1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 Futura Wagon 1050 - the end is near!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Martin123t, 27 aug 2020.

  1. #21 Martin123t, 2 nov 2020
    Laatst bewerkt: 2 nov 2020
    Bedankt Marco, ik zal jouw tip doorgeven aan @Hendrikje Hij helpt mij met dit project.

    Zoals je zult begrijpen ben ik ontzettend blij met de hulp van Hennie. Hij heeft alle onderdelen geregeld via eBay en is dus nu al bezig met het assembleren, zodat de dag van inbouw zo vlotjes mogelijk verloopt. Dit is de derde MK1 die Hennie dit jaar gaat voorzien van cc. Het onderdeel, de wikkelveer, dat uit Amerika moest komen ligt volgens track&trace al ergens bij de douane in Nederland, waarschijnlijk op Schiphol. Als dit onderdeel binnen is dan zijn we compleet en kan de inbouw gepland worden.

    We zullen van de inbouw een fotoreportage maken, misschien heeft iemand er iets aan. De MK1 is dan wel een uitstervende soort -de jongste is minstens 15 jaar oud- maar je weet maar nooit.
     
    BertPa, M.Blaak, Hendrikje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. En de wikkelveer is binnen. Het 'Martin-kratje' is gevuld en compleet. Mijn 1050 wordt nu voorzien van onderdelen uit Twente, Engeland en Amerika en samengesteld tot een werkende cc. Ik kan niet wachten.
    [​IMG]
     
    CvWeert, M.Blaak, Brekers en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. En .... ik heb een (up)date...;)

    Komende zaterdag komt het gewaardeerde focusclublid @Hendrikje helemaal naar Drenthe om mij een enorm plezier te doen met de montage van de cruise control.

    Vanmiddag ben ik maar eens begonnen met wat voorbereidingen onder de motorkap. Het luchtfilter was snel verwijderd en het te vervangen gasklephuis was direct mooi in zicht: het zag er prima uit!
    [​IMG]
    Met 4 schroefjes zit het gasklephuis op het kunststof inlaatspruitstuk gemonteerd. De bovenste twee schroeven gingen probleemloos los, de onderste aan de voorzijde zat wat vaster, ik zette een klein beetje kracht en....krak!!:shock::oops:
    [​IMG]
    Ben ik nu zo onbenullig bezig geweest? Ik begreep er niets van. Na het vierde schroefje te hebben verwijderd kon ik het gasklephuis verwijderen. Wat bleek: de schroef was ter plaatse van de flens van het gasklephuis volledig aan het corroderen gegaan. De diameter van de schroef was met minimaal 50 % slanker geworden/weggeroest. Waarschijnlijk een proces van vele jaren. Het zal toch niet zo zijn dat men in het verleden met een hogedrukspuit de motor lekker schoongemaakt heeft of zoiets? (zou verboden moeten worden)

    Hoe dan ook, het restant van de gebroken schroef zat natuurlijk muurvast in het kunststof gedeelte van het spruitstuk.
    [​IMG]
    Krijg dat maar eens los!:shrug:

    Met een kleine griptang ben ik eerst een halfuurtje aan het klungelen geweest, maar er was geen beweging in te krijgen. Vervolgens heb ik met een minigasbrandertje (zo'n ding waar je sigaretten mee kunt aansteken) heel voorzichtig het puntje heet gemaakt.
    [​IMG]
    Een uurtje later, verdraaid: er gebeurde iets. Om een lang verhaal kort te maken, met geduld en het bewaren van de rust is het uiteindelijk gelukt het vastgeroeste schroefje in zijn geheel te verwijderen. Het was een precisiewerkje, maar goed.
    [​IMG]

    Zaterdag gaan we verder, dan komt de chef-monteur.:cool: Ik heb er alle vertrouwen in.
     
  4. Knap werk met dat schroefje. 4 nieuwe schroeven erin met het nieuwe gasklephuis?
     
    Hendrikje vindt dit leuk.
  5. Nou.......dat is al een paar dagen geleden dat ik chef-monteur was hahaha. In 2013 heb ik de werkplaats gelaten voor een nieuwe uitdaging, wat me tot nu toe prima bevalt.

    @M.Blaak, boutjes heb ik "op voorraad". Ook ik ben al 2 keer met dat water bij de dokter geweest, bij mijn eigen auto en die van mijn buum was het ook bingo....

    Afijn, morgen "Focussen" we op de cruise. Ik heb alles in pole position staan:sturen:
     
    Martin123t, Fridge en M.Blaak vinden dit leuk.
  6. En aldus geschiedde.

    Vanmorgen, 7 minuten voor de afgesproken tijd, meldde @Hendrikje zich op de sleutelplaats in Drenthe. Nog voor ik het eerste kopje koffie had ingeschonken waren er al werkzaamheden geweest.
    [​IMG]
    Het zag er direct al indrukwekkend uit. Ik ben zelf niet zo goed met draadjes dus was ik blij dat de specialist aan het werk was.
    [​IMG]
    Na de koffie kreeg ik de eer om het een en ander onder de motorkap te schroeven, zoals het hart van de cruise control.
    [​IMG]
    De voorbereidende werkzaamheden, het stukje huisvlijt van Hendrikje bleek meer dan perfect. Het nieuwe gasklephuis paste met de grootste precisie.
    [​IMG]
    Ook de afstelling was helemaal goed. Gasklep ging bij volgas helemaal open en sloot ook met een mooie 'klik'.
    [​IMG]
    Ondertussen werd het originele lederen stuurwiel ook gemodificeerd voor de bediening.
    [​IMG]
    Nadat alles gecontroleerd en aangesloten was volgde om 14.00 uur de 'probefahrt'. Echt niet te geloven, alles werkt direct zoals de ingenieurs bij Ford het ooit bedacht hebben. Diepe buiging voor @Hendrikje. Wat een vakman. En ik ben blij, zeer blij. Met een grote glimlach ben ik weer naar huis gereden, natuurlijk met het groene lampje brandend in het dashboard. :sturen:
    [​IMG]
     
    BertPa, Pepper Red, Brekers en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. @Martin123t heel graag gedaan! Veel rijplezier gewenst met de cruise control. En mijn dank voor de hartelijke gastvrijheid, het was een geslaagde dag.

    Groetjes, Hennie.
     
    BertPa, gerardTDCI, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Het is zover, donderdag staat de APK gepland. Moet ik nog ergens op letten, buiten het reguliere om? Iets dat FoFo-specifiek is?
    Auto rijdt goed en alles werkt naar behoren, alleen bij de tweede lambda-sonde heb ik er een spacer tussen zitten.
     
  9. Heeeeeeel misschien, als je een echte zeurmeester hebt. Keur ie 'm af op die spacer:schater: Maar zolang je CO goed is, is er eigenlijk niets verkeerd.
    maar verder zal 't wel mee vallen. Of de gaten moeten erin zitten.
     
  10. De Futura is afgekeurd op de draagarmen achter, deze vertonen na het hameren van de keurmeester roest en roestschade. Nu dus op zoek naar twee frisse draagarmpjes. Heeft iemand tips?
     
  11. autodoc.nl
    gewoon nieuwe draagarmen bestellen, die zijn niet zo duur.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  12. Dat is minder, maarja hoort erbij. nieuwe idd bestellen bij autodoc (als je ff kan wachten) of winparts o.i.d.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  13. #33 Martin123t, 24 dec 2020
    Laatst bewerkt: 24 dec 2020
    Dank voor de tips. Ik heb twee nieuwe exemplaren online besteld en ik heb gelukkig even de tijd. De huidige APK verloopt op 23 februari 2021. Als ze vervangen zijn dan zal ik wel even een fotootje uploaden.

    Onderstaand filmpje laat volgens mij wel aardig zien waar je rekening mee moet houden bij vervanging. Moet de wagen daarna ook uitgelijnd worden?

     
    Heusinkveldb en gerardTDCI vinden dit leuk.
  14. draagarmen heb ik vorige week in de ijzerbak gemikt.. :( had je zo mogen hebben... ach gelukkig kosten ze niet de kop.

    Let op die bouten van de draagarmen loshalen zijn een K*T klusje ;)
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  15. Echt fijn he die cruise control
    Vond ik toen voor mijn mk1 ook 1 van de beste updates

    Ik schok wel een beetje toen ik je titel las. Maar het valt gelukkig nog iets mee
     
    Hendrikje en Martin123t vinden dit leuk.
  16. Helemaal eens. Het werkt prima, ben nog steeds blij dat @Hendrikje mij hiermee geholpen heeft.
     
    Hendrikje en steelmaster vinden dit leuk.
  17. Zeker een top-upgrade. En zeker als je het, net als @Martin123t gewend bent, mis je het enorm. Ik heb er heel veel plezier van, elke dag op de baan, heen en weer naar den arbeid.
     
  18. Dat is het eenige waar ik voor vrees. De gevreesde achter draagarmen. Maar de cc ziet er classe uit hoor op een fofo mk1:thumbup:
     
  19. Ik wist niet dat de draagarmen gevreesd waren, maar ik geloof dat ik het nu wel begrijp. Afgelopen maandag waren de draagarmen binnen.
    [​IMG]
    En ik ben direct begonnen met het demonteren.
    [​IMG]
    Er was geen bout die normaal los ging, wel trok ik een Gedore-dop kapot. Uiteindelijk heb ik alles moeten doorslijpen, alles was echt volkomen vastgerot.
    [​IMG]
    Echt niet normaal, dat filmpje is dus leuk maar vertegenwoordigt niet echt de werkelijkheid bij een Nederlandse auto van 16 jaar oud.

    De APK-keurmeester had wel gelijk hoor, de boel was echt wel afkeurenswaardig.
    [​IMG]
    En ja, waar ik eerst nog dacht dat ik de bouten kon hergebruiken, moest ik dus nieuw bestellen. Dat deed ik op maandag, en vandaag (vrijdag) kwam de post het om 16.30 uur brengen.
    [​IMG]
    Het monteren was een fluitje van een cent. Maar moet je ze vervangen, bestel dan gelijk alles maar. In totaal was ik € 105,46 kwijt inclusief de stabilisatorrubbers.
    [​IMG]
     
    Duje vindt dit leuk.
  20. Zeg dat wel! Je had volkomen gelijk.
     
    hoomer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina