1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Foutcode na vervangen EGR

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Niels van Gurp, 15 aug 2019.

  1. Ford Focus II 1.8 TDCI 2008

    Mede Focus-rijders, ik heb even wat hulp de goede richting op:

    Gisteren na flink wat werk mijn EGR klep inclusief gehele inlaatspruitstuk vervangen. Viel me toch tegen hoeveel er gedemonteerd moet worden voordat dit eraf is. Eenmaal gelukt, ik erg blij dat alles netjes paste (direct overal nieuwe pakkingen tussen gedaan, nu het toch open lag).

    Krijg ik na een +- 1 km in de testrit de volgende foutcode (wel na volledige belasting van de motor):

    P0489 'Uitlaatgasrecirculatie controle circuit, signaal te laag'

    Foutcode gewist, auto opnieuw gestart en code kwam onmiddelijk weer tevoorschijn, zonder maar één meter te rijden. Auto rijd wel gewoon zonder problemen overigens. Na wat logisch nadenken, ben ik tot de volgende mogelijke oorzaken gekomen:

    - Nieuwe EGR moet 'ingeleerd' worden. Heb zoals gezegd alles gewisseld, inclusief het elektromotortje en bijbehorende mechanisme. Zit hier ergens een 'terugkoppeling' naar de ECM in? De oude heb ik nog, wisselen is vrij eenvoudig.
    - MAP Sensor is defect;
    - Slang/leiding MAP Sensor dicht niet voldoende af waardoor druk niet goed gelezen wordt. Hier heb ik zelf een ander slangetje aangemaakt, origineel was afgebroken (poreus geworden). Echter was dit al vóór het vervangen van de EGR, en toen had ik deze storing niet.

    Losse slang/leiding van de MAP sensor kan ik nergens vinden, enkel de sensor zelf.

    Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

    Note: Tijdens het demonteren zag ik dat de bevestiging van kabelboom en gloeibougie-kabel gebroken is. Kan nergens deze 'Glow Plug Wire Assy' (Ford nummer 1745678) vinden behalve op Ebay. Is deze verder alleen te koop bij de Ford dealer?

    Alle hulp is welkom, alvast bedankt!
     
  2. je zegt het zelf nieuwe egr moet ingeleerd worden. is dit gedaan?
    heb je de motor vervangen of ook de mechanische egr klep.
     
  3. Nieuwe klep heb ik volledig gewisseld, dus inlaatspruitstuk, losneembaar draaimechanisme en het elektromotortje. De klep die vastzit aan het inlaatspruitstuk was kapot, de motor en mechanisme werkten nog. Was niet ingeleerd, omdat ik niet zeker wist of dit zou moeten, vandaar de term mogelijke oorzaak.

    Inmiddels oude motor en mechanisme weer gemonteerd op het nieuwe inlaatspruitstuk. Deze is origineel en zou dus ingeleerd moeten zijn. Helaas zelfde problemen; na +- 1 km weer storing. Lijkt mij dat de problemen zich dan niet voordoen bij de EGR zelf. Begin nu toch te denken dat ik de MAP sensor heb vernield.

    Wellicht wat onduidelijk beschreven, lukt me niet beter, heb er helaas geen foto van gemaakt.
     
  4. als je MAP sensor hebt vernield zou je ook turbodruk problemen moeten hebben. aangezien je echt alleen storing op de egr hebt lijkt me dat sterk.

    als er staat controle circuit signaal te laag.
    in de egr stekker heb je 2 dikke pinnen dit is de voeding voor de motor
    de andere 3 pinnen is voor de positiesensor.
    vaak is de buitenste pinnen voeding, 1 massa en de andere voeding. de middelste is signaal.
    schema zou hier het definitief antwoord voor moeten geven. kan zomaar zijn dat ze het anders doen

    om de auto systeem te laten testen of sensor goed is, en aangesloten is.
    zal een sensor nooit van 0-5volt aangeven. maar 0.5-4.5volt

    in jouw geval geeft hij aan signaal te laag.
    als er geen voeding op de sensor komt dan meet de computer 0volt en dus ook te laag signaal
    als de computer de motor aanstuurt en krijgt van de sensor geen feedback dat hij draait, zou het ook nog kunnen

    zou de stekker eraf trekken en kijken of je dan meer storingen krijgt. zo nee, eventueel meten op de stekker zelf. moet je wel kleine meetpinnen hebben, niet met de meetpinnen van de multimeter inprikken. die zijn te dik en beschadig je het al snel

    hoop voor je dat iemand anders een goude tip heeft. via hier kan ik je niet makkelijk de kant en klare oplossing geven
     
  5. Bedankt voor je reactie, zeer hulpvol. Testrit gemaakt met de EGR stekker eraf, waarna bij uitlezen hij aangeeft signaal te hoog, en rijd verder zonder enig probleem.

    Helaas wel de slang van de uitlaatgas koeler eraf geknapt, waardoor de rit een vroegtijdig einde kreeg.

    Ga nu eerst de stekkers doormeten, verwacht dat daar het probleem zit.
     

Deel Deze Pagina