1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 Futura Wagon 1050 - the end is near!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Martin123t, 27 aug 2020.

  1. Martin123t vindt dit leuk.
  2. Hartelijk dank @Hendrikje , dat vond de keurmeester ook vanmorgen. Ik ben er blij mee, kan weer een jaartje vooruit. Morgen uitlijnen!
     
    Hendrikje vindt dit leuk.
  3. Kijk aan, frisse sticker er weer op, kun jij weer een jaar sturen.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  4. Naar aanleiding van deze vorige week ook maar even mijn draagarmen achter gechecked, gelukkig zien ze er nog niet zo uit! De bandenboer heeft bij het plaatsen van nieuwe bandjes wel al ff de bouten goed ingespoten mochten ze er toch af moeten. Maar goed om te weten dat het ijdele hoop is... Goed werk!
     
  5. Vorige week woensdag is de auto uitgelijnd vanwege de nieuwe draagarmen achter.
    [​IMG]
    Het was 'appeltje eitje' en in 20 minuutjes stond de Futura weer buiten.
    [​IMG]
     
  6. #46 Martin123t, 27 jan 2021
    Laatst bewerkt: 3 feb 2021
    Afgelopen zondag voor het eerst sinds 25 jaar de ANWB wegenwacht ingeschakeld. Op de afsluitdijk bleek ik geen druk meer te hebben op het koppelingspedaal. Na een korte diagnose is de afsleepdienst ingeschakeld. De remvloeistof die bijgevuld werd liep onder de auto direct weer weg.
    [​IMG]
    Bij de berger werden wij voorzien van een vrijwel nieuwe Focus MK4 en werd onze auto veilig opgeborgen.


    [​IMG]
    Ondertussen een nieuwe koppelingsset besteld. Ben nu wel bang dat ik een domme fout heb gemaakt. Er stond bij dat het geschikt is tot 10/2003 maar ik dacht dat dit niet zou uitmaken vanwege het feit dat mijn kenteken keurig had ingevuld. Nu was ik er toch niet gerust op en ik heb nu ergens gelezen dat de koppelingsleiding en de wartel op het druklager veranderd is na 10/2003. De vraag is, moet ik nu een ander druklager opsnorren of kan ik ook het leidinkje vervangen voor het oudere model (sloop)? Of kom ik dan weer in de problemen bij de master?

    Heeft iemand een tip?
     
  7. Zal denk ik wel goed komen... lijkt mij niet dat in het laatste jaar van mk1 fase 2 (2004) nog aanpassingen zijn gedaan daaraan.. Ik kan het je niet garanderen.. Hopelijk heb je al meer nieuws, aangezien het bericht van woensdag jongstleden betreft.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  8. En het kwam goed, we rijden weer. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
    [​IMG]
    Ik heb de luxe dat ik bij een vriend kan sleutelen, hij heeft een 2-kolommer en daar heeft de FoFo van vrijdag tot vandaag op 'gehangen'. Een vriendelijke collega leende mij een motorsteun waar ik veel gemak van heb gehad. Met name montage versnellingsbak, ik heb de bak erin gehangen en toen van onder op zijn plaats geduwd. Dat was appeltje eitje.
    [​IMG]
    Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik regelmatig sleutelde. Maar goed, een vos verliest dan wel zijn haren...met wat moeite is het me toch weer gelukt op basis van de ervaring uit het verleden.
    Het demonteren van de aandrijfassen heeft mij wel wat moeite gekost, bij deze 16-jaar oude Focus zit het een en ander goed vast.
    Maar na een paar goede klappen van de hamer gingen de bouten van de fuseekogels toch los. Ook de onderste motorsteun wilde niet los, de centrale bout brak af en na wat slijpwerk en uitboren kon er uiteindelijk een nieuwe bout in.
    [​IMG] [​IMG]
    Na demontage bak bleek dat de diagnose juist was. Het druklager heeft het loodje gelegd, er was niet veel beweging in te krijgen.
    [​IMG]
    De oude drukgroep, koppelingsplaat en het vliegwiel zagen er prima uit, in principe zou dit niet vervangen hoeven worden.
    [​IMG]
    Maar op het forum lezende raadt iedereen aan om het wel te doen, je wilt immers niet over een paar maanden nog eens deze klus doen. Ik had hierom een complete set besteld bij mister-auto.
    [​IMG]
    Op de verpakking van de koppelingset stond 'made in China'. Op basis van bovenstaand merkteken moest ik erg aan het merk LUK denken, maar dat weet je natuurlijk nooit.

    Het probleem dat ik vermoedde bleek helaas waar. Er is een wijziging geweest in het druklager. De verschillen zijn miniem, de aansluiting van de hydrauliekleiding verschilt met een paar millimeter na 10/2003. Ik had dus het verkeerde druklager besteld. Ik heb hierom bij WinParts het juiste lager besteld en dit paste zonder problemen.
    [​IMG]
    Ik heb nu dus een nieuw druklager van productiedatum voor 11/2003 in de aanbieding. Misschien zet ik deze maar op marktplaats, ik verwacht niet in de toekomst een oudere Focus dan deze te kopen. Als er op het forum iemand is die een dergelijk lager nodig heeft, laat maar weten.

    Maar eind goed, al goed. Het heeft een paar dagen geduurd maar de auto rijdt weer prima. Ik heb 2 liter transmissieolie in de bak gedaan, deze stroomde niet over. Weet iemand of ik nog moet navullen?
     
    gerardTDCI, Hendrikje en Brekers vinden dit leuk.
  9. Oei.. dat had ik niet verwacht. Dat is balen dus je moest toch even geduld hebben.

    Voor de rest goed voor elkaar en weer veel rijplezier gewenst.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  10. Lovely jobely @Martin123t , die kan er weer tegen.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  11. Vandaag de keerringen van de aandrijfassen vervangen, bleken toch te lekken na de vervanging van de koppeling.
     
  12. @Martin123t ik hoop dan nu wel dat het een keer klaar is.....nu wel even leuk geweest denk ik zo.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  13. Tja, ik had ze natuurlijk direct moeten vervangen. Ze kostten € 2,20 per stuk.
     
  14. Ach, achteraf ja, maar goed. Het is weer opgelost.
     
  15. Vandaag mijn vrije dag besteed aan de Focus. Er waren wat kleine zaken die mij stoorden, de snelheidsmeter viel de laatste dagen af en toe uit en de dashboardverlichting viel af en toe uit na montage van een nieuwe lichtschakelaar. Het motorlampje gaat ook weer branden, de tweede lamdasonde vertelt steeds dat de kat niet functioneert. Verder zaten in de achterklep wat storende deuken.

    Ik zag wel wat op tegen het verwijderen van het pinnetje van de sensor op de versnellingsbak. Met veel geduld en proberen lukte het mij om de borgpen uiteindelijk te verwijderen.
    [​IMG]
    De sensor zelf liet zich hierna eenvoudig eruit tikken. Ik heb een RVS-stiftje toegepast die 3 keer zo lang is om de nieuwe sensor te borgen. Mocht ie er nog een uitmoeten, dan heb ik wat meer grip. De sensor zelf heb ik van Ali en kostte € 5,72 en lag al een halfjaar in het dashboardkastje. Gelukkig lijkt hij nu goed te werken.
    [​IMG]
    De rest van de dag heb ik me beziggehouden met het wisselen van de achterklep. Op de plaatselijke sloop kwam ik een nette klep tegen en die heb ik afgelopen zaterdag maar opgehaald. Na een middagje sleutelen is dit het resultaat.
    [​IMG]
    Tussen de bedrijven door heb ik ook nog de originele lichtschakelaar teruggeplaatst en ook de originele lambdasonde, met een dotje staalwol.
     
    gerardTDCI en Hendrikje vinden dit leuk.
  16. Goed bezig weer Martin en het resultaat is weer keurig. Netjes!
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  17. Ik kocht mijn Focus in april van het vorig jaar en de eigenaar was er altijd zuinig op geweest. Hij vertelde mij dat hij in januari het laatste onderhoud had gedaan en de olie had ververst, alsmede de filters en de bougies. Ik heb zelf zo'n 15.000 km gereden met deze auto en vond het daarom nu tijd om de olie te vervangen, de auto gebruikt nagenoeg geen olie (1 liter op 10.000 km) en dat wil ik graag zo houden. Vandaag op mijn vrije dag heb ik de olie ververst (5W-30 -FORD WSS-M2C913-C/D-), het oliefilter, de multiriem en de bougies. De kilometerstand is nu 273.176.

    Ik vind het leuk om zo af en toe te klussen aan de auto, het geeft mij een tevreden gevoel.
     
    Hendrikje vindt dit leuk.
  18. Netjes Martin, strak geregeld.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  19. Goed bezig Martin. Altijd fijn als je dingen zelf kan.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  20. Verhaal van de koppeling en het druklager komt mij bekend voor. Ook ooit een keer meegemaakt. Assen uit de bak halen is niet persé moeilijk als je maar weet hoe.
    Keeringetjes is ook ervaringsdingetje ;).

    Waar ik nog wel een tip voor je heb, of eigenlijk een vraag, heb je de asmoeren vevangen of heb je de oude weer gebruikt?

    Mbt je dashboard, je zou de contacten kunnen doorsolderen. Vaak zit dit in slechte soldeerpunten. En dat motorlampje, je kan nog een spacer tussen de 2e lambdasonde plaatsen en kijken of het daarmee verholpen is.
     

Deel Deze Pagina