Netjes gepoetst, al lijkt mij dat vervuiling op de kelk niet echt van invloed is een gasklep die soepeler beweegt wel
Nee, de kelk zelf heeft minimale invloed, maar het gaat meer om de vlinderklep, op de rand van de klep zelf gaat aanslag zitten, en op de behuizing waar de klep in rust staat gaat ook aanslag zitten. Wat een hoop mensen niet weten is, dat als de motor stationair loopt, de klep dus in rust stand staat, en dat houd in dat er een minimale ruimte tussen rand klep en behuizing is waar hij dus lucht langsheen zuigt (een luchtspleet), je kunt je dan vast wel voorstellen als die luchtspleet word verkleind door aanslag, dat hij dus slechter stationair kan gaan lopen, waardoor het mengsel niet correct is, dit gaat de ecu proberen bij te regelen door minder brandstof in te spuiten, daardoor het gewenste toerental niet behaalt, gaat dan de klep iets verder openen, dan weer een te rijk mengsel, enz.... Gevolg kan dus zijn dat als je tijdens het rijden je gas los laat om te schakelen, dat de toeren dus ineens te snel wegvallen, waardoor dus het schakelen niet soepel gaat, vandaar dat ik het gereinigd heb. Ik heb wel gemerkt dat Ford bij de ecoboost blokken het toerental kunstmatig langzaam laat zakken, dus daar zal je het minder snel merken.
Klopt helemaal, ook leuk als je speling in de as hebt bij dat klepje, dan helpt schoonmaken ook niet meer weet ik uit ervaring.
En vandaag weer wat pretpakketten binnen gekregen: Een set nieuwe koplampen, H4 led lampen, een revisie set voor de sleutel, draadboom set voor de mistlampen. Begonnen met de nieuwe koplampen, daar zaten geen lampen in, dus die bij elkaar gezocht in de schuur, had nog nieuwe oranje lampen liggen, nog canbus W5W lampen en dus de H4 led lampen, dit alles in elkaar gezet, maar nog niet kunnen testen want het regent en ik ben van suiker. Daarna aan de pruts met de sleutel, eerst alles maar eens uit elkaar zien te krijgen, dan alles over zetten en de veerspanning van de sleutelbaard in orde zien te krijgen. Toch met wat gemopper gelukt, en uiteraard wel getest, van slot en op slot werkt super, en zowaar starten deed ie ook, dus operatie geslaagd. Het verschil is wel overduidelijk te zien...
Ach, ik heb er maar 1, dus ze word op dat gebied best wel verwend. Al weet ze nog niet wat er morgen binnen moet komen......de velgen die ze nu heeft vind ze niet mooi genoeg, snap ik volledig, sowieso zouden de banden vervangen moeten worden voor all-season, en ze ziet ze graag in een minder knallende kleur, of donkerder zilver of wit. Dat zouden we dan wel een keer doen.....oeps, morgen komt er een set wielen binnen met de velgen die ze zo mooi vind (Titanium 15"), met de juiste banden er al omheen. En dit is wat ze graag zou willen en wat er dus onderweg is. Intussen zijn er nog meer pretpakketten binnen gekomen, set mistlampen, Ford emblemen, uitlaat einddemper, radio met 1 din frame, usb socket, dorpel stickers. En helaas gaan ze op het werk 2 weken dicht, dus geen grote droge ruimte om te sleutelen, misschien kan ik een sleutel krijgen om toch aan de slag te kunnen, zit een hoop klusjes voor op de brug bij
.....ik denk dat je daar wel een punt hebt. Misschien is het compensatie gedrag voor wat ik vroeger allemaal niet had en kon, toen was ik al blij met een andere radio en verstralers op mijn auto, intussen heb ik veel van mijn broertje geleerd die automonteur is, en met het soort werk wat ik in de campers doe, is draden netjes aanleggen en aansluiten voor mij geen uitdaging meer, van 0.75mm2 tot aan 90mm2 lukt tegenwoordig allemaal probleemloos. En dan val je automatisch in een andere valkuil, je ziet steeds meer leuke dingen die ook wel "even" ingebouwd of aangepast kan worden
Herkenbaar. Daarom mag jaimey gewoon rijden in dib. En als het kan doe ik zo veel mogelijk zelf. Compensatie gedrag zeg maar maar dan gaan we erg off topic. Vind het wel tof wat je allemaal doet. Al gelukt met fiat software trouwens?
Nee, nog niet met de software bezig geweest, zal ergens half januari worden op zijn vroegst, nu 2 weken vakantie, maar heb wel de sleutel van de werkplaats kunnen regelen, dus ik kan volgende week beginnen met alles in te bouwen En nee, is niet offtopic....is mijn topic over alles wat er bij de Ka komt kijken
Het is weer zaterdag...kleine klusjes dag. Begonnen met de velgen uit te pakken na transport, want ze zijn opgestuurd, was een gok hoe ze in het echt zouden zijn, maar de prijs was dan ook best laag te noemen (€236,-) De schoonmaak spullen gepakt en de boel ingespoten, daarna goed veel borstelen en poetsen, en dan krijg je dit resultaat: Ze zijn niet schade vrij, maar na 13 jaar nog zeer netjes te noemen, banden hebben 2x 6mm en 2x 5.2mm en ze zijn all-season....de gok heeft super uitgepakt en een hele blije dochter, alleen nog even 4 nieuwe naafkapjes bestellen en ze zijn af. Toen kreeg ik een ingeving, of het een goede of slechte was? De nieuwe koplampen heb ik voorzien van LED (behalve de knipperlichten), nog geen idee of dit een foutmelding via canbus gaat geven, dus motorkap open, stekker van een lamp eraf en op de nieuwe, alles getest, ook met draaiende motor, en gelukkig geen foutmeldingen, dikke blij dat het goed is gegaan. Nog niet in kunnen bouwen omdat er een schroef aan de onderkant van de lamp zit, aan 1 kant zou je met wat moeite erbij kunnen, maar de andere kant dus niet, moet op de brug van onderaf met een hele lange dopsleutel want de gaten zitten al in de bodemplaat, aan de andere kant moeten die platen er toch af ivm de mistlampen monteren....dus dat komt volgende week wel Maar de LED is echt een verbetering: En ja de linker lamp staat ook aan, zo'n groot verschil is het dus Zo ziet het gelijk er een stuk frisser uit, nog even afwachten totdat het echt zover is. Toen ik toch met de verlichting bezig was, de achterlichten gedemonteerd en alle lampjes schoon gemaakt, vaak zit er een beste doffe aanslag op, ook hier dus, geen idee of het dan feller is, maar tussen de oren helpt het prima zullen we maar denken. Gelijk het achteruitrijd lampje vervangen door led, ook hier geen foutmelding mee, maar wel een beste vooruitgang bereikt: Zo, nu eerst kerst vieren en daarna weer verder, dan word het uiterlijk een behoorlijke metamorfose....
Ziet er goed uit, leuk dat je zo fanatiek bezig bent met het aanpakken van de Ka. Mijn vrouw heeft dezelfde, ook een rode, je brengt mij nog op ideeën Welke LED lampjes heb je gebruikt en toevallig ook al LED lampjes voor de kenteken verlichting gebruikt? Bij onze Ka krijgen we namelijk altijd foutmeldingen dat het lampje defect is, ongeacht welk LED lampje wij erin stoppen. De koplampen krijg je er niet uit omdat deze nog aan de onderkant vast zitten? Dat is gek, bij ons zit ie met twee schroeven vast: 1 bovenop aan het uiteinde van de lamp en 1 aan de zijkant net naast het knipperlicht. Daarna kan je hem zo los halen.
Bij de nieuwe koplampen zag ik aan de onderkant een plaatmoer zitten, dus gevoeld bij de oude lampen, en daar voel ik een m6 bout zitten, in de bodemplaat zie je op precies die plekken ook originele gaten zitten om erbij te kunnen met een hele lange dopsleutel, vandaar dat ik er achter kwam. De H4 LED lampen zijn uiteraard van mijn Ali vrienden Auxito 2Pcs Auxito H4 Led Koplamp 9003 Hoge Dimlicht Led Koplampen Voor Auto Motorfiets Led Lamp H4 Automotive koplamp Voor Honda Crv - AliExpress De W5W LED uiteraard ook 10X W5W Led T10 Led-lampen Canbus 4014 3020SMD Voor Bmw Audi Auto Parking Positie Lichten Interieur Kaart Lichtkoepels 12V Wit 6500K - AliExpress En volgens mij heb ik deze erin gezet als achteruitrijd verlichting....weet het niet meer 100% zeker want ik had er nog 1 op voorraad liggen 2 Stuks 1200lm Canbus T15 P 21W 1156 Ba 15S Led Lamp Voor Skoda Voortreffelijk Octavia 2 2011 2012 2013 Kia Rio Daglicht Drl Lamp - AliExpress En het klopt van de kentekenplaatverlichting, die krijg ik ook niet naar LED, ook niet met de W5W uit de link, terwijl die dus wel probleemloos in de koplamp werkt, waarschijnlijk toch te gevoelig daarop
Thnx voor de linkjes, daar gaan we eens naar kijken! Ben alleen altijd huiverig van het plaatsen van LED in normale reflector koplampen. Wat gek van die grote plaatmoer onder de koplampen. Bij ons al tig keer de koplampen eruit gehaald om de lampjes te vervangen (Ka lust graag normale halogeenlampjes, in dat geval is LED helemaal geen verkeerd idee), maar nooit een moer onder de koplamp los moeten halen. Zal de volgende keer eens kijken of die gaten ook bij ons in het plaatwerk zitten.
Dankje Bertus Bij ons zitten ze dus nog origineel vast... @Thiemo misschien dat de lampunit daardoor meer trilt als zou moeten en daardoor de lampen sneller defect gaan? Ik zal sowieso na plaatsen even een foto van het lichtbeeld plaatsen, zou 1 op 1 gelijk aan halogeen moeten zijn
En dag 1 van de grote klussen: Vroeg opgestaan ivm ook nog andere afspraken, alle spullen in de Ka gepropt en toen zonder er bij na te denken gezien dat de voor en achterruit vol vocht zat, droog gemaakt en weg gegaan. Eenmaal op het werk pakte ik een tas eruit en die was nat....chips, lekkage, ach dat kan ook nog wel bij de lijst.....dus eerst alles uitgepakt, is een mooi hoopje aan onderdelen. Nu de boel nog warm was, eerst maar eens met de uitlaat begonnen, klemmen er maar afgeslepen want de eerste moer brak al af, toen de pennen van het ophangsysteem eraf geslepen, brak de einddemper er al vanzelf af, en toen de boel maar weer netjes terug gemonteerd, ziet er 10x beter uit maar is achteraf ook stiller, was ook niet zo moeilijk als de gaten erin vielen. Dat kan weer wat jaren mee dus daar geen zorgen meer over, dan de volgende stappen in 1x, de lampen, eerst het lichtbeeld op karton getekend, zodat ik een goede indicatie had zoals het was, daarna alles gedemonteerd, ook hier zat er weer wat vast gerot dus met wat kunst en vliegwerk de boel los gekregen. Even tussendoor de andere velgen gebalanceerd...dan is dat alvast maar klaar. Ik zie nu pas op de foto dat de lijnen minder scherp ogen als dat ze in werkelijkheid deden, maar de lijnen kloppen dus wel Daarna de boel weer op de juiste manier gemonteerd (na 4 pogingen) en aangesloten, de knipperlichten hadden wat extra aandacht nodig, pas na een paar keer pielen had ik door dat er pijlen het draaigedeelte staat, dus voor het gevoel te hard doordraaien waardoor ze echt vast klikte daarna deden ze het perfect. Helaas blijkt dat de LED stadslichtjes er niet in kunnen zonder storing op het canbus systeem, dus terug naar halogeen W5W lampjes was de enigste mogelijkheid, 1 LED lampje kan wel, maar 2 tegelijk dus niet....jammer. Nadat alles werkte en op de juiste plek zat, het lichtbeeld afgesteld op dezelfde lijnen als origineel, ziet er top uit...maar niet op het wegdek, ze staan te ver naar binnen toe waardoor het lichtbeeld op het wegdek erg smal is, dus die moet ik nog even bijstellen, hoogte is wel correct. Mistlampen zitten erin, maar of ze ooit gaan werken? dan moet ik eerst de originele stekkers vinden die bij de mistlampen horen, de kabelboom die ik heb gekocht past niet. Dan hadden we nog de instaplijsten, die kan je alleen in stickervorm krijgen, ik snap nu waarom met al die hoeken erin, ach ook dat ziet er weer wat beter uit. Toen hadden we nog het terugkerend probleem van Ford, het lelijk worden van de logo's Dus begonnen met het schadevrij verwijderen van het logo aan de voorkant, met wat gepiel lukte het om deze eraf te halen, eenmaal eraf...kak, blijk ik dus het verkeerde model te hebben, het moet een holle logo zijn, en ik heb de vlakke variant, dus dan maar achter eraf halen, en je hoor ook de holle variant. Ik had er preventief 3 besteld waarvan 1 holle variant, dus achter is nu klaar, nu dus op zoek naar de juiste voor de voorkant. En dan de velgen nog, lang leve de fijne brug op het werk, want zo was het een eitje om te wisselen, en ja voor de oplettende kijkers, er zitten geen naafkapjes in, dat klopt want de nieuwe zijn onderweg, en om dan eerst de oude er weer in te klikken is dan te veel werk, want om ze eruit te halen moeten de velgen er dan weer af, en ik vind klussen best leuk, maar niet onnodig veel Goed, dat was het voor nu dan weer even, donderdag weer verder met de rest van de klusjes, dan staat oa de radio met camera op de planning en het stuur, word vervolgd