1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus 2014: Airco koelt niet meer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kwiekie, 17 apr 2018.

  1. Hallo,

    Eerste warme dagen van het jaar zijn aangekomen, dus tijd om airco aan te zetten. Maar mijn airco koelt niet meer, zelfs niet na 50km autosnelweg en de koeling op maximum.

    Ondertussen wat op internet gezocht en zelf paar gecontroleerd. Zo heb ik de interieur filter al vervangen, de radiator lijkt ook proper genoeg. Nu heb ik gemerkt dat de motor koeling ventilator niet draait en wat ik lees op internet moet het draaien als je de airco aanzet. Ik heb wat nagemeten en gecontroleerd.

    - Om de relay van de ventilator (R12) te testen, heb ik die omgewisseld met die van de ignition. Geen verbetering, de relais worden ook warm wat het betekent dat die werken. Ik heb gelezen dat er nog mega fuses zijn maar ik vind die niet.
    [​IMG]

    - Connector op de ventilator nagemeten
    > Wit/rood draad = 14,5 VDC
    > Zwart/geel draad = 0VDC
    > Paar draad = 4VDC
    [​IMG]

    Wat denken jullie?
    1. Met deze informatie, zou de ventilator moet draaien? De ventilator zelf zit wel los, het zit zeker niet vast.
    2. Is de ventilator de oorzaak van niet koelen van de airco.
    3. Of zijn er problemen met de koelgas of de compressor? Dat zou misschien verklaren waarom het niet koelt na 50km autosnelweg.

    Alvast bedankt voor jullie input en tips!
     
  2. De paarse draad is de aansturing vanuit het motormanagement.

    Beste is uitlezen met een diagnoseapparaat en kijken of er storingen in staan.
    Daarna een zelftest uitvoeren en controleren of de fan dan wel start.

    maar als er bijvoorbeeld te weinig koudemiddel is, dan start de fan ook niet.
    Dus het is de vraag of dit oorzaak of gevolg is....
     
  3. Haal de dopje waar de koelvloeistof van airco ingaat en druk de balletje in. Als er niets uitkomt (luchtdruk/beetje vloeistof) dan is je airco leeg en moet je weer aanvullen.

    Als er wel wat uitkomt dan ligt het ergens anders aan.
     
  4. Weet niet of je er iets verder mee bent gekomen?

    Ik ben zelf de afgelopen weken bezig geweest met airco problemen van mijn Focus MKIII fase 1 uit 2012. Ik kan je in ieder geval vertellen dat je ventilator niet hoeft te draaien. Als de ventilator kapot is zal je airco het alleen stilstaand heel slecht doen, maar met 'rijwind' doet hij het gewoon. Bij mij was de voorschakelweerstand defect. Vervangen koste bij de dealer 327 euro, los onderdeel bij de sloop 35 euro. Vervangen was heel simpel: Luchtfilter demonteren, turbo even netjes afdekken en 2 stekkers los en 1 schroefje van de weerstand.

    Het handigste is met FOCCUS je auto uit te lezen. Dan kun je namelijk ook zien wat de druk is van je systeem, en of de computer de magneet koppeling wel aan zet. Via de PCM test kun je ook testen of de ventilator het doet, doet deze niet dan zul je bij de DTC's een melding zien.

    Waar je mee kunt beginnen is de magneet koppeling te testen, die moet bij het starten van de auto en airco op 'MAX COOL' meteen inschakelen. Als de ventilator het niet doet gaat hij vrijwel direct weer uit, en weer aan en weer uit etc. Als je vervolgens een stukje gaat rijden (en weer stopt) zou de airco buis tegen het schutbord koud moeten worden.

    Mocht de magneet koppeling het niet doen: Deze heeft een eigen relais, de schakelcontacten kun je met een draadje (contact wel aanzetten) doorverbinden. Je moet hem dan kunnen horen (klik klak). Mocht de magneet koppeling stuk zijn, deze is heel makkelijk te vervangen. Zeker niet door de dealer laten doen. Doet de magneetkoppeling het niet, trek dan de stekker eraf en meet of er 12 volt op staat als je hem doorverbonden hebt. (NIET met draaiende motor met je handen in de buurt van de magneet koppeling komen, of proberen de stekker eraf te halen. Dat kan pijn doen)
     

Deel Deze Pagina