1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford C-Max sleutel programmeren.

Discussie in 'Electronica' gestart door Jefferson, 19 mrt 2021.



  1. Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  2. Helaas, mijn achterkant is een geheel en heeft geen scheidings stukje:
    [​IMG]

    Ik denk dus wel wat ik al zei, tangetje ertussen en open wrikken:
     
  3. Bij de originele klapsleutels van dit type is geen losse transponder chip toegepast maar is de chip geïntegreerd op de printplaat van de klapsleutel. Bij deze sleutels is de behuizing verlijmd/versmolten waardoor het niet mogelijk is om de electronica te demonteren zonder deze open te breken.

    Veel Chinese aftermarket klapsleutels van dit type zien er uiterlijk weliswaar identiek uit als de originele sleutels maar intern zijn ze in de meeste gevallen verschillend en is er een losse transponder toegepast. Vooral de elektronica en de kwaliteit van de transponders zijn bij dergelijke sleutels over het algemeen niet al te best. Deze sleutels zijn over het algemeen geklikt en geschroefd en kunnen eenvoudig worden geopend.


    Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan indien de sleutels verder goed werken alleen de behuizing van de sleutel te vervangen. Je hebt dan alleen een nieuwe behuizing en eventueel een sleutelbaard nodig (Ik betaalde 2 jaar geleden nog geen €12,- voor een nieuwe behuizing en geslepen sleutelbaard). De printplaat van de originele sleutel kan eenvoudig in de nieuwe behuizing worden geplaatst en er hoeft verder niets te worden geprogrammeerd of ingeleerd.
     
  4. de chinese lookalikes waren 22 euro voor 2 stuks, inclusief een ford logo stickertje en inderdaad met 2 losse transponders. Ga ze eerst laten slijpen en dan kijken we wel weer verder. Wil niet de enige originele sleutel die ik heb vernachelen want dan ben ik verder van huis. Als ze beide werken ben ik allang blij, hou ik de originele als reservesleutel.
     
  5. Grote kans dat het slijpen van de sleutelbaarden alleen al een stuk duurder is als dat je voor de sleutels hebt betaald. Afgaande op de prijzen die diverse sleutelmakers vermelden zal je zo rond de €15,- tot €20,- per sleutelbaard kwijt zijn voor het slijpen. Ook iets om rekening mee te houden is dat de meeste sleutelmakers liever geen sleutels slijpen welke door de klant worden aangeleverd omdat de hardheid van deze sleutels niet bekend is. Veel sleutelmakers stellen dan ook de eis dat wanneer de sleutelbaard dermate hard is dat de sleutelfrees schade oploopt je ook opdraait voor de kosten van de frees.

    Het is vele malen goedkoper om een sleutelbaard op bijvoorbeeld AliExpress te kopen en deze door de verkoper te laten slijpen. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de sleutelcode of een duidelijke foto van de huidige sleutelbaard. Eventueel is de sleutelcode ook "af te lezen" aan de hand van het slijp patroon van de huidige sleutelbaard. HIER koop je bijvoorbeeld een geslepen sleutelbaard voor €4,80. Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met zowel de kwaliteit van deze sleutelbaarden als het geleverde slijpwerk.


    Tevens iets om rekening mee te houden is het feit dat het inleren van de sleutels door een Ford dealer over het algemeen niet goedkoop is. Het is vrij gebruikelijk dat hiervoor het (dure) diagnose tarief wordt gerekend (het tarief kan ook nog eens per dealer verschillen). Daarnaast kan het zijn dat de ene dealer per 30 minuten rekent terwijl een andere dealer minimaal 1 uur in rekening brengt. Het is dus niet onverstandig om vooraf de prijs hiervoor op te vragen bij verschillende Ford dealers.
     
  6. Mijn garage gevraagd en die zegt het inleren ook te kunnen, kosten 77,50 euro. Dat van de sleutelbaarden wist ik niet, zal ik navragen bij de sleutelboer of achter komen. Misschien kunnen ze alleen de baard van de nieuwe sleutels wisselen, geen idee. Anders kijk ik bij die link die je gaf. Dit zijn de nieuwe sleutels trouwens:
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Jefferson en lucky_jose vinden dit leuk.
  7. Nu al 2 keer een sleutel laten slijpen voor 4 euro per keer. En geen gezeik dat de sleutel niet daar was gekocht. Gewoon een beetje rondvragen bij diverse schoenmakers.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  8. Gisteren bij de sleutelmaker geweest en die kan dus gewoon de transponderchip programmeren maar daarvoor moet de auto in de buurt zijn en ik was daar lopend naar toe. Nu dus 1 sleutelbaard laten slijpen voor 20 euro, die werkt ook netjes in het contact, maar niet in het portier. Maar dat komt wel goed zodra ik daar met de auto ben. Van beide transponders was er maar een programmeerbaar dus die gaan we dan ook meteen laten doen. Hoef ik helemaal niet naar de garage. Mocht het programmeren niet lukken kan hij zelf ook transponders leveren tegen 69,95 eur.
    Heb dus 1 sleutel ongeslepen over voor iemand die interesse heeft. Laat maar weten.
     
  9. Even een update rondom het programmeren van de sleutel. Ik ben bij een mede forumlid geweest die een poging heeft ondernomen. Met zowel Focom als Forscan is het niet gelukt.
    Met Focom een melding dat de ecu niet te te benaderen zou zijn. Met forscan lijkt het in eerste instantie te lukken echter blijft hij bij het pats management aangeven dat er 2 sleutels ipv 3 zijn geprogrammeerd.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  10. De melding cq foutcode bij zowel Focom als ook Forscan is vergelijkbaar.
    Toegang tot ecu afgewezen, en pats status bij beide blijft op 2 sleutels staan.

    Ik heb wat nagevraagd en in bepaalde gevallen kan dit gebeuren.
    Met Ford IDS zou dit wel goed moeten gaan, heb ik helaas nog niet werkend.

    Andere optie is de sleutel te laten klonen, pats status blijft gelijk maar wel 3 werkende sleutels.
     
  11. Ik heb sinds vandaag 2 werkende sleutels, sleutelmaker kon de responder klonen en hij had hem ook geslepen. De bijgeleverde transponders uit China bleken beide niet te programmeren maar hij had zelf ook de juiste liggen dus dat kostte me 50 euro maar hij werkt.
    Dus totale kosten:
    sleutel + transponder 12 euro
    slijpen 20 euro
    nieuwe transponder 50 euro
    Had dus net zo goed direct hier een sleutel kunnen kopen maar zo leer je nog eens wat.
     
  12. @Jefferson
    ik kan het een keertje voor jouw proberen. Ik heb wel IDS, maar als je de sleutel met de verkeerde chip hebt besteld dan is dat niet te programmeren.
    Clonen kan, kost weer extra geld
     
  13. De transponder is goed. Een originele sleutel met transponder kreeg ik ook niet ingeleerd.
     
  14. oké. ff afwachten op Jefferson
     
  15. En net terug van Mario. Er is een poging ondernomen om met IDS de sleutel in te leren echter zonder succes.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  16. Heb jij geïnformeerd bij
    http://www.autodiagnoseservice.nl/
    Heb heb mijn twee sleutel daar gemaakt en zijn good en professioneel

    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
     
  17. Ga ik maandag voor bellen.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
    lucky_jose vindt dit leuk.
  18. #38 mario75, 10 apr 2021
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    jammer genoeg niet gelukt. Alle modules op netwerk zijn zichtbaar en toegankelijk. IDS genereert een 1040-xxx outcode, deze zijn van nieuwe algoritme. Moet een incode gegenereerd worden via ford eTis maar daar is een abbo voor nodig. Zo te zien heeft deze C-Max een nieuwere versie PATS / BCM module of een software update gehad.
     
  19. Hoe dan ook bedankt voor de moeite en veel plezier met de Pathé film.


    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  20. Ja, jij ook bedankt
     

Deel Deze Pagina