1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus

Discussie in 'Performance' gestart door FORDFOFO2, 5 aug 2018.

  1. Hallo, mijn focus moet ik hoog in de toeren jagen, dan is ie zuinig. Rijd ik zoals ze zeggen, bij 2750 toeren schakelen dan is het verbruik aan de hoge kant. Wie weet waar dit door komt, of heeft dit ook meegemaakt.

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  2. 1.6benzine heb je zover ik zo snel terug kon zien. Is dit de tivct of de duratec.
    Eerste geval zou ik misschien een verklaring hebben. Maar weet helaas niet wat verbruik is als je op juiste moment schakeld of hoog in de toeren.
    Daar zouden we meer info voor moeten hebben.

    Brlangrijkste rijdt hij verder wel goed. Dus niet het gevoel van inhouden.
     
  3. Wanneer ik het zo bekijk heeft de topicstarter een Focus 2 fase 2 uit 2009. In Nederland is de fase 2 bij mijn weten alleen geleverd met de normale 1.6 Duratec met 100 PK.


    Dit type atmosferische motor is aan de lichte kant voor een relatief zware auto als de Focus 2. Om deze motor toch acceptabel te laten presteren heeft Ford de versnellingsbakverhoudingen zodanig gekozen dat de motor een relatief hoog toerental draait. Tevens is het (relatief lage) maximum koppel van 150 Nm pas beschikbaar tussen de 4000 RPM en 4500 RPM. Bij lagere toerentallen is het koppel nog aanzienlijk lager.

    Wanneer je al bij 2750 RPM schakelt heeft de motor nog lang niet zijn maximale koppel. De motor heeft het dan veel zwaarder als wanneer de motor op dat moment tussen de 4000 RPM en 4500 RPM draait waarbij het volledige koppel beschikbaar is. Doordat de motor bij het (te) lage toerental veel zwaarder wordt belast neemt ook het brandstofverbruik toe. Tevens is een relatief laag toerental met hoge belasting ook niet bepaald goed voor de motor en versnellingsbak.

    Vergelijk het maar met fietsen. Wanneer je bij een lage snelheid doorschakelt naar de hoogste versnelling kost het veel meer energie om de trappers rond te krijgen dan wanneer je een lagere versnelling kiest waarbij de trapfrequentie hoger ligt. In een te hoge versnelling ben je veel sneller vermoeid en tevens vinden je knieƫn de zwaardere belasting over het algemeen ook niet fijn.


    Het is dus volstrekt normaal dat het brandstofverbruik hoger ligt wanneer je (te) vroeg doorschakelt naar een hoge versnelling. Door de motor in een toerengebied te laten draaien waarin deze meer koppel heeft wordt de motor minder zwaar belast waardoor de motor minder brandstof zal gaan verbruiken.
     

Deel Deze Pagina