1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutmelding na vervangen blokken en schijven

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door KDR, 28 apr 2022.

  1. Geknakte remslang geloof ik niet zo in, misschien als die 20 jaar oud is
    Die remslangen kunnen behoorlijk wat hebben.

    mijn gedacht gaat toch meer naar lucht in de leidingen of een beschadigde abs sensor waardoor absunit denkt dat dat wiel blokkeerd tijdens remmen en dus de remdruk weg neemt, wat enigzins zou rijmen met de fouten die weergegeven worden..
     
  2. Dat klinkt op zich wel plausibel, maar ik kan het dan niet rijmen met het feit dat 1 van beide hydraulische circuits (re-voor - li-achter) er kennelijk helemaal uit ligt ...
    Intrigerend probleem, zal eerst eens uitgelezen moeten worden, ben benieuwd
     
  3. Ik geloof niet in een electrisch probleem. Het design zou nooit een goedkeuring krijgen als een foutief abs signaal de remmen kan beïnvloeden.

    Het zou best kunnen dat de abs pomp een defecte solenoid heeft maar die zou zonder spanning erop altijd in een open positie moeten komen zodat het voertuig goed blijft remmen maar zonder hulp middelen. Het feit dat de rem zuigers niet bewegen zonder dat het contact is ingeschakeld duiden wat mij betreft op een mechanisch mankement.
     
  4. Daar heb je gelijk in de abs werkt alleen als het moet dus bij een blokkerend wiel, daarvoor zou het als geheel gewoon moeten werken zeker als een wiel stil staat..

    Ik geloof dat ik op het forum hier een keer gelezen heb over een loslatende binnenmantel in een remslang maar bij een auto van net een jaar oud ?

    zou wel kunnen verklaren dat een remblok ook snel versleten is omdat remvloeistof dan ook niet goed terug kan en dus aan blijft lopen, maar dan zou dat maar op 1 wiel moeten zijn. Kapotte hoofdremcilinder komt echt maar zelden voor.
     
  5. Nu duidelijk is dat er 1 hydraulisch systeem (rechtsvoor + linksachter) helemaal uit ligt kan er volgens mij alleen sprake zijn van een "centrale" oorzaak en kunnen we het remslang-probleem wegstrepen.
    Ik gok op een probleem in de hoofdremcilinder (verstopping/defecte seal) of een error in de abs-pomp
     
  6. Het scheiden van het remsysteem in 2 circuits (LV gecombineerd met RA en RV gecombineerd met LA) gebeurd in de hoofdremcilinder. De hoofdremcilinder bestaat uit 2 gescheiden circuits welke alleen het reservoir delen.

    Vanuit de hoofdremcilinder gaan er 2 hydraulische remleidingen naar de ABS pomp. In de ABS pomp worden deze beide gescheiden circuits vervolgens opgedeeld in 4 hydraulische remleidingen die naar elk wiel/rem lopen.

    Wanneer het contact niet aan staat mogen kleppen in de ABS pomp nooit bekrachtigd zijn en dus alle remvloeistof doorlaten.



    Naar mijn mening is het heel simpel en moet je in dit geval beginnen met diagnose stellen vanaf de hoofdremcilinder en niet vanaf de remmen die niet werken.

    Stap 1: Controleer of beide circuits vanuit de hoofdremcilinder remdruk leveren (bijvoorbeeld door een ingaande leiding op de ABS pomp op te lossen terwijl de rem wordt ingetrapt). Leveren beide circuits remdruk. Indien Nee, probleem gevonden. Indien Ja, Hoofdremcilinder is goed, verder naar stap 2.

    Stap 2: Controleer of alle 4 uitgaande circuits vanuit de ABS pomp remdruk leveren (bijvoorbeeld door een uitgaande leiding op de ABS pomp op te lossen terwijl de rem wordt ingetrapt). Leveren alle 4 circuits remdruk. Nee, probleem gevonden. Ja, ABS pomp is goed.

    Op deze manier kan je in circa 30 minuten zien waardoor het probleem wordt veroorzaakt.


    Gezien de foutmeldingen zou ik persoonlijk beginnen met het uitlezen van de auto met een hiervoor geschikt (Ford specifiek) diagnosesysteem. Gezien de foutmeldingen acht ik de kans levensgroot dat er foutcodes zijn opgeslagen of actief zijn. Tevens kan met een geschikt diagnosesysteem de ABS pomp worden getest en kan elke rem afzonderlijk door de ABS pomp worden aangestuurd.
     
    Bertus 7 en Koen_ vinden dit leuk.
  7. Of .. na het terug drukken van de zuigers en montage van de nieuwe spullen de boel opdruk getrapt net even de hoofdremcijlinder genekt komt bij de nieuwe modellen niet vaak meer voor maar kan nog steeds In abs unit geloof ik niet mede omdat als deze stroomloos is (contact uit) het als gewoon conventieneel rem sijsteem werkt
     
  8. Een hoofdremcilinder van een jaar oud trap je niet zomaar kapot, dan zou elke noodstop een potentieel zijn, nee daar geloof ik niet in

    ik denk ook dat er hier een heel toevallige samenloop van omstandigheden heden is, eventueel een probleem dat er al was maar nu pas zichtbaar is geworden
     
  9. Leer er van! En laat de dealer er naar kijken. En het oplossen. Dit lijkt mij de beste oplossing. En neem je verlies!
     
  10. En wat was dit probleem nou? Ik ben benieuwd wie er nu goed gegokt heeft.
     
  11. Inderdaad, en ook handig voor een ander die dit probleem krijgt/heeft.
     
  12. Wel het probleem is deze middag opgelost !

    Ik ben even naar een kleine zelfstandige gegaan dat ook in ford deed en vroeg deze even snel uit te lezen.. Heeft de boel een reset gegeven en remt nu als nooit tevoren :).. ook alle hulpmiddelen werken weer. De garagist dacht wel dat het niet opgelost was (had niet veel tijd) dus ik heb het pas gemerkt bij het wegrijden..

    Ik denk dat ik er niet ver van zat toen ik zei dat die in een soort van veiligheid gegaan is.

    Alleszinds, volgende keer gewoon naar de garage!

    Enorm bedankt voor al jullie hulp, wordt enorm geapprecieerd !
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Mooi dat het zo opgelost is. Scheelt weer een boel zorgen en kosten!
     
  14. Nou, schiet mij maar lek , deze nieuwigheid gaat mij boven de pet :shrug:
    Kan jij dit verklaren @JW, toch aansturing van de abs-pomp ??

    Anyway, mooi dat het opgelost is :)
     
  15. Wat ik begrepen had is er tussen tijd de auto op contact gezet en dat heeft misschien de fout meldingen veroorzaakt daarom zei ik eerst alle foutcodes wissen.
     
  16. Ik geloof er geen snars van. Een mechanisch component dat opeens weer werkt na een software reset.
     
    R.Zwiers en Oops vinden dit leuk.
  17. Wat mechanisch? ABS EBD zit er tussen en is vooral electronica.
     
  18. Weet het ook niet.. ben alleszinds enorm tevreden. Lesje geleerd wel
     
  19. enige dat ik zo kan verklaren is dat de remmen niet op gepompt waren en toen al wezen rijden. gevolg dat rem niet aangrijpt en dus storing ivm abs denkt van klopt niet dat wiel niet remt.
    echter dan zou je verwachten dat na herstart dit probleem juist weg moet zijn.
    abs sensor als dat permanent is kan je niet wissen en probleem is weg, dat is ook na herstart probleem weg. tot issue terug komt
    zolang garage niet de opgeslagen storing codes geeft, is het gissen naar wat het precies is.
     
  20. Inderdaad er zit wat tussen maar die werken niet met de spanning eraf.

    Wellicht was mijn reactie wat kortaf dus bij deze toch een genuanceerde uitspraak. Ik kan het niet bevatten dat het wissen van de foutcodes dit heeft opgelost.

    In mijn ogen bestaat het remsysteem van de gemiddelde brandstof auto uit voornamelijk uit niet elektrische componenten. doormiddel van vloeistof verplaatsen worden de remmen bedient. Als je in een auto stapt waarbij de motor niet loopt, of zelfs de accu ontkoppelt is kan je remmen. Ja je moet harder trappen omdat de rem bekrachtiger niet functioneert omdat je geen vacuum hebt of geen spanning voor de elektrische bekrachtiger maar hij remt wel en op alle remmen.

    Het feit dat de remmen van een auto met ABS en EBD (die moest ik opzoeken) blijft werken zonder spanning geeft aan dat deze componenten hun normaal stand dus geen vloeistof restrictie zijn. De ABS computer kan de kleppen/solenoids/restrictors aansturen om bepaalde leidingen drukvrij te maken. Dit doet hij door de stroomkring te sluiten. In theorie zou het kunnen dat de auto op contact stond bij het terug duwen van de remmen waardoor de abs computer onterecht deze aktie heeft uitgevoerd. Maar bij het afzetten van het contact wordt ook de stroomkring weer onderbroken en gaat de klep/solenoid/restrictor terug naar zijn basis positie en zou die weer vloeistof doorlaten. En dan zou het slechts voor 1 rem zijn maar hier was sprake van 2 remmen.

    Daarbij als de ABS computer ziet dat er een component in een obscure stand komt gaat hij allemaal foutmeldingen in de tellerunit geven, zover ik mij kan herinneren heeft de topic starter deze meldingen nooit gezien.

    Het wissen van storingen is geen her kalibratie of reset adaptations van de module waarmee de kleppen/solenoids/restictors geforceerd in een positie gebracht worden.

    Het enige plausible wat ik hier in kan verzinnen is dat er toch vuil in het rem systeem heeft gezeten (erg plausibel bij een auto uit 2021) deze de hoofdrem cylinder leiding heeft verstopt voor de 2 remmen. De garagist heeft de foutmeldingen gewist en de ABS pomp manueel even aangestuurd. Het trillen van de pomp heeft het vuil los geschud en de blokkade opgeheven waarna de remmen weer gewoon functioneerde.
     

Deel Deze Pagina