Goedenavond allemaal Bij deze kan ik hier handboeken en tekeningen posten van de meeste voertuigen met betrekking tot de elektronica en de locaties!! ik geef een voorbeeld en daarna kunnen jullie een verzoek in dienen van wat jullie willen weten.. Dit kan varieren van een distributie in en uitbouwen tot aan de locaties van alle elektronische componenten en zekeringen.. ik geef geen garantie maar wil jullie graag helpen Voorbeeld van mijn voertuig!!! Montagehandleiding Getande riem uit-/inbouwen Standaard FORD; FOCUS II Kombi (DA_); 1.6 TDCi Veiligheidsaanwijzingen Motor alleen aan het krukastandwiel in draairichting draaien. Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden. Nokkenasvergrendeling(en) bij het losmaken of bevestigen van het nokkenastandwiel niet als blokkeergereedschap gebruiken. Bij draaien van de nokkenas mag de krukas niet in BDP staan. De getande riem mag niet met olie of koelvloeistof in aanraking komen! Afstelwerkzaamheden aan de getande riem alleen bij koude motor uitvoeren. Radiocode noteren. Minpool van de accu losnemen. Het wordt aanbevolen de multiriem/V-snaar na demontage niet opnieuw te gebruiken, maar altijd te vervangen! Benodigd speciaal gereedschap Blokkeerpen(nen) krukas OE (303-732) Blokkeerpen(nen) voor nokkenas(sen) OE (303-735) Blokkeerpen(nen) krukas OE (303-734) Veerringklemmen-tang met bowdenkabel OE (303-397) Benodigde tijden/aanhaalmomenten Richttijd Getande riem vervangen 1,70 h Aanhaalmomenten Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden. Bout(en) van krukaspoelie Nieuwe bouten gebruiken. 30 Nm + 180° Bout(en) van motorsteun 55 Nm Bout(en) van motorsteun (1) (zie afbeelding1) Moeren vervangen. Moer(en) , voor 80 Nm ; Bout(en), voor 90 Nm ; Achter, Centrale bout 148 Nm Bout(en) van spanrol (3) (zie afbeelding4) 23 Nm Uitbouwen: Sierrooster van windgeleider verwijderen. Accupool losnemen. Multiriem/V-snaar verwijderen. Werkplaatskrik met een houten klos onder het oliecarter plaatsen. Motor niet direct onder het oliecarter ondersteunen. Motor optillen tot de voorste motorsteun ontlast is. Bout(en) van motorsteun verwijderen. (1) Motorsteun uitbouwen. (2) Bevestigingssteun van motorsteun verwijderen. (3) (zie afbeelding1) afbeelding 1 1 Bout(en) van motorsteun 2 Motorophanging 3 Bevestigingssteun van motorsteun Krukassensor verwijderen. (1) Tandriemgeleiding verwijderen. (2) Bout(en) van krukaspoelie verwijderen. (3) Krukaspoelie verwijderen. (4) Distributieriemkap onder verwijderen. (zie afbeelding2) afbeelding 2 1 Toerentalsensor 2 Tandriemgeleiding 3 Bout(en) van krukaspoelie 4 Krukaspulswiel Krukas draaien tot afstelboring van het nokkenastandwiel in 10 uur positie staat. (1) (zie afbeelding2) afbeelding 2 1 Fixeerboring Distributietiming afstellen. Krukas draaien totdat de blokkeerstift geplaatst kan worden. (6) Blokkeerpen(nen) krukastandwiel plaatsen. Blokkeerpen(nen) voor nokkenas(sen) (2) Blokkeerpen(nen) hogedrukpomptandwiel plaatsen. (4) (zie afbeelding3) Benodigd speciaal gereedschap Blokkeerpen(nen) krukastandwiel OE (303-732) Blokkeerpen(nen) nokkenastandwiel OE (303-735) Blokkeerpen(nen) hogedrukpomptandwiel OE (303-732) Blokkeerpen(nen) verwijderen. afbeelding 3 1 Nokkenastandwiel 2 Nokkenasvergrendeling 3 Hogedrukpomptandwiel 4 Blokkeerpen(nen) 5 Krukastandwiel 6 Blokkeerpen(nen) Bout(en) van spanrol losdraaien. (3) Excenter spanrol met geschikt speciaal gereedschap met de wijzers van klok mee verdraaien. (1) Getande riem ontspannen. (zie afbeelding4) Getande riem uitbouwen. Inbouwen: Alleen door de fabrikant goedgekeurde getande riemen gebruiken. Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden. Distributietiming controleren. Blokkeerpen(nen) nokkenastandwiel plaatsen. (2) Blokkeerpen(nen) hogedrukpomptandwiel plaatsen. (4) (zie afbeelding3) Blokkeergereedschap verwijderen. Getande riem monteren. afbeelding 4 1 Inbussleutel 2 Wijzer 3 Bout(en) van spanrol Excenter van de spanrol met de inbussleutel tegen de wijzers van de klok in draaien tot de wijzer midden in de vierkante uitsparing staat. (1/2) Bout(en) van spanrol vastdraaien. (3) Bij het vastdraaien van de spanrol de excenter met een inbussleutel tegenhouden. (zie afbeelding4) Motor tien omwentelingen in motordraairichting draaien. Krukas draaien totdat het blokkeergereedschap geplaatst kan worden. (6) (zie afbeelding3) Distributietiming controleren. Blokkeerpen(nen) nokkenas plaatsen. (2) (zie afbeelding3) Als het blokkeergereedschap voor de nokkenas niet geplaatst kan worden, krukas nogmaals 10 omwentelingen draaien. Afsluitplug verwijderen. Blokkeerpen(nen) krukas plaatsen. (1) Blokkeerpen(nen) voor krukas OE (303-734) Afstelpen moet met één van de sleuven in het vliegwiel gelijk staan. Benodigd speciaal gereedschap Blokkeerpen(nen) voor krukas OE (303-734) (zie afbeelding5) Distributieriemkap onder monteren. Krukaspoelie monteren. Nieuwe bout gebruiken. afbeelding 5 1 Blokkeerpen(nen) voor krukas 2 Oliecarter 3 Uitlaatpijp Blokkeergereedschap verwijderen. Motor twee omwentelingen in de motordraairichting draaien. Krukas op BDP cilinder 1 zetten. Distributietiming controleren. Indien het blokkeergereedschap niet geplaatst kan worden, timing corrigeren. Verdere montage in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Multi-riem/V-snaar opleggen. Accupool aansluiten Radio-code ingeven en snelkeuze toetsen programmeren. Motor starten en op werking controleren. Foutcodegeheugen uitlezen. Proefrit uitvoeren. Getande riemvervanging registreren.
Beste, Ik ben een nieuw lid en ben natuurlijk op zoek naar info. Ik heb een focus cc 2.0 diesel 2010. Ik heb deze wagen gekregen, maar moet er een nieuwe motor inleggen (oliedruk warm stationair 0.8 bar). Ik heb een occasiemotor gevonden met 68000 km op, maar die staat al van 2012 stil. Voordat ik deze in de auto leg wil ik alles controleren en testen zodat ik voor een paar jaar geen problemen heb. Hoe kan ik aan een sevicemanual geraken en het volledige electrisch schema. Mvg. Swinnen Johan/ focus cc