde gewicht van de caravan.
    Wij zijn naar Toscane geweest, een rit van 1380km, en heb geen enkel moment het idee gehad de controle te verliezen. Zowel bergop als bergaf houdt de auto zelf de snelheid (+/- 95km/h) vast. Zelfs met afdalingen tot 8%. Met dalingen met meer dan 8% moest ik af en toe even terugschakelen om de snelheid af te remmen, maar ook dan hoeft er maar sporadisch even bijgeremd te worden.

    Bergop versnellen om een langzamere klimmer in te halen is ook geen enkel probleem. Automaat schakelt zelf netjes een tandje (of 2) terug en je zit zonder moeite zelfs boven de 100km/h.

    Om nog relaxter te kunnen rijden is een beetje extra koppel wellicht wel lekker, maar dat is een luxe probleem. Wellicht toch maar eens het chippen bekijken en uitzoeken!

    Dan het verbruik. Dit zat zowel op de heen- als terugreis tussen de 1 op 8 en 1 op 11 gemiddeld. Afhankelijk van de diverse omstandigheden. Niet bijzonder zuinig, maar ook niet schokkend voor een combinatie met een gewicht rond de 3000kg.

    Persoonlijk zou ik met mijn Focus het gewicht van de caravan niet meer dan 1450kg willen trekken. Hiermee is de combinatie heerlijk in balans
     
  9. Dank voor je uitgebreide verslag!
    De mk4 182pk mag wel degelijk 1700kg trekken. Hier een screenshot van de RDW app.
    [​IMG]
     
  10. Wellicht dan dat de allereerste MK4 Focus dit trekgewicht hebben gekregen. Heb net nog eens in de brochure gekeken die ik hier thuis heb liggen en daar staat wel degelijk 1600kg.

    Zelfs een ST mag “maar” 1600kg trekken. Enige uitzondering was de 2.0 diesel met handbak. Die mag 1700kg trekken.
    Met introductie van de automaat op de 2.0 diesel is dit echter ook 1600kg geworden en mag er geen enkel model meer trekken dan dit
     
    meeder vindt dit leuk.
  11. Deze is van 18 maart 2020 en mag volgens de RDW ook 1700kg trekken.
    [​IMG]
     
  12. Zijn alle wel hand geschakelde uitvoeringen de automaten mogen 100 kg minder trekken volgens de lijst die ik op de Ford site gevonden. Had.
     
  13. Ja correct, dat is de huidige lijst / brochure! Maar gewichten zijn dus al wel een paar keer gewijzigd. Zal ook wel te maken hebben met de gewichten van de auto zelf. Het vermogen, het type aandrijflijn etc.

    Neemt niet weg dat ik er zelf geen 1700kg achter zou hangen. Daar zou ik toch een type grotere / zwaardere auto voor kopen!
    Die 32pk en zelfs minder gewicht van de handbak gaan dat niet goed maken.
     

Deel Deze Pagina