1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus 1.0 125pk: ratelend geluid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Alex39m, 19 aug 2020.

Tags:
  1. Hallo mede forummers,

    Onderweg naar onze vakantiebestemming hoorde ik plots bij rustig rijden een ratel in de motor. Het klinkt alsof er een droge ketting over een tandwiel loopt. Het gaat om een Focus Mk4 1.0 125pk met 33.000km op de teller en 1 1/2 maand geleden de 30k beurt heeft gehad.

    Wellicht ten overvloede, maar de auto was volgepakt incl. een dakkoffer (max 75kg volgeladen).

    Ik heb een poging gedaan om er een geluidsfragment van te maken. https://media-upload.net/file/uIMxqljGkNsE

    Je hoort het niet altijd, maar we zijn vandaag de bergen wat in gereden en het geratel kwam weer op. Het gebeurt met name in de 1ste en 2de versnelling. De motor heeft geen vermogensverlies en ik krijg ook geen waarschuwingen op het dashboard.

    Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

    Alvast bedankt.

    Grt, Alex
     
  2. Heb je voldoende olie in motor? Ik zou voor de zekerheid alles na checken. Jouw verhaal klinkt niet best, ik zou snel langs een dealer gaan.
     
  3. Zou een van de baklagers kunnen zijn, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Omdat je aangeeft dat het alleen in de 1e en 2e versnelling is. Maar misschien is het in hogere versnellingen gewoon niet hoorbaar door andere geluiden..

    Peil idd eerst ff je vloeistoffen. Voor hetzelfde geld heeft de monteur je aftapplug er niet helemaal lekker op gedraaid of zit je oliefilter erop met een verkeerde ring.. Ik zou iig niet verder rijden tot je meer weet.
     
  4. Ik heb alle vloeistoffen gecontroleerd en alles staat op het juiste pijl. Iemand een idee welk onderdeel dit geluid kan maken? mijn vertrouwen in een 3 cilinder wordt wel minder :/ ondanks dat ik niet eens weet waar het aan ligt.
     
  5. Dit heeft niks te maken met het feit dat het een 3 cilinder is.
    Als alle vloeistoffen op peil zijn, inderdaad dealer bellen, zeker als het een ratelend geluid is.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  6. De 1.0 ecoboost is/was op zich een betrouwbare motor, maar ik begreep dat deze in de mk4 compleet anders is en een ketting heeft ipv een wetbelt?
    Ik hoop niet dat we nu bij ford dezelfde problemen gaan krijgen met de ketting als de thp's en de tsi's
     
  7. Ik vind het geluid zowiezo meer als bij de MK 3.5...,wellicht door de ketting,maar dat gok ik maar.
     
  8. Met zon km Stand heb je denk wel faBrieksgarantie.
    Ff langs de dealer idd.
    Op filmpje kan ik niet echt duidelijk probleem horen op me gsm.

    Thp heeft elke 15.0000km nieuwe ketting nodig. Althans zo snel verving ik ze.
    Wetbelt is ook niet alles, verkeerde olie en je hebt geen tanden meer.

    Ketting moet lukken want met de 1.8 en 2.0 duratec zijn nooit problemen echt mee geweest.
    Althans niet bij mij bekend.
     
  9. Als alle vloeistoffen op peil staan zou ik 'm idd bij de dealer zetten. Zeker als er nog fabrieksgarantie op zit.
     
  10. Klopt, je moet inderdaad er wel goede olie in de 1.0 ecoboost doen, en dan geven de wetbelts in de 1.0 weinig problemen. Die van Peugeot brokkelen af en verstoppen de oliekanalen.

    Ketting zou inderdaad moeten lukken, mits het een goed en stevig exemplaar is. Helaas gingen fabrikanten hierop bezuinigen met de bekende gevolgen bij de thp's en tsi's
     
  11. Ford idem hoor, internet staat vol met horrorverhalen hierover. Zeer gevoelig voor tijdige onderhoud met de juiste olie.
     
    BertPa vindt dit leuk.
  12. Hij is naar de Ford dealer geweest dus ga er wel vanuit dat ze de goede olie hebben gebruikt. De auto is van mei 2018, met 33.000km, zul je net zien dat het buiten de garantie valt.
     
  13. Serieus? Heb je een bron(nen)? Heb er nog nooit wat over gelezen namelijk dat ford dit probleem heeft.
     
  14. De 1.0 Ecoboost met een wetbelt kan snel kapot lopen als de verkeerde olie gebruikt wordt.
    Olie en rubber gaan slecht samen dus er zitten additieven in om de riem heel te houden. Met de verkeerde olie kan de riem aangetast worden tot op het punt dat er tanden af vallen of als er eerst kleine stukjes los laten kunnen die de olie kanaaltjes verstoppen.

    Voorbeeldje:
     
    BertPa vindt dit leuk.
  15. geluid nog een keer geluisterd. kan er geen duidelijk iets uit halen. enige dat ik hoor is of rijgeluid, of ventilator geluid. dat is beide normaal als je aan het rijden bent.

    je hebt idd 2jaar fabrieksgarantie, maar als hij bij ford op tijd en netjes onderhoud heeft gehad. Dan heb je recht op coulance.
    een motor zou probleem loos met goeie onderhoud 5jaar mee moeten gaan. niet dat het buiten de fabrieksgarantie spontaan problemen oplevert.
    hoe coulance regeling bij ford is, geen idee.
    bij peugeot weet ik het wel 25ste maand was nog 100% daarna zakt het af tot 5jaar en x-kmstand. werkte via een lijst wat je krijgt. zoveel procent van importeur, dealer en de rest is voor de klant.
     
  16. Ja ok, dan is het ook je eigen schuld als je er verkeerde olie in gooit. Ford schrijft niet voor niets voor de 1.0 ecoboost speciale olie voor.
     
  17. Dank voor de toelichting. Ik heb nog even lopen googlen. Zou het te maken kunnen hebben met de druklager??
     
  18. dan zou het geluid weg moeten zijn als je de koppeling intrapt.
     
  19. Inderdaad, of het wordt erger.
     
  20. @Alex39m Als ik een verdacht geluid hoor wat ik niet thuis kan brengen of niet vertrouw dan is mijn volgende rit naar de dealer. Zou jij ook moeten doen.....
     
    M.Blaak en meeder vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina