1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geen olie meer na 6000 km ?!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Laurens van der Weijden, 1 jul 2019.

  1. Ik zit momenteel nog niet aan de 1000 km. Olie peilstok is niet droog. Daar let ik op.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  2. Hier hetzelfde. Als je de motor af en toe goed laat werken dan vervuild 'ie niet van binnen en blijven de zuigerveren schoon. Een ander forumlid heeft al eens iets geschreven over hoe je de zuigerveren weer schoon kun maken (iets met diesel via de bougiegaten naar binnen laten lopen en na een dagje laten weken weer eruitzuigen).
     
    trucker0werner vindt dit leuk.
  3. heb zelf ook goeie ervaring met remvloeistof.
    dagje laten staan en van 0bar druk en vastzittende zuigerveren gingen we naar 6bar en met moeite start de motor waarna hij goed liep. met koude motor was de compressie weer terug naar 9-10bar

    @Laurens van der Weijden
    fijn dat bedrijf je olie trouwens weer op max heeft gezet.
    alleen had dan graag een olieverbruikmeting gedaan. dan kun je heel nauwkeurig olieverbruik meten.

    warme motor olie aftappen. checken wat volgens de dealer erin moet totaal
    dit in een maatbeker doen
    na ongeveer 1000km
    weer bij warme motor olie aftappen en in een maatbeker meten hoeveel er in zit.

    ivm beide gevallen olie dun is zal alle olie in blok dat weg kan, in de maatbeker terecht komen.
    ivm beide maatbekers dezelfde zijn kun je precies aflezen wat het verlies is.
    of je nu 800 of 1500km hebt gereden je kan het dan terug rekenen naar 1000km

    maar je zegt zelf dat je peilstok nog niet droog is. maar zie je het wel zakken of staat hij nog op/tegen max
     
  4. Ik wacht nog even af. De peilstok zit nog goed aan de olie. Laatst heb ik in Duitsland nog een lang stuk goed doorgereden. Tussen de 170 en 180 km/u. Ik zie geen noemenswaardig verschil tot nu toe. Maar zoals gezegd wacht ik nog even af. De dingen met remvloeistof enzo komt misschien nog wel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  5. als je niks noemenswaardig ziet. dan lekt hij echt niet zoveel in 6000km
    denk dat bij de beurt dan iets verkeerd is gegaan.
    goed in de gaten houden en dan komt het denk wel goed
     
  6. De garage komt op 600 ml op 2000 km. Is wel veel maar ik vul het gewoon bij. Misschien eens het trucje doen met remvloeistof op de zuigers. Ik kan er mee leven momenteel. Rij nu zo'n 1500 km per maand. Dus eens per maand een halve liter erin en wat vaker peilen. Dat kost altijd nog minder dan een blok vervangen. Verbruik blijft zo rond de 8 tot 8.3 liter per 100 km hangen. En ik geef regelmatig effe gas op de snelweg. Dus case closed voor mij.

    En de garage gaf aan om er eventueel 10w40 in te doen ipv 5w40. Zou ook iets op het verbruik kunnen uithalen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  7. Ik zit met hetzelfde probleem, olieverbruik bij een 1.6 ecoboost. Een kleine liter op 6000 km.
    Als ik terug ben van de vakantie maar eens een cilinderlektest (laten) doen. Wat heb jij nu precies allemaal onderzocht aan oorzaken?
     
  8. zou dan idd lekker doorrijden. eens in de 4 tankbeurten keer wat bijvullen. eventueel elke tankbeurt keer checken.
    geen idee wat eigenlijk je km-stand nu is.
    5w40 ten opzichte van 10w40 is vooral in koude situatie anders. warme situatie zit er geen groot verschil in.
    echter moet er 5w30 in de 2.0duratec.
    of bedoelde je 10w40 erin doen in plaats van 5w30. dat zou namelijk wel eventueel kunnen proberen. Echter dan wijk je af wat ford als oliespecificatie aanbeveelt voor deze motor
     
  9. Ik bedoel 5w30. Die gaat er standaard in. Km stand is 193xxx

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  10. Eigenlijk weet ik niet waar het van komt. Maar de kosten van het onderzoeken wegen niet op tegen de kosten van om de zoveel tijd een kannetje olie. Zolang hij niet blauw rookt, doe ik er niets aan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  11. Had ik het toch goed.
    Ja er wordt idd vaker bij de 2 ton soms overgestapt naar wat dikkere olie ivm olieverbruik.

    Enige dat je zou kunnen overwegen is keer cilinderlektest en compressiemeting.
    Maar zoals je zegt, olie netjes op peil houden en lekker doorrijden, over een tijdje op je gemak naar een vervanger zoeken, als daar tegen die tijd interesse voor is.
     
  12. Hoe dat werkt met diesel op de zuigers wordt hier uitgelegd: www.focusclub.nl/....post-1821635196
     
    nctnico en Laurens van der Weijden vinden dit leuk.
  13. Keertje flushen voordat je olie wisselt kan ook nog wel helpen toch?
     
  14. De dealer gaf aan dat het niet altijd werkt. De kosten van een scheutje olie zo nu en dan kan ik wel dragen. Moment maak ik ook niet zoveel kilometers meer. Dat met de diesel op de zuigers wil ik wel een keer proberen. Maar voorlopig laat ik het even voor wat het is.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina