1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus MK4 - Problemen versnellingsbak

Discussie in 'Algemeen' gestart door FordFocusEcoboostMK3, 15 jun 2021.

  1. Kan iemand mij helpen met het volgende:

    Ford Focus MK4 uit 2018 (demo model van de dealer)
    Sinds 1.5 jaar jn het bezit
    45k op de teller

    Zojuist bij het wegrijden bij een stoplicht kreeg ik het probleem dat m'n pook moeilijk naar zijn twee wilde schakelen, je moet hem er echt doorheen duwen om hem in zijn twee te krijgen, er is een punt waar hij doorheen moet en op dat moment hoor je ook een "zwaar" geluid omdat je hem erdoorheen duwt.

    Tijdens het rijden is het soms (niet constant) ook lastig om hem uit zijn twee te halen, dan moet je hem er ook doorheen duwen..

    De overige versnellingen geen probleem, ook niet in zijn achteruit. Ook niet wanneer de motor uit staat.

    Zoals gezegd is het dus een relatief nieuwe auto en verder altijd onderhouden. De ANWB/ Ford Assistents komt hem zo ophalen en brengt hem naar een Ford dealer om de hoek (de mijne is te ver weg).

    Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? De "technische dienst" van de alarmlijn zei dat de versnellingsbak misschien kapot is, maar dat dat wel raar is bij zo'n jonge auto.

    Helaas ben ik al over de fabrieks garantie heen (2 jaar vanaf nieuw). Vanzelfsprekend ben ik hier op zijn zachts gezegd heel zuur over en ga ik uiteraard naar de dealer bellen waar ik hem gekocht heb/onderhouden heb. Ik verwacht dan ook dat zij, zeker wanneer het iets ernstigs is, uit coulance een regeling zullen treffen.

    Wat denken jullie?
     
  2. Waarom moet de dealer met een coulance regeling komen volgens jou?

    Misschien schakel jij wel verkeerd, trap je de koppeling wel in? Enz enz enz


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. Ik las gisteren al hetzelfde verhaal. Is dit een dubbelpost?
    Ik denk dat de leverende dealer eerst maar een diagnose moet stellen, of is dit al gebeurd?
     
  4. De auto staat pas sinds het einde van de dag bij de dealer. Uiteraard moet er eerst een diagnose worden gesteld. De diagnose van de beste man aan de lijn is natuurlijk op basis van input en zijn ervaring.

    De ford dealer heeft inmiddels zelf ook bevestigd dat in het geval van een kapotte versnellingsbak, Ford NL heel schappelijk is en vaak met een coulance regeling komt.

    Ik ben nu puur benieuwd naar jullie gedachten, wat het mogelijk zou kunnen zijn.
     
  5. Als dat zo was had dat ook wel bij mijn vorige auto's zo geweest, geen van alle... Jammer van zo'n aanname. Niet de bedoeling op een dergelijk forum.

    Wat betreft de coulance regeling; dat balletje heeft de dealer zelf opgegooid. "Is mogelijk een optie".
     
  6. Zou heel goed de synchro kunnen zijn. Had hij het probleem ook als je stilstond met motor uit?
     
  7. Dat schoot mij ook te binnen inderdaad gebaseerd op het verhaal
     
  8. Ik neem helemaal niets aan. Maar iedereen vind altijd maar gelijk dat de dealer met een coulance regeling moet komen omdat het nooit aan de bestuurder/eigenaar van de auto kan liggen.
    De garantie is voor jou helaas voorbij. En de auto is een ding waarbij iets kapot kan gaan om wat voor reden dan ook.

    Ik quote nog even je eigen woorden: Ik verwacht dan ook dat zij, zeker wanneer het iets ernstigs is, uit coulance een regeling zullen treffen.

    En op deze tekst reageerde ik.
     
  9. Verwachten kan bedoeld zijn als “ik eis” maar ook als “ik denk”. Als ik tenminste even in het Achterhoeks denk dan zeggen we hier bijvoorbeeld; “Ik verwacht het wel” in de betekenis van: “ik denk het wel”.
     
  10. Voor nu nog geen beren op de weg zien, ofwel kijk samen met de dealer naar een oplossing. Ga in gesprek. Ja, de 2 jaar "fabriek garantie" is dan wel voorbij, maar van een auto mag je verwachten dat deze meer dan 2 jaar mee gaat (tenzij gekocht voor €500 zonder enige verantwoordelijkheid, maar dat betwist ik in dit geval). Bij normaal gebruik mag je er zeker van uit gaan dat de versnellingsbak langer dan 2 jaar mee zal gaan.

    Betekent dit dat je er gratis een nieuwe bak onder krijgt? Ga daar niet van uit. Maar mogelijk kunnen jullie er uit komen over de kosten. Bv dat je zelf het onderdeel betaald, en de dealer de uren. Maar daar moet je dus samen over gaan onderhandelen. Zoek je rechten (en ook plichten) eens uit, al is het via een rechtsbijstand. Hoeft niet gelijk een zaak te worden, maar lees jezelf in de materie.

    En let op: de auto is gekocht bij de dealer, dus afschuiven met "jah, bel zelf Ford maar enzo" gaat hier niet op: je hebt het product bij deze dealer gekocht, hij is verantwoordelijk voor de verdere afhandeling.

    Nogmaal, lees rustig rond, bel voor advies naar een rechtsbijstand en ga vooral niet met gestrekt been de onderhandelingen in, want daar bereik je (in ieder geval niet snel) niets mee.

    Succes met de afhandeling, houdt ons op de hoogte :thumbup:

    Greetz Emiel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Conclusie van de Ford dealer: synchromesh, ring plus tandwiel moet vervangen worden a 1150,-.

    De dealer heeft nu een verzoek tot coulance ingediend bij Ford NL, maandag verwachten zij een terugkoppeling te ontvangen.

    De dealer heeft aangegeven dat na het eindigen van de fabrieksfarantie (2 jaar) er een staffel wordt gehanteerd van 1 jaar en aan de hand daarvan bepaald Ford NL hoeveel zij mee zullen betalen aan de reparatie.

    Nu ben ik ook benieuwd of dit is veroorzaakt door een te lage bak olie (vraag ik maandag na) of dat het een andere oorzaak heeft gehad.
     
  12. Schakelen zonder het koppelingspedaal in te trappen? :schater: ;)
     
  13. Ha-ha lachen man.. Dan zou ik met deze auto ineens vergeten om de koppeling in te drukken? Als je je in leest over dit probleem zal je zien dat het vaak de bak olie is die te laag is. In 2018 zijn er zelfs terugroep acties geweest voor de Ford Kuga.
     
  14. Tja, ik weet niet wat jij allemaal doet in de auto.
    En een Kuga is geen Focus. Dus als het probleem zich voordoet bij de Kuga dan zit het ook automatisch in de Focus?

    Ik heb een Focus uit 2018 gehad en die is niet terug geweest voor die melding die bij de Kuga was.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Slijtage aan sychro ring kan vele oorzaken hebben ,maar 1 ervan is het rijden met een hand op de pook. Hierdoor wordt er continu druk op het schakelmechanisme gehouden waardoor ook de schakelmof druk uitoefent op sychro ring ,dit is een messing ring met randjes aan de binnenkant , door de ring continu tegen de conus van de tandwielen te drukken slijten de randjes weg en gaan ze dus slechter hun werk doen.
    wat is te weinig olie in de bak, als die een cm lager staat dan worden tandwielen e.d. nog steeds voldoende gesmeerd om de werking niet te verstoren verwacht ik
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  16. Ik begrijp nooit zo goed wat de importeur hiermee te maken heeft, ik heb ook het gevoel dat men (dealers) zich daar altijd achter verschuilen. Het is natuurlijk mooi dat Ford NL de dealer ondersteunt, maar de dealer zal zelf coulant moeten zijn jegens de particuliere koper.

    Ik neem aan dat TS een particulier is die bij een professionele autoverkoper de auto heeft gekocht. Als er sprake is van non-conformiteit, en dat vind ik voor de hand liggend, dan zal de TS zich moeten wenden tot de verkoper; in dit geval is dat de leverende dealer. Volgens mij is de Nederlandse wet hier heel duidelijk over. Als de verkoper zich verschuilt achter de importeur, dan is dit onterecht.

    Is de 'dealer' -die een 'verzoek tot coulance' deed en maandag uitsluitsel verwacht- de leverende dealer of is dat de Ford-dealer die dichtbij was? Ik vermoed gezien het verhaal het laatste, ik zou me dan zo snel mogelijk tot de verkoper (leverende dealer) wenden en vragen om 100 % coulance.
     
  17. Ik begrijp dit ook niet zo goed, hoe kom je op die gedachte. Van een versnellingsbak mag je verwachten dat het langer dan 45k km meegaat. Het zou goed kunnen zijn dat het (verborgen) gebrek al aanwezig was bij de verkoop, het gaat immers alleen over de synchromeshring van de tweede versnelling? Ik ben overigens benieuwd hoe de diagnose is gesteld, ligt de bak al uitelkaar? Het lijkt mij een relatief eenvoudige reparatie, de onderdelen zullen wel niet heel duur zijn.

    Het is voor TS van belang dat hij zich wendt tot de verkoper, hij kan dan simpelweg aangeven dat het product (de auto) niet aan de verwachtingen voldoet. Dat de importeur de dealer ondersteunt doet feitelijk niet ter zake.
     
  18. Klopt wat je zegt: dat je mag verwachten dat hij langer meegaat dan 45K. Alleen je vergeet erbij te schrijven: bij normaal gebruik. Weet jij of de TS hem normaal gebruikt?

    En, zoals ik al eerder heb geschreven: men gaat er gelijk maar weer vanuit dat Ford.NL met een coulance regeling komt/moet komen.
    De dealer zal eerst onderzoek moeten dan en van daaruit kan de eventuele oorzaak achterhaalt worden. Mocht het dan toch aan de berijder liggen dan is een coulance regeling niet nodig.
    Ik heb dan vaak het idee als men daar gelijk over begint: het ligt niet aan mij maar altijd aan een ander.
     
  19. Volgens mij is het ook nog zo dat in dit geval deze auto met z'n aankoop bedrag toch wel een 5 jaar mee moet kunnen gaan.
    Overigens kun je na de vastgestelde wettelijke garantie van 2 jaar dus ook nog tot 5 jaar coulance claimen op eventuele defecten.
    En bij alle bedrijven zullen ze met deze coulance anders omgaan in het principe.
     
  20. Mijn punt is dat Ford Nederland er niet zoveel mee te maken heeft. Ik denk dat je bij de verkoper moet zijn en met die partij in gesprek gaat nadat je hem in de gelegenheid hebt gesteld met een oplossing te komen.
     

Deel Deze Pagina