1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fofo MK1 1.4 uit 2002 *Bakker*

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Bakker1982, 4 dec 2020.

  1. #1 Bakker1982, 4 dec 2020
    Laatst bewerkt: 4 dec 2020
    Goedenmorgen leden,

    Zal mijn auto hier ook even voorstellen.

    Rij sinds afgelopen zomer in een fofo mk1 1.4 uit 2002 met 188.000 km op de teller
    En heb een tijdje gedacht een goede deal te hebben gemaakt met de inruil op deze focus met mijn vorige auto ach en dat heb ik miaschien ook wel want de vorige auto slurpte olie en deze geen drup en loopt motorisch mooier en heeft bijna een ton minder op de teller. Het leek er inderdaad in begin ook op dat ik nu een goede auto had (want eerlijk is eerlijk focus rijd behoorlijk lekker). Tot dat ik er een maandje in rijde. Toen begon het ellende allemaal.
    Auto wat op de snelweg niet lekker mee komt in het verkeer viel mij op
    met optrekken en met inhalen
    ja als ik hem in de toeren trek of terug schakel dan wel maar niet wat ik was gewend want hij heeft totaal niets over.
    had er al nieuwe bougies met nieuwe inlegfilter geplaatst maar dat gaf geen verschil .
    Maar goed er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen een 1.6 motor van opel en deze 1.4 motor van focus. Dus dat op den duur maar voor lief genomen. Toen begon de rem links voor aan te slijten (hoorbaar) en nog geen week later brak mij de uitlaat in 2en bij de middendemper maar gelukkig geen herrie en toen deed de kachel het alleen maar meer op stand 4 en zo ineens wilde die niet meer starten bleek ook nog de accu dood te zijn. Dus had echt zoiets van bekijk het maar en verkoop hem wel maar hoogste bod die ik kreeg was 250 euro mits de kat goed was en een bepaald nummer had.
    Maar goed gezien wat ik er voor heb gegeven en die biedingen verschilt er een hele hoop en dat snap ik ook wel gezien de onderhoud wat er allemaal moet gebeuren dus heb maar besloten hem te houden
    en hem in februari / maart te gaan repareren en tot die tijd beetje bij beetje qua onderdelen inkopen want hij rijd en remt verder nog wel goed want rij er elke dag nog in zowel binnen wegen als ritten over de A7 en merk onder het rijden weinig van de mankementen zodra ik iets raars merk laat ik hem absoluut gelijk staan want ja slijtende remmen isnnatuuijk nooit goed maar goed zoals nu gaat durf ik het nog wel aan.
    Ook brand/flikkert sinds enige weken de mm lampje maar dat alleen bij koude motor tot dat die warm is dan gaat die uit en brand die ook de hele dag niet weer tot dat die weer koud is. Maar hij rijd prima en stationair loopt die ook mooi.
    En als je een stukje rijd hoor je de slot van de deuren open springen maar die zijn al open dat vind ik nog wel een raar iets waar ik niet achterkom wat dat kan zijn, Maar al met al heeft de auto nu wel wat onderhoud nodig om hem weer goed en veilig in het verkeer en door de apk te krijgen maar dat duurt gelukkig nog een half jaar

    maar de onderhoud wat die sowieso moet hebben is
    Nieuwe middendemper (autodoc)
    Nieuwe weerstand (is al besteld bij automaterialen zaak en kan ik vandaag ophalen.)
    Remklauw linksvoor (autodoc of sloop twijfel nog)
    Remblokken en schijven. (Autodoc)
    Inmiddels heb ik afgelopen weekend een nieuwe accu gekocht. En aangezien de kosten wat ik voor dit alles kwijt ben bij autodoc heb ik er geen andere goede auto voor. Plus dat ik weet wat ik nu heb

    Gelukkig kan ik alles zelf dat scheelt ook al weer in de kosten alleen met het ontluchten heb ik even hulp nodig dat gaat niet alleen maar dat komt wel goed. En het lampje ja daar zal ik voor naar de garage moeten denk ik want heb zelf geen uitlees tool ja een op-com maar dat gaat hem niet worden

    Het is nog al een verhaal en wat onderhoud wat die nodig moet hebben maar vind het wel leuk om dit te delen, En denk ook wel dat die het nog waard is en gezien de kosten dit ook wel een leuk projectje is om hem weer gefixt te krijgen zoals die hoort te zijn en er weer een tijdje ook weer veilig in kan sturen.

    Groetjes,
    Bakker[​IMG]

    Verstuurd met Tapatalk
     
    Ecobeast en Patman vinden dit leuk.
  2. Zojuist de nieuwe weerstand opgehaald en gelijk maar gemonteerd en kachel doet weer zoals het hoort. En dat voor € 15.- euro.
    [​IMG]

    Verstuurd met Tapatalk
     
    M.Blaak en Andre vinden dit leuk.
  3. Heel verhaal inderdaad. Tja, deels achterstallig onderhoud lijkt het, maar wel verstandig dat je dat stukje bij beetje aanpakt. Zo krikg je inderdaad een auto die up to date is. Voor 1500 bijleggen heb je nog steeds een auto met gare remschijven. Nu heb je straks nieuwe.

    Dus even investeren in onderhoud en daarna lekker rijden! Want dat doen ze.
     
    Bakker1982 vindt dit leuk.
  4. Wordt idd boven de 3000 pas een beetje wakker...
     
    Bakker1982 vindt dit leuk.
  5. Nou precies dat ja. Dacht ligt aan mij maar niet dus.
     
  6. Vandaag even wezen sleutelen aan de auto.
    Bedoeling was eerst de remklauw alleen te vervangen en volgend jaar Febr Maart de schijven en blokken. Maar eenmaal de boel los toch maar blokken en schijven opgehaald bij de automaterialenzaak en ook maar gelijk vervangen omdat ik zaterdag een rit voor de boeg heb van 200km en dat vervangen was nodig ook zie foto's. Ik had hier niet veel langer mee moeten rondrijden en wil er ook helemaal niet aan denken wat er wel al niet had kunnen gebeuren. Oude schijf is vlinterdun en zo dun dat ik een opstaande rand heb en de remblok was de houder waar de blok op vast zit geplakt/geperst al aan het afslijten. Morgen de boel nog even ontluchten mits het droog is want dat redde ik nu niet meer want begon ineens keihard te regenen.

    Maar voor nu kan qua remmen de auto er weer fris tegen aan nadat die ontlucht is.
    [​IMG][​IMG]
     
  7. zo dan.. die hebben hun geld opgeleverd :D
     
    Bakker1982 vindt dit leuk.
  8. Ja dat kun je wel zeggen inderdaad.
     
  9. Die hadden 2 jaar terug al vervangen moeten worden.
     
    Bakker1982 vindt dit leuk.
  10. En dan te bedenken dat ik de auto 5 maanden geleden bij een dealer heb gekocht met nieuwe apk.
     
  11. Dat zegt niks. Een apk is iets anders als een beurt. Voor de apk is het al snel goed. Het was netjes geweest als men je geïnformeerd had over de staat van de remmen en de uitlaat maar dat had je zelf ook kunnen zien bij de aankoop keuring.

    Je hebt gewoon veel te lang door gereden met zeer slechte remmen. Je had op het moment dat ze begonnen te piepen met meteen actie moeten ondernemen. Dan had het er heel anders uit gezien. Je zal nu regelmatig een kokende schijf gehad hebben. Gevaarlijk en onverstandig. Je hebt best kans dat je met deze actie ook het wiellager gefrituurd hebt en dat je binnen afzienbare tijd die ook kan vervangen.
     
    Bakker1982 vindt dit leuk.
  12. Klopt had het er ook eerder aandacht aan moeten besteden. En wat de wiellager betreft ben ik mij van bewust. Piepen deed hij niet hij sleet aan door dat de klauw vast zat. Maar heb ermee door gereden omdat ik de auto weg wilde doen en had zoiets van geeft die het op dan geeft die het op. Maar had hem dus een tijdje te koop staan gehad (mankementen vermeld) maar de biedingen waren dusdanig treurig dat ik besloten heb hem toch maar te houden en er nog een jaartje in wil proberen te sturen. Vandaar dat ik hem nu beetje bij beetje weer op wil knappen. Nu moet alleen eerst de middendemper nog vervangen worden. En het mm lampje dat brand bij koude motor en uit gaat zodra je een stukje hebt gereden (meestal ben ik de straat nog niet uit) en verder de wiellager in de gaten houden.
     
    hoomer vindt dit leuk.
  13. zo dan, begrijp wel dat je daar geen 200 km meer mee wilt rijden :shock:
    ik heb geen verstand van APK maar dit had opgemerkt moeten worden en als aandachtspunt op het formulier vermeld moeten worden.
    als je dat als APK meester niet doet ben je imo verkeerd bezig.
     
    hoomer en Bakker1982 vinden dit leuk.
  14. Klopt Gerard heb wel mijn zoon dan bij mij dus ga echt geen risico's nemen (heb ik al genoeg gedaan achteraf) moet wel zeggen dat dit alleen de linkerkant is waar ook de klauw van vast zat de rechterkant ziet er nog vrij netjes uit mooie dikke blokken en nette schijf. Dus vermoeden is dat dit misschien wel puur komt door die vaste klauw. Vandaag of morgen nog even ontluchten maar het weer zit niet mee dus moet even tussen de buien door. Maar goed het is weer netjes nu dus zal theoretische nu weer veilig de weg op kunnen als ik het ontlucht heb.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Als de rem vertraging goed is en er zit nog voering op het blok dan is het voor de apk goed ook zonder opmerking op het formulier.
     
    Bakker1982 vindt dit leuk.
  16. je gaat mij niet vertellen dat de voering op het blok en de dikte van de remschijf 5 maanden geleden nog 'goed' was.
     
    Bakker1982 vindt dit leuk.
  17. Ja ik heb ook mijn twijfels.
    Maar gezien de klauw vast zat is dat misschien ook wel de oorzaak ervan zijn omdat als ik de rechtkant bekijk zijn de blokken nog vrij dik en schijf ziet er ook nog netjes uit. Maar goed die klauw zat blijkbaar al vast bij aanschaf want ik melde nog dat die wat moeilijk op gang kwam maar hun zeiden alles is goed hij is gisteren gekeurd. Dus dacht misschien ligt het aan mij omdat ik 1.6 gewend was en 1.8 en hier ligt een 1.4 in. En verder rijd hij ook gewoon super lekker dus dacht zal wel even een kwetie van wennen zijn. Tot dat na 3 weken het erger werd en ook hoorbaar bij remmen. En na 6 weken ging dat geluid ook niet meer weg en bleek de klauw vast te zitten. Dus ja rij ook al 3 maand zo dus denk dat dit maar zo de oorzaak kan zijn van die enorme slijtage.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Zeker wel. Het zal niet veel vlees meer zijn geweest maar tussen 3 en 5mm vast nog wel. En apk zegt niks over minimale dikte voor blokken alleen dat als er zonder demontage van onderdelen een inschatting van de staat is te maken kan er een opmerking op het rapport komen. Alleen ijzer op ijzer is afkeur.
    Minimale dikte is er wel voor remschijven. Deze moeten opgemeten worden. Als de apk keurmeester netjes keurt dan had hij een reeds afgesleten schijf zeker afgekeurd. Ik kan mij niet voorstellen dat een dealer een keurmeester in dienst heeft die dit door de vingers ziet. Een handelaar op de hoek zonder BOVAG zeker wel.

    Als de glijpennen van de tang niet goed functioneren kan het blok binnen harder slijten omdat die continu contact maakt. Voor de apk zal dit wel wat rem verschil op leveren maar als de boel nog koud is zal het binnen de marge zijn.

    Als je dan vervolgens 5 maanden regelmatig langere stukken rijdt met een aanslepende rem is het blok in no time weg en ga je ijzer op ijzer remmen. Zoals de foto's laten zien is dit langdurig gedaan zelfs bewust omdat de auto te koop stond.

    Neemt niet weg dat het vervelend is om een nieuwe bolide aan te schaffen en met dit soort problemen geconfronteerd te worden. Ik ben wel van mening dat met minimale auto kennis de grote kosten gezien had kunnen worden. Een uitlaat is een kwestie van onder de auto kruipen met een lampje, en remmen is halverwege de proefrit even wielen/banden voelen of er temperatuur verschil zit tussen links en rechts. Een kachel weerstand of motor storing kan altijd optreden.

    De verkopende partij zal nooit het achterste van zijn tong laten zien want dan verdient die aan auto's in deze prijsklasse geen stuiver meer.
    Maar heb jij de dealer netjes vertelt dat je Opel een stevige olie drinker is bij de inruil?
     
    gerardTDCI en Bakker1982 vinden dit leuk.
  19. Klopt denk dat wij aan beide kanten iets hebben verzwegen ach en het is het ergste ook niet. Wel had het veel erger af kunnen lopen. En wat betreft de uitlaat die zag er bij aanschaf nog proper uit want heb zeker onder de auto gekeken en was niets op te zien. Remmen had ik niet naar gekeken maar dat is wel leer voor de volgende keer.
    En klopt ook ik heb er bewust nog even mee door gereden omdat ik hem eerst niet meer wilde klaar maken. Maar gezien die niets opleverde en de kosten om deze te maken mindrr zijn dan een andere auto weer te kopen. Weet tenslotte nu wat ik heb. En auto rijd verder lekker. Alleen op snelwegen dan remt die enorm af en haal ik soms net te 100 of ik moet hem al flink in de toeren trappen dan haalt die net de 100 en zo ineens lijkt die hem te pakken en kan ik weer rustig 120 rijden maar dat kan kilometers duren. Maar misschien was dit de oorzaak van die klauw dat is afwachten.
     
  20. Helaas de remmen nog niet kunnen ontluchten vandaag. Had speciaal stukje gereedschap er voor gekocht maar het is net of slang die niet lekker op de nippel past ook de koppelstukjes passen niet goed. Want ben een half uur bezig geweest met die pomp en een halve liter verder en het pruttelt er alleen maar uit en als ik gewoon in de auto op de remmen pomp en draai dan de nippel los dan drupt het er wel redelijk uit maar niet genoeg want remmen doet die nog niet fijn. Het lijkt erop dat die met de remonluchter lucht bij het slangetje langs zuigt want zo veel kan er toch niet in zitten. Maar resultaat voor nu is nu een lamme arm van het pompen en de remmen nog niet ontlucht. Dus morgen maar even een buurjongen vragen en dan maar even op de oude manier met 2 man de remmen ontluchten. Meer mensen deze ervaring met zo'n vacuumpomp ? Want ik dacht juist dat dit een handig tooltje was voor dit soort klusjes.[​IMG]
     

Deel Deze Pagina