1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gasklephuis reinigen (2.0i)

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door DexterXL, 2 jun 2011.

  1. Naar mijn idee werkt het volgens een zelfde principe. Weinig verbranding sterke wervel, 1 klep open. Veel verbranding, beide kleppen open hoog volume wervel meer zuurstof. Ik snap ook wel dat dit een totaal andere techniek is, dit gaf ik al aan. Het principe is wel hetzelfde, namelijk regeling van de zuurstof in de verbrandingskamer naar gelang het vermogen dat moet worden geleverd. Dit hadden oude diesels niet.

    Misschien heb ik er ook wel niks van begrepen, maar dit is hoe ik het voor ogen had:P.
     
  2. bijna goed inderdaad
    lage toeren 1 klep open hierdoor sterke werveling in motor waardoor mengsel beter gemengd wordt
    hoge toeren beide open dit om genoeg zuurstof erin te krijgen
    principe is hetzelfde in zekere zin, klep is open of dicht en niks anders dan dat
     
  3. Kolere,


    Wat zijn de symptomen bij een defecte / slecht werkende klep?

    Ik heb zelf een 2.0TDCI (C-Max 2006, 156.000km) en merk bij zware belasting (vol beladen auto + caravan 1500kg) in de autobaan 'bergen' dat de motor systematisch motorvermogen verminderd en airco uitschakeld. Hierbij gaat er geen indicatie op dashbord branden. Ook blijft de naald van de motor temperatuur even voor het midden staan (normale temperatuur).

    In het voorjaar (149.000km, zelfde belading met caravan en in de "bergen") is een dikke slang van de turbo onder de motor losgesprongen. Deze in de garage hersteld en proefrit met losse auto gemaakt. Na oprijden autobahn opnieuw geen motorvermogen. Computer uitgelezen en geconstateerd dat regeneratie van filter bezig was. Deze is gereset door ADAC en vervolgens reis kunnen voortzetten via Oostenrijk naar Italie en vervolgens naar huis. Alles (2000km) probleemloos.

    Deze zomer zonder technische problemen naar Kroatie. In Slovenie merkte ik opnieuw het systematisch terugschakelen van de motor (buitentemp ca. 35°C, motortemp normaal). Op de autosnelweg naar de meest rechterbaan en ingehaald worden door andere caravanners. Het lijkt erop dat nadat de motor weer iets is afgekoeld (aanduiding op dashbord veranderd niet), ik weer normaal meerijden of zelfs inhalen in bergen zolang deze niet al te lang aanhouden.

    Op terugweg is motormanagement lampje gaan brangen en motor in noodloop. Bij uitlezing wordt geconstateerd dat roetfilter of differentiaalsensor defect is. Fout door wegenwacht meerdere malen gereset, maar bij herstart meteen weer foutmelding.
    In de garage is vervolgens sensor vervangen en roetfilter geregenereerd.
    Terugreis is zonder technische problemen weer normaal verlopen, maar ingrijpen van motormanagement door verminderen van motorvermogen of door uitschakelen airco blijft.

    Roetfilter is nog niet vervangen. Bij navraag garage wordt effect hiervan tegengesproken. Baliemedewerker zegt dat dit de oorzaak is van bovenvermelde problemen, terwijl monteur van dezelfde garage aangeeft dat je ook problemen moet merken bij gebruik met losse auto. Dit laatste is niet het geval. De monteur verwacht een probleem met de motor koeling tussen condensor en radiator.

    Door omstandigheden met losse auto naar zuidfrankrijk (1200km, 130+ op snelweg) en dit is super gegaan.
    Terug met caravan en belading en opnieuw zelfde probleem van terugnemen vermogen in autobaan bergen.

    Ofwel, losse auto rijdt gewoon super. Heerlijk.
    Echter met caravan (1500kg) in de autobaan bergen wordt naar mijn mening te snel door motor management ingegrepen.

    Wat kan van bovenstaand verhaal de oorzaak zijn?
     
  4. In dit topic gaat het over de 2.0 Duratec HE benzinemotor. Jij hebt een 2.0 TDCI dieselmotor. Jouw motor heeft geen gasklephuis/swirlkleppen en de hier genoemde problemen zijn bij jouw auto dus ook niet van toepassing.

    Als ik dit zo lees heb ik (ervan uitgaande dat de auto goed onderhouden is) de indruk dat het roetfilter wel eens (voor een deel) dicht kan zitten. Zeker als de motor dan stevig moet werken (bij het rijden met caravan bijvoorbeeld) is de doorstroming in het roetfilter te klein waardoor het motormanagement hierop ingrijpt. Als ik het goed heb moet het roetfilter bij dit type motor elke 120.000 km vervangen worden. Als dit toen niet gebeurd is is het goed mogelijk dat het filter nu (gedeeltelijk) dicht zit. Ik heb met een ander merk auto wel eens soortgelijke symptomen gehad. Hierbij bleek het roetfilter voor meer als de helft dicht te zitten.

    Er is eigenlijk maar 1 manier om er achter te komen wat het probleem veroorzaakt. Als er geen foutcodes worden opgeslagen kan je de auto het beste rijdend laten uitlezen als het probleem zich voordoet (al valt dit in jouw geval niet mee). Aan de diverse sensorwaarden kan dan gezien worden waar je het probleem moet zoeken. op deze manier kan je bijvoorbeeld slechte koeling/motortemperatuur al uitsluiten. De temperatuurmeter op het dashboard geeft niet de werkelijk op dat moment gemeten waarde weer maar is een door het motormanagement berekende waarde die gestabiliseerd wordt zodat de meter stabiel in het midden blijft staan. Als de motortemperatuur even snel oploopt en weer daald zie je dit dus niet terug op je temperatuurmeter.
     
  5. Dit onderhoudsinterval voor de 2.0 TDCi roetfilter vervanging klopt helemaal.
    Roetfilter vloeistof elke 60.000km vullen.
     
  6. Mooie how to Dennis. Dacht me er afgelopen weekend ook eens aan te wagen echter kreeg ik dat kl*te stekkertje niet los. Geen beweging in te krijgen, in welke stand het rode lipje ook stond, kon het stekkertje overigens ook niet indrukken. Ben er maar mee opgehouden, was bang wat kapot te maken. Iemand enig idee....???
     
  7. Daar heb ik ook heel erg mee geworsteld!
    Heb je eerst ook het rode lipje naar buiten/beneden getrokken?
     
  8. Naar buiten/beneden volgens mij niet, dacht dat hij alleen ingedrukt of uitgetrokken kon worden in 1 richting of heb ik dit mis...
     
  9. ik wil die van mij ook schoonmaken maar ik heb een focus 2 fase 1 1.6 benzine en daar zit die klep dus achter die platstic inlaten.
    moet ik die eerst verwijderen of kan ik de gasklep zo loshalen ?
     
  10. HIER kan je de HowTo vinden over het reinigen van het gasklephuis van de 1.4 en 1.6 Duratec motoren.
     
  11. kijk hier heb ik wat aan...:thumbs::thumbs: bedankt
     
  12. Heb het vandaag nog eens geprobeerd, geen beweging in te krijgen :|. Moet volgende week toch naar de garage, zal het daar eens vragen.
     
  13. Ik heb gisteren mijn gasklep gereinigd. Leek wel ontbijtkoek zo dik was die laag! Voor mijn gevoel merk ik het in de auto, lijkt soepeler door de toeren te lopen.
     
  14. dit deed ik vroeger ook om de 6maanden bij mijn fiesta 2.0i
    en vond dat je het toch elke keer goede voelde dat de gasklep zuiver was
    trok beter door de toeren en hing veel beter op het gas
     
  15. Help!!! Gister heb ik bij mijn C-max 1.8 uit 2004 de klep schoongemaakt (waarbij ik ook 2 slangetjes met volgens mij koelvloeistof moest loshalen die in/door het huis heen gingen). Ik wou dit doen omdat hij stationair niet goed liep. na een tijdje viel hij terug tot 1500 toeren maar regelmatig zat hij op de 2000 tot wel 3500 toeren stationair. Tevens zat er ook een vertraging in het gas loslaten. Als je bv in z'n vrij even het gas in trapte, dan schoot hij naar de 3000 toeren en bleef daar 2 seconden op staan, om daarna weer terug te vallen.
    Ik heb het huis dus schoongemaakt (niet het elektronica gedeelte) en toen zag hij er een heel stuk beter uit. Het heeft alleen niets geholpen en misschien dat hij nog wel slechter loopt nu ...... wanneer je rustig rijd dan heb ik heel erg het aan/uit gevoel. wanneer je dan weer meer gas geeft lijkt het wel alsof de klep in eens weer openspringt zodat je met een schok weer verder rijdt.
    Kan iemand mij helpen? Heeft iemand bv een gasklephuis liggen welke ik kan proberen? of een groter huis? De auto rijd nu niet lekker en het is voornamelijk mijn vriendin met mijn zoontje die er in rijdt en dat geeft nu geen fijn gevoel.......
     
  16. ook de accu los gehad voor het her-inleren van de software?
     
  17. Is je accu los geweest? Dan zal hij zichzelf langzaam inregelen.
    als de accu niet losgemaakt was, heb je toen je klaar was de inleer proceduren gevolgd ( contact op 2 dan 1minuut wachten en je gaspedaal niet aanraken).
     
  18. De accu pool heb ik inderdaad los gehad, maar de inleer procedure heb ik niet gedaan (wist niet dat dat moest ... )
    Kan ik dit alsnog doen? En als alles werkt, moet ik dan direct verschil merken?
     
  19. Hoi Marcel, ik heb het laatst ook bij mijn C-max 2004 1.8 gedaan. als je de minpool los hebt gehad bij het reinigen moet hij zich vanzelf inleren, dit duur wel een tijdje.
     
  20. Als de accu los is geweest (zeker 15 minuten), dan hoef je niet apart de inleer procedure toe te passen.

    Toen ik mijn 55mm gasklephuis wisselde voor de 60mm versie was mijn accu los en nadat alles weer vast zat, reed ik een lange rit.
     

Deel Deze Pagina