1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI 115pk Geen turbodruk bij lage toeren / warme motor

Discussie in 'Performance' gestart door Arnoud72, 28 nov 2019.

  1. Heel interessant, misschien herkent iemand dit en weet wat er mis kan zijn.

    Mijn auto (2014 Focus 1.6tdci 77 kW - 105 PK niet 115 PK) houdt sinds vandaag in bij lage toeren en soms de melding P2599. Ik heb een obd2 bluetooth dongle (OBDLink) die ik met de telefoon kan uitlezen dus kan gelijk de code zien, dat scheelt. Je kan ook resetten.

    Ik kijk het nog even aan, inlaatslang los gemaakt, turbo heeft geen speling, ziet er netjes uit (foto gemaakt) en de turboslag was al eens vervangen, even los gehad, ziet er netjes uit, schoon van binnen, niet lek. De map sensor die een stukje verder zit even schoon gemaakt maar was ook niet opvallend vies.

    Zometeen even weg, ik ben beniewd.
    Volgens mijn appje heeft hij bij lage toeren geen turbodruk, maar bij volop toeren gewoon 1,5 bar. Heel vreemd.
    De app leest natuurlijk de sensor waarde dus misschien heeft het schoonmaken geholpen.

    Update1: Stukje snelweg (20km) gereden, geen vermogen. Geen turbodruk. Als ik veel toeren maak, dan plots wel turbodruk. 3 uurtjes later weer naar huis, moet koude motor alles ok, maar al snel is de motor op temperatuur, en weer geen power. Met 100 km/h naar huis. Geen foutcodes meer. Bij 100 op de cruise control is het verbruik wat hoog maar niet extreem.

    Update2: Een dag verder. Vanochtend met koude motor merk je niets, gewoon turbodruk ook bij lage toeren. Toen de motor eenmaal op temperatuur was, geen koppel meer. Motor loopt als een zonnetje, alleen geen power. Geen turbodruk. Met moeite haalt hij de 100. Als je ver doorhaalt dan boven 3000 toeren komt plotseling de turbo erin, en gelijk 1,5 bar. 25 km gereden, met 90 km/h. Je mag daar 80 maar hij wil ook niet echt harder zonder terugschakelen. Geen foutcode of storing. Opvallend: met vol gas 6.6 l op 100 km.....

    In de middag weer naar huis, zoals verwacht, koude motor merk je niets. Druk op de weg, kon niet harder dan 80 km/h, en bijna thuis, auto goed warm (83 graden), niks aan de hand, gewoon normaal turbo druk. Nog even uitgelezen met OBDLink, niks geen meldingen.

    Vanzelf gemaakt? Of komt het weer terug..... In het weekend maar eens met forscan kijken. Voorlopige analyse:
    - turbo doet het want met koude motor gewoon druk, en bij hoge toeren ook 1,5 bar, ook bij visuele inspectie lijkt hij ok.
    - het lijkt alsof bij een warme motor de variabele geometrie in de verkeerde stand blijft of dat ECU bedenkt dat er geen boost nodig.
    - doordat het plotseling weg is, misschien een haperende sensor of een klein vacuum lekje of zo?
     
  2. Zo snel kan ik het ff niet goed opzoeken op gsm
    Maar als ik het goed zie is p2599 sensor op je vacuumklep op de turbo zelf.

    Deze sensor heb ik bik peugeot wel eens problemen mee gehad. Geen idee of dezelfde motor nog steeds bij ford wordt gebruikt en of deze turbo gelijk zijn.
    In die gevallen was de sensor niet goed en heb ik die vervangen door nieuwe tuebo te monteren. Wie weet is daar nu een betere oplossing voor
     
    Arnoud72 vindt dit leuk.
  3. Ik heb een technisch document gevonden die geeft aan de turbo vane positie wijkt af van wat de ECU denkt, dat is alleen bij koelwater vanaf 70 graden, en tussen de 30 en 210 second motor aan. En dat klopt, als ik met een warme motor contact af en weer aan dat is het probleem even weg.

    Ik ga kijken waar die sensor is, en doormeten, en kan natuurlijk zijn dat de vanes niet goed meer zijn, dus dan moet ik een andere turbo / turbo binnen werk :(
     
  4. We zijn even verder. Ik heb de turbo los gehaald, en tot mijn schrik zat er olie in de lucht buis van de turbo naar de intercooler. Niet goed. De turbo uit elkaar gehad, de variabele ring werkte goed, vaantjes draaien mooi. Echter, de turbo draait wat stroef, en er zit speling op de variabele ring, en dat maakt dat de turbo aanloopt.
    Nieuwe patroon besteld, en nieuwe variabele ring, is vandaag gekomen, gelijk gemonteerd. Auto rijd weer.
    Proefrit gemaakt, heel rustig, de nieuwe turbo moet inlopen natuurlijk. Na een stukje gereden te hebben, auto bijna helemaal warm, merkte ik weer het oude probleem. chips.
    contact af en weer aan, en een heel eind steeds beetje gas, turbo naar 0.3 -0.4 bar, en weer los. De P2599 zou in moeten komen vanaf 70 graden en na 30 tot 210 seconden. Dit een tijd gedaan, zeker 5-6 minuten, alles ok, niks aan de hand. Toen weer richting huis, en plotseling toch weer P2599. Grrr.

    Aan de ene kant blij dat ik ontdekt heb dat er olie lekte op de oude turbo, en dat nu allemaal vervangen, maar het probleem is nog niet echt weg dus. Wel merk ik dat de turbo veel vlotter is, de auto heeft merkbaar meer kracht.
     
  5. Beetje olie zit er altijd in. Niks spannends dus. Zolang er geen spelling op zit is het goed.
    De sensor zit op het vacuumpotje dat de variable schoepen bedient.

    Ik weet dat ik toendertijd spanning voor signaal moest meten en zowel met vacuum erop als zonder gaf hij cerkeerde spanning. Wat het precies moet zijn geen idee.

    Zo'n bediening zit af fabriek afgesteld. Kan dus zijn dat met revisie turbo je al je problemen heeft opgelost
     
  6. Vervolg, het wordt straks nog een boek. Bij ford de vacuumklep en slangenpakket besteld, nog niet binnen. Eergisteren was ik bij familie, en ik wilde starten, alleen klik? Nog een keer geprobeerd, weer niks. Versnelling in vrij, en toen ging aan niks aan de hand, gewoon naar huis.
    Actuator voor de turbo was besteld en binnen, gisteren tijd om te monteren. Dat ging redelijk vlot, klaar dus ik denk even starten, weer klik. En niks. Wat ik ook deed, en toen ping, motorstoring. Meerdere codes. Die ik nog nooit had gezien: P06A6, P0405,P02E9 en nog wat.
    Dus ik reset, maar gingen die eerste drie gingen niet weg, en gelijk weer motorstoring. Accu voltage bleek 11 volt. Op zoek naar een accu dus.
    Vandaag eentje gevonden, dus ik zet de accu erin, hele klus trouwens, zit bijna klem in de auto.
    Zelfde foutmelding, reset helpt niet, start niet. Nou lees ik uit met OBDLink via een dongle met bluetooth, maar ik heb ook een ELM327 USB. Forscan geinstalleerd op mijn laptop en uitgelezen met forscan. Zelfde codes, alleen nu ook nog van de gear lever P0825.
    Dus reset met forscan, helpt niks. Nog een keer.
    En toen? Toen las forscan de auto niet meer. En de OBDlink ook niet meer. En als je de auto op contact zet komt ROOD motorstoring (dus niet geel zoals eerder) en vervolgens zegt ie parkeersensoren fout.
    Ff klaar ermee, morgen kijken of er een zekering uit is, en misschien die nieuwe accu van wat meer stroom voorzien met startkabels.
     
  7. Misschien zit de stekker van de zekeringkast onder de motorkap niet meer goed op zijn plek, door het vervangen van de accu. Hierdoor wel eens gehad dat Focus MK3 niet meer wilde starten.


    De turbodruk bij een 1.6 TDCI moet +/- 2,2 bar zijn.
     
    Arnoud72 vindt dit leuk.
  8. Bedankt voor de tip, ga ik ook na kijken.
    2.2 bar, ook voor de econetic 80 gram 105 pk? (die kan je niet kiezen op het forum, daarom staat er 115) Ik heb de auto 2,5 jaar en zeker in het begin lette ik vaak op de turbodruk, en veel meer als 1.5 heb ik niet gezien.
     
  9. Heeft de focus ook last van slechte kabel bomen in het motorruim? Mijn 2008 Mondeo had een soort gelijk probleem met starten. Van de ene op de andere dag niet meer aan te krijgen. Na vervangen van de accu en de dynamo vanwege allemaal foutmeldingen werkte alles weer voor 10 minuten tot ik de regen in ging. Bleek uiteindelijk 1 slechte draad in de motor kabel boom te zijn. Van buiten zag je er niks aan tot ik er aan trok, viel die zo uit elkaar.
    Nieuw stukje draad ertussen, goed isoleren en nooit meer problemen gehad.
     
  10. Dit is mijn eerste Ford. Ik heb de auto nu 2.5 jaar, en hij is van 2014. Toen ik hem net had ging er een turboslang stuk. Verder nooit wat mis, tot half november dit jaar. De storing zoals hiervoor beschreven.
    Wat wel opviel is dat de automatische stop meestal niet meer gebeurde de laatste maanden, leek me al een teken dat de accu oud begon te worden. Het was een Ford - Varta accu, vermoedelijk de eerste, dat is niet verkeerd, 6 jaar. En als het de tweede is dan ook niet heel bijzonder.
    Ik ken wel wat mensen met een Ford maar ik heb niets gehoord over elektronische gremlins.
     
  11. Ik heb geen idee hoe de pcm bij je auto is aangesloten, maar misschien is er water bij de stekker gekomen en daardoor de boel gaan oxideren?

    Oh en heb je de BMS gereset?
     
  12. Drama. Auto is nu bij de dealer geweest, water in de BCM. De BCM moet vervangen en een harness er naar toe. 802 euro. En dan kunnen ze pas verder kijken naar de storingen.
    Er is een technical directive van, duws blijkbaar zijn er meer focussen met dit probleem.
    Ik vermoed dat door het dagelijks gebruik dit nooit een probleem was, en door het vele stilstaan ivm met de motor storing het vocht / water zijn kans heeft gekregen.

    Auto gaat nu niet eens meer op contact.

    Vervangen: Turbo binnenwerk, turbo vgt, turbo actuator, vacuumpakket met slangen, accu (was al oud), startmotor had het ook begeven.
    En natuurlijk had ik net voor alle problemen nieuwe a merk winterbanden plus velgen eronder gezet (voor de vakantie naar Polen)

    Pffff
     
  13. Oef, dat is een flinke kostenpost geworden... de BCM was niet meer te redden?
     

Deel Deze Pagina