aangezien er hier nog geen topic is/was over het reinigen van een gasklephuis en ik er mee bezig ben geweest, zal ik er maar 1 maken Veel gereedschap heb je niet nodig, dopratel 8mm, en reinigingsspray: Stap 0: Haal de min-pool van je accu los, word uitgelegd in stap 9 waarom. !!!! LET OP, DOE DIT ALLEEN ALS JE DE CODE VAN JE RADIO HEBT !!!! Stap 1: Draai de slangklemmen van de aanzuigbuis los, het kan zijn dat er bij jouw nog de originele klembanden zitten, bij mij dus al niet meer. Stap 2: Verwijder de slang, en zoek naar het stekkertje. Stap 3: Dit stekkertje maak je los door eerst het rode lipje naar achteren te duwen, daarna druk je het stekkertje in en kan je hem eraf trekken. Stap 4: Maak het gasklephuis los dmv het verwijderen van de 4 bouten, hier past dop 8 mm op. Stap 5: Nu kan je het huis verwijderen, dan kijk je rechtstreeks in je inlaatspruitstuk, als deze heel goor is, dan kan je deze met beleid reinigen, gebruik niet te veel reinigingsmiddelen, dit blijft onderin je spruitstuk liggen, en dampt zeer slecht weg, wat weer kan veroorzaken dat hij bij het 1e keer starten volgas lijkt te gaan. Stap 6: Achter het plastic dekseltje zit je gaskleppositiesensor, stappenmotor en elektronische gaspedaalmotortje, ga dat niet loshalen, daar zit absoluut geen vuil. Nu kan je het huis gaan reinigen, ik heb daarvoor een oude tandenborstel en originele carburateur en air-intake reiniger gebruikt, deze werkt 100x beter dan remmenreiniger en is ook minder agressief voor je alumimium. Stap 7: Als je het goed gedaan hebt, kan je nu even genieten van een schoon huis Stap 8: Alles in omgekeerde volgorde de boel weer op je gemakje monteren. Stap 9: Sluit de min-pool weer op je accu aan, nu heb je namenlijk de data van oa. je stappenmotor gereset, dit is raadzaam voor een sneller effect van het inleren met een schoon huis. Nu kan je weer je radio activeren, en na een x-aantal km's moet alles weer zorgenloos ingeleerd zijn en naar behoren werken.
Ik heb gehoord dat het reiningen ook heel makkelijk gaat met een beetje benzine? Dat ie daar ook heel erg schoon van wordt. Zit ie bij de 1.4 trouwens gewoon op de zelfde plek
Wat je goed kan zien bij de foto van stap 4, er gaat vuil op je gasklep zitten hierdoor blijft deze dus net een fractie open staan, het effect is dat hij dan harder stationair gaat lopen, daardoor regelt hij elektronisch de boel zo bij totdat hij toch zijn berekende stationairtoerental gaat halen. Gevolg: slecht/trager reageren op gasgeven, en kans dat hij aan zijn einde zit van zijn regelbereik, daarna gaat hij beroerder stationair draaien. Ook is het oppervlakte van het huis zeer ruw, wat extra remming geeft in de luchtstroom, dit geeft ook een tragere reactie en slechter oppakken van de motor bij accelereren, bij ons was het zelfs merkbaar op de cruisecontrol, hij was continue aan het zoeken naar de ideaale stand. Wat betreft dat 60mm huis... ik had het vanmiddag gelezen, al laat het grafiekje niet enorme winst zien, het koppel gaat maar een paa Nm omhoog, het vermogen scheelt wel een aantal pk's, ik weet alleen niet of hij er dan uiteindelijk ook nog zuiniger door gaat rijden. @dennie86: Deze uitleg is voor een Focus II, hij zit bij de Focus I wel redelijk op dezelfde plek, alleen heb je dan nog een gaskabel, die zit hier niet meer op Kijk anders eens bij de handleiding voor de Fo I, staat volgens mij ook ergens nog foto's van mijn Fo I 1.6i ohja, benzine???---> niet doen, koop gewoon bij een automaterialenzaak de juiste middelen hiervoor, anders maak je meer kapot als goed (Xeramic bij de Brezan bv) edit: zie nergens zoiets staan bij de Focus I, dus hierbij een foto van de 1.6i Fo I:
komt tie weer met die foto nee zonder dollen, mooi how-to Dennis dit is alleen voor de 2.0i? of heeft mijn 1.6 TDCI dit ook? (of is dit ECHT een domme vraag )?
Die foto is goud waard.... is volgens mij de meest gebruikte foto door mij En domme vragen bestaan niet....wel domme antwoorden Elke verbrandingsmotor heeft zo'n soort constructie erin zitten, en ik zeg bewust verbrandingsmotor, want voor je het weet roept er 1 dat hij/zij hem niet in zijn Tesla heeft zitten.... Dus voor elke verbr.motor geld: volg vanaf je luchtfilterbak de slang die naar je blok gaat, aan het einde vind je zo'n huis, bij de oudere types noemen ze het een carburateur, en anders een gasklephuis
Niet! Diesel werkt met luchtoverschot, en omdat er geen gasklep is kan een diesel ook niet zelf vacuum maken zoals een benzine, dus vacuumpomp op de motor bij een diesel
Dus ik kan ook domme antwoorden geven????...........geweldig Kun je zien dat ik eigenlijks altijd met benzine ben opgegroeid, maar meen toch wel een keer iets gereinigd te hebben bij een diesel...is dat dan de LMM??
Dit is bij moderne diesels niet waar! Deze hebben doorgaans meerdere gaskleppen, bij het inlaatspruitstuk. Dit noemen ze swirlkleppen. Deze regelen ook de luchtstroom en worden aangestuurd door de vacuumdruk. Niet hetzelfde als bij een benzine met 1 klep maar de gedachte is hetzelfde. De bediening is alleen via vacuumdruk en dus indirect verbonden met de stand van het gaspedaal.
ik wil niet heel stom klinken maar swirlklep is geen gasklep diesel heeft geen gasklep in hele systeem zitten hebben wel 2 inlaat kleppen een met lange inlaat buis en andere met korte buis op de ene zit een swirlklep gemonteerd (dacht op de korte) dit is om bij lage toeren alleen de lange buis te gebruiken als voordeel heb je dan dat de diesel en lucht in de motor goed mengt waardoor lage toeren ook meer winst komt van de brandstof vacuumdruk komt van de vacuumpomp die constant 0.3bar leverd (ten opzichte van buitenlucht dat 1bar is) via elektroklep wordt de vacuum naar de swirlklep bediening gestuurd dus bediening is via lucht aangestuurd via de computer de kleppen die in de inlaat systeem zitten zijn alleen voor om te kiezen hoe het lucht loopt voor regeneren van de roetfilter wordt tijdelijk de intercooler afgesloten zo dat de lucht niet gekoeld wordt, om de uitlaat gassen omhoog te laten gaan qua temperatuur