1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk Heeft chippen nut?

Discussie in 'Performance' gestart door NicoFocus3, 14 jul 2018.

  1. Ja, 300€ is best goedkoop.
    Mebu heb ik zelf geen ervaring mee.

    Maar ze gebruiken software van Ziptuning en die staan nou niet bepaald goed bekend, dus dat ga ik op zeker niet doen.
     
    Ridley vindt dit leuk.
  2. Ik twijfel enorm over het chippen aangezien er in NL niet echt een tuner is welke alleen Ford chipt. Voor VAG zijn er een aantal tuners welke zich alleen maar richten op VAG en daarmee veel kennis hebben. Daar heb ik meer vertrouwen in als een tuner die elk merk chipt. ZIP is sowieso een nogo.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  3. Welke motor heb je?
     
  4. Dat was mij ook al opgevallen dat er geen echte ford tuner is hier in nederland, ik kom ook van de vag af, ook daar zijn maar een paar goede van hier in nederland hoor.
     
    Ridley vindt dit leuk.
  5. Ik rijd nu Skoda Fabia en die heb ik bij Vagtechniek laten chippen. Enkele meetings gehad met het forum bij JD en TVS, maar dan heb je al wel drie prima keuzes. Dat zijn er al 3 meer als Ford [emoji1].

    Ik ga een 1.0 125pk rijden vanaf volgende maand en bij de proefrit was ik niet ontevreden over de performance. Al is het uiteraard geen strepentrekker. Ik merkte weinig verschil tot 130km met de 1.5 150pk versie.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  6. Weet niet wat je zoekt kwa verbruik?
    Maar als je dat niet veel uitmaakt, dan zou ik de 1.5 kiezen.
    Rij zelf ook met de 1.0 hoor sinds kort, en met heel veel plezier, maar mn vriendin rijd met de 1.5 150pk en die rijd toch wel anders hoor, beter wil ik niet zeggen maar er is duidelijk verschil.
     
  7. 1.0 is al gekocht, dus ik ga er vanuit dat ik dat zoek. Ik heb niet echt gekeken naar verbruik, meer een mooie auto die alle opties heeft welke ik wilde en het moest een ST-line zijn.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  8. Reactie gehad (eerder al, maar ging paar keer heen en weer).

    Turbo is volgens UT identiek, zelfde onderdeelnummee.

    Het filiaal in Delfzijl van UT is eem officiële Ford tuner, dat wist ik niet.
     
  9. Zoek even op het forum naar berichten van JW, de turbo's van 100 en 125 pk zijn niet gelijk, en er zijn meer verschillen tussen de 2 versies.
     
  10. Die reactie van JW heb ik al meegenomen in dit topic en ook doorgestuurd naar UT.
    Zij zeggen dat het dezelfde is en ook bij Rica zijn de eindwaarden van het chippen gelijk (wat impliceert dat zij dat ook zeggen).
    Misschien kan @JW aangeven waar zijn info vandaan komt?

    Andere verschillen zijn voor het chippen niet zo interessant, gaat voornamelijk om de turbo.
     
  11. Mijn info komt rechtstreeks uit het Ford Ecat onderdelenprogramma.

    De 100 PK versie is dus zeker te weten motorisch niet hetzelfde als de 125 PK of 140 PK versie.


    Daarbij is het chiptunen van de 100 PK versie vanwege de IB5 versnellingsbak vragen om problemen. Het is niet voor niets dat de 100 PK versie geen overboost functie heeft. De versnellingsbak kan het extra koppel simpelweg niet aan. Wanneer je online gaat zoeken kom je bovengemiddeld veel gevallen tegen van schade aan de versnellingsbak van (standaard) 1.0 ECOboost motoren i.c.m. De IB5 bak (zowel Fiesta als Focus). Hier zijn op andere forums ook diverse topics over te vinden
     
  12. Dat van de versnellingsbak is bekend. Eigenlijk gewoon niet doen (en vreemd dat het toch overal aangeboden wordt).

    Dat er verschillen zijn is ook wel duidelijk. Maar het gaat nu om de turbo, die toch hetzelfde is.
     
  13. De turbo van de 100 PK versie en de 125 PK versie zijn in verreweg de meeste gevallen zeker niet hetzelfde.

    De turbo van de 1.0 ECOboost is diverse keren gewijzigd. De periode dat de 100 PK versie en de 125 PK versie voorzien waren van dezelfde turbo was slechts zeer kort. Tevens zit er verschil in de turbo's die zijn toegepast op de Fiesta en de Focus. Zo heeft mijn 125 PK versie bijvoorbeeld dezelfde turbo als op de 140 PK versie in de Fiesta werd toegepast. Bij latere productie data is dit weer niet het geval.


    Ik heb onlangs een (defecte) turbo van een 100 PK 1.0 ECOboost bekeken en uit elkaar gehaald. Na deze te hebben vergeleken met de originele turbo van mijn 125 PK 1.0 ECOboost bleek duidelijk dat er verschil zit in het schoepenwiel van beide turbo's. Zo zit er verschil in materiaal van het schoepenwiel en is de vorm van de bladen iets verschillend.
     
  14. dan ben ik benieuwd hoe UT hun verhaal kunnen verdedigen.
    van JW weet je dat het uit betrouwbare bron komt en hoe zit dat bij UT (en Rica)

    ik ben niet zo technisch aangelegd maar zelfs ik begrijp dat tunen niet alleen om de turbo gaat.
     
  15. Mwoh, chippen is over het algemeen alleen zinvol bij turbomotoren. Atmosferisch is er nauwelijks winst te halen (geknepen motoren uitgezonderd).
    Als je verder wil met tunen dan gaat er meer meespelen.

    Ik heb genoeg gelezen op het forum om JW als betrouwbaar te zien. Maar dat het goed aangeschreven Rica en UT iets beweren (de laatste ook als Ford dealer) is ook wat waard.

    De update voor de slippende koppeling heeft overigens effect op de tuning. Dus dat moet eerst.
     
  16. dus hun onderbouwing is als het hetzelfde onderdeelnummer is dan is het goed?
    dan vind ik de onderbouwing van JW toch echt geloofwaardiger, ondanks het feit dat ze zeggen dat ze Ford dealer zijn?
    kan daar trouwens niets over terugvinden op de Ford.nl site (of ik zie het niet)

    dat chippen voornamelijk nut heeft bij turbomotoren begrijp ik, wat je bedoelt met "Als je verder wil met tunen dan gaat er meer meespelen." begrijp ik dan weer even niet.
     
  17. Hun onderbouwing is dat het geen verschillende turbo's zijn, maar dat de turbo's in de 100 en 125 pk hetzelfde onderdeelnummer hebben.

    https://www.autobolhuis.nl/service/tuning
    https://www.ford-autobolhuis.nl/

    Of ze nou dealer zijn of onderdeel van de dealer of nog anders, geen idee. Dit kon ik online vinden.

    Er is een klein beetje winst te behalen als de auto geen turbo heeft.
    Met turbo is die winst(mogelijkheid) veel groter.

    Wanneer je nog verder wilt dan moeten er andere zaken aangepakt worden; onderdelen vervangen etc etc/
    Ik weet niet wat ik daar aan uit moet leggen, tuning wordt al zó lang gedaan.
     
  18. In Nederland is geen enkele tuner goedgekeurd door Ford Nederland. Zelfs de gerenommeerde Engelse tuners welke in de UK en diverse andere landen met behoud van fabrieksgarantie (via een geselecteerd aantal Ford dealers) chiptuning aanbieden worden door Ford Nederland niet geaccepteerd.

    Wanneer je je Focus dus laat chiptunen vervalt dus in alle gevallen de fabrieksgarantie. Nu zijn er wel tuners die pretenderen de fabrieksgarantie "over te nemen" maar in de meeste gevallen betreft het dan een soort verzekeringen welke door de betreffende tuner wordt afgesloten bij een derde partij. De voorwaarden hiervoor zijn dan vrijwel nooit gelijk aan de originele garantievoorwaarden.


    Ik heb ooit een overzicht gemaakt van de verschillende turbo's die op de verschillende versies van de 1.0 ECOboost zijn toegepast. Ik zal volgende week eens kijken of ik deze nog ergens heb.
     
  19. Intercooler, lucht inlaat (filter en of buis) uitlaat met of zonder sportcat., bougies, inspuiting, ophanging van het blok, koppeling, vliegwiel, etc.etc.etc. The sky is the limit
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  20. Hun onderbouwing is dat het geen verschillende turbo's zijn, maar dat de turbo's in de 100 en 125 pk hetzelfde onderdeelnummer hebben.

    wat ik al eerder probeerde te zeggen dat het chip tunen invloed heeft op meerdere dingen dan alleen de turbo.
    als ik ST velgen onder mijn dieseltje zet wil dat niet zeggen dat ik net zo hard ga als een ST ;)




    https://www.autobolhuis.nl/service/tuning
    https://www.ford-autobolhuis.nl/

    Of ze nou dealer zijn of onderdeel van de dealer of nog anders, geen idee. Dit kon ik online vinden.

    toch niet goed gezocht dus :weird:
    zie opmerking van JW


    Wanneer je nog verder wilt dan moeten er andere zaken aangepakt worden; onderdelen vervangen etc etc/
    Ik weet niet wat ik daar aan uit moet leggen, tuning wordt al zó lang gedaan.

    ik denk dat je nu 2 dingen door elkaar haalt.
    chippen is niks meer of minder dan software update die voor jouw motor geschikt is (en andere met dezelfde motorinhoud)
    tunen kan zowel software of hardware bevatten, en een custom software voor jouw auto geschreven is altijd een veelvoud van de prijs dan wanneer je een chiptune laat doen.
     

Deel Deze Pagina