1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gasveer onder motorkap

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 8 nov 2010.

  1. #1 JW, 8 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Gasveer onder motorkap bij Focus 2


    Op mijn vorige focus (focus 1 fase 1) had ik een gasveer voor de motorkap (aftermarket). Omdat ik dit bij mijn huidige focus 2 wel mis en er geen gasveren voor de motorkap bestaan voor de focus 2 (alleen voor de amerikaanse Focus 2 wat eigenlijk nog een focus 1 is) heb ik besloten om er zelf een pas te maken.

    Ik ben op de sloop gaan kijken welke auto's een gasveer hebben onder de motorkap en welke het best bruikbaar is voor de focus. Na wat zoeken heb ik 1 gasveer genomen die in de seat leon/toledo uit 2000 gebruikt word. Deze gasveer heeft onderdeel nummer 1M0 823 359 A. Eerst wilde ik het zo origineel mogelijk houden. Bij onder andere de volvo v70/s80 en de mondeo mk3 worden origineel 2 kleine gasveren gebruikt. Omdat de focus 2 totaal andere scharnieren heeft bleek het niet haalbaar om deze kleine gasveren te gebruiken. Verder heb ik nog diverse kogels met schroefdraad (volkswagen) en andere bevestiging meegenomen van verschillende auto's om de bevestiging mee te maken

    Na het verzamelen van de benodigde onderdelen ben ik gaan bepalen waar de gasveer het beste kon komen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat aan de bestuurderskant boven de zekeringkast het meeste ruimte is.

    Ik wilde zo weinig mogelijk boren om de bevestigingspunten vast te maken. Dit is aardig gelukt. Ik heb aan de onderzijde van de motorkap 1 gat geboord en verder alleen bestaande gaten gebruikt.

    Daarna heb ik bepaald waar de bevestigingspunten moesten komen. Voor het bevestigingspunt aan de motorkap heb ik een beugeltje genomen van een volkswagen polo 6n2 (1999 - 2002). Hier zitten bij de polo de gasveren van de achterklep mee vast. Met wat buigen heb ik dit beugeltje aangepast aan de vorm van de motorkap. Om dit beugeltje te bevestigen heb ik 1 vierkant gat gebruikt dat al in de motorkap zit en 1 gat geboord. Omdat de motorkap hier dubbelwandig is heb ik tussen de 2 wanden een stalen strip gemaakt waar schroefdraad in is getapt (in plaats van moeren). Hiermee verdeel je de kracht ook beter.

    Hier wat foto's van het beugeltje vanuit verschillende oogpunten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik een haaks beugeltje gemaakt voor het onderste bevestigingspunt. De kogel die ik hiervoor gebruikt heb komt van de gasveren van de achterklep van een golf 4. Dit is een kogel met M8 schroefdraad. Ik heb ervoor gekozen om dat beugeltje zo laag mogelijk en zo ver mogelijk naar achter te plaatsen. In de metalen koker die naast de zekeringkast zit zit al een 6mm gat. Je kan hier alleen vanaf de onderkant erg slecht bij. Naast de zekeringkast zit een gat in die koker van ongeveer 25mm. Dit gat is op de foto rood omcirkeld.

    [​IMG]

    Ik heb door dat gat met een stuk stug koperdraad een M6 bout met grote ring onder vandaan door het kleine 6mm gaatje geduwd. Dit ging vrij eenvoudig. Daarna heb ik boven vandaan het beugeltje met een moer bevestigd.

    [​IMG]

    Daarna was het alleen nog een kwestie van de gasveer op de kogels klikken en het geheel uitproberen. De hoogte die de motorkap bereikt is hetzelfde als met de originele metalen stang. De motorkap valt ook goed uit zichzelf in het slot. Als je de motorkap open maakt hoef je hem nu maar ongeveer 20 cm op te tillen daarna gaat hij vanzelf. Als de motorkap dan helemaal open is stopt hij ook mooi geleidelijk. De druk van de gasveer is precies goed voor het gewicht van de motorkap.

    Dit is dan mijn uiteindelijke resultaat:

    [​IMG]


    De kosten tot nu toe zijn beperkt gebleven tot €5,- voor de gasveer en de bijbehorende kogels.

    Het onderste beugeltje word later nog vervangen door een wat steviger exemplaar dat er zo origineel mogelijk uit moet zien. Het beugeltje dat er nu op zit had ik nog liggen en heb ik alleen gemonteerd om te testen. ik vind deze toch net iets te dun (het verbuigt niet maar je ziet het wel bewegen). Als ik dat beugeltje gemaakt heb wil ik ook meteen beide beugeltjes mat zwart spuiten.





    Update:


    Inmiddels zit de gasveer al weer ruim 1 jaar gemonteerd. Alles werkt nog steeds perfect. Het beugeltje dat op de kokerbalk vast zit is inmiddels vervangen door een steviger exemplaar dat is gemaakt uit een stuk 5mm dik hoekprofiel.

    Hieronder nog wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Super update :thumbs:

    Jammer dat het idd niet standaard is :nocheer:
     
  3. zo! hier zie ik wel handel in!
    ik zeg onderdelen van de sloop halen en te koop aanbieden, al dan niet inclusief montage.
    Dan heb je denk ik aardig wat klantjes!
    super update!
    :thumbs:
     
  4. coole update !:rock:
     
  5. Das een hele mooie mod. Ik mis het ook op mijn focus, maar ben niet zo handig dat ik je dit na kan doen. :)
    Erg mooi gedaan!
     
  6. Het zoeken naar de juiste onderdelen is meer werk geweest als het inbouwen zelf. Het is allemaal goed te doen maar voor het monteren van de beugeltjes moet je wel wat geduld hebben. Ik had de pech dat ik per ongeluk een stalen plaatje tussen de twee wanden van de motorkap liet vallen. Ik ben ruim 1 uur bezig geweest met een magneetje om dat plaatje er weer uit te halen.

    Als alle beugeltjes klaar zijn en alles goed functioneerd zal ik hier wel wat foto's of tekeningen met alle maten plaatsen.
     
  7. heb je het gaatje wat je geboord hebt, wel behandeld tegen roest??

    mooie update:D
     
  8. Uiteraard is het gaatje behandeld tegen roest. Je wil trouwens niet weten hoeveel (lichte oppervlakkige) roest er tussen de dubbele wand van de motorkap zit. Ik geloof niet dat ford op die plek er ook maar iets aan heeft gedaan om roest tegen te gaan. Binnenkort maar eens kijken of ik daar iets aan kan doen al zal dat niet meevallen. Het valt me trouwens wel tegen dat ik op die plek roest tegenkwam.
     
  9. Bij mijn diesel zit er ook nog een isolatiemat aan de onderkant van de kap vast, zit die er bij een benzine niet op???
     
  10. Ik dacht dat alleen de diesel uitvoeringen en de ST/RS de isolatieplaat standaard hebben.
     
  11. Echt goed man, maar inderdaad jammer van Ford dat ze daar even niet konden denken zoals ook dat zielige achterwisser....
     

Deel Deze Pagina