1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gaspedaal reageert niet bij warme motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Froemm, 9 jul 2018.

  1. Goedenavond,

    Helaas alweer ruim een half jaar af en aan problemen met onze 2.0 tdci Focus en ik heb nog altijd geen idee wat de oorzaak is. Gezien ik niet meer ontspannen in de auto rijd (ivm oude rij angst), wil ik het nu echt snel opgelost hebben.


    De problemen doen zich tot nu toe voor als de motor warm gereden is, meestal tijdens het rijden op de snelweg (maar dit zijn ook de meeste kilometers die ik maak). Verder zie ik nog geen enkele overeenkomst in omstandigheden (zowel bij warm als koud weer, met of zonder cruisecontrol etc).

    De auto start altijd perfect en heeft goed vermogen. Ongeveer 1 rit per 2000km reageert het gaspedaal opeens niet meer waardoor de auto uiteraard vertraagd. Opeens pakt ie het vermogen weer op. De auto valt niet uit en er gaan geen lampjes branden. Het levert gevaarlijke situaties op als dit net gebeurt tijdens een inhaalactie.

    In het begin was het snel over, nu komt het meerdere keren achter elkaar tijdens diezelfde rit voor. De dag erna rijdt de auto weer perfect. Ook rookt de auto meer dan voorheen tijdens accelereren, zeker als deze fout zich voordoet. De auto is door diverse garages (ook bij Ford zelf) uitgelezen, maar er staat geen enkele foutmelding in. Inmiddels zijn het roetfilter en de egr vervangen, eolys ook bijgevuld/vervangen. Er staat ongeveer 275.000 km op de teller. De garage heeft ook geen idee wat de oorzaak kan zijn en geeft aan dat de auto in goede staat is. Ze hebben de auto enkele dagen in hun bezit gehad, maar uiteraard toen geen enkel probleem.

    De enige storing die nu een aantal keer is voorgekomen is een cruise controle storing, waardoor de cruise controle uitviel maar de auto prima bleef rijden. Kan zijn dat dit er los van staat. Zelf gebruik ik de cruise controle amper, maar heb de storing wel.

    Iemand enig idee wat er zeker nog gecheckt moet worden? Ik kwam zelf eerder iets tegen over een kapotte brandstofpomp bij een auto met soortgelijke klachten.

    Auto heeft altijd alle beurten gehad (als ik de boekjes kan geloven).

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Fijne avond

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  2. overmatige rook wil zeggen dat er teveel diesel in gaat.
    je zou via metingen er achter moeten komen anders is het gokken wat de rede is.
    als je hem op cruisecontrol had, bleef deze functie wel constant aan, of schakelde cruisecontrol uit.

    dingen die ook kan zijn is brandstofpomp, brandstof filter, hogedruksensor, verstuivers,computer,kabelboom, klemkracht van de connectors.
    als je zegt 2.0tdci denk ik dat het om een wagen van 2006-2008 gaat dat houd in dat je psa motor hebt
    beter bekend daar als de 2.0hdi oftewel dw10bted4
    brandstofpomp zou kunnen maar dan zou ik ook snel een motor storing verwachten.

    ik zeg computer ivm ik keer heb gehad dat we alles hadden vervangen, hogedrukpomp, bekabeling naar de hogedrukpomp. maar toch niet willen aanslaan.
    met klap op de computer deed hij het wel weer. helaas door de silicone die op het printplaat zit. was het helaas niet mogelijk om te weten waar je moest zijn voor de slechte verbinding.
    maar goed hij start perfect zeg je zelf.


    je zou het volgende nog kunnen kijken/doen:
    -compressie meting
    -cilinder lektest
    -verstuiver retour lektest
    -checken of regeneratie van roetfilter overheen komt met probleem, dan zou je het 1x per tankbeurt verwachten, ivm rond de 300-500km hij steeds gaat regeneren
    -metingen constant verichten met een eobd tester en torque(andriod app), zodat je constant alles aan het meten bent. wanneer je het probleem merkt heb je direct data wat de motor aan het doen is

    eigenlijk vooral het laatste is het enige manier om beter inkijk te hebben wat er gebeurt. dit is mogelijk ook door de dealer gedaan, alleen is vervellend als probleem dan niet voordoet.
    zo heb ik vaak zat zulke auto's mee gehad. Ben altijd geweest dat ik data/bewijs moet hebben wat niet goed is. zodat ik het kon vervangen en nagenoeg zeker weet dat het goed was.
    op basis van je verhaal is het dure gok om brandstofpomp te vervangen. want zelf een brandstoffilter kan ook gekke problemen veroorzaken. het is wel zo dat ik altijd een brandstoffilter vervangen heb samen met de hogedrukpomp
     
  3. Is een vrij bekend probleem bij zowel Volvo als Ford met deze motor en van de periode 2004-2008.
    Pas bij de variant met cDPF filter (zonder brandstoftoevoeging voor regeneratie) is het opgelost/verbeterd omdat ze hier een ander type stuurapparaat (en bijbehorende software) hebben gebruikt.
    Hoe dit bij Peugeot zelf zit weet ik niet.

    Je kan je helemaal suf zoeken (en repareren) naar deze storing omdat het aan heel veel dingen kan liggen (of veel samen).
    Als de auto idd van de periode 2004-2008 is zonder cDPF dan zou ik er geen geld meer in steken.
     
  4. Alvast bedankt voor de (uitgebreide) reacties. De auto is van eind 2008.
    Ik heb de storing nog niet tijdens het rijden met cruise control gehad.



    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  5. Dus is het idd gerealiteerd aan het regeneren.
    Geen idee of bij het vervangen van de roetfilter en/of egr software update is gedaan. Is er van alles opnieuw geintialiseerd buitenom de egr klep wat na vervangen altijd ingeleerd moet worden.

    Voor het regeneren moet er namelijk uitlaatgas verhoogt worden tot 450graden, normaal is dat 150graden. Dus wordt er van alles gedaan om dit te verhogen van extra diesel inspuiten op andere momenten. Egr en dergelijke anders aansturen. Wordt deze verhoogde twmperatuur gehaald.
    Hierdoor zie je dus ook tijdelijk hogere brandstofverbruik bij het regeneren.
    Normaal moet het zo zijn als je meer vermogen vraagt of volgas in aan het halen bent. Dat dan het regeneren stopt. Mogelijk dat dit niet zo goed werkt bij deze type motor bij ford en volvo.
    Eerlijk gezegd bij peugeot zag ik ze niet met deze kmstanden. Maximaal wat je tegenkwam was 250a 270.000km. Echter meer voor apk dan voor diagnose of beurt.

    Als dus idd dit allemaal klopt is het mee leren leven of andere auto inc andere motor nemen. Zoals dutchguy zegt het is zonde van het geld.
    Hrt is een speld in een hooiberg zoeken en geluk hebben dat je hem meteen vind
     
  6. Wat je dan nog kan proberen is een nieuw gaspedaal en het doorsolderen van je tellerklok.
     

Deel Deze Pagina