1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geen olie meer na 6000 km ?!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Laurens van der Weijden, 1 jul 2019.

  1. Hai samen. Bij mijn fofo mk2 2.0 ging vanavond ineens het lampje van de olie aan. Even gepeild en de stok was kurkdroog. Er hing nog een druppel koolzwarte olie aan. Maar na het schoonmaken en opnieuw peilen bleef de stok droog. Hij lekt nergens olie, blok is nergens nat of zweterig. In de garage is op 4 april 4.3 liter olie bijgevuld. Heb net even snel een liter bijgevuld. Maar de stok blijft droog.

    Kan het zijn dat de olie is verbrand in het blok? Kapotte zuigerveer? Zoveel olie in 6000 kilometer, wel erg raar. Hij puft niet blauw en ruikt ook niet naar olie die verbrand is. Zelf ben ik heel begaan met mijn auto en let op alles. Maar dit had ik niet verwacht. Soms rijdt mijn broer een stuk samen met mij, hem was het zeker opgevallen.

    Dit is wel even kud. Hoop niet dat er iets aan de hand is. Maar mochten ze het vergeten zijn bij te vullen, wat dan?

    Mvg,

    Laurens

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  2. Olieverbruik komt bij de duratec-motoren regelmatig voor. Het is dan ook verstandig om regelmatig het oliepeil te checken.

    voor nu : ** bijvullen tot max niveau, ** hopen dat er geen lagerschade is ontstaan door het tekort aan olie en
    ** voorlopig zeker elke 500 km de olie peilen !
    Bij de duratec motoren moet je altijd 2x peilen, de eerste keer dat je de peilstok eruit trekt is deze altijd droog, pas bij de 2e keer krijg je een betrouwbare aanwijzing
     
  3. Voor de grote beurt heb ik 20000 km gereden. En een keer een keer een scheutje olie moeten bijvullen. Hij heeft niets verbruikt in die tijd. Vandaar ik het nu ineens best wel apart vind.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  4. Hi Laurens,

    Heb met mijn vorige auto (Focus 2 RE 2.O bij 2006) exact hetzelfde gehad. Alleen ik had hem pas een paar maandjes :-(
    Heerlijke auto om te rijden, mooie auto om te zien, tot dat ik bij de garage stond en ze vroegen hoe staat het met je olie? Ik zei 'eerlijk gezegd niet op gelet' (ik weet het erg fout, maar heb 6 jaar rond gereden zonder een druppel te verbruiken, dus olie peilen zat niet in mijn systeem) dus even peilen en inderdaad peilstok droog :-(
    Weer op peil gezet en enkele weken bij gaan houden. Zat op een gegeven moment op een verbruik van een halve liter olie op 150-200 km (stad) en op de snelweg nog veel meer. Maar geen blauwe rook achter de auto, moet wel zeggen bij tijdig opschakelen en rustig rijden. Zodra je flink gas gaf, dan zag je wel een klein beetje rook. Als hij even stationair liep en je trapte dan even flink het gas in, dan kwam er zo nu en dan onverbrande olie uit de uitlaat. Mij is verteld dat het de zuigerveren waren en dat het dus een swap motor moest worden of revisie. Heb gekozen om de auto weg te doen helaas....

    Wat ik in het begin nog wel heb geprobeerd, maar voor mij echt te laat was is om zo'n olie stabilisator toe te voegen, misschien nog wel een optie voor jou?

    Hoe dan ook succes en hoop voor je dat het nog te redden is!

    Verstuurd vanaf mijn Mi A2 met Tapatalk
     
  5. Klinkt niet heel goed wat ik zo lees. Morgen maar eens naar de garage. Zit hier niet zo op te wachten. Maar ja, wie wel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  6. De garage heeft de olie bijgevuld. Op het eerste oog geen rare geluiden of verdachte dingen. Over 1000 km moet ik terug, dan kijken ze hoeveel er verbruikt is. Van daaruit gaat de diagnose verder.

    Zij vermoeden wel dat de olie in het blok opgestookt is. Dus iets met zuigerveren is mogelijk. Dan komt er een ruilmotor bij kijken of revisie. Nu maar even afwachten en goed het peil bijhouden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  7. Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar merk je na 2 dagen al verschil aan de peilstok?
     
  8. Heb net 100 kilometer erop zitten. Nog olie genoeg. Ik hou het goed in de gaten.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  9. Apart verhaal hoor. Zag ook een oud topic langskomen waar sommigen last hadden van extreem olieverbruik en anderen nooit een druppel hoeven bij te vullen. Tot op heden behoor ik bij die laatste groep, maar jouw topic is wel een wake up call om af en toe te blijven peilen.
     
  10. Zou ik zeker doen, zo even na 3x tanken. Ik heb het niet vaak gedaan omdat hij eerst amper olie verbruikte.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  11. Voor als nog hoor ik ook bij de laatste groep, die van mij heeft inmiddels 158.000 km gereden en na genoeg geen olieverbruik. Het is voor iedereen verstandig om regelmatig het oliepijl te controleren.
     
  12. Mijn vader heeft ook nergens last van, heeft de auto vanaf nieuw 2006. Rijdt er nog steeds met veel plezier in. Ook heel weinig onderhoud.
     
  13. me oude focus heb ik 5jaar gehad. van 130.000km naar de 235.000km gereden. nooit olieverbruik gehad. elk jaar wel beurtje uitgevoerd.
    heb de motor niet echt vriendelijk behandeld. regelmatig hoog in de toeren gegooid. ook flink door getrokken, dit zelfs bij wat koude motor.

    zelfs keer gehad dat ik even multieriem geluid wou checken. maar vergat dat ik net olie eraf had laten lopen. motor heeft dus net minuut zonder olie gedraaid. maar totaal niks door geleden wat liep perfect toen ik hem inruilde voor de hededaagse focus.

    wat de garage doet is idd het beste. tussendoor even checken naar de olie, is zeker slim.
     
  14. In de basis zijn Mazda motoren natuurlijk ook sterk en betrouwbaar.

    Die motor heeft met 150 pk ook niks te lijden. Tegenwoordig trekken ze er 300 pk uit.

    Doen jullie wel eens aan preventief flushen van de motor? Bij oliewissel even wat Wynns oid erin?
     
  15. Ik heb het bij me laatste beurt (280.000) wel gedaan, niet omdat ik een hoog olie verbruik heb 1,5 liter op 20.000km.
    Gewoon omdat het kan.

    Teller staat nu op 293.000 en heb er nog maar een half litertje bij hoeven te doen.
    Dus denk dat het toch enigsinds nut heeft gehad.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  16. heb nog nooit een motor gehad die ik heb geflushed.
    op werk wel. standaard wanneer turbo werd vervangen. dit puur om metaaldeeltjes te verwijderen in het hele blok.
    of omdat we ander soort olie moesten gebruiken ivm vervuilde kleppen.

    bij benzine motor hoeft het in principe niet ivm olie nooit echt vuil wordt. bij diesel is het na 1 keer starten al zwart.

    ergste geval was bij een alfa romeo 147 2.0twin spark.
    daar ging liter per 400km erin.
    na wat flesjes erin gegooid te hebben was olie verbruik 0 bij de tankbeurt. echter 3 beurten later wederom liter per 400km
     
  17. Je flushed je motor niet om de olie schoon te houden, maar juist om de koolafzetting tussen de zuigerveren etc. los te weken. Dat heeft voor de huidige benzinemotoren absoluut wel nut. En die gare Peugeot motoren waar jij het over hebt, verbruiken al olie bij stilstand. Sinds mensenheugenis verbuiken Peugeotmotoren olie. Niet te vergelijken met motoren van Ford (en nee de Duratec is geen Ford motor).

    Mijn 2.0 Duratec staat nu op 195.000km, met kleine ritjes (auto wordt niet goed warm) verbruikte ie ongeveer een halve liter op 3000km. Een tijd terug de motor geflushed met motor flush van Liqui Moly, het olieverbruik is daardoor minder geworden.

    2 weken terug de olie er weer (zat er zo’n 6000km in (in ongeveer 2 maand) afgelaten i.v.m. groot onderhoud en ondermeer het vervangen van de krukaskeerring. Ook toen de motor weer geflushed met Liqui Moly flush. Afgelopen weekend naar Oostenrijk (Voor de F1) en 3000km gereden, auto heeft geen druppel verbruikt.

    @Laurens: motor aftoppen met olie, en het verbruik goed in de gaten houden. Zolang ie niet begint te ratelen (lagerschade) dan gewoon doorrijden. Desnoods flush je de motor een aantal keer en kijk je of het olieverbruik afneemt. Goeie olie is overigens ook van groot belang. De ene 5w30 is de andere niet (en dan heb ik ‘t nog niet eens over de specs of dat ‘t longlife olie is of niet).

    Zelf gebruik ik nu olie van Castrol i.p.v. Eurol.
     
    McGyver vindt dit leuk.
  18. had ook niet gezegt dat je flushed om de olie zuiver te houden.
    je flushed om de wat vastere vuil, los te weken en mee te nemen bij het aftappen van de olie.
    zo gaat er meer vuiligheid mee de motor eruit.
    mijn ervaring was wel dat met die afgezette vervuiling in de motor voornamelijk op de kleppen. degene die stevige rechter voet hebben minder problemen hadden dan diegene die elke keer bij 25000rpm opschakelen.
    keer flink op zijn staart trappen is niks verkeerd mee. sterker nog af en toe is het een keer beter dan rustig rijden.
    om zuigerveren los te weken werkt remvloeistof ook zeer goed. dagje op de zuigers en van 0bar compressie, zie je het omhoog gaan en uiteindelijk slaat hij aan
    de 2.0duratec is idd een mazda motor zonder vct erop.
     

Deel Deze Pagina