1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus mk3 stuurhoeksensor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door pro2call, 13 mrt 2018.

  1. Hallo,

    De afgelopen tijd trekt mijn focus 3 wagon naar links tijdens het rijden. Dus vandaag naar de bandenboer geweest om de auto te laten uitlijnen. Raar want ik had niks geraakt. Echter op de uitlijnbank zat er iets verschil in. Dit weg gesteld en proefrit. Zelfde probleem. Andere wielen voor op om de wielen uit te sluiten. Nog steeds het zelfde probleem. Voor de zekerheid weer op de uitlijnbank gezet. Alles nog steeds goed. 0,06 graden toespoor waar door Ford 0,00 tot 0,12 geadviseerd is.

    Als ik tijd en het stuur recht heb oefent het stuur lichte druk uit naar rechts om het stuur recht te zetten. Mijn vermoeden is dat er iets met de stuurhoeksensor aan de hand is. Is deze te calibireren? In de Hynes handleiding kan ik geen nuttige informatie vinden. Ik heb electrische stuur bekrachtiging.

    Het is een focus uit 2012 met 212.357 km

    Heeft iemand een idee?

    Alvast bedankt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  2. Als er een stuurhoeksensor aanwezig is dan kan je hem ook calibreren.
    Maar als je het stuur los laat op de as van de weg trekt hij dan?
    Of is het gevoel wat je beschrijft als je het stuur vast heb.
     
  3. Als ik het stuur los laat gaat de auto naar links en staat het stuur recht. Ondanks dat het stuur tijdens uitlijnen recht gezet is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  4. Is de auto ook achter uitgelijnd?
    Als hij achter scheef staat kan hij ook trekken.
    Of maak anders ff een foto van je uitlijn rapport.
     
  5. Hierbij een foto van het uitlijnen raport [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  6. Oké ik zou achter ook het minimale verschil ff afgesteld ,maar dat is zeker niet genoeg om de auto te laten trekken. Dus kijken naar speling of een rem die iets zwaarder loopt.(ga ik er wel van uit dat er À-merk banden zijn gemonteerd van het zelfde type en banden maat)
     
  7. Ja klopt er zitten Maxxis banden rondom. Er is verder geen speling waar genomen. Wat ik verder apart vind is dat de computer vind dat het stuur niet recht staat en deze dus corrigeert door middel van de stuurmotor.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  8. Dat klinkt niet goed, lijkt op defect stuurhuis. Maar dat is lastig om dat hier ff te constateren
     
  9. Ik wil morgen wel ff kijken wat mijn uitlijncomputer over de stuurhoeksensor zegt.
     
  10. Als je dat zou willen doen? Stuurhuis vervangen is een boel werk heb ik al gelezen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  11. Bij ons komen de probleem gevallen met uitlijnen. Als dealers er niet meer uitkomen ,komen ze vaak bij ons terecht, en ik heb nog maar 2x een stuurhuis in een Ford meegemaakt die dit veroorzaakte.
    Ik kijk morgen of je via een uitlijner in de stuurhoeksensor kan komen.
    Of dit via een testkast moet.
    Hoor je morgen
     
  12. In Forscan is er wel een optie om de steering angle sensor te kalibreren. De instructie die er bij staat is dat het stuur vóór deze actie recht moet worden gezet. Wellicht dat dit nog gedaan moet worden?
     
  13. Ik ken De werking van forscan niet. Maar op de uitlijnbrug moet dit ook, eerst stuur op 0graden zetten (dus recht) en dan je stuurhoeksensor naar 0 kalibreren. Klaar is Kees.
     
  14. zou bijna zeggen verwijder de zekering voor de EPAS en kijk of hij dan nog trekt in stuur. Dan heb je een hele zware stuurbediening maar wie weet als hij nog trekt dat het niet in de stuurbekrachtiging zit.
    beste zou zijn als je tijdens rijden de stroomverbruik kan achterhalen.

    buiten dat hou er rekening mee dat boven bepaalde snelheid de stuurbekrachtiging eigenlijk niks meer doet, ivm je voldoende kracht hebt.

    kort samengevat trekt de auto naar links.
    -heb je de banden van links naar rechts gewisseld,
    -welke bandenmaat heb je
    - heb je orginele velgen
    - heb je met een complete andere set getest met rijden, so ja welke merk banden lagen daar erop
    - hoe was de weg, was de weg vlak, heeft het een afloop naar een kant, heeft het spoorvorming
    - zit er nergens spelling op draagarmen of kogels

    om zo even paar kleine dingen achter te komen.

    even te vertellen ik heb zelf maxxis gehad on mijn focus. die zijn onder garantie vervangen voor continental, probleem van trekken in stuur bij spoorvorming en rijgedrag was direct verbeterd. vooral remmen bij natte wegdek.

    calibreren van de sensor zou ook goed mogelijk zijn dat dit het oplost
     
  15. Heb je een tijd met een zachte band (of een nieuwe en oude band op dezelfde as) gereden? Ik heb begrepen dat de stuurbekrachtiging van de Focus 3 zichzelf kan aanpassen naar veranderde situaties. Binnen een bepaald aantal kilometers corrigeert hij dan automatisch de boel.
     
  16. Ik heb mijn eigen auto meteen maar ff uitgelijnd en ja hoor na de nieuwe update van mijn uitlijncomputer kwam de stuurhoeksensor kalibreren er meteen uit.
    Dus dat kan. Maar tot mijn grootte verbazing gaf hij een waarde van -780.1 graden aan.
    Dit is een onwerkelijke waarde en kon deze dus niet naar nul stellen.
    Ondanks geen probleem te hebben met het rijden, meteen naar de Ford dealer en daar mijn stuurhoeksensor laten Kalibreren. Morgen nog een keer op de uitlijn brug om dit te controleren. Dus je vraag heeft wat teweeg gebracht.

    Maar voor jou auto heb ik goed nieuws: toen ik bij de Ford was (waar ik bijna alle auto's voor uitlijn) heb ik meegekeken naar het kalibreren ,en kwam in het menu stuurhuis.
    En zag dat ze nog meer kunnen stellen via de computer.
    En ik heb ze jou klacht voor geschotelt, en als alles goed staat en toch trekt precies zoals jij hier meld kunnen zij dit gewoon op nieuw afstellen naar trek vrij.
    Dus ik zou zeggen dit is dus eenvoudig op te lossen.
     

  17. EPAS is dus meer dan alleen stuurbekrachtiging.
    dus pull-drift compensatie is beetje van het padje af

    -780graden, denk nul punt niet in het midden gehad, of zo iets,
    Bij tesla doe ik het zelf ook (eerlijk wist niet of de stuur gekalibreerd kon worden bij ford) dan is het 425graden naar rechts sturen tot 1nm torque even vast houden. terug draaien naar links op -425graden 1nm torque
    heb je juist 420graden en -430graden weet de software direct hoeveel spiebanen je moet opschuiven op je stuurkolom om je stuurwiel in het midden te zetten.
     

Deel Deze Pagina