1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geluid bij op laten komen koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MennoP, 9 mrt 2021.

  1. Gister toevallig weer een keer file gereden. In de 1 stationair achter de meute aan kachelen. Het geluid deed zich veelvuldig en hard voor. De afwimpeling met producteigenschap vind ik maar moeilijk te accepteren. Zowel in de 2 en 3 stationair is het geluid hetzelfde hoorbaar. Ik heb het gefilmd en ben benieuwd naar jullie reacties.

    https://youtube.com/shorts/imwbR2kQPMg?feature=share
     
  2. Is dit het geluid bij gewoon stationair draaien?
    Ik hoor dergelijk geluid bij heel rustig rijden rond de 1600 toeren. Exact hetzelfde.

    Onze auto is een aantal weken geleden weer onder handen genomen.
    Diverse onderdelen vervangen, lagers, synchromeshringen en nog wat onderdelen.
    Resultaat, mwoh, lijkt iets minder, maar ik vrees dat bij hogere temperaturen het helaas weer terug gaat komen.

    Hebben jullie ook dat, als de motor goed warm is, bij het stop-start systeem dat bij het weer aanslaan van de motor er een rammelend geluid onder de kap vandaan komt?
    Ook weer alleen goed binnen te horen, onder de motorkap zelf is het helaas nergens vandaan te herleiden.
     
  3. Dit geluid was echt bij stationair rollen in de 1, rond de 1000 toeren zonder gas te geven. Lijkt wel alsof er in de bak iets aan het trillen of speling is. Ook inderdaad alleen als de motor wel warm is. Bij ons is eerder al een hele nieuwe bak eronder gezet dus lijkt me sterk dat er er defect in zit. Maar dit geluid haalt het rijplezier en comfort wel aardig weg. Wel gek dat er voor mijn gevoel aardig wat focussen zijn met dat geluid, maar er geen echte oplossing is voor dit probleem.
     
  4. @trucker0werner Heb de luchtfilter er ook nog eens uitgevist en een videotje gemaakt. Er zit inderdaad veel speling in het zwarte kunstof deel. Maar ook op het kunststof blokje dat op de kogel zit. Het is vooral goed te zien op het moment als ik hem in de achteruitversnelling zet.

     
  5. @Jayas en @trucker0werner , is dit ook alleen bij warm weer en warme motor, of is deze speling er ook als de auto koud is?
    Dan zou het plastic de boosdoener zijn als het warm wordt (zacht en speling veroorzaakt)
     
  6. In welke stand had je de auto staan? Eco, Normal of Sport? En als je iets gas geeft met optrekken, wat gebeurt er dan met het geluid?

    Ik ben van mening dat je het zelf “uitlokt” door ‘m zo te laten tokkelen. Amper aandrijving, tegen de compressie van de motor die tegen het afslaan aan zit. Dit zorgt naar mijn mening ervoor dat je reacties krijgt in je aandrijflijn en dus dit geluid produceren.

    Ik herken dit van mijn MKI, MK2 en nu de MK4.
     
  7. Dit is in de “normal” mode. als ik gas geef is het geluid weg. En als ik opschakel kloenkt ie weer verder. Het geluid is bij mij zo hard dat het dan door de radio heen komt.

    Of ik het dan bewust uitlok weet ik niet. Hiervoor verschillende auto’s gehad en nooit dat tokkel geluid gehad, op het lage brommen van de motor na. Het geluid is niet alleen bij schakelen maar ook bij het terug zakken en dan weer gas geven. Je hoort dan ook dat “kloenk” geluid. Voor mij voelt het alsof er binnen de kortste keren weer een defect is, aangezien er bij de vorige bak tandjes waren afgebroken.
     
  8. @Jayas
    Klopt, dit blokje is de rede van de spelling die ik voel.
    Moet achterkomen of er een beter oplossing is. Geen idee hoeveel spelling het heeft als het nieuw is.
    @R@ymond
    Dit is eigenlijk altijd zo. Het geen wat met koude motor is en bij warme motor niet is de koelslangen bij de shutboard.

    @Focusstline2020
    Moeilijk zo op gsm te horen. Maar met koude of warme motor.
    Betreffende kloenk geluid heeft ieder auto. Alleen de ene is meer gedempt als de andere. Dit ivm altijd spelling zit op de assen. Dit samen met kantelen van de motor.

    Vooral ivm 3cil losser hangen dan 4cil. Dit ivm dan minder trillingen van de motor door de auto gaan.

    Vooral het langzaam op laten komen van de koppeling is dan de rede dat je minder tot niet merkt. Nu dacht ik dat q.0 geen dubbele massa vliegwiel heeft. En dus de koppeling moeten het nu opvangen. Dmv was er juist om kloenk geluid tegen te gaan.
     
  9. Als ik de koppeling heel rustig laat opkomen is het geluid bij mij zo goed als weg. ( bouwjaar 05/2021). Echter rij je zo echt niet comfortabel. Ik zet gewoon de radio wat harder

    note: ben bij 3 verschillende ford dealers geweest inmiddels en hun zeggen allemaal 'producteigenschap' ... persoonlijk denk ik dat Ford echt wel weet dat er een probleempje is maar het gewoon onder 'producteigenschap' veegt ivm de gevolgen als ze toegeven.

    Persoonlijk geen ervaring met rammelende dashboard geluiden en de filmpjes.. ik zal een opname proberen te maken van mijn geluid .. ( kunnen we meedoen met Qmusic )
     
  10. @Ron de Heer haha en wie het raadt is 1500,- kwijt aan onderhoudskosten

    @trucker0werner heb de slangen naar de radiator eens opnieuw en beter vastgezet en het trillen is nu weer weg. Verschil tussen warme en koude motor is niet heel groot. De speling lijkt mij nu wel heel groot. De speling tussen de kogel en het kunstof blokje is al behoorlijk groot en ook de speling tussen het blokje en het zwarte kunstof omhulsel is behoorlijk. Het zwarte kunstof 'ding' is behoorlijk uitgehold. Zit ook geen vet of smering o.i.d. in
     
  11. Zelf ook de betreffende slangen vastgezet.

    Wat betreft rustig ootrekken geen geluid verhaal.
    Het is vannte voren gekozen voor dit producteigenschap. Mogelijkheid om weg te krijgen is er denk wel keer over gesproken bii de koffietafel tussen de ingenieurs.
    Alleen dit geluid hebben of auto die helemaal trilt was mogelijk een van de keuzes.
    Dan zullen velen liever auto hebben die niet trilt en dit geluid van inschakelen versnelling of koppeling op laten komen.
    Koppeling voor vaste vliegwiel ivm deze excentrisch verzwaard is ter voorkoming van trillen omdat het anders de auto laat trillen.
    Met dubbel massa vliegwiel gaat dat niet.

    Fus producteigenschap is meer rede dat er anders andere klachten kwamen waar mogelijk veel vaker over gesproken worden.
     
  12. #52 R@ymond, 2 nov 2022
    Laatst bewerkt: 14 aug 2023
    Enerzijds, ja je kan zo de geluiden opwekken, en het is inderdaad op het randje van wat goed is voor de auto/aandrijflijn.
    Ik heb echter nog nooit een auto gehad (MK1, MK3, Kuga, I30) die dit geluid maakt bij deze handeling.
    Verder is het geluid ook bij rustig rijden rond de 1600 toeren (en zelfs dan vraag de auto nog om op te schakelen).
    Het maakt dan niet uit in welke versnelling/snelheid, als het maar rond de 1600 toeren is.

    Halen we nu 2 dingen door elkaar? :) Ik bedoel dat het kloenk-tik geluid er alleen is bij warme temperaturen en warme motor.
    Onze 1.5 heeft overigens wel een dubbel massa vliegwiel, die is namelijk al een keer vervangen.

    Wat betreft de benoeming "producteigenschap", daar heeft mij garage het niet meer over. Nadat ik het van de zomer duidelijk heb laten horen hebben zij aangegeven dat dit niet normaal is.
    Met name het geluid bij het stop-starten was niet normaal.

    We gaan "gelukkig" weer een wat koudere periode in, dus wij hebben er dan een paar maanden geen last van (als het goed is).
    Van het voorjaar zullen we ongetwijfeld weer naar de garage moeten voor het vervolg.
     
  13. Dan is bij 1.0 anders dan bij de 1.5
    Heb vooral bij koude motor wat geluidsjes en bij warme is het stil.
     
  14. Update:
    vorige week de kunststof onderdelen die aan de buitenkant van de bak zitten besteld bij Ford.

    Kunststof 'vork' die op de as zit die uit de bak komt
    H1BR-7F116-CF

    Twee maar de kunststof glijblokjes
    97Zt-7C445-AE

    naast deze onderdelen ook nog de E-ringen en veerbus besteld maar had ik uiteindelijk niet nodig. Totaal 57,- betaald inclusief de onnodige onderdelen ;-)

    • De luchtfilter moet er uit om er bij te kunnen
    • en ik heb ook de accu en accubak verwijderd om goed bij de verbinding van de versnellingskabels te kunnen komen.
    • Deze laatsten moeten los, is een soort klemverbinding met een veer die je achteruit trekt en er vervolgens zo uitpakt.
    • Heb de twee E-ringen verwijderd van de twee verticale zwarte assen waarop de 'schakelhendels' (waarvan één met het contragewicht) zitten, kan gemakkelijk met een schroevendraaier.
    • Met wat voorzichtig draaien haal je beide 'schakelhendels' met daaraan de kogel met de 'glijblokjes' makkelijk uit de kunststof 'vork'.
    • De vork zit vast met een veerbus/spanbus, deze tik je er redelijk gemakkelijk uit met een drevel 5mm en een stevige hamer.
    • De nieuwe onderdelen gemonteerd, vooralsnog eerst alleen wat siliconenspray op gedaan.

    Groot verschil bij het schakelen!! Heb even flink gejuicht in de auto tijdens de proefrit. Schakelt lekker strak ;-)

    Zal binnenkort even foto's delen voor zover ik ze heb. De oude onderdelen waren toch behoorlijk versleten. Zowel de kunststof schakelvork als de twee kunststof glijblokjes. De combinatie van deze twee geeft toch behoorlijk wat voelbare speling. De twee glijblokjes kosten iets van 7 euro per stuk.... vraag me af waarom maar ja

    @trucker0werner thanks voor je tip want ik had het daar nog niet gezocht

    Heb meteen nog even naar het terugkerende rammeltje achter het dashboard gekeken. De boel was nu toch wat beter bereikbaar. Achter de accu tegen het dashboard aan zit nog een stuk hitteschild met een soort textiel erachter. Dit zat eigenlijk helemaal los en kon all kanten op trillen. Heb het vastgezet en de trilling is (voor vandaag in ieder geval) weg!
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  15. Geen probleem. Weet ik direct ook welke onderdeelnr het heeft. Maar eens ook bestellen voor dat geld is het goed te doen.
    Klopt het idd dat schakelgeluid hier door ook weg is. Althans dat idee had/heb ik bij wel ieder geval.
    Al luister ik er zelde ernaar.
     
    Jayas vindt dit leuk.
  16. Hij schakelt veel strakker vooral. Zoals ik het hier op het forum lees is het bij iedereen anders hoe het wordt ervaren. Ik denk dat het een combinatie van dingen is. Ik hoor af en toe wel iets maar ben sinds de MK4 ook wel gespits op ALLES. Een rammelend Smint-doosje bijvoorbeeld ;-)

    Heb lange tijd gedacht dat er iets stuk was of snel stuk zou gaan. Had last van
    -dashboard rammel (soms weg, soms kwam het terug)
    -cilinderuitschakel trilfunctie
    -en het schakelissue

    die drie samen waren frustrerend. Op dit moment zijn de drie de kop ingedrukt. Ik meld me wel weer als ik wat hoor haha.
     
  17. Zijn er voor die kunstofblokjes geen aftermarket setjes voor die sterker zijn?
     
  18. Was bij jou het versnellingsbak geluid (geklak / getik) bij warm weer ook pas echt goed hoorbaar?
     
  19. Nee is me nooit opgevallen, wel dat het wat erger aanwezig leek na een langere snelweg rit. Het was dan een eenmalige "tik/klap" bij het schakelen (voornamelijk naar z'n 3. Verder geen geluiden tijdens het rijden. Echt alleen bij het schakelen in lage versnellingen of bij het laten opkomen van de koppeling.
     
  20. @Marco Morello ik zag wel wat op Ali geloof ik maar of dat sterker is vraag ik me af. Het is echt wel degelijk materiaal. Hard zelfs, weet niet precies wat het is. Gelig kunststof, De kunststof 'vork' is van een variant van Polypropyleen leek het
     

Deel Deze Pagina