1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geluid bij op laten komen koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MennoP, 9 mrt 2021.

  1. @Jayas
    onderdelen kosten eigenlijk ook niks 8.20euro voor zwart en 7.20voor gele blokje.
    Al denk ik dat gele blokje alleen vervangen op zich ook zou kunnen. We zullen zien, nu nog een keer tijd vinden om het te intstalleren
     
  2. @trucker0werner ik denk dat je het best dan meteen de 2 gele blokjes kunt vervangen. Ook het zwarte deel zou ik dan meteen vervangen. Zowel de gele onderelen als het zwarte is toch redelijk ingesleten met behoorlijk wat speling als gevolg.

    zie de foto's:
    https://imgur.com/a/hphlt3b
     
  3. #63 BarendBotje, 23 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2023
    @Jayas @trucker0werner @Focusstline2020 @R@ymond nog enige update mbt dit probleem? Ik heb de auto afgelopen Januari in mijn bezit gekregen. Mk4 1.5l met handbak en vandaag viel mij deze tik op, na opletten en af en toe beetje zoeken kunnen reproduceren van in zijn 1 en van 1 naar 2. Elke keer met voor aangrijpen bij opkomen koppeling of zachtjes verder hobbelen in 1 in de file. Enige updates bij jullie? @Jayas sinds vervangen geen problemen meer ervaren?
     
  4. Ik ben inmiddels aan t geluid gewend en mij stoort t niet meer. Gewoon tyische Ford oplossing toegepast: Radio aan

    Ik ben trouwens inmiddels bij 2 dealers in NL , Fors dealer in Duitsland én een dealer in Belgie geweest. De Duitse was meest open , gaf aan dat de huidige 'neue' auto's zo goedkoop mogelijk qua materiaal gemaakt worden. maar lang verhaal ( en een goeie kop koffie verder ) : Ford classificeert het gewoon als producteigenschap. Schijnt overigens idd vooral bij de 1.0 Ecoboost 125pk voor te komen.

    Had ik dit geweten had ik me een automaat gekocht
     
  5. De automaat heeft ook zo zijn gebreken heb ik gelezen. Dan moet ik het maar accepteren, weet ik in ieder geval dat er niks mechanische bij de koppelingsplaten aan de hand is.
     
  6. Hier zelfde verhaal. Het geluid geaccepteerd voor wat het is. Gewoon lekker rijden en radio aan. Eenmaal op cruise control op de snelweg heb je nergens meer last van;)
     
  7. Ja hier ook zoiets, en waar het exact in zit en hoe iedereen het geluid ervaart zal ook bij iedereen anders zijn. Ik heb de kunststof onderdelen aan de buitenkant van de versnellingsbak vervangen (o.a. de zwarte 'vork' die op de as zit die uit de versnellingsbak komt. Is vast een naam voor...) omdat daar behoorlijk wat speling (lees: slijtage) op zat. Na een tip van @trucker0werner dacht ik over de speling en tapejes ;-)

    Dat heeft de 'klap' die ik af en toe hoorde bij vooral schakelen naar zijn 3 wel opgelost maar tot de 3e versnelling is het wel heel voorzichtig schakelen en de koppeling op laten komen met beleid. Zou er iets blijven haken misschien? En hij dan in de versnelling schiet?

    Wat me trouwens opviel is dat de toerentallen na de derde versnelling bij het intrappen van de koppeling terugvallen tot +/- 2000 toeren. Bij de eerste 2 versnellingen is dat (een stuk) lager. Zou dat een reden kunnen zijn dat de hogere versnellingen veel soepeler gaan?
     
  8. Hehe duurde ff maar toch ook vervangen, 6maanden lag het al stop te happen.
    Is idd verschil en na bijna 70.000km zie je duidelijk dat er wat schade aan de vork komt. Hierdoor spelling en hierdoor losse versnellingspook met schakelen.
    Vervangen is eenvoudig. meeste werk was de pin eruit tikken. Met lange m6 draadeind kon ik het doen. Past namelijk er precies in.
    Ging me niet zozeer direct om geluid maar meer om spelling weg te hebben.
    Spelling van links naar rechts is hiermee helemaal weg, Daar was dan ook de schade voornamelijk als je naar de foto kijkt.
    Voor naar achter is er nog wel iets. Dit zit denk ik meer in de bak.
    Alleen is meer dan waard voor je geld om de 3 onderdelen te vervangen.
    [​IMG]
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  9. Lekker bezig @trucker0werner
    Zit zelf op 60dkm, geen speling van links naar rechts maar wel iets van voor naar achteren. Denk als ik op de bovenkant pookknop zou meten zeker een goede centimeter, maar niet storend.

    @Jayas enorm bedankt nog voor je tips, de handleiding en al je uitzoekwerk. Denk dat je hier veel mensen mee helpt.

    Nu nog een third party die de kunststof delen van wat steviger materiaal (metaal) op de markt wil brengen, zou je zeggen.
     
  10. Het gehele verhaal gelezen, nu is de hamvraag voor mij.
    Weten Ford dealers dat de kunststof delen vervangen de oplossing is voor die storende geluiden. ipv complete bakken etc etc vervangen?

    Complimenten voor het kunnen herleiden van de kwaal richting (goedkoop) kunststof.
     
  11. Dat is altijd de vraag, alleen de kans is dat dealer daar sneller achterkomt dan universele garage. Ivm die de bak vaker zien.
    Tevens als monteur weet ik wat spelling is en wat niet nirmaal is. Ja het is normale soelling. Maar weet dar het beter kan. Vandaar dat ik bij de schakelmechaniek op de bak kwam.
    Inwendig is allemaal ijzer en dus is de kans nihil dat het vandaar uitkomt.

    Maar kan zijn dat er klachten afgestempeld zijn als producteigenschap. Van ja het kan beter maar dit is zo bij elke auto. Dus geen issue want nieuw onderdeel zal het zelfde doen
     
  12. #72 R@ymond, 8 aug 2023
    Laatst bewerkt: 8 aug 2023
    Maar zou dergelijke speling bij 15k ook al aanwezig kunnen zijn? Daar is het bij ons begonnen.
    Welk onderdeel heb je nu vervangen? Ben eigenlijk wel ff benieuwd.
    En is/was het bij jou ook temperatuursafhankelijk?
     
  13. Wat ik bij me mk4 heb gedaan is
    finis 1556973 Gemonteerd. dubbele c-clip voor koelslang tegen schutbord. onder 10graden hoorde je het ratelen. hiermee is het weg
    H1BR-7F116-CF en 2x 97Zt-7C445-AE vervangen, dit voor bovenstaande issue. spelling op schakelpook en hoorbaar dat het in de versnelling springt.

    Echter waar ik het meest irritante vond is het trillen van de kabel in de deur. Deze kabel is voor de portierrandbescherming.
    Deze heb ik dus nu met tape en foam zo vastgeplakt in de deur. dat het niet meer kan resoneren. Nu minder, tot geen last van en het werkt nog steeds.
    Ford heeft kabel gebruikt waar de staalkabel inwendig te veel ruimte heeft
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina