1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gasklephuis 1.25, 1.4 en 1.6 Duratec vergroten (project voltooid).

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 6 sep 2012.

  1. #1 JW, 6 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Origineel 45 mm gasklephuis vergroten naar 50 mm



    Bij de 1.8 en 2.0 Duratec HE motoren is het plaatsen van een groter gasklephuis een veel toegepaste upgrade. Bij dit type motor kan je het 60 mm gasklephuis van de 2.3 Duratec HE gebruiken die in de Mondeo MK4, Galaxy MK3 en S-max geleverd is. Standaard heeft dit type motor een 55 mm gasklephuis.


    Zelf heb ik echter een 1.6 Duratec. Dit type motor heeft een gasklephuis met een diameter van 45 mm. Voor dit type motor is origineel geen groter gasklephuis te krijgen. Ik heb het een en ander nagezocht en ben er achter gekomen dat de gasklephuizen van de 1.25, 1.4 en 1.6 Duratec en van de 1.6 Duratec TI-VCT hetzelfde zijn. Als je op deze motortypes dus een groter gasklephuis wil hebben is de enige optie om het originele gasklephuis te vergroten.

    [​IMG]
    Dit is het model gasklephuis waar het om gaat.

    De fabrikant van dit gasklephuis is Visteon. Visteon is een grote toeleverancier voor Ford. Dit is een voormalige Ford onderneming die later zelfstandig is geworden.

    Dit type gasklephuis is toegepast op:

    *Fiesta (MK6 en MK6.5). Op de 1.25, 1.4 en 1.6. (de Fiesta MK7 heeft een ander model gasklephuis).
    *Fusion (MK1). Op de 1.25, 1.4 en 1.6.
    *Focus (MK2) tot 02-03-2009. Op de 1.4, 1.6 en 1.6 TI-VCT. Na 02-03-2009 is een ander model gasklephuis toegepast.
    *C-max (MK1). Op de 1.6 en 1.6 TI-VCT.


    Voor zover ik heb kunnen achterhalen hebben deze gasklephuizen de volgende onderdeelnummers:

    2S6U-9F991-CB
    2S6U-9F991-CC
    2S6U-9F991-DA
    2S6U-9F991-DB
    2S6U-9F991-DC
    2S6U-9F991-DD
    2S6U-9F991-EA
    2S6U-9F991-EB
    2S6U-9F991-FA
    2S6U-9F991-FC
    2S6U-9F991-GA

    Dit onderdeelnummer staat op een sticker die op het gasklephuis is geplakt. De tekst gaat echter vrij snel van de sticker af. Hierdoor kan het voorkomen dat het onderdeelnummer slecht of helemaal niet meer te lezen is. De hierboven genoemde onderdeelnummers worden veelal naar elkaar doorgenummerd of zijn zelfs 100 % gelijk aan elkaar. Voor zover ik heb begrepen zijn er tussen deze nummers onderling slechts kleine verschillen en zullen al deze nummers in principe uitwisselbaar moeten zijn. Of dit daadwerkelijk zo is heb ik niet kunnen controleren.



    Enige tijd geleden heb ik voor mezelf besloten om het originele gasklephuis te vergroten. Ik heb toen het huidige gasklephuis gedemonteerd, gereinigd en meteen de mogelijkheden bekeken om het gasklephuis te vergroten.

    Omdat ik met het huidige gasklephuis geen risico wilde nemen heb ik besloten om een extra gasklephuis aan te schaffen en deze aan te passen. Hierbij was een nieuw gasklephuis geen optie. Deze kost namelijk €418,- bij de dealer. Gebruikte gasklephuizen worden regelmatig op onder andere Ebay aangeboden maar zijn vaak nog fors aan de prijs of in slechte staat (veel corrosie).

    Per toeval kwam ik vorige week een gebruikt gasklephuis tegen op marktplaats. Dit gasklephuis heb ik voor een leuke prijs aan kunnen schaffen. Vandaag heb ik het gasklephuis ontvangen en ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de modificatie. Het gasklephuis dat ik heb gekocht heeft onderdeelnummer 2S6U-9F991-CC. Voor zover ik heb kunnen ontdekken zit er alleen een klein verschil in het aluminium gietwerk van het gasklephuis ten opzichte van het gasklephuis dat origineel op mijn motor zit. Van het originele gasklephuis weet ik geen onderdeelnummer omdat de stikker met het nummer onleesbaar was geworden en bij het reinigen volledig is verdwenen.


    Gasklephuis na aankoop:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Demonteren

    06-09-2012


    Aan het gasklephuis was duidelijk te zien dat de vorige eigenaar een poging heeft gedaan om deze schoon te maken. Ter plaatse van de gasklep zat echter nog behoorlijk wat aangekoekt vuil. Ik heb besloten om eerst alle onderdelen te demonteren en daarna pas alles goed schoon te maken.


    Als eerste ben ik begonnen met het verwijderen van het deksel met daarin de gasklep positie sensor. Dit deksel is bevestigd door middel van 4 Torx T20 schroeven.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Als dit deksel los is ziet het gasklephuis er zo uit.

    [​IMG]


    In het gasklephuis zit een klein elektromotortje dat door middel van een tandwieloverbrenging de gasklep beweegt. Het middelste tandwiel kan je eenvoudig van het asje trekken. Het motortje is door middel van 2 Torx T20 schroeven in het gasklephuis bevestigd en is eenvoudig te verwijderen. Het tandwiel dat aan de as vastzit is 1 geheel met de as en niet te verwijderen. Voor de zekerheid heb ik de posities van alle tandwielen gemarkeerd zodat alles weer op dezelfde stand weer in elkaar wordt gebouwd.

    Vervolgens ziet het er zo uit.

    [​IMG]


    In de as zit een sleuf waar de gasklep tussen geschoven is. De gasklep is aan de as bevestigd door middel van 2 Torx T20 schroeven die aan het uiteinde hol zijn en zijn platgeknepen zodat ze er niet uit kunnen trillen.

    [​IMG]


    Ik heb deze schroeven voorzichtig met een punttang weer enigzins rond geknepen en er vervolgens uitgedraaid. Tevens heb ik de gasklep gemarkeerd zodat ik later nog terug kan zien hoe alles heeft gezeten.

    Zo ziet het er uit als de schroeven er uit zijn.

    [​IMG]


    Nu kan je de gasklep tussen de as vandaan schuiven.


    In het gasklephuis zit een (bol) aluminium afdicht plaatje of aluminium plug waar het uiteinde van de as achter valt. Of er een plaatje of plug is toegepast is afhankelijk van het model(nummer) van het gasklephuis.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Aluminium plaatje


    [​IMG]
    Aluminium plug


    Om de as te kunnen verwijderen moet dit plaatje of plug verwijderd worden. Helaas lukt dit (meestal) niet zonder het plaatje of plug te beschadigen. Hiervoor moet dus een andere oplossing bedacht worden. Als het plaatje of plug er uit is zie je het uiteinde van de as en een lager. De as draaid op 2 kleine kogellagers die zijn afgesloten door middel van een stofafdichting aan beide zijden.

    [​IMG]
    Het lager dat in het gasklephuis zit aan de aangedreven zijde van de as.


    De as zit strak in de lagers geschoven en zit verder niet geborgd. Je kan als de gasklep er uit is de as er dus voorzichtig met een doorslag uit tikken. Let er op dat er geen braampjes op de as zitten op de plaats waar de schroeven zaten. Als dit het geval is krijg je de as er namelijk niet uit zonder de as of het gasklephuis te beschadigen. Ik heb zelf de braampjes er af geschuurd met een stuk schuurlinnen. De as kan behoorlijk vast zitten in de lagers. Als de as er uit is zie je dat er ter plaatse van de lagers een groef in de as zit met daarin een O-ring. Deze O-ringen dienen ervoor om de as op zijn plaats te houden in de lagers.

    Ondanks dat de lagers er nog goed uitzagen heb ik uiteindelijk toch besloten om de lagers meteen maar te vernieuwen.


    Als de as er uit is heb je de volgende onderdelen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vervolgens heb ik gekeken wat de maximale maat is dat het gasklephuis uiteindelijk kan worden. ik ben tot de conclusie gekomen dat een 50 mm (of eventueel 2 inch = 50,8 mm) gasklep zonder problemen moet gaan passen. Veel groter als 50 mm is niet aan te raden. De wand tussen de lagers waar de as op draaid en het luchtinlaat kanaal is origineel (aan beide zijden) 5 mm. Door de boring met 5 mm te vergroten naar 50 mm wordt deze wanddikte (aan beide zijden) 2,5 mm wat in principe nog dik genoeg zou moeten zijn.



    Reinigen

    07-09-2012

    Nadat het gasklephuis gedemonteerd is heb ik alle metalen onderdelen in een bak met thinner gelegd. Na een nacht in de thinner te hebben gelegen kan je alles met perslucht droogblazen en is al het (aangekoekte) vuil verdwenen. Bijkomend voordeel is dat veel van de loctite die aan alle schroeven zat is opgelost. De kunststof onderdelen heb ik met een doek schoon gepoetst.



    Meten

    07-09-2012



    Nadat alle onderdelen schoon en droog waren ben ik begonnen met het opmeten van de gasklep en de boring van het gasklephuis. Dit om de speling te bepalen van de originele gasklep in het gasklephuis. Ik wil de nieuwe gasklep dezelfde speling geven als de originele.

    Ik heb eerst de boring van het gasklephuis gemeten met een (gecalibreerde) binnenmicrometer (Binnenmeettaster).

    [​IMG]


    Uit deze meting bleek dat de boring 44,95 mm is.

    Vervolgens heb ik met een beugelschroefmaat de gasklep gemeten.

    [​IMG]


    Dit is lastiger omdat de gasklep niet rond is maar ovaal. Je moet dus goed kijken op welk punt je de gasklep meet.

    [​IMG]


    Normaal gesproken word de gasklep gemeten ter plaatse van de as. Bij deze gasklep zitten er echter op deze plaats 2 platte kanten (met zwarte pijl gemarkeerd). Ik heb de gasklep dus net naast de platte vlakken gemeten (rood gemarkeerd). Op deze plaats meet ik 44,90 mm.

    De gasklep heeft dus 0,05 mm speling. Als ik een 50 mm klep heb meet ik deze op hetzelfde punt als de originele klep en bepaal dan de exacte maat waarop het gasklephuis moet worden uitgedraaid.


    Nadat ik alles gemeten heb ben ik ook meteen maar op zoek gegaan naar een vervangend onderdeel voor het aluminium plaatje dat met demonteren beschadigd is. Uiteindelijk heb ik een kunststof blinddop gevonden die strak in het gat past. Als het gasklephuis weer volledig in elkaar staat wil ik deze dop in het gat vast lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Aanpassen as

    10-09-2012

    om de grotere gasklep tussen de as te kunnen schuiven moet de sleuf in de as groter worden gemaakt. De originele as is vanaf 2 kanten ingeslepen. Aan de buitenzijde van de as is de sleuf al 50 mm. Alleen in het midden is nog een deel 45 mm dat groter gemaakt moet worden.

    [​IMG]


    De vorm van de sleuf in de as is op deze tekening rood gemarkeerd. Zoals je kan zien hoeft er maar een klein deel weggehaald te worden om de 50 mm gasklep in de as te laten passen. Ik ben begonnen om de sleuf groter te maken met een ijzerzaagblad. Vervolgens heb ik de zaagsnede breder gemaakt met een sleutelvijltje. Na wat passen met de oude gasklep bleek dat deze er nog niet soepel tussen ging. Ik heb een stuk schuurlinnen genomen en dit om een plamuurmes gevouwen. Vervolgens heb ik hier de sleuf net zolang mee geschuurd tot de gasklep er soepel tussen ging.

    [​IMG]


    Vervolgens heb ik ook de as gepolijst. Deze was voordat ik hier aan begon vrij ruw. Ik ben begonnen met schuurlinnen korrel 400 welke ik tijdens het schuren heb gesmeerd met WD40. Dit geeft op zich al een vrij glad resultaat maar de as ziet er nog vrij mat uit. Vervolgens heb ik verder geschuurd met een Scotch Brite doekje. Uiteindelijk heb ik de as mooi laten glimmen door deze te poetsen met een fijn polijstmiddel. Je moet er op letten dat je niet teveel van de as af schuurt. Het is namelijk een stalen as die vervolgens is verchroomd. Als je de chroomlaag er af schuurt zal de as gaan roesten.

    Dit is dan het resultaat van het polijsten.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Lagers

    Nu alles toch uit elkaar ligt heb ik tevens toch maar besloten om de lagers waar de as op draaid ook maar te vernieuwen. Aan 1 zijde kan je het lager er eenvoudig met een doorslag uit tikken. Aan de andere zijde is dit niet mogelijk omdat het de binnenmaat van het lager gelijk is aan de wand van het gasklephuis. Je hebt dus geen randje waar je op kan tikken om het lager te verwijderen. Daarom heb ik het gasklephuis (in een oven) verwarmd tot 150 graden celsius. Doordat het aluminium van het huis meer uitzet als het staal van het lager komt het lager los te zitten en kan je deze er met enige moeite uit kloppen.


    [​IMG]

    Aan de kant waar het aluminium afdicht plaatje heeft gezeten zit een 608 2RS1 lager. Hierbij is 608 het lagernummer en 2RS1 staat voor een rubber/kunststof stofafdichting aan beide zijden. De maten van dit lager zijn:

    Asmaat = 8 mm
    Buitenmaat = 22 mm
    Breedte = 7mm


    [​IMG]

    Aan de kant van het kunststof tandwiel op de as zit een 63800 2RS1 lager. Hierbij is 63800 het lagernummer en 2RS1 staat voor een rubber/kunststof stofafdichting aan beide zijden. De maten van dit lager zijn:

    Asmaat = 10 mm
    Buitenmaat = 19 mm
    Breedte = 7mm

    Deze lagers kosten niet zo veel en zijn bij gespecialiseerde bedrijven, diverse webshops en op Ebay eenvoudig te vinden.


    Ik heb de lagers geruime tijd in een vriezer gelegd die tot ongeveer -15 graden celsius koelt. Het gasklephuis heb ik wederom (in een oven) verwarmd tot 150 graden celsius. De lagers kon ik er (voorzien van een beetje vet) op deze manier gewoon met de hand in drukken zonder dat je er op hoeft te slaan. Op deze manier heb je de minste kans dat je iets beschadigd.



    Nieuwe gasklep

    15-09-2012

    Inmiddels heb ik de nieuwe 50 mm gasklep ontvangen. Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte gasklep bleek dat het aanbod van losse gaskleppen in de juiste maat erg klein is. De gasklep die ik uiteindelijk besteld heb is een originele Weber gasklep die wordt gebruikt in een 50 mm Weber DCO/SP carburateur. In gesloten toestand staat deze gasklep onder een hoek van 83 graden. Voor zover ik het nu kan beoordelen gaat deze gasklep perfect passen in een gemodificeerd Ford/Visteon gasklephuis. Deze gasklep kost inclusief verzendkosten vanuit de UK zo'n €27,-.

    Hieronder 2 afbeeldingen waarop beide gaskleppen naast elkaar te zien zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals op deze afbeeldingen te zien is zitten de bevestigingsgaten al exact op de juiste plaats. Dit had ik eerlijk gezegt niet verwacht. Ik had verwacht dat de bevestigingsgaten aangepast zouden moeten worden. Aan de nieuwe 50 mm gasklep hoeft dus niets te worden aangepast.

    Tevens heb ik de dikte van beide kleppen met elkaar vergeleken. De originele 45 mm gasklep heeft een dikte van 1,6 mm. De nieuwe 50 mm gasklep heeft een dikte van 1,5 mm. Het verschil van 0.1 mm is dus te verwaarlozen. De nieuwe 50 mm gasklep past ook perfect in de as die ik al eerder heb aangepast.

    Hoewel 5 mm verschil in diameter niet zo veel lijkt zorgt dit wel voor een behoorlijk verschil in oppervlakte van de gasklep.

    *De standaard 45 mm gasklep heeft een oppervlakte van 1590 mm².
    *De nieuwe 50 mm gasklep heeft een oppervlakte van 1963 mm².

    De nieuwe gasklep is dus ruim 20% groter als de standaard gasklep.



    Meten van de nieuwe gasklep

    17-09-2012

    Vandaag heb ik de nieuwe 50 mm gasklep exact opgemeten op dezelfde wijze als dat ik dit bij de oude gasklep heb gedaan. De nieuwe gasklep is net naast de afgeplatte vlakken exact 50,00 mm. Ik heb besloten om het gasklephuis op exact 50,00 mm uit te draaien. Door middel van polijsten zal het gat vervolgens nog een paar honderdste mm groter worden zodat de klep voldoende speling heeft.



    Uitdraaien van de boring van het gasklephuis

    25-09-2012

    Als voorbereiding op het uitdraaien van het gasklephuis heb ik een ronde stalen plaat gemaakt van zo'n 20 mm dik waar het gasklephuis op wordt vastgebout. Op deze manier is de plaat goed stevig te klemmen in de vierklauw van de draaibank. Tevens wordt op deze manier het gasklephuis zelf spanningsvrij opgespannen. Als je het relatief slappe gasklephuis gaat opspannen in de draaibank heb je kans op beschadiginen en knijp je het gasklephuis iets samen waardoor het gat uiteindelijk onrond wordt. Dit kan als gevolg hebben dat de gasklep niet goed opent of sluit. Door het gasklephuis op een plaat te bouten kan ik dit in ieder geval al uitsluiten.


    08-10-2012

    Vandaag heb ik het gasklephuis door mijn vader op maat laten draaien. De boring van het gasklephuis is nu exact 50.00 mm. Ik heb meteen even de gasklep gepast en op het eerste gezicht past deze perfect.



    Opbouwen en monteren van het gasklephuis

    Vervolgens heb ik de boring en pasvlakken afgeplakt en het gasklephuis met glasparels gestraald. hierna is het gasklephuis volledig gereinigd/ontvet en met wd40 ingespoten zodat het aluminium minder snel corrodeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ondanks dat het draaiwerk al erg glad is heb ik de binnenzijde toch nog gepolijst. Na het polijsten is de boring exact 50.03 mm Daarna ben ik begonnen met het monteren van de as, de nieuwe gasklep en het motortje. Vooralsnog past alles perfect en beweegt de klep mooi soepel. Tevens heb ik de schroefdraad van zowel de aanslagschroef als het gasklephuis schoongemaakt d.m.v. een tap en snijmoer. De schroefdraad hiervan is M8 x 1 (dit is fijne schroefdraad). Uiteindelijk zal (als alles is afgesteld) de aanslagschroef weer worden geborgd met Loctite.

    [​IMG]

    [​IMG]


    09-10-2012

    Inmiddels zijn de schroeven van de gasklep voorzien van Loctite en vervolgens handvast gezet.Tevens heb ik de kunststof blindplug die in de plaats van het alumium afdekplaatje komt geplaatst. Deze plug zit dermate strak dat het mijns inziens niet nodig is om deze plug nog te borgen met lijm o.i.d.

    [​IMG]


    12-10-2012

    Vandaag was het tijd om het aangepaste gasklephuis te plaatsen. Als eerste heb ik het oude gasklephuis van de motor verwijderd en meteen de pluskabel van de accu los gekoppeld zodat de PCM zichzelf in de tijd dat ik bezig ben reset.

    Daarna heb ik het deksel met gaskleppositiesensor van het oude gasklephuis verwijderd. Omdat dit deksel er beter uitziet als het deksel dat bij het aangepaste gasklephuis zat heb ik besloten om dit deksel over te zetten.

    Vervolgens heb ik beide gasklephuizen naast elkaar gelegd. Bij het aangepaste gasklephuis moest de aanslagschroef van de gasklep nog op de juiste positie gemonteerd worden. Ik heb ervoor gekozen om de schroef op dezelfde positie te plaatsen als bij het oude gasklephuis.

    [​IMG]


    Om de juiste positie te bepalen heb ik bij het oude gasklephuis de afstand gemeten tussen de 2 punten die op bovenstaande afbeelding gemarkeerd zijn. Deze afstand was met de schuifmaat gemeten exact 10 mm. Vervolgens heb ik de aanslagschroef van het aangepaste gasklephuis ook op 10 mm afgesteld en de aanslagschroef meteen geborgd met Loctite.

    Vervolgens heb ik het deksel met gaskleppositiesensor gemonteerd.


    Nu het gasklephuis weer volledig opgebouwd en afgesteld is was het alleen nog een kwestie van het gasklephuis op de motor schroeven. Nadat dit gebeurd was heb ik de pluskabel weer aangesloten. De pluskabel is ruim 1 uur los geweest wat voldoende moet zijn om de PCM te resetten.



    Testen

    Nu was het tijd om de motor te starten met het aangepaste gasklephuis.

    Voordat ik de motor startte heb ik eerst het voorgeschreven toerental opgezocht dat de motor stationair zou moeten draaien. Voor mijn motor is dit 725 RPM met een afwijking van 100 RPM naar boven en naar beneden (625 RPM - 825 RPM).

    Vervolgens heb ik de motor gestart. omdat de motor koud was draaide de motor in eerste instantie zo'n 1200 RPM maar dit zakte al snel naar zo'n 1000 RPM. Nadat de motor volledig op temperatuur was gekomen lag het stationair toerental netjes op een gemiddelde van 740 RPM. Het stationaire toerental is dus prima met het aangepaste gasklephuis.

    Hierna heb ik een testrit gemaakt om te kijken wat het effect is van een groter gasklephuis. Ik ben tot de conclusie gekozen dat het erg goed merkbaar is. Hieronder de punten die ik geconstateerd heb.

    * De motor draait stabieler stationair. voorheen wilde het stationair toerental nog weleens fluctueren. Dat is nu een stuk minder.
    * De vermogensdip tijdens accelereren die na het plaatsen van het K&N inlegfilter en aanpassen van het luchtfilterhuis nog een klein beetje voelbaar was is nu volledig verdwenen.
    * De motor pakt beter op bij lagere toerentallen.
    * De motor komt gemakkelijker (en sneller) op toeren. Vooral in de 2e en 3e versnelling voeld de auto hierdoor sneller aan als voorheen.


    Zoals het er nu naar uitziet ben ik zeer tevreden over het resultaat. mijns inziens heeft het vergroten van het gasklephuis een positieve invloed op het rijgedrag van de auto.



    Kosten

    Voor degenen die zelf ook deze modificatie willen toepassen hieronder wat het mij in totaal heeft gekost.

    *Aankoop gebruikt gasklephuis (inclusief verzenden) €30,-.
    *Aankoop 50 mm gasklep (inclusief verzenden) €27,-
    *Lagers gasklep as €8,-.

    Ik ben dus in totaal €65,- kwijt. Omdat ik alle bewerkingen zelf heb gedaan heb ik hiervan geen kosten gehad. Als je dit niet zelf kan komen de kosten hiervan er vanzelfsprekend nog bij. Reken voor het uitdraaien dat er ongeveer 1 uur tot 1,5 uur werk in gaat zitten. Verreweg de meeste tijd hiervan zit in het opspannen en uitklokken van het gasklephuis op de draaibank.
     
  2. :thumbs: respect dat je het aandurft en gaat doen.
    Ben benieuwd of het resultaat word wat je er van verwacht.

    Als het werkt kan je zo er een handeltje in beginnen ;)
     
  3. :respect: Wilco, weer een uniek project en ik hoop dat het allemaal lukt :thumbs:
     
  4. Het is dat ik goedkoop een gasklephuis heb gekocht en dat ik alles op mijn werk zelf kan doen anders was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Het enige dat ik niet zelf doe is het op maat draaien van het gasklephuis. Mijn vader is al ruim 40 jaar draaier dus die kan dat beter/sneller als dat ik het zelf ga doen.


    Als het vergroten van het gasklephuis effect heeft is de volgende stap het aanpassen van het inlaatspruitstuk (heb ik al liggen) en het plaatsen van een MK2 RS luchtfilterhuis met bijbehorende aanzuigbuizen (dit is in het buitenland een veel toegepaste upgrade).
     
  5. Respect voor al je projecten wilco..... lekker bezig weer.....
    Succes met deze, blijf het volgen.
     
  6. :respect: voor wat je doet ! maar ik zou het asje niet aanpassen ivm. rare wervelingen van lucht daar rond omheen dit kan ook averechts werken ?
     
  7. nieuwe carrière move? ik zie een bedrijfje opkomen haha. Ik vind het erg gedurfd dat je het het aandurf, is wel jammer dat er niet standaard pasklare grotere gasklephuizen voor dit soort motoren te vinden zijn.
     
  8. Mooie how-to tot zover.

    Ik heb zelf ook al 4 volledig gedemonteerde 55mm gasklephuizen liggen.
    Omdat 60mm gaskleppen niet los te koop zijn, ben ik nu opzoek naar geschikte donor gasklephuizen.

    Ik heb eventueel wel een 55mm gasklep voor je. Deze heb ik straks toch niet meer nodig.

    Op een aantal buitenlandse fora van verschillende merken, zie je dat ze hetzelfde doen met de as waar de klep in zit. Aan de bovenzijde geheel verwijderd! Ik zal kijken of ik de foto(s) hiervan kan terug vinden.
     
  9. Mooi project en zeer interessant, ik ben zelf ook draaier dus ik weet wel ongeveer wat er bij komt kijken.
    2.5mm wand dikte moet idd voldoende zijn, je bent natuurlijk ook afhankelijk van de gasklepmaten.
    Het asje zou ik ook zo laten, het is al mooi rond dus heeft al weinig weer stand.
     
  10. In eerste instantie denk ik dat ik de as niet aanpas. Dit kan ik altijd later nog een keer doen. Wel wil ik de schroeven waarmee de gasklep vast zit vervangen door (gedeeltelijk) verzonken schroeven die aan de andere kant niet uitsteken. De originele platgeknepen schroeven steken namelijk behoorlijk uit.

    Vandaag wil ik alles goed opmeten en dan vervolgens een 50 mm gasklep bestellen. Ik heb al een gasklep op het oog die voor zover het er nu uitziet probleemloos moet passen.
     
  11. #11 McGyver, 7 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2012
    Hier is de foto het gasklephuis met gemodificeerde as.
    [​IMG]
    Komt van het Russische Focus Forum. En is door Mayak in mijn topic gepost


    EDIT: nog een gevonden.
    [​IMG]

    EDIT 2: Nog een! Deze is afgevlakt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Edit 3: Dit is een mooie oplossing voor de as!
    [​IMG]
    [​IMG]


    PS. sorry voor het picture-spammen in jouw 'how-to' topic, maar ik vind het een leuk project en wil graag met je meedenken, omdat ik zelf ook deze mod wil gaan doen.
     
  12. De as vlak frezen zoals bij de onderste afbeeldingen is inderdaad een mooie oplossing. Ik loop met het idee om dit ook te doen maar ik wil eerst de grotere gasklep goed passend hebben en kijken wat het effect is.


    De as is origineel 10 mm dik. Door aan beide zijden 1 tot 1,5 mm af te frezen vergroot je de lucht doorlaat opening en blijft de as toch sterk genoeg. Dit moet mijns inziens zonder problemen te realiseren zijn.
     
  13. Als je de bestaande as blijft gebruiken, zul je de sleuf in de as ook moeten vergroten.
    Hoe ga doe je dat doen?
     
  14. #14 JW, 7 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2012
    De originele as is vanaf 2 kanten ingeslepen. Aan de buitenzijde van de as is de sleuf al 50 mm. Alleen in het midden is nog een deel 45 mm dat weggeslepen of gevijld moet worden.

    [​IMG]

    De vorm van de sleuf in de as is op deze tekening rood gemarkeerd. Zoals je kan zien hoeft er maar een klein deel weggehaald te worden om de 50 mm gasklep in de as te laten passen.
     
  15. Kijk! Dat scheelt.
     
  16. Vandaag ben ik weer enige tijd met het gasklephuis bezig geweest. Ik heb onder andere de as aangepast en de lagers vervangen.

    Ik heb hiervan een uitgebreid verhaal met foto's toegevoegd aan de startpost.
     
  17. hallo met Peter ,wat kost een 50 mm gasklep en waar kun je hem kopen ,heb zelf ook intresse ,heb zelf een 16 16 V ,maar wil hem iets rapper hebben,is het gat wel rond van het gasklephuis?,hoor het graag,gr Peter:mrgreen::mrgreen:
     
  18. Het gaat al de goede kant op JW, en als ik zo mag inschatten dan gaat dit straks super werken, ben alleen wel benieuwd of je het daadwerkelijk gaat merken dat je meer vermogen hebt.
    Eigenlijk zal je ook de overige luchtaanvoer moet en optimaliseren, gladdere slangen aan de binnenkant enzo om een optimaal resultaat te krijgen.
     
  19. Wat de kosten zijn van een gasklephuis vergroten hangt voornamelijk af van de prijs van de benodigde onderdelen en (als je dit niet zelf kan) het demonteren, bewerken en monteren van het gasklephuis. Een pasklare oplossing is er niet dus het originele gasklephuis vergroten is de enige manier.

    Ervan uitgaande dat je dan een 2e gasklephuis gebruikt zodat je geen risico loopt met je originele gasklephuis heb je de volgende onderdelen nodig:

    *Gasklephuis. Voor een net gebruikt gasklephuis betaal je al snel €75,- tot €125,-
    *Gasklep. Voor een geschikte 50 mm gasklep ben je inclusief verzenden zo'n €20,- tot €25,- kwijt.

    Als je het demonteren, bewerken en monteren niet zelf kan en moet laten doen ben je al snel veel geld kwijt.


    De overige onderdelen van het inlaat traject gaan ook aangepast worden. In eerste instantie wil ik de originele onderdelen aanpassen/optimaliseren. ik ben hier al gedeeltelijk mee bezig geweest.

    Tevens overweeg ik nog om een MK2 RS luchtfilterhuis te plaatsen. Dit is onder andere in Rusland een veel toegepaste modificatie die niet al te veel kost en (volgens zeggen) vrij veel verschil maakt.
     
  20. Een Focus II RS luchtfilterhuis klinkt als een goede update. Helemaal met het K&N filter die Simon heeft.
     

Deel Deze Pagina