1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8i 16V 115pk Gaskleppenhuis

Discussie in 'Performance' gestart door focusgebruiker, 5 dec 2018.

  1. #1 focusgebruiker, 5 dec 2018
    Laatst bewerkt: 5 dec 2018
    Beste allen. Ik heb een zwaar probleem, ik hoop dat iemand hier raad weet.

    Mijn gaskleppenhuis is kapot. Nu zou je zeggen gewoon vervangen. Echter ik kan het juiste gaskleppenhuis nergens vinden! Het is een gekoeld kleppenhuis. Het betreft een C-max 1.8 16V benzine Ik begrijp niet dat ik dat nergens kan krijgen. Wie weet een oplossing? Ja.. dealer.. maar ja.. kun je beter een andere auto halen geloof ik..

    Overigens ratelt het gaskleppenhuis ook. zodra ik de motor uit zet hoor ik hem nog zeker 5 seconde na ratelen. Ook zodra het contact er op staat komt er geluid uit het gasklephuis. Lijkt mij ook niet in orde?
     
  2. Zou je me een bericht kunnen sturen met je VIN nummer?
    Ik kijk dan wat je nodig hebt.
     
  3. hallo op internet bij de onderdelen lijn zie ik ze volgens mij staan vanaf ca 35 euro
    je kunt daar op kenteken zoeken
     
  4. #4 McGyver, 5 dec 2018
    Laatst bewerkt: 5 dec 2018
  5. Waar vindt ik dat VIN nummer?
     
  6. De koeling lijkt mij ook wat overbodig. Maar ja, wat doe je dan met die slangetjes die er aan zitten? gewoon met een buisje aan elkaar maken?
     
  7. Hij geeft overigens een foutcode: p2135. Ik begin mij nu ernstig af te vragen of het wel het gaskleppenhuis is? of de elektronische gaspedaal?
     
  8. Heb je hier wat aan? WF0MXXGCDM3M24710
     
  9. Ja dit nummer bedoel ik.
     
  10. Het juiste Finis nummer is 1330253.
    Maar ik denk inderdaad ook dat de ongekoelde gewoon past.
    In dit geval de slangen afdoppen of met elkaar verbinden.

    Hier nog wat info ivm de foutcode:

    https://www.obd-codes.com/p2135
     
  11. Ik heb een nieuwe liggen die ongekoeld is, maar ik durfde het niet zomaar er af te laten. Hoewel ik mij wel afvraag of die koeling nou echt nodig is? Die link over de informatie van die code had ik al eerder gelezen. Daar staat dus ook dat het aan de communicatie tussen het gaspedaal en het gaskleppenhuis kan zijn. Dat betekend eigenlijk dat als ik het gaskleppenhuis vervang? dat het probleem er dus nog steeds kan zijn?

    Het betreft een C-max van 2004. Moet dat kleppenhuis opnieuw op 0 gezet worden middels een computer? of leert hij zichzelf in?
     
  12. Het gasklephuis bevat feitelijk alleen een gasklep welke d.m.v. een elektromotor en enkele tandwielen wordt bediend en een gaskleppositiesensor. Buiten de gaskleppositiesensor en het elektromotortje kan er feitelijk maar weinig kapot aan het gasklephuis.

    Eventueel kan je het elektromotorje en het deksel met de gaskleppositiesensor overbouwen van het ongekoelde gasklephuis naar je eigen gekoelde gasklephuis.


    Bij de Focus 2/ C-max wordt het analoge signaal van het elektronische gaspedaal door de teller geconverteerd naar een digitaal signaal dat via het CANbus systeem naar de PCM wordt gecommuniceerd. Aan de hand van dit signaal stuurt de PCM het elektromotortje aan dat de gasklep bedient. De gaskleppositiesensor geeft feedback aan de PCM over de positie van de gasklep.

    Bij de teller van de Focus 2/C-max zijn slechte soldeerverbindingen op de printplaat een bekend probleem. Dit kan resulteren in de meest uiteenlopende storingen. Storingen/fouten met betrekking tot de communicatie van het gaspedaal is hier slechts 1 voorbeeld van. Persoonlijk sluit ik dan ook niet uit dat het probleem in dit geval door de teller wordt veroorzaakt en niet door het gasklephuis.
     
  13. Het probleem is dat de auto in de noodloop gaat zodra hij op temperatuur is. Bij een koude motor lijkt het goed te gaan op een of andere manier. Na enige tijd gaat de noodloop er in. Daarnaast ratelt de gasklep nog even na als ik de motor uit zet. Klinkt alsof hij moet zoeken naar het nul punt. Het is daarom logisch dat je het in de positiesensor zoekt. Maar dat geeft dus eigenlijk geen enkele garantie? Kan ik de teller vervangen van een ouder type c-max wellicht?
     
  14. Wanneer het gasklephuis ratelt zou ik eerst eens beginnen met het gasklephuis te demonteren. Wanneer je het deksel aan de zijkant met hierin de gaskleppositiesensor verwijderd kan je het elektromotortje en de tandwieloverbrenging die de gasklep bediend inspecteren.

    Eventueel kan je ook een ander gasklephuis plaatsen om te zien of dit het probleem oplost.
     
  15. Ja precies mijn idee idd. Moet ik alleen de koeling even doorverbinden op 1 of andere manier. Ik laat weten hoe dit afloopt. Bedankt voor de informatie tot zo ver.
     
  16. We hebben vandaag de hele auto uitgelezen en alle storingen bekeken. Het blijkt toch in het gasklep positie sensor te zitten. Hij geeft maar 1,2V op sensor 1 en 3,8V op sensor 2. Met die informatie zijn we de massa gaan bekijken, die blijkt wel goed te zijn. Duidelijk de positie sensor dus. Maar ja.. probeer die maar eens te krijgen... We konden sowieso maar 1 gasklephuis vinden en dat was.. ja ja.. bij de dealer! 365 euries!
     
  17. De koelvloeistof die door het gasklephuis stroomt, is voor verwarming van het gasklephuis en niet voor de koeling. Dit vond ik na even googlen:
     
  18. Zo leer je nog eens wat. :)
     
  19. Nog even een update. Zo als ik al aangeef, hebben we de hele auto uitgelezen. Uit alle metingen blijkt de positie sensor de boosdoener te zijn. Wat ik echter niet kan rijmen is het feit dat de auto in de noodloop gaat na enige tijd. Zodra de motor warm is eigenlijk. Maar een defecte sensor zou toch direct problemen moeten geven? Hoe kan dit pas na een kwartier rijden? Echter met uitlezen en meten kunnen we niets anders vinden.
     
  20. Eergisteren was er een aflevering van 'wheeler dealers' , die ging over een Jaguar XK8, die had precies hetzelfde probleem, de auto ging in noodloop na ca 25km rijden. Bij uitlezen bleek het om de gaspedaal-positiesensor te gaan.
    Nadat Ed China het gasklephuis had verwisseld voor een gebruikt exemplaar met kennelijk een goede sensor was het probleem over !

    Als je de "ziggo horizon go app" hebt kun je het terugkijken : vrijdag 7 dec 17.00h
     

Deel Deze Pagina