1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 1.6 tdci geeft motor storing aan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Justin, 10 mrt 2019.

  1. Enkele dagen krijg ik ineens een motor storing melding.betreft een focus 1.6 TDCI 2006 MK2 301167.
    Kon hem af toe wissen door hem aan en uit te zetten maar nu blijft ie der in hangen. uitgelezen door de ANWB en zei dat het met de canbus te maken heeft ? Iemand ervaring der mee .Ga maandag wel Eve naar de Ford dealer maar die staat niet zo hoog aangeschreven hier in drenhte
     
  2. Wat is de code?

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  3. Canbus module dat is wat die anwb kerel zei
     
  4. Canbus module melding gaf ie aan en hij kon die melding ook niet wissen
     
  5. Canbus module.... hmmm de auto hangt vol met canbus modules. Dat zegt dus niks.
    Een DTC code zou meer zeggen.
     
  6. Hij zei dat het met communiceren te maken had is dat niet met de teller unit ofzo
     
  7. Zoals Marco al aangeeft zitten er meerdere canbus systemen in. Zonder de foutcode kunnen we geen zinnig woord erover zeggen.
     
  8. ga morgen wel naar de dealer toe om hem uit te lezen dan meld ik me wel weer over de codes
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  9. Code p0380
    U0073
     
  10. De P0380 is voor defecte gloeibougies.
    De U0073 Is inderdaad voor een communicatieprobleem met een module, ik moet nog even zoeken welke dat zou zijn. Wel zie ik hem veel voorbij komen icm het roetfilter.
     
  11. Weet je wat dealer wil rekenen voor die gloeibougies 600 euro totaal
     
  12. Ik ken de prijs van de gloeibougies van de 1.6 niet, maar 600 euro lijkt mij inderdaad ook meer dan genoeg.
    Voor de 1.8 tdci lag de prijs rond de 80 euro voor het vervangen.
    Die van de 1.6 tdci zijn wat lastig te bereiken (aan de achterkant van het blok), maar daar zie ik nog geen noodzaak voor 520 euro verschil in.
     
  13. Maar deze Ford focus heeft geen roetfilterl
    Ga naar een vriend van mij in amAmsterd die rekent voor gloeibougies maar tien euro per stuk en arbeidsloon totaal 150 dus die dealers tegenwoordig rijzen de prijzen gewoon omhoog belachelijk gewoon
     
  14. Houd er rekening mee dat bij deze motors de bougies door roet erg vast kunnen zitten en kunnen afbreken. Ik denk dat de betreffende dealer van het slechtste scenario uitgaat en dat als prijs geeft.
     
  15. Snap ik maar denk wel te hoog zie het woensdag wel laat het wel weten van hoe en wat
     
  16. Oke lees ‘t nu pas goed. Het gaat om een MK2 1.6 tdci, fase I.

    Die gloeibougies zijn een drama om te vervangen. Als je pech hebt willen ze er niet uit en moet de kop eraf. Wilde die bij onze MK2 ook vervangen, de eerste die ik pakte bleef de stift zitten, maar de behuizing had ik in mijn handen. Ben er toen maar mee gestopt, aangezien de auto nog prima rijdt. Ook met de foutcode in de gloeibougies.

    De motorstoring kan daardoor worden veroorzaakt, maar ook door een kapotte EGR klep. Aan de andere kant wanneer de gloeibougies echt gaar zijn, gaat de auto in limpmodus.
     
  17. Het is Ford focus mk2
     
  18. gloeibougie zijn inderdaad 15euro per stuk gemiddeld. zeg 4x 80euro zou kosten hebben ze 520euro arbeid.
    gloeibougie vervangde ik in anderhalf uur meestal. en staat me iets bij dat we het voor 50-300euro deden.
    dus ja prijs is best absurt hoog. als ze alles gaan vervangen, kabelboom en relais, want relais wil wel eens voorkomen. dan haal je het ook nog niet echt.
    wel rekening houden op diagnose kosten/uitlezen. voor uitlezen vragen ze vaak 60euro en soms meer als er ook gemeten moet worden. maar was vandaag puur uitlezen. alleen dan is het nog best hoog.
    je staat in je recht dat het elders laat doen. maar ook vragen hoe de 600euro is opgebouwd.
    ik mag het afkloppen bij mij zijn de bougies nooit afgebroken maar ja het komt vaak voor helaas.

    U0073 is Control module. Communication bus off
    kan betekenen dat je even geen communicatie hebt gehad met een dergelijke module.
    dit zal altijd can-comfort zijn en niet can-main
    can-bus van de motor,bcm, esp is altijd wanneer 1 van de twee uitvalt alles uitvalt. en je dan ook niet kunt rijden. motor valt uit.
    echter met can-comfort kun je modules hebben die niet communiceren omdat ze niet zijn, maar ook als 1 van de twee ontbreekt kan alles via de andere draad lopen. je kan dan gekke dingen krijgen, ivm de bus overvol raakt dan.

    algemeen als je geen klachten hebt met betrekking op hoe de auto rijdt en functioneert kunnen communicatie storingen genegeerd worden. dit kan zomaar een software issue zijn tussen twee modules. alleen als je gekke klachten hebt dan kan het zijn dat het interessant wordt waarom deze erin zit.
     
  19. Trucker: jij hebt nog nooit meegemaakt dat ze zijn afgebroken/zijn blijven vastzitten.
    En wat als ze dat wel doen? Idd kop eraf.
     
  20. Ikzelf niet, mijn collega's wel. Ene keer via magneetje via de verstuivergat eruit kunnen halen. Andere keer zo vast zitten dat kop eraf moet om met meer gericht geweld te kunnen verwijderen.

    Enige wat ik ooit verpest had was de carterpakking vervangen. Tapeindje bleek geen schroefdraad meer te hebben en dus nogmaals olielekkage. Maar dat is weer een ander verhaal.
     

Deel Deze Pagina