1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FoFo 2 Fase 2 Dakrails monteren, Hoe/Wat/Waarom

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Boerenklomp, 30 apr 2014.

  1. #1 Boerenklomp, 30 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2014
    Na de aanschaf van mijn Ford Focus uit 2008 (Fase 2) wilde ik hier dakrails op monteren. Gezien ik hier meer mensen over gehoord heb en natuurlijk ik ook hier de nodige informatie vandaan heb gehaald, leek het mij handig om mijn info en foto's hier even met jullie te delen :dance:

    Het gaat hier om de Ford Focus Station Fase 2. In mijn geval een Titanium uit 2008 :)

    Even wat info over de dakrails:
    Onderdeel nummer: F1718796 - Langsdragers Ford Focus
    Kosten: 178,51 euro excl. BTW 216,00 euro Incl. BTW.

    [​IMG]

    De box komt incl al het benodigde bevestigingsmateriaal en nieuwe dakrubbers.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En incl. handleiding wat de boel een stuk makkelijker maakt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het eigenlijke monteren ben ik nog niet aan toe gekomen, want het weer speelt niet echt lekker mee de laatste dagen. Ik zal dit topic actueel houden zodra ik begin met monteren :)
     
  2. #2 Boerenklomp, 26 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2014
    Montage

    Zo, na een zonnige middag klussen zitten de dakrails op de Focus!

    Ik ben er samen met een zwager van mij ongeveer een uurtje of 4 a 5 mee bezig geweest en de meeste tijd gaat zitten in het netjes verwijderen van de lijmresten van de oude dakrubbers. En natuurlijk de gebruikelijke bakjes koffie die tussendoor gedaan moeten worden :)

    Wij zijn begonnen met het verwijderen van de oude dakrubbers. Met een warme föhn en een wigje van hout kwamen ze redelijk soepel los.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na het verwijderen van de oude dakrubbers komen de voorgeboorde gaten al tevoorschijn waar de dakrails in bevestigd moeten worden.

    [​IMG]

    Na het schoonmaken van de goot met lekker warm water met lekker veel dreft om alle algen zooi te verwijderen houd je een mooi schoon gootje over.

    [​IMG]

    De lijmresten zoveel mogelijk geprobeerd te verwijderen met de föhn en voorzichtig weg krabben met een houten wigje.

    [​IMG]

    Om de afdekdopjes te verwijderen moet eerst het hemeltje los gehaald worden. De afdekdoppen zitten namelijk gekit en ook met een plastic moer vast gedraaid.

    Het loshalen van het hemeltje wijst zich vanzelf. Het is een kwestie van alle verlichting eruit halen, handgrepen losschroeven en de zij stijlen eruit trekken.

    [​IMG]

    De middenstijl waar de gordel aan vast zit is bevestigd met 2 schroeven achter het 'airbag' klepje.

    [​IMG]

    Om de achterste stijl in de achterbak los te halen moet je de zijkant van de bekleding ook losmaken welke met 3 torx schroeven vast zit. De zij stijl zit namelijk achter de dat paneel vast geklikt.

    [​IMG]

    En ook tegen het hemeltje aan zit een paneel welke met 3 schroeven vast is gezet achter een klepje welke je met een schroevendraaier kan los klikken.

    De rest van de stijlen kan met subtiel trekken losgetrokken worden.

    En dan zou het hemeltje vanzelf naar beneden moeten zakken.

    [​IMG]

    Als het hemeltje los is kun je beginnen met het loshalen van de afdekdopjes. Deze kun je losschroeven met sleutel 10.

    [​IMG]

    Na het verwijderen van de afdekdopjes houd je vieze kit resten over die gemakkelijk met terpentine zijn te verwijderen.

    [​IMG]

    Nu is het dak klaar voor de dakrails en moet eerst het nieuwe rubber in de goot gelegd worden. Volgens de handleiding moet je een ruimte van 2,5 CM afstand houden ten op zichte van het voorste binnenste schroefgat.

    [​IMG]

    Als beide kanten gedaan zijn moeten de gaten af gekit worden met ruitenkit. Zodat de boel niet gaat lekken. Wij hebben een mooi rupsje gelegd rond het gat. De ruitenkit was zeer taaie zooi, dus het plaatsen van het rupsje ging ook het gemakkelijkste met een klein houtje

    [​IMG]

    vervolgens de dakrails plaatsen en met de bijgeleverde bouten vast draaien tot 13NM met een moment sleutel.

    [​IMG]

    Dan het hemeltje weer terug plaatsen in omgekeerde volgorde en dan zou het er netjes uit moeten zien.

    [​IMG]

    Dag later de auto gewassen en de boel is droog gebleven, nu wachten op de eerste stortbui, welke ik nu zie aankomen... :lol: afwachten of de boel droog blijft...:schater:

    Omdat er veel vraag naar was voor het monteren van dakrails op de focus hoop ik dat deze info voor mensen handig kan zijn :dance:
     
    CAP-Team vindt dit leuk.
  3. Erg netjes en duidelijk in beeld gebracht!

    ziet er strak uit
     
  4. Mooie How-To! Ziet er super netjes uit.

    @Dimelot - misschien dit topic even bij de andere handleidingen verplaatsen, aangezien alles zo goed uitgelegd is en ook met foto's? :)
     
  5. Handige how to, ik zat ook al eens te kijken naar dakrails. Heb jij het nieuw gekocht of op de sloop? Het lijkt me dat die dakstrip nieuw besteld moet worden?
     
  6. mooie how-to Robin :thumbs:
     
  7. Dakrails zijn nieuw gekocht bij de dealer, in mijn geval de dealer in Elst Gelderland. De rails komen dan incl nieuwe inleg strips en montagemateriaal. :-)
     
  8. [MENTION=423]Dimelot[/MENTION] verplaatst dit eens heel snel naar de handleidingen :thumbs:
     
  9. U vraagt, wij draaien [MENTION=46]FocusChris[/MENTION]
     
  10. Ik denk dat ik mijn vrouw(lees mij) heel blij kan maken met deze how-to.
    Onze Focus kwam nl ook zonder dakrails.maar dit is zeker de moeite waard!!!!!!!!!!
     
  11. Weet iemand of deze dakreling zo ook op de Focus MK2.1 te zetten is qua voorbereiding?

    Mijn huidige dakreling is een lage dakrails. Nu heb ik lekkage en ga ik de boel er af halen door de hemel te verwijderen. Dat kan ik dan mooi combineren met project binnenverlichting boven de achterbank.

    Omdat ik nog niet weet wat ik ga aantreffen en of de lage dakrails weer netjes terug te plaatsen is bekijk ik de alternatieven. Dit is een hele mooie oplossing en zou ik graag op het dak zien, maar ik weet niet of dat 1 op 1 over te zetten is op mijn MK2 fase 1.

    Zijn er ervaringen met het verwijderen van de lage dakrails op de MK2 fase 1 met lage dakrails?

    Is het dan gelukt om deze weer terug te monteren zonder nieuwe onderdelen te bestellen?

    Kan ik deze rails bij de dealer op kleur bestellen (bijvoorbeeld Machine Silver zoals die van mij)? Of is het gewoon grijs of zwart?

    Bij voorbaat dank voor de reacties!
     
  12. Top instructie. Bedankt!

    Bedankt voor deze zeer uitgebreide instructie! Heb helaas last van lekkage rechts achter (Focus Wagon 2 2009). Hemel vlak bij de witte stijl wordt nat en water drupt uit de ventilatie openingen uit de stijl. Al van alles geprobeerd, verdenk nu de kit bij de aansluiting van de dakdrager op het dak.
    Met deze instructie maar eens rustig de hemel los gaan halen om het te bekijken.
    En daarbij gaat deze erg mooie info natuurlijk helpen! :thumbs:
     
  13. Top beschrijving! :thumbs: THANKS!!
    Geeft deze burger weer moed om ze zelf te gaan monteren.... ;)
    Hoe is het met het windgeruis?
    De dakstrip laat bij mij een beetje los (heb ooit lekkage gehad die door de dealer hersteld is), dus een mooi moment om aan dit project te beginnen.

    Ik was op zoek naar dakdragers, maar zelf vind ik de montagepunten veel te dicht bij elkaar zitten (71cm) voor een fatsoenlijke dakkoffer (1m92 lang) https://www.haprodakkoffers.nl/nl/dakkoffer-skibox-hapro-carver-6.5-430-liter-brilliantblack.html
    En Whispbars (stille dakdragers) zijn voor dakrails makkelijker te monteren en demonteren.
     
  14. #14 simonlebon, 6 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2017
    In het zwart is het onderdeelnr: F1718789
    Online kan ik de set alleen in Engeland vinden, maar ik bel morgen even de dealer....
    http://www.gatesfordparts.co.uk/pro...1_Roof_Luggage_Rails_-_4_Door_Estate_F1718789

    edit:
    Heb de dakrelingen bij de dealer besteld (:ford: Wensveen Alblasserdam) en in een paar uurtjes gemonteerd.
    Meeste werk was het verwijderen van de lijm- en kitresten (zoveel mogelijk). Linksvoor zat er een kabel/houdertje een beetje in de weg.

    Kwam ook nog lekkagesporen links achter tegen, rechts achter had de dealer (Ardea) de vierkante plaatjes afgekit, links niet.

    Ik heb tixophalte gebruikt (zwarte bitumen/rubberkit, wordt voor dakreparatie en daken afkitten gebruikt) omdat ik die nog had liggen en goede ervaringen met dat spul heb. Als je kit hebt die wat stug is (bijv ruitenkit) kun je het best de koker 5-10 in warm/heet water leggen.

    Mijn momentsleutel (Gedore) begon bij 1.5 kgf/m, dus de boutjes zitten iets vaster dan de voorgeschreven 13Nm.

    Dakrail/reling zwart ziet er fantastisch uit, had ik jaren geleden moeten doen.. :thumbs:

    Ook meteen een set zwarte dakdragers besteld (Thule Wingbar Edge)
    [​IMG]

    De dakkoffer wordt later aangeschaft, ben bij de dakkofferspecialist langs geweest, erg goed geholpen.
    De Hapro Traxer is toch wat minder stevig en praktisch dan de Thule Motion XT. Ik ga voor de titanium, omdat ik nog niet weet welke kleur mijn volgende auto (:ford: GRAND :cmax:) zal zijn, wel dat het iig een titanium uitvoering zal zijn.:mrgreen:
     
  15. @Boerenklomp, bedankt voor deze mooie uitleg! Ik heb lekkage ergens in het dak aan de achterkant, en dit geeft me een idee hoe alles in elkaar zit.
     
  16. Bij mijn MK2.1 station zit de lage rail geklonken volgens mij, kon iig geen moer/bout ontdekken met m'n vingers. Had een natte hemel, dus had het idee de rail er af te halen en opnieuw te kitten, maar dat ging dus niet..... Plan B werkte gelukkig ook, heb met een spuitbus een flinke lading hammerite lak onder de rail gespoten, sindsdien geen vocht meer binnen gehad. Bij de kitnaden was de originele lak zichtbaar gescheurd, dus alle naden bij de kofferklap goed nat gespoten met nieuwe lak.
     
  17. Kitten gaat beter werken. Door het hard worden vd originele kit en het torderen van het chassis zal je nieuwe laklaag ook weer inscheuren.
     
  18. Is de strip nog opnieuw te gebruiken als deze losgehaald is? Ik zou hem graag los willen maken om er onder te kitten ivm een vermoedelijke lekkage. Voordat ik m los haal is het handig om te weten of deze er hierna weer op kan.

    Is er ook een optie voor de C-Max om er rails op te zetten?

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  19. Heeft iemand deze pagina in een pdf bestand??
     
  20. Zelf maken in browser op slaan als pdf
    Ik heb hem net ( gemaakt via Safari ) maar weet niet hoe het werkt om hem naar jou te sturen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina