1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geen turbo meer na enige tijd?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door koelkast, 6 mei 2018.

  1. Ik heb laatst mijn C-max uit 2003 ingeruild voor één uit 2015 met 90.000 op de teller. En dan een Grand C-Max 1.0 125. Dat is een flinke verbetering, ik rijd het ding zonder gebruiksaanwijzing...

    Nu was ik afgelopen week op vakantie, en tijdens het versnellen op de snelweg merkte ik ineens een klein schokje, en vervolgens nog maar zeer weinig vermogen. Ik kwam niet verder dan 100 km/u in de 4e versnelling, en het lukte me niet goed meer om in te halen. Geen meldingen, maar simpelweg geen vermogen meer.

    Auto langs de kant gezet, motor gestopt, in het vooronder gekeken, leek niets aan de hand.
    Na opnieuw starten had ik weer kracht. Alsof de turbo niet meer werkte.

    Enige tijd later opnieuw een klein schokje en geen vermogen meer. Opnieuw gestopt en herstart, en daar kon ik weer gaan. Dit alles bij een warme motor, voldoende RON95-brandstof, een prima oliepeil en geen overmatige belading. Ook bleef de koelvloeistoftemperatuur prima en kreeg ik dus geen meldingen.

    Daarom gisteren maar even naar de dealer gereden. Uitgelezen, geen relevante storingen te vinden, uiteindelijk een software-update gedaan, en het leek in eerste instantie beter. Maar helaas, vanmiddag opnieuw viel het vermogen weg na 2 km rijden.

    Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen? De wagen zit nog gewoon in de garantie, en geeft dus niet direct vermogensverlies, het is telkens na een tijdje.
     
  2. Misschien een vacuumlek ergens waardoor die in een soort noodloop gaat? Heb dit wel eens gehad met de caddy van het werk. Had een marter een vacuumslangetje doorgeknaagd en schoot in noodloop. Geen waarschuwing of niks op het dashboard. Alleen bijna geen vermogen.
     
  3. Het klinkt inderdaad als een noodloop, maar verlies van turbodruk kan ook.
    Hoor je de turbo ook beter dan eerder of misschien een blazend geluid?
     
  4. Ja, het lijkt een noodloop. Ik vind het wel vreemd dat hij dat de ene keer na een paar km al doet en de andere keer na 150 km. Blijkbaar ligt het aan de belasting van de motor. Het is echt heel irritant, die turbo mis je nogal als 'ie uitschakelt.
    De dealer heeft kabels (visueel) nagekeken, maar niets kunnen ontdekken. Na de software-update zou het opgelost kunnen zijn. Nou, niet dus.
    Ik hoor de turbo niet beter dan eerder, een blazend geluid ook niet kunnen ontdekken.
     
  5. Gezien de symptomen zou de oorzaak hiervan best wel eens een gescheurde membraam van de recirc valve op de turbo kunnen zijn. Het komt wel vaker voor dat deze membraam scheurt. Zeker in een vroegtijdig stadium wanneer het scheurtje in het membraam nog klein is kan dit voor aanzienlijk vermogensverlies zorgen zonder dat er een motorstoringslampje gaat branden.
     

Deel Deze Pagina