1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 1.5 st line 150pk chippen of originele software 182pk

Discussie in 'Performance tuning' gestart door berryy5, 27 jan 2019.

  1. Verklaar je nader...
    Met meer vermogen wil je juist aan langere bak! Betekend ook meer topsnelheid.
    Dus de 150 PK heeft juist een betere uitgangspositie om te tunen.. :-)

    Uiteraard heeft dat echt helemaal niks met de sterkte van de bak te maken maar met een probleem in de aanstuurunit (mechatronic) van de bak.
    Dus als je pech heb gaat hij stuk, maar dat staat los van sterkte van de bak.
    Met een beetje geluk krijg ik sowieso de verbeterde/vernieuwde uitvoering. Dat is hoogst waarschijnlijk ook de reden dat de productie een tijd stil heeft gelegen.
     
  2. Weet je zeker dat het dezelfde automaat is? Het zijn beide 8 traps automaten maar Ford maakt ze in verschillende uitvoeringen. Dat was bij de Focus 3.2 ook al zo, de 1.5 Ecoboost 150pk had de 6F35 automaat en de 1.0 Ecoboost heeft de 6F15 meegekregen.
    De 8F serie is er ook in verschillende uitvoeringen die dus ook verschillend kunnen zijn in het maximale koppel dat de bak aan kan.
     
  3. Maar dat maximale koppel speelt in dit geval dus geen enkele rol, omdat 150 en 180 pk exact hetzelfde koppel hebben.
     
  4. Dat extra vermogen zit boven de 4000 toeren.
    Met die elle lange bakverhoudingen kom je daar nooit. (MK3 150 en 182pk en MK4 150pk)
    Daarom heeft Ford nu de eindoverbrenging 10% korter gemaakt bij de 182pk MK4.
     
  5. Volgens mij moet je een paar dingen uit elkaar houden:
    De focus MK3 1.5 is een viercilinder en de focus MK4 1.5 is een driecilinder dus een andere motor.

    Ik heb verder alleen navraag gedaan voor de MK3.2 1.5.
    -Ford dealer: mijn dealer kan zelf de software van RIKA erop zetten: stage 1 tuning gaat naar 195 PK en 300 nm koppel. Het voordeel hiervan is dat de dealer na een software-update ervoor zorgt dat de tuningssoftware er op blijft staan of weer op gezet wordt. Kost rond de 575 euro. Extra slijtage komt volgens dealer meer door rijstijl dan door tuning.
    -Tuners: bijvoorbeeld unlimited tuning heeft hogere koppel (340 nm) vanaf 1600 tpm en ook 195 PK --> Kost rond de 400 euro. Is dus goedkoper en heeft een hoger koppel al vanaf lager toerental.

    Ik twijfel nog of het zinvol en/of noodzakelijk is.
    Zijn er ervaringsdeskundigen? Wat zijn de ervaringen wat betreft het verbruik?
     
  6. En dan wordt je lid van dit forum en doe je de upgrade naar 182pk haha
     
  7. Als ik alles zo een beetje lees is stage 1 200pk en 340nm goed te doen voor een 1.5 ecoboost.

    Koppeling kan 400nm en de bak rond 350nm
    De bak en koppeling moet gelijk zijn aan die van de 1.6 ecoboost vandaar al deze info die ik heb kunnen vinden.

    Bak koppel rond de 2500 toeren is meer welkom dan vermogen na 4000 toeren.

    Ik lees veel dat de 182pk versie op de dyno 195pk en 300nm heeft. Op de site van BRperformance zie je dat de 182pk versie niet eens de 182haalt en dat zijn er niet 1. Gemengde gevoelens haha

    Is er niemand die beide heeft gereden en die duidelijk het verschil kan vertellen?
     
  8. Goh, waarom zouden ze dat nu zeggen? Eigenbelang?
     
  9. Als tuner doe je er natuurlijk geen goed aan als je de klant 500 euro laat betalen en het vermogen gaat van 195 naar 197 PK.
    Verder moet je er rekening mee houden dat de ene rollerbank de andere niet is. Er zit echt heel erg veel onderling verschil tussen rollerbanken.
    In de instellingen van de rollerbank is het heel erg makkelijk om het eindresultaat te beïnvloeden.

    Je hebt het in dit geval dan over de automaat van de Focus 3 denk ik? Of geld dit ook voor de Focus 4?
    Misschien is het handig om een apart topic aan te maken over de Focus 4 om verwarring te voorkomen.
     
  10. Een vriend van me heeft ook zn auto getuned daar en haalde precies zijn fabrieksvermogen voor de tuning. Dus wat zal het precies zijn weet ik niet
     
  11. Een meting is idd heel makkelijk te beinvloeden door op knopjes te drukken. Br heeft wel een mooie hight tech bank.

    Nee het gaat hier om de focus 3.2 1.5 ecoboost
     
  12. Mijn wagen is 2 keer op de rollenbank geweest bij Verhoeven. Zij hadden niets te winnen of verliezen bij manipuleren van de uitkomst, ze richten zich op een andere doelgroep vwb tuning. Het was alleen gebruikt van de bank voor de Focusclub. Daar zijn beide keren zo goed als dezelfde waardes voor mijn geheel standaard 182 pk versie uit gekomen, beide keren ruim over de door Ford opgegeven waarden, rond 195pk / 297Nm. Enige "tuning" was / is standaard Ultimate tanken.
     
  13. over 1,5 week is er een dynorun bij BR Performance, je kan je nog opgeven ;)

    veel? ik ken er eerlijk gezegd maar 1 en dat is Fred.
    elke bank is anders, nu zeg je dat er BR het vermogen niet gehaald wordt en dat er bij Verhoeven het vermogen ruim gehaald wordt (bij Fred dus)
    door de jaren heen is wel gebleken dat de waardes bij Verhoeven altijd aan de ruime kant lagen.
     
  14. Volgens mij zijn er wel meer Ecoboosts bij Verhoeven op de bank geweest hoor, maar dat is misschien in de verslagen na te kijken. Ik kan met niet herinneren dat er standaard wagens waren die de opgave niet haalden.
     
  15. ja dat klopt wel Fred, alleen sprong die van jou er wel boven uit.
    (was jij ook niet de enige die met je EcoBoost Ultimate tankte?)
     
  16. De poll is gesloten waardoor het lijkt of je niet meer op kan geven?
     
  17. Volgens mij ging dat vaak om rs en mustangs die t niet haalde
     
  18. oh, dat had ik even gemist.
    zal vast wel 1 of 2 bij kunnen denk ik.
     
  19. Ik begrijp hieruit dat een chiptuning (bijv. bij Unlimited Tuning) nadelige gevolgen kan hebben voor bepaalde onderdelen van de auto.
    Nu heb ik afgelopen zaterdag mijn Focus 1.5 ecoboost (st-line 2017) opgehaald en zou ik er wel iets meer power in willen hebben. Die 182 pk map lijkt me wel een mooie oplossing omdat het origineel is etc. Is er hier iemand op het forum aanwezig die mij hierbij wellicht zou kunnen helpen?
    Alvast bedankt!
     
  20. @gerardTDCI mijne had bij Verhoeven 195pk/292Nm

    Moet wel zeggen dat hij gechipt 150->193pk veel sneller en agressiever was dan met de 182 software
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina