1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 1.6 TDCi trillen rond 2000 toeren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bastiaan19290, 12 mrt 2018.

  1. Hallo,

    Allereerst weet ik dat er volgens mij al veel topics zijn over dit onderwerp, maar daar zie ik weinig over trillen bij bepaalde toerentallen.
    Ik heb een ford focus 1.6 TDCi uit 2008.
    Vanaf ongeveer 80km per uur heb ik er veel last van dat mijn auto trilt bij het gas geven alleen. Het begint bij 1600 toeren en bij 2500 toeren stopt het altijd weer. Niet dat mijn stuur dan veel trilt, maar je voelt echt via het gas(pedaal) dat de auto trilt.
    Onlangs zijn er 2 nieuwe banden op gegaan en is het uitgelijnd en gebalanceerd (hiervoor was het ook al). Daarnaast zijn koppeling, massavliegwiel en bijbehorende lagers vervangen en iets van jaar geleden mijn aandrijfassen gecontroleerd. Met name het vliegwiel vervangen hielp wel iets, maar dus niet genoeg.
    Wat ik nog niet vermeld heb, is dat mijn verbruik sinds enkele maanden ook 80km per tank meer is geworden. Kan ook wel met winterweer te maken hebben, maar lijkt me niet alleen daardoor.

    Kan het door mijn verstuivers komen of hebben jullie wellicht tips om te controleren?
    Alvast bedankt.
     
  2. Krukaspoelie zou je kunnen bekijken/vervangen verstuiver zou natuurlijk kunnen.
     
  3. Bedankt, ik ga zaterdag toch voor iets anders naar vriend van me (heeft auto garage) dan kan ik dit bespreken met hem.
     
  4. Weet tuurlijk niet way op de teller staat. Als je tegen/over de 2ton komt. Zou ik idd naarde verstuivers kijken. Neem aan dat ze niet lekken want dat is bekend probleem en heel makkelijk te zien.

    Retourmeting op je verstuivers zou geen overbodige luxe zijn.
    Tevens check of je hogedrukpomp voldoende druk kan leveren. Bij volgas wil je toch zien dat hij naar de 1400 a 1800bar levert. Exacte waarde weet ik niet maar in die buurt zou je moeten meten met uitlees apparatuur. Anders zou ke hogedruksenaor nog kunnen zijn. Alleen dan zou je ook meer problemen met starten moeten hebben. Bij ford is dat helaas inc rail. Bij peugeot en citroen is dit onderdeel exhter wel te bestellen en dus te vervangen.

    Om zo kort een paar dingen op te noemen. Proefrit met uitlees apparatuur waar de ene volgas geeft en de andere kijkt/opneemt in tijdgrafiek waar het probleem zit.

    Dit met in de axhterhoofd als je denkt dat het in de motor zit. Want de rest is eigenlijk al gedaan
     
  5. Bedankt voor de reactie. Km stand is ver over de 2 ton; ongeveer 250.000.
    Ik heb verder nooit problemen met starten, dus die hogedruksensor zal het dan niet zijn.
    Ik ga de verstuivers zeker controleren en die meeting is ook goed idee.
     
  6. hoe is het met je roetfilter en turbo.
    geen spelling op de turbo as,/ levert voldoende druk.
    roetfilter zijn diverse mogelijkheden voor, dit verschilt niet alleen in type euro4 en euro5 bijvoorbeeld, maar ook tussen ford en psa. Hoe en wat bij deze motor is weet ik dus niet exact. Controle eraan is geen overbodige luxe, verstopte/verzadigde filter kan vermogen verlies opleveren
     
  7. Qua turbo is daarin begin vorig jaar een onderdeel vervangen, toen is die ook nagemeten qua druk. Verder lijkt die me in orde maar dat is vooral op gevoel gebaseerd ipv feiten zeg maar. Turbo as zat heel klein beetje speling op, maar was nog niet erg zei garage.
    De roetfilter weet ik niet zeker zo, ik twijfel of die in grote beurt vervangen is. Moet ik dan terugzoeken of even navragen.
    Maar vermogensverlies heb ik ook niet echt last van. Auto trekt prima op, alleen soms flink trillend.

    In ieder geval al genoeg om te bespreken met mijn garage zo. Wil het graag opgelost hebben, maar gerichter zoeken kan misschien flink wat geld schelen
     
  8. dan denk ik zelf dat je het beste als eerst in de diesel kan zoeken.
    uit mijn hoofd is roetfilter elk 180.000km ( echter weet ik dit wel van psa is zelfs 240.000km, van ford verschild het veel)
    spelling op het asje van turbo moet je denken van minder dan 0.5mm. dit asje draait bij volgas al snel 240.000rpm. zoals gezegd lijkt het meer in je dieselsysteem te zitten.
    4 nieuwe verstuivers zou het eventueel kunnen worden, persoonlijk sommige laten testen, degene die goed bevonden waren uiteindelijk voor een probleem toch vervangen om op te lossen.
    andere keer waren ze niet goed maar loste het probleem niet op.
    wel advies om bij zulke km-standen alle 4 te vervangen ivm elk inwendig ook schade heeft en een nieuwe te goed kan werken ten opzichte van de andere 3
     
  9. Ik zou niet teveel op de feiten vooruit lopen.... Op dit moment rijdt de auto overwegend goed, roet niet (althans is niet genoemd) en geen vermogensverlies. Natuurlijk zou het kunnen zijn dat de verstuiver niet meer goed zijn, je zou als indicatie de correctiefactor kunnen uitlezen. Ik zou de verstuivers nog even niet los gaan halen als ze op dit moment niet zichtbaar lekken, komt vaak voor dat het heel moeilijk is om ze bij terugplaatsen goed afgedicht te krijgen. Niet dat het relevant is, maar ik heb nu 303.000km op de klok en de verstuivers zijn naar mijn idee nog prima.

    Turbo lijkt mij sterk, de symptomen van een versleten turbo zijn anders en bij deze motor vaak gelijk fataal. Roetfilter zou kunnen, maar je zou een storingslampje moeten krijgen.
     
  10. Ik rij ook al 353.000 km met alles nog origineel.
    Nergens last van.

    Roetfilter staat 120.000 km voor, maar inderdaad, als die vol zou zitten krijg je vanzelf storingen.

    Is/zijn het niet gewoon 1 of meerdere motorsteun(en) die versleten zijn waardoor je blok schud? Of is het echt motorisch en niet iets mechanisch?


    Verstuurd vanaf mijn Redmi 4 met Tapatalk
     
  11. @kolere sorry misschien zit ik iets te hard op de feiten voorruit te lopen. maar als ik eenmaal aan een probleem denk dan bedenk ik direct alles wat het zou kunnen zijn. om een voor een dingen uit te sluiten.
    uit ervaring weet ik idd dat als er 1 verstuiver met verkeerde correctiefactor is en je hem gaat vervangen, de andere 3 zo goed als nieuw moeten zijn. anders gaat je correctiefactor van de ene kant naar de andere kant van de waarde en zal de motor nog niet super lopen, vandaar de advies. Geen verplichting.
    persoonlijk heb ik liever een warme verstuiver en die van te voren diesel op heeft gezeten, die zit dan niet meer vast.
    en afdichten doen ze perfect als je alles vervangen hebt, nooit probleem mee gehad.

    er staat me iets bij dat ik gelezen had dat de steunen getest waren, alleen dat kan ik nu niet meer zo lezen, dat is zeker een mogelijkheid ook.
     

Deel Deze Pagina