1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geluid bij op laten komen koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MennoP, 9 mrt 2021.

  1. Precies dat laatste... En daarom is het bij mij i.i.g. goed te reproduceren in stilstand (zie vorige post) en is mijn vermoeden dat het verhaal van mijn dealer over 'de eigenschap van de synchro in de mx65 bak' mogelijk wel zou kunnen kloppen.
     
  2. Zeker vergelijkbaar met onze auto. Ik had al dms naar Menno gestuurd maar geen reactie mogen ontvangen.

    Wij hebben echter een 1.5 ecoboost en daar zit een andere bak onder (onze achteruit zit dan ook links voor naast de 1).
    Het geluid (het lijkt Q-music wel) is bij ons te horen als:
    - de auto stil staat, in zn vrij, koppeling op laten komen, koppeling intrappen en dan in zijn 1-2-3-4 zetten dan krijg je een dergelijk geluid.
    Dit lijkt op het syncroniseren van de bak, maar ik heb nog nooit een auto gehad die dat geluid maakt.
    Zet je daarna met de koppeling nog steeds ingetrapt de versnellingsbak in een andere versnelling is er niets aan de hand.
    Zet je hem daarna in zn vrij, koppeling oplaten komen, koppeling weer intrappen en in een versnelling geeft weer het geluid.
    Op dat moment is de ingaande as gaan draaien en staan de tandwielen weer op een andere positie en is het syncronisatie probleem terug.
    - Bij schakelen van zn 1naar2, 2naar3 en 3naar4 hoor je het duidelijk, en alleen bij warm weer en bij een warme motor (ca. 20minuten rijden).
    Vooral bij lage toeren schakelen, anders overheerst het motorgeluid.
    - Bij rustig uitrollen met koppeling ingetrapt schakelen van vooral 3 naar 4 maakt hij enorm geluid.
    - Rijden in 2-3-4-5 bij ca. 1500-1600toeren heel rustig rijden op het "dode" punt van de motor, dan zal de auto normaal tegen het hotteren aan zitten, maar bij ons begint de bak dan enorm te rammelen. Alsof er speling in een aandrijfas, of de in-uitgaande as zit.
    - Bij stop-start systeem bij een warme motor. Als de motor dan weer aanslaat, gaat dit gepaard met een enorme rammel in het vooronder.

    Het vervelende is dat het buitenaf, en zelfs onder de motor niet of nauwelijks echt hoorbaar is.

    Bij ons is toto nu toe het volgende gedaan:
    - synchromeshringen vervangen in de bak.
    - dubbelmassa vliegwiel vervangen.

    Binnenkort gaat de auto weer naar de garage voor een nieuwe operatie.
    Bij ons is in ieder geval geconstateerd dat dit niet hoort.
    Wij hebben zelf ook nog nooit dergelijke geluiden in een auto vernomen. Een producteigenschap vindt ik echt een bijzondere conclusie en zal dan eerder een productfout als benaming gebruiken.
     
  3. Ook bij het wat harder oplaten komen van de koppeling hoor je het nog een keer (althans bij ons). Je kan het op die wijze wat opwekken door te klappen met de koppeling.
    Het is ook alleen bij het opschakelen, terug schakelen geeft geen geluid.
     
  4. Als ik het goed heb is de mx65 bak een 5bak op de 1.0 100pk.

    Zelf de 6bak denk zelfde bak als r@ymond heeft.
    Alleen ik op een 1.0 125pk.
    Slechte synchromeshringen zullen alleen tanden knarsen bij schakelen.
    Als het als een klap overkomt is/zijn de schakelkabels al keer verlegt of gecheckt.
    Wetende dat paar hier last van hebben gehad.

    Zelf heb ik dat pook van voor naar achter 2cm spelling heeft.althans vooreer dat je weerstand voelt.
    Als ik hem in versnelling zet dan hoor je en voel je deels een klap.
    Met optrekken soms zelfde klap. Net als of .otor kantelt maar verdenk bij mij positioneering van de kabels.

    Wat me wel opvalt is dat de synchromeahringen niet geweldig zijn van deze bak.
    Op vakantie berg op in zijn 2 of 3 en toen ik naar beneden ging kon ik hem in zijn 5 of 6 zetten. Echter dan is het tandenknarsen.
    Dit zelf niet eerder bij andere bakken gezien. En als je langzaam tegen de synchrimesh zet dat ingaande as juiste snelheid draait. Dan doe je er zo 3 a 5 sec over om in versnelling te schakelen.
    Dat was gewoonte bij me vorige auto en andere autos. Dat dit niet zo issue zou worden.
    Nu ik dit weet dan is het of wachten tot motor toerental zakt waardoor het wel gaat. Of nutteloos in zijn 4 koppeling oplaten komen en direct intrappen voor de volgende versnelling
     
  5. Er is een TSB voor o.a. de Focus gebouwd van 1-5-2018 tm 15-3-2021 met de 6MX65 bak. Dit ivm slechte synchromeshringen van de 1e en 2e versnelling. Er wordt dan behoorlijk wat gerepareerd/vervangden. Waaronder de koppeling.
     
  6. oh dus 6MX65 is de 6mtt215
    mijn focus is van jan 2019 dus zit in die range. Nu ben ik wel benieuwd naar de tsb zelf. Om te kijken hoe ze het omschrijven van probleem. Jammer dat je niet bij de TSB kunt komen
     
  7. Bedankt voor de info! Weet jij toevallig ook welk nummer dat TSB heeft en wanneer deze is gepubliceerd? Ben dan heel benieuwd naar de omschrijving van de klacht / het symptoom.

    Mijn koppeling ratelt wat in stationair. En het clunk clunk tijdens het verzetten van de versnelling / koppelen (wat flink hard klinkt, als hard geklap als je een berg op rijdt en moet schakelen) zit me ook niet lekker na de vakantie.

    Product eigenschap my *** als precies deze klachten in die TSB staan omschreven natuurlijk. Dan heb ik iets om met de dealer te bespreken. Hopelijk heeft iemand het TSB nummer e.d.
     
  8. Inmiddels bij de dealer geweest en met monteur een stukje gereden. Volgens hem hoor je bij het schakelen de bak kantelen en is dit een producteigenschap. Auto is verder compleet nagekeken incl schakelmechanismen enz. 2e monteur dacht nog even aan geluid mbt het dubbel massa vliegwiel, dus vandaar dat ze even alles nagekeken hebben.

    eindconclusie: producteigenschap en niets defect ‍
     
  9. Goedemorgen,

    Aan de ene kant goed te lezen dat ik niet de enige ben met deze ervaring en dat ik dus op dat vlak niet gek ben, maar natuurlijk wel spijtig dat Ford het afdoet als producteigenschap terwijl volgens mij lang niet elke Focus met deze handbak het heeft.
     
  10. Goedemiddag,

    Wij hadden exact hetzelfde geluid met schakelen, het kloenk geluid. Hiermee naar de garage gegaan, verschillende onderdelen vervangen. Geluid was er nog steeds met een nieuw bijgeluid. Weer terug naar de garage, bak weer open gemaakt en bleek dat er een tand van een tandwiel was afgebroken. Deze zorgde voor een zoemend bijgeluid. Garage heeft besloten om onder garantie een volledig nieuwe bak erin te zetten om erger te voorkomen. Het “kloenk” geluid was even weg maar na een paar honderd km kwam het geluid weer terug. Zoals ik inderdaad lees, ben ik ook bang dat het een producteigenschap is. Het klinkt voor geen meter maar een kwestie van accepteren. Ik neem aan dat een bak niet na 200 km gebreken vertoont.
     
  11. Heb het geluid tijdens schakelen inmiddels ook geaccepteerd als zogenaamde product eigenschap. Ben er nog niet van overtuigd dat het door het kantelen van de versnellingsbak komt, noch dat het de schakelkabels zijn wat ook nog een theorie is. Denk eerder dat de oorzaak ligt bij de bediening van de synchronisatie binnenin de versnellingsbak al dan niet i.c.m. de prise-as in de bak.

    @Focusstline2020
    Dapper en knap dat je alles hebt laten vervangen! Op motor-talk.de las ik exact hetzelfde verhaal: alles vernieuwd, na enkele kilometers is het geluid terug. Een ander was klaar met zijn Focus en kocht na een juridische strijd een BMW maar werd getrakteerd op... jawel: precies hetzelfde ge- 'klunk' bij het schakelen maar dan in zijn BMW :weird:

    @Ron de Heer
    De 1.0 in de mk4 heeft geen dubbel massa vliegwiel meer. In tegenstelling tot de mk3.
    Zie: https://www.just-auto.com/interview...s-on-the-new-mx65-manual-transmission-family/ Er staat nog even bij dat het ze 70 dollar per bak aan kosten scheelt :lol: Weet niet of dat ook voor de 1.5 geldt overigens.

    Kortom, lekker doorrijden.
     
  12. Off topic: @Ron de Heer: ben jij toevallig F1 en Ferrari fan?
     
  13. Ik sluit me hier toch even bij aan. Had dit topic al eerder gevonden maar dacht dat het over iets anders ging.

    Ik herken dit probleem ook!

    Dacht dat ik de enige was.... Heb een tijdje overwogen om de Focus in te ruilen, gek word ik er van. (plus die twee andere kwalen: trillend geluid achter het dash bij optrekken waarschijnlijk ook van de versnellingskabel en de voelbare trilling van de cylinderuitschakeling)

    Bij mij is het vooral hoorbaar bij schakelen van 2 naar 3. Het wisselt nogal hoe hoorbaar het is. Heb een paar weken geleden gereden zonder al te veel problemen. Na een lange snelweg rit heb ik er ook meer last van merk ik.

    Ik heb ook het idee dat hij niet altijd even lekker schakelt, (maar misschien zit dat nu tussen mn oren omdat ik weet dat het geluid eraan komt als ik schakel) . Alsof er niet/niet genoeg olie in de bak zit. Had m'n monteur al gevraagd wat de kosten zijn om deze te vervangen maar dan krijg je vreemde blikken.

    @trucker0werner jij zei iets over de schakelkabels, en ik las eerder ook ergens dat iemand de schakelkabels opnieuw had laten uitlijnen en laten inspuiten. Dat uitlijnen heb ik al een paar keer gedaan maar inspuiten geen idee waar dat dan moet want bijde kanten zitten dicht dacht ik...

    Ik las elders (en weet niet meer waar maar wellicht op de Fordownersclub site dat er ook ST(-line) rijders zijn die hetzelfde "kloenk" geluid hebben tijdens het schakelen voornamelijk van 2 naar 3 en zich er bij neer hebben moeten leggen.
     
  14. Heb zelf tijdje terug accu vervangen en meer naar schakelkabels gekeken. Bij schutbord zaten die van mij eigenlijk best vast.
    Echter wat me al langer opviel is dat er lichte spelling op schakelmechaniek heb als ik pook naar voren en naar achteren doe.

    Wat ik denk dat het geluid met schakelen veroorzaakt is deels door deze spelling.
    Boven op de bak zit als je de pook naar voren en achteren doet een schakelstang in je bak. Daar zit een gat in van plastic. Waar plastic busje in zit die weer aan rest van schakelmechaniek vast zit.
    Nu heb ik daar mm spelling op en dat is net het geen wat ik voel op me schakelpook.
    Heb als test extra tape omheen gewikkeld en busje terug gemonteerd.
    Wat me opviel is dat idd spelling weg is. Maar als ik me goed herinner was het geluid ook weg. Alleen door alle vet en paar keer schakelen is tape ook weggeschoven en heb ik de spelling weer als van te voren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    je kan het misschien niet op de foto goed zien maar in het zwarte onderdeel zit dus een plastic blokje geklikt aan de schakelvork waar een kogel verbinding op zit.
    Door deze spelling op alle kanten denk ik dat we het geluid krijgen. Dat de bak zeg maar in versnelling springt omdat het deze ruimte heeft.
    Terwijl als de spelling minder is het er niet in kan springen ivm je met je hand het tegen houd.

    Verder tot hede geen tijd ingestoken in betreffende onderdeel en of er meer over bekend is.
     
  15. Thnx, Ik zal ook eens kijken, was me al wel eens opgevallen omdat ik toen ik de luchtfilter eruit haalde zag dat het onderdeel er erg open en eh vreemd uitzag. Zal de werkplaatshandleiding ook eens checken. Hoe kom je aan die mooie afbeelding van de bak trouwens? ;-)
     
  16. @Jayas
    Die ene foto is deel van youtubevideo iver deze betreffende bak. Daar beeld stil gezet en screenshot van gemaakt
    Code:
    https://youtu.be/yuPCNXBAJaY
     
    Jayas vindt dit leuk.
  17. #37 Torxbit, 28 okt 2022
    Laatst bewerkt: 29 okt 2022
    @trucker0werner Fantastisch dat je zo ver bent gegaan om de oorzaak te lokaliseren. Dat filmpje had ik ook gezien, mijn vermoeden zit hem ook in het schakelmechaniek danwel de "geleiders" die je voor de synchro ringen / tandwielen ziet zitten. Zwart gekleurd op officiële afbeeldingen van de bak, in jouw filmpje metaalkleurig en komen bij 0:23 en 0:47 uit de hemel vallen. Die worden zo te zien aangestuurd door dat mechaniek waar jij op wijst.

    Het is en blijft knullig... De research & development bij Magna had beter gekund. Maar alles wordt weggezet als "product eigenschap" en misschien is dat het ook. Zoals het kleine korte rateltje vanwege klein beetje speling op de wastegate actuator, wanneer je even gas geeft en dan je gas loslaat...

    @Jayas Goed dat je je Focus niet hebt ingeruild! Ik ben ervan overtuigd dat er met iedere auto wel iets is ongeacht merk en model. De mk4 is eigenzinnig... :lol: zeker wat betreft ratelen en rammelen. Ik heb eerder jouw posts gelezen (ook op UK forum) over de rammels. Je hebt de klem al om je kachelslangen (je Focus is van voor feb.2019) las ik? Misschien komt het ergens anders vandaan:

    Bij mij is het nl. ook niet over na die klem, maar... afgelopen weken er achter gekomen dat een soortgelijke heel irritante rammel nu toch echt uit de binnenverlichtingsunit in de hemelbekleding komt...! Los liggende stekker, of los zittend ander onderdeel (led dimmer en microfoon zitten er ook in) Bonk even flink tegen de zijkant van de hemelbekleding waar de unit zit, en het rammelt. Op alles behalve asfalt rijden en laag in toeren: rammelt. Dealer denkt dat unit er niet uit kan zonder hele hemelbekleding los te halen. Ik denk dat het wel kan (zie oa motor-talk.de) maar heb het nog niet aangedurfd :sick: ding zit muurvast.

    Anyway, misschien zit jouw rammel toch stiekem ook wel daar! Leek bij mij uit dashboard te komen, maar toch niet dus; het zit boven mijn hoofd (of erin :schater:)
     
    Jayas vindt dit leuk.
  18. #38 Torxbit, 28 okt 2022
    Laatst bewerkt: 29 okt 2022
    @Jayas Heb wel eens een soort "gezoem" van onder de pook gehoord. Denk dat dat de schakelkabels zijn o.i.d.

    Ook eigenaardig (maar we gaan offtopic): afgelopen week kort na starten en wegrijden, in eerste versnelling om een kleine rotonde rijden en het stuur / de servo "hapert" een soort van... Heel wazig. Sturen ging niet vloeiend maar met 'tikjes' of 'stappen' bekrachtigd. Tegelijk leek het of er een soort hele zachte "computerbliepjes" met die tikjes/stapjes ergens uit het stuurhuis klonken. Wie o wie herkent deze.... :woohoo: Euvel was bij de eerstvolgende stuurbeweging vanuit middenpositie verdwenen.
     
  19. #39 Jayas, 30 okt 2022
    Laatst bewerkt: 30 okt 2022
    https://photos.app.goo.gl/Fvx38mTAFTayyxWL7

    De verlichting in de hemelbekleding aan de voorkant kan er als het goed is gewoon uit met vier klemmen aan het dak. De lampjes boven de achterstoelen zitten gelijmd. Zie deze afbeeldingen https://photos.app.goo.gl/Fvx38mTAFTayyxWL7

    rammel is na die klem inderdaad niet voorbij. Het heeft sowieso te maken met de versnellingskabels op één of andere manier. Al wat extra demping hier en daar gedrukt. Allemaal oplossingen maar van tijdelijke aard helaas.

    Dat vreemde stuurverhaal herken ik (gelukkig) niet, geen idee wat dat zou kunnen zijn. De foutcodes al eens uitgelezen met forscan ?
     
  20. Kan het ook iets te maken hebben met de afstelling van de versnellingskabels? Ik heb de versnellingskabel volgens de workshop manual al eens opnieuw ingesteld maar hiermee stel je alleen de selector-(dacht ik) cable in. De andere kun je volgens mij niets aan verstellen.

    Elders - voor andere versnellingsbakken - zie ik dat je de spanning in de versnellingskabels kunt aanpassen, is dat bij deze bak ook zo?

    Zolang het er niet zo uitziet valt het dan weer mee trouwens.....
     

Deel Deze Pagina