1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Edge 2017, een echt avontuur.

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Oops, 29 apr 2023.

  1. Al enige tijd lid, nu toch maar een topic over mijn auto geopend. Dit omdat ik nog een aantal problemen heb die opgelost moeten worden. Misschien heeft iemand tips of kan een ander ook iets met de mogelijke oplossingen.

    Verleden
    Na jaren Mondeo te hebben gereden toch maar een uitstapje gewaagd naar een Edge. Toen deze in het parelmoer in de showroom stond (dit was volgens mij in Roosendaal) was ik direct verkocht. Helaas viel de auto buiten de prijsrange mijn werkgever wilde betalen, dus toch maar door blijven kachelen in een Mondeo MK4.5 uit 2013 (Titanium S of X, alle opties en 2.2L). Na deze problemen ging geven overgestapt naar een MK5 Vignale (2L Benzine).

    Voor ik de Edge kocht, twijfelde ik nog over de Kuga. Maar toen ik van de Kuga weer in de Mondeo ging zitten, vond ik toch dat ik het e.a. miste. Collega, die ook Mondeo reed, vroeg mij: waarom koop je geen Edge. Tja, waarom niet. Dus nu staat er een Edge op de oprit.

    Auto is uit Duitsland geïmporteerd, ik heb extern een keuring laten doen maar had de auto zelf nooit gezien. Dus blind bij een Ford dealer in Duitsland gekocht.

    2022
    In 2022 eigenlijk geen problemen met de auto zelf gehad. Zowel de zomer (20”) en winterbanden (18”) die bij de auto zaten waren nog goed om op door te rijden. Ongeveer 50.000KM gereden zonder problemen.

    Mijn grootste probleem was dat ik een alarm had laten inbouwen. Ze hadden echter niet alle draden goed aangesloten (eentje zat los). Resultaat was dat de auto soms niet starte. Leuk als je start/stop vergeet uit te zetten en je voor het stoplicht staat en je auto start niet. Keer terug geweest bij de dealer van dit alarm en heeft niet geholpen.

    Dit lag niet aan de auto natuurlijk, wel de accu laten vervangen, dacht eerst dat het daaraan lag en ik verwachte dat ik toch vroeg of laat aan de beurt was voor een nieuwe accu gezien de auto 5 jaar oud was.

    Uiteindelijk opgelost door de importeur. Iemand was thuis langsgekomen en heeft ontdekt dat het draadje dus los zat. Wel de eerste 5 maanden met veel stress rondgereden.


    2023
    Al elders vermeld op het forum had ik problemen met een laag koelvloeistof. Toen de auto een beurt nodig had dit nalaten kijken. Hier bleek dat de radiateur lekte en heb deze laten vervangen.

    Volgend probleem wat zich voordeed was dat ook de draagarm vervangen moest worden. Dit was omdat de rubbers versleten waren. Dit ook uit laten voeren.

    Probleem was nog wel dat de radar module door het vervangen van de radiateur los is komen te zitten. Resultaat was dat adaptieve cruise control/accident alert niet werkte. Volgens de dealer had de plastic houder de veel speling, dit is nu opgelost en werkt weer perfect. Voordeel is wel dat ze eerst de radarmodule hebben proberen te updaten. Ik moet eerlijk zeggen dat de adaptieve cruise control nu beter werkt dan voorheen.

    Dus dit jaar al 3x terug geweest bij de dealer. Ik moet wel toegeven, prima service van Ford Gorinchem! De monteur (bedankt Dirk!) heeft met de auto gereden en kwam tot de conclusie dat de bodemplaat veel herrie maakte, zelf dacht ik dat dit van de deuren kwam. Hij heeft dit vastgezet en nu is de auto weer lekker stil!

    Problemen
    Bekende problemen bij een Ford Edge is dat het achterlicht op klep vol met vocht gaat zitten na verloop van tijd. Dit was bij mij dus ook het geval. Vorig jaar was het minder, dit jaar gewoon ruk. Rij al de hele winter met condens in het achterlicht. Via Youtube een oplossing gevonden, dit had ik vorig jaar al gezien maar durfde het niet aan. Nu voel ik mij te veel voor ••• rijden, dus toch maar 4 gaatjes geboord.

    Het probleem:
    condens.jpg

    De gaatjes:
    gaatjes.jpg

    Dit heb ik vandaag gedaan, dus mogelijk is dit nu opgelost (volgens de reacties op YouTube hielp dit voor iedereen!). Ik zal binnen kort nog een foto plaatsen.

    Andere problemen:
    * Sierlijst in bumper zit een scheur in. Ik vermoed dat iemand ertegenaan heeft gezeten. Voor de rest geen schade te zien.
    * 3e remlicht is “op”. Zie foto. Vervangen is een hels karwij. Hier moet de hele achterklep voor lost gemaakt worden, vervolgens de spoiler gedemonteerd worden en dan kan het licht vervangen worden.
    3e-remlicht.png

    * Barst in panormadak. Helaas niet voor verzekerd. Mijn eigen fout, ongeveer 50% van de verzekeraars vergoedt dit. Helaas was niet alleen het prijsverschil groot met diegene die dit wel verzekerde, maar ook de polisvoorwaarde waren slechter. Bijv. als je geen voorrang verleend wordt er niet uitbetaald (Uuh.. Hoe krijg je anders een ongeluk). Kosten specificatie ontvangen: €3000.
    * Stuur is beschadigd, nieuw stuur was rond de €3000 volgens de dealer. Stuur op de sloop kopen vind ik een risico. Er zijn verschillende sturen in omloop en heb nu stuurverwarming etc. Ik erger mij er nu niet meer aan, ik stuur op mijn eigen manier ;-)
    * Remschrijven zijn verroest. Volgens mij is dit stadaard bij de Edge, ook via sloop zijn alle remschrijven verroest.

    De auto
    (helaas op die lelijke winter velgen ;-) )
    2.png

    1.png

    Hoe rijdt de auto? Naar mijn mening geweldig, ik kan hier met gemak een volle tank achterelkaar leegrijden zonder dat ik problemen krijg met mijn zithouding. Auto is stil, rijd relaxed, adaptieve cruise control werkt goed. Kan zelfs zuinig rijden, 1:15 is mogelijk als ik aan de snelheid houd binnen Nederland. Gemiddeld verbruik is 1:12.5 en dit is met flink doorrijden binnen Duitsland. Ik vind dit niet slecht voor zo’n zware auto met automaat. Op 18” winterbanden haal ik meestal wel de 1:13+, met de 20” zomerbanden is het verbruik iets slechter.

    Qua vermogen is het niet de snelste maar ook geen langzaam beestje. Was even wennen verhouding met de Mondeo die een stuk sneller was. Maar eigenlijk vind ik het reuze meevallen. Een ander voordeel is natuurlijk dat ie niet begrensd is.

    Leukste van de auto is natuurlijk de positieve reactie. Ikzelf als “Ford” man, vind dat veel mensen de Fords onderwaarderen. Terwijl je een complete auto krijgt voor niet de hoofdprijs (hoewel dat dit nu aan het veranderen is, zelfs de Fiesta was 30k ☹). Ik hou er niet van om de eenheidsworst te rijden. Dat was ook het mooie van de Mondeo, zo ondergewaardeerd en zoveel meer ruimte en lagere prijs dan bijv. een Volvo V60 (waar je dan nog elke optie kan aftikken).

    Plus punt overigens nog is SYNC3, sommige vinden het ouderwets, ik heb in ieder geval CarPlay en een fatsoenlijk display. Ik wil geen auto zonder meer.

    Conclusie
    Ik heb nu bijna 70.000KM met deze auto gereden, de onderhoud kosten zijn behoorlijk hoger dan ik had ingeschat. Een beurt is al snel €1000+. Nu moet ik wel toegeven dat ik bij de dealer ook aangeef dat ik de auto perfect onderhouden wil hebben. Ik rij hier best een eind voor om en wordt daar, naar mijn gevoel, ook goed behandeld. Kost alleen wel iets meer.

    Ik ben nog van plan om waarschijnlijk tot eind volgend jaar met deze auto te blijven rijden. Dan heeft de auto er meer dan 200.000KM opzitten (voornamelijk snelweg ) en hoop dat ik nog een ander liefhebber gelukkig kan maken met een auto waar veel liefde (en geld ) is ingestoken.

    Volgende auto wordt misschien een geïmporteerde Edge ST of een Plug-in Explorer.
    Mustang, RS of een oude Ford (bijv. Escort) staat ook nog steeds op mijn wensenlijst. Maar dan als auto voor erbij om mee te toeren in het weekend.

    Bij deze wil ik nogmaals iedereen bedanken voor al haar/zijn adviezen. Voor mij de reden geweest hier ooit de registreren. Ook al is dit een Focus forum, mensen zijn geïnteresseerd in hun auto’s en het merk Ford. Dit helpt enorm!
     
    GewoonD, Rykers, gerardTDCI en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Mooie wagen hoor! Is het afkitten van die middelste lichtbak niet afdoende? Of waar komt at vocht vandaan?
    Nu zie ik ook waarom de vervanging van het derde remlicht zo ingrijpend is ja. Je kan 'm er niet van buiten af uit wippen?
     
    Oops vindt dit leuk.
  3. Gave auto zo'n Egde! Je ziet ze niet veel rijden. Lijkt mij een geweldige kilometervreter met automaat en dikke diesel motor.
    Wel balen van de problemen, maar misschien ben je hierna wel vrij van nieuwe problemen en kun je zorgeloos naar de 200.000 km
     
  4. Ik had daar wel een mooie video voor Tesla lampen voor gevonden, lucht er in blazen, bij belletjes kijken waar de kieren zaten, in de oven en opnieuw afdichten.
    Hier de video: https://m.youtube.com/watch?v=HgLlj04SLrA

    Maar buiten het sloopwerk past dat ding niet zo maar ik een bak en zeker niet in de oven.

    Hier de oplossing die ik heb gebruikt: https://m.youtube.com/watch?v=XOBAH1oU-Qg
     
  5. Een randje kit om het hele ding kan toch ook of denk ik dan te makkelijk? [emoji1787]
     
  6. Heerlijk stukje leesvoer en geniet er van!
     
  7. Mooie wagen hoor! Ik heb de ervaring van de Ford Explorer, 3 weken in Canada mogen rijden. Volgens mij het grotere broertje van de Edge. Het rijdt zo waanzinnig lekker!
     
    gerardTDCI, Oops en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Even een update, gaatjes hadden geholpen. Na 3 dagen vocht verdwenen en nog niet terug gekomen. IMG_3422.jpeg

    Kosten voor vervanging 3 remlicht ook binnen, rond de €550,-
     
    Patman, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Zotjes!!!
     
  10. Super gaaf zo'n Edge! Hier in de buurt rijdt er ook eentje. Mooie auto.

    Hopelijk zijn je probleempjes snel weer opgelost..
     
  11. Even een update:
    - remlicht vervangen, bleek achteraf dat er maar 1 ledje kapot was en een tweede wat flikkerde. Links en rechts leek dat er meerdere leds kapot waren. Na vervanging kwamen wij (dealer+ik) er achter dat dit zo hoorde :rofl:
    - vocht in achterlichten is verdwenen na boren van gaatjes en tot heden niet meer terug gekomen.

    Gisteren weer een nieuw probleem, auto wil niet starten, vandaag wegenwacht gebeld, bleek dat ie verzopen was. Binnen een minuut dus opgelost ;-).

    Alweer 80.000KM mee gereden in 1,5 jaar tijd. Enorm fijne auto. Binnenkort een grote beurt (150k KM) en laat dan direct de distributie riem vervangen, verwacht dat de remmen ondertussen ook aan de beurt zijn. Totale kosten zullen wel tegen de 3K lopen :(.

    Dure auto om mee te rijden, maar wel een ontzettend fijne auto!

    Stiekem al wel aan het kijken naar een Explorer, maar aan de andere kan zal het ook mooi zijn om deze minimaal naar de 250.000KM te rijden. Met alleen snelweg KM’s moet dat prima lukken en met huidige rij gedrag zit ik daar begin 2025 aan.
     
    gerardTDCI, Rykers, Tom91 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Dat moet lukken toch die 250dkm?
     
  13. Diesel toch? En goed onderhouden?
    Dan is die net ingereden.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina