1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus st line 1.5 ecoboost kvs probleem + gescheurd onderblok

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tom v, 22 apr 2021.

  1. Hallo. Ik heb een Ford Focus 2018 1.5 ecoboost st line met 60.000 op de teller. Nu heb ik als opmerking afgelopen maart tijdens m’n onderhoudsbeurt gekregen dat m’n koelvloeistofniveau wat aan de lage kant was. Ford garage had het bijgevuld en ik moest het in de gaten houden. Ik vond het wel raar en het zat me niet zo lekker want ik zag nergens lekkage sporen. Twee weken later was die ver onder peil en ik kreeg de dop er niet eens af. Helemaal vacuüm gezogen was die. Het zat me echt niet lekker. Ik heb hem naar de Ford garage gebracht voor verdere diagnose, bleek er een scheur in onderblok te zitten en een cilinderkop krom getrokken. Het stomme is dat je er geen laag niveau melding van krijgt op je dashboard. Het is dat ik zelf onder de motorkap deed kijken of alles oké was.

    alles valt buiten m’n garantie omdat ik 13 dagen te laat m’n service beurt heb gegeven. Offerte ontvangen van Ford voor een nieuw blok à 7100 euro!!!

    alle bedrijven contacteert die me zouden kunnen helpen en die wijzen ze me allemaal op de kleine lettertjes dat ik niet op tijd m’n service beurt heb gegeven en me niet tegemoet willen komen. Ik val echt tussen wal en schip.. maar dit is een technische fout van het blok.. het wel of niet uitvoeren van een service beurt zou hier geen invloed op moeten hebben.

    zijn er meer mensen die dezelfde problemen hebben? En waarvan hun geen hulp krijgen van de grote bedrijven?

    zelfs Ford Nederland helpt me niet eens..

    Ik hoor het graag van jullie
     
  2. Hoi Tom, Welkom! Vervelend om te horen. Heb je al gezocht op het forum? Er staan meerdere gevallen tussen. Maar tja, ik vind persoonlijk de hulp van Ford Nederland niet echt best. Ze reageren niet eens op mails die je stuurt.
    13 dagen is ook echt niks, alsof die beurt geholpen zou hebben om dit probleem te verhelpen. Onzin natuurlijk.
    Heb je hem nieuw gekocht? Ik zou toch dan je rechtsbijstand eens raadplegen ofzo.
     
  3. Heb je een automaat?
     
  4. Is er al iets bekend waarom de automaat van invloed zou zijn?
     
  5. Nee hij was niet nieuw. 50.000 op de teller afgelopen september gekocht. Gebeurd mij dit net na de zesde maand (wettelijke garantie) waardoor ik de verkoper(Bovag garage) niet in gebreken kan stellen . Ik heb overal advies op ingewonnen. Van garage tot verkoper. Van Bovag tot jurist. Zo lang je het niet aan kan tonen blijft het lastig aankaarten. Vandaar dat ik even een topic wou openen of er meer mensen zijn die dezelfde problemen hebben met dit blok. (Het is een automaat idd) want ik heb van aantal monteurs gehoord dat het een veelvoorkomend probleem is met dit type blok. En dat er nu heel veel focussen van 2018 met zelfde probleem terug komen. Maar ja. Probeer dat maar eens hard te maken. Ford zal ontkennen dat er iets mis zolang het niet kenbaar is in de media ☹️
     
  6. Tja, van horen zeggen......

    Hier op het forum heb ik het nog niet veel voorbij zien komen.
    Welke monteurs waren dat dan? Monteurs van de Ford dealer?
    Wat was de onderhoud status voordat jij hem kocht? Misschien zat het probleem er al in voordat jij hem kocht. Enz enz
    Uiteraard is het zeer vervelend voor je maar om nu gelijk dit blok als slecht te benoemen dat lijkt mij wat overdreven.

    Enne Welkom @Tom v
     
  7. Wij hebben er één met 60.000km op de teller uit 2016.
    Sinds vorig jaar de waterpomp vervangen is hebben we wel wat problemen met het kvs niveau.
    De auto is al een paar keer terug naar Ford geweest maar meer dan kvs bijvullen doen ze niet.

    We tanken overigens sinds we hem hebben alleen 98 en meestal V-Power of Aral 102. LSPI zou minder een probleem zijn als je dat tankt.
     
  8. Ja dat is koffie dik kijken. Ik begrijp je helemaal.. van horen zeggen.. ervaringen van monteurs.. dat is niet iets wat op zichzelf kan staan.. vandaar dat ik hoop hier mensen te kunnen treffen die hetzelfde probleem hebben.. niks slechts gesproken over de 1.5 ik had hem zelf ook bewust gekozen omdat het zo’n sterke en betrouwbare motoren zouden zijn. Maar mocht er een productie fout zijn waar meer mensen last van hebben nu na twee- drie jaar gebruik dan heb je natuurlijk wel meer draagvlak. Net zeven maanden geleden voor 20k een “nieuwe” auto gekocht. En nu een rekening van 7100 euro die op je bord valt is wel erg vervelend natuurlijk
     
  9. Dit is zeker zeer vervellend. Helaas gebeurt dit bij alle merken dat klanten soms na garantie met problemen komen die niet vergoed worden. Helaas houd het daar ook op.
    Waar ik werkte deden we uit goed wil korting geven zover we konden. Ondanks dat waren het nog flinke kostenpost voor de klant.

    Helaas ben ik bang dat er niet veel aan te doen is.
    Tenzij er veel klanten via de nieuws het aankaarten en ford terugroepactie opent ervoor.
    Terugroepacrie word namelijk nooit gekeken naar onderhoud. En alles wordt vergoed.
    Helaas zal dat in dit geval niet zo zijn voor je
     
  10. Ben je lid van de ANWB? Anders daar eens info proberen in te winnen. Ik heb ooit eens een soortgelijk probleem gehad met een gebruikte Citroën CX die mij verkocht was met een kapotte koppakking. Ik kon de auto naar de ANWB brengen voor een technische keuring waardoor zij dan weer konden aantonen dat het mankement er al was toen ik de auto kocht.
    Het probleem trad wel veel sneller op na de verkoop dan bij jou en het is ook nooit zo ver moeten komen omdat het verhaal een hele rare wending kreeg een dit nu niet het moment is om daar over verder te gaan.
    Alleszins, luister eens bij de ANWB.
    Als dat niet meer helpt kun je ook gewoon te pas en te onpas de showroom van de garage binnengaan, liefst op een druk moment, om dan luidruchtig je beklag te doen over jouw probleem en vooral aanhalen hoe slecht ze je hebben geholpen. De aanwezige klanten kiezen vaak eieren voor hun geld en als je maar vaak genoeg gaat heb je een goeie kans dat de garage je toch gaat helpen om van het gezeur af te zijn.
    (Heeft bij mij gewerkt!)
     
  11. welkom Tom.
    kom eens met wat meer info, ik zie Ford garage, monteurs, Bovag garage, jurist.
    je mag verwachten dat een motorblok meer dan die 50K mee moet gaan dus daar ligt dus het beginsel van je recht.
    je hebt 'm gekocht bij een Bovag garage begrijp ik maar hun hebben het over een te late onderhoudsbeurt?
    ik neem aan dat je binnen die 7 maanden dat je de Focus nu hebt geen onderhoud hoeft te plegen toch?
    of gaat dit bedrijf uit van de voorwaarden van Ford? en kunnen hun de garantie niet verhalen bij Ford?
    daar heb jij natuurlijk helemaal niks mee te maken, jij hebt de Focus bij hun gekocht en niet bij Ford.
    welke jurist heb je geraadpleegd als deze zegt dat er niks mogelijk is (neem aan dat die dat gezegd heeft)
    er bestaat nog zoiets als consumenten recht en ik geloof met de juiste stappen dat jij je Focus gewoon gerepareerd krijgt maar zet er wel de juiste mensen op.
     
    Edgar Focus, David85, nctnico en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Precies. Ik weet ook niet hoeveel kilometer je in die 6 maanden hebt afgelegd. Maar ergens denk ik dat er wel meer mogelijk dan nu lijkt. Zoals Gerard zegt, bespreek het met de juiste mensen.
    Persoonlijk heb ik rechtsbijstand voor zo goed als alle modules, die mij daardoor al een aantal keer hebben geholpen met het verhalen van een schade, of met het ontbinden van een private lease contract (met gedeeltelijk succes).
     
    Edgar Focus en David85 vinden dit leuk.
  13. #13 mario75, 23 apr 2021
    Laatst bewerkt: 24 apr 2021
    het is en het blijft een probleem met 1.5l 4l ecoboost motor. Dit komt hoofdzakelijk door een ontwerpfout van blok zelf. Ford heeft deze blok met sleuven ontworpen tussen cilinder wanden voor koeling. De vervangend aangepaste onderblok is voorzien met een gaat tussen cilinder wanden.

     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  14. Heb je geen advocaat in je kennissenkring?
    Dat soort jongens vinden dit soort problemen vaak wel “leuk” en wassen verkopers wel even de neus.
    Juristen zijn vaak net wat behoudender. De goede daar gelaten!!
    Je kan ze niet kwalijk nemen dat ze het proberen. Ook voor hen is het goed geld.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Nog wijzer geworden? Door omstandigheden tijd niet online geweest....
    Heb zelf ook een 15. ecoboost uit 2015, en na circa 50k km, op weg naar Oostenrijk,
    opeens rood lampje "direct stoppen, motor temperatuur te hoog" ....
    Van het gas af en veilge P-plaats opgezocht (lampje ging snel uit toen ik van het gas af ging)
    Kvs reservoir leeg, ADAC erbij etct etc, uiteindelijk wel vakantie kunnen vieren, maar auto via ford assist naar NL
    en ik in door Ford betaalde huurauto verder.
    Uiteindelijke oorzaak: lekke intercooler welk in het inlaatspruistuk zit, dus nergens lekkage te zien.
    Verder geen schade (tot nu toe), ook duur grapje en natuurlijk geen coulance, maar auto rijdt sindsdien weer als vanouds.
    Geen automaat, maar rijdt altijd met meer dan 2000 toeren...(euro95 en 98 afwisselend)
     
  16. Mij overkomt nu precies hetzelfde met een focus ST 1.5 ecoboost blok met 85000Km op de teller.
    Ik snap niet dat dit door Ford in de US netjes is opgelost en hier in NL niet.
     
  17. Lekke intercooler is een ander probleem dan het blok ontwerp.
     
  18. ????
    Een ST heeft een 2.0L blok, ik neem aan dat je een ST-Line bedoeld.
     
    HocusFocus87 vindt dit leuk.
  19. #19 Edgar Focus, 11 okt 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2022
    meeder, HocusFocus87 en TWA vinden dit leuk.
  20. Ik doel dan idd ook op de kwestie gescheurd onderblok in deze.
     
    meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina