1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus Wagon Titanium 1.0, 125, mica black.

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Dirk Dijkhuizen, 17 mei 2019.

  1. Inmiddels bijna 8 maanden de gelukkig bezitter van een zwarte Focus wagon Titanium 1.0, 125 pk, 10-2017. In de meivakantie naar Frankrijk geweest met de Focus en bijna 3000 km gereden. Inmiddels heb ik wel duidelijk beeld en "gevoel" bij de Focus gekregen. Hiervoor 20 jaar Alfa Romeo gereden. Helaas heeft Alfa Romeo momenteel géén auto vergelijkbaar met de Ford Focus wagon.
    Sterkste en ook meest plezierige punten van de Focus zijn de prima wegligging en directe besturing (op bochtige bergweggetjes blijft de Focus mooi horizontaal), de korte schakelwegen zijn ook prettig, de stoelen zitten goed en de bediening/overzichtelijkheid van het dashboard is vrij goed te noemen, het meeste zit wel op een logische plek (ik ben Alfa Romeo gewend).
    In eerste instantie was ik hier niet zo van overtuigd. Maar dat blijkt in dus in de praktijk 100% mee te vallen. Her en der had wat mooier materiaal gebruikt kunnen worden en wat minder "scheve vormen".
    Voor ons tweeën en de hond is de Focus wagon normaal gesproken ruim genoeg, de ruimte voor langere mensen, boven 1,85 m is op de bijrijders plaats en achterin de ruimte wat aan de krappe kant. Ben zelf 1,88 m, op de bestuurdersplaats is de ruimte voor mij ruimschoots voldoende. Het gescheiden bagage afdekzeil en scheidingsnet is onhandig en neemt veel ruimte in, makkelijker was een handzamer beide in één systeem geweest.
    In de dagelijkse praktijk in Nederland is 125 pk en het koppel voldoende om goed mee te komen. De motor hangt lekker op het gas. Bij volle belading met 3 personen en de bagageruimte helemaal vol met bagage zou ik wat meer trekkracht onderin willen hebben. 160/170 en harder op de Franse autoroute en Duitse autobahn is echter geen probleem overigens. Het is nog wel even wennen aan het 3 cylinder geluid bij acceleren. Bij constante snelheden is de ecoboost wel mooi stil. Verbruik tijdens de vakantie 1 op 14,8, dat is vrij zuinig vind ik gezien de belading en het vele rijden in de bergen in de 2e/3e versnelling. De airco is wel weinig aan geweest. Verder viel mij op dat afremmen op de motor in de bergen maar vrij beperkt is.

    Last but not least het Sync 3 en de navigatie, ik heb de updates zelf gedaan. Instructies precies opgevolgd en USB erin en auto laten lopen met startstop uitgeschakeld, geen probleem. Met de bediening en de graphics van het systeem heb ik geen problemen.
    Ook de F8 kaart is nog niet heel up to date. Tijdens de vakantie stuurde de navigatie op een naar mijn mening op een bijzonder onlogische manier van Maastricht door Luik naar Luxemburg en op de terugweg idem dito van Luxemburg naar Luik en vervolgens naar Maastricht. In Lyon was een kleine vertraging, waardoor de navi ons een alternatieve route aanbod. Dit maar genegeerd. Vervolgens was er een echte file net voorbij Luik en bleef het stil. De stem moet echt op een taalcursus, In meer dan de helft van de gevallen is mevrouw gewoon niet te verstaan.

    Verder vind ik de Titanium uitvoering icm met mica black een mooie auto met een chique uitstraling. En dat hoor ik van meer mensen. Ik vind overigens de Focus Wagon mk3 een mooiere en beter in verhouding zijnde auto dan de nieuwe Focus. De proporties vind ik niet zo geslaagd. Dat geldt niet voor het interieur, dat is er aanzienlijk op vooruit gegaan.

    Al met al ben ik zeer tevreden over mijn Ford Focus wagon en heb zeker géén spijt van de overstap.
     
  2. Leuk om te lezen en veel plezier verder met de auto
     
  3. Jij geeft aan dat je de oude Focus aan de buitenkant mooier vindt dan de nieuwe Focus.
    Ik heb de nieuwe Focus zojuist besteld (via de werkgever). Wat mij het meeste opvalt, is dat de nieuwe aan de achterkant een beetje Frans overkomt, iets Renault-achtigs en de achterwielen liggen ver naar achteren waardoor de kont niet ver achter de achteras uitsteekt. Ik vind het zelf wel mooi, maar ja, smaken verschillen. :)
    De binnenkant is inderdaad sterk verbeterd. Vooral voor lange mensen is de beenruimte bij de nieuwe sterk verbeterd. Ook achterin kun je nu ruim zitten. Zodra de auto geleverd is, kan ik mijn schoonfamilie laten testen hoe het is om achterin te zitten (die zijn lang). Zelf ben ik iets aan de >ahum< korte kant. :P

    Een Focus ligt inderdaad heerlijk op de weg. De vorige Focus die ik had, was van 2013 en heb ik helaas maar een jaar mogen rijden. De toenmalige werkgever vroeg of ik alsjeblieft weg wilde gaan. :P
    Dat was ook een hele mooie Titanium met heel veel toeters en bellen eraan. Ik had daar ook een verlichte versnellingspook en verlichte instapdorpels met het Focus logo. Dat soort dingen. Bij de nieuwe werkgever eerst een Octavia gereden en nu dan een 308SW. Maar na 4,5 jaar in een zwabberende Franse wagen gereden te hebben, verlang ik wel weer terug naar de als-een-blok-op-de-weg-liggende Ford.

    Veel plezier nog met jouw Ford!!!
     

Deel Deze Pagina