1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Focus Wagon Titanium ecoboost. ingeruild.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door R@ymond, 7 jan 2012.

  1. Ook mijn Ecoboost heeft zich prima gedragen tijdens 3600 vakantiekilometers, alleen het eerste wat ik doe als ik gearriveerd ben is die vreselijke dakkoffer eraf halen. Wat heb ik een hekel aan dat noodzakelijke ding. :schater:
     
  2. Gebruik dat ingebouwde ding niet.. waardeloos en antiek :)
    Lang leve Google maps!
     
  3. Die navigatie gebruik ik alleen maar om te kijken hoe laat ik ongeveer aankom (hij kan rekening houden met aanhangers). Voor de echte navigatie gebruik ik mn telefoon.
    Mooi dat je zo'n fijne vakantie hebt gehad!
     
  4. Hier ook net terug van een mooie stapel vakantiekilometers. Uiteindelijk ruim 2500 km op en neer naar Slovenië. De dakkoffer die op de Fiesta zat is - bij mij - met een Focus Station niet meer nodig. Ruimte zat, ook omdat de kinderen groter worden en er geen speelgoed meer mee gaat.

    Verbruik was op de heenweg zo'n 1 op 16 en terug 1 op 15. De terugweg was in 1 keer en heb ik wat harder gereden (rond de 140).
    Wat een fijne motor in de bergachtige gebieden! De 6de versnelling heb ik buiten Nederland eigenlijk niet gebruikt en soms moest het in 4 of zelfs in 3.
    Eén berg moest volgens het bord in z'n 1 genomen worden. Dat is niet fijn maar ging ook prima.
    Denk dat het blokje lekker schoon is nu.
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  5. Klopt het (en ik kom daar nu pas na 6 jaar achter haha), dat als je de deuren van de auto en de auto nog niet op slot doe, de 2 displays nog ca 10-15 minuten aan blijven staan?
    Het is mij nog niet eerder op gevallen.

    Er zit in de auto een knopje waarbij je de autodeuren tijdens het rijden op slot kan doen. Nou viel mij op dat dit lampje ook een tijdje aan staat als je de deur van buiten op slot doet.

    Van de week nog door de dealer (althans het hoofdkantoor) gebeld.... Ze willen mijn auto hebben. Tja dat is leuk en aardig, maar dan gaat het mij natuurlijk geld kosten.
    Daar werd "bevestigend" om gelachen, maar het was wel interessant om eens om tafel te gaan zitten.

    Deze rijdt nog wel erg lekker hoor. Maar wat is wijsheid qua inruil?
     
  6. Ha, ik ben ook gebeld door Dekker, ben ook langs geweest paar weken geleden in Hoorn. Ik kreeg op zich een prima inruilvoorstel, uiteraard bedrag afhankelijk van wat ik terug zou kopen. Ik had ook gezegd dat ik nog helemaal niet bezig was met een andere auto dus moest wel een "offer you can't refuse" zijn. Zo'n bedrag was het dus niet :lol:

    Voorlopig rijd ik lekker door, er zitten net nieuwe schokbrekers rondom onder, binnenkort weer een beurtje, auto rijdt nog steeds top.
     
  7. Wat is de kilometer stand van jouw Focus inmiddels @Fred?
     
  8. Dat lampje vande vergrendeling gaat na aantal minuten uit.
     
  9. Mijn schokbrekers voor zijn wel vervangen, achter niet. Merk je achter goed? Voor merkte ik niet heel erg eerlijk gezegd.
    Mijn achterbanden zijn wel gecupped. Kan meerdere oorzaken hebben, maar misschien ook wel schokbrekers die z'n beste tijd hebben gehad, dan gaat hij misschien ook meer stuiteren?!
     
  10. Bij mij net andersom, achter merk ik niet heel veel van, voor des te meer, groot verschil. Banden zijn ook bij mij gecupt, volgens mij heeft mindere schokbrekers daar zeker effect op.

    Maar nu maar weer :ontopic: in Raymonds draadje :D
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  11. #792 R@ymond, 15 aug 2019
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    Weer bijna een jaar verder en still going strong...
    Auto heeft de onderhoudsbeurt in januari gehad en daar kwamen verder geen gekke dingen uit.
    Wel hoorde ik bij een bepaald toerental een bijgeluid. Uiteindelijk bleek dat dit geluid er niet was als de airco uitstond.
    Dit was een extra controle waard, en dat bleek achteraf maar goed ook met de vakantie in het vooruitzicht.
    De aircovloeistof was voor ruim de helft eruit, en moest bijgevuld worden. Om eventuele lekkages uit te sluiten is het systeem nog op druk gezet en was goed.

    De vakantie was naar hetzelfde gebied als vorig jaar maar een andere camping, en ook dit jaar heeft de auto zich weer prima gedragen.
    En met een paar anti-wagenziektemiddeltjes in zoonlief, nu wel de Mont Ventoux beklommen.
    Wat een bijzondere berg is dit toch, en hier moet een auto toch echt aan de bak (tevens diepe respect voor de fietsers... niet normaal).
    De ecoboost heeft meer dan genoeg power om de berg op te klimmen, enige nadeel van dit soort motoren is de remmende (of beter het ontbreken van) kracht bij afdalingen.
    Afijn een versnelling hoger en dan gaat het wel, maar je moet af en toe toch wel even serieus remmen. Het was een mooie en leuke rit.
    20190725_105729.jpg

    Op de terugweg was er wel even een momentje van "spanning" toen ineens de melding controleer bandenspanning in het scherm kwam...
    Het zal toch niet.... en we moeten nog 1000km.
    20km verderop was er pas een tankstation, en dan ga je ineens alles voelen. Het is linksachter, hmm nee lijkt toch wel rechtsvoor. Enfin vrij rustig naar het tankstation gereden en de banden gecheckt. Bleek rechtsachter 2 tiende lager te zijn dan voor de vakantie het geval was. Banden allemaal weer op de juiste spanning gezet, boordcomputer gereset en weer door.
    Voor de zekerheid een paar tankstations nog even nagekeken, maar die bleef gelukkig gelijk.
    Al met al een fijne vakantie, met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,8 (met dakkoffer en pittig doorgereden) vrij netjes, het blijft echter geen zuinigheidswonder.

    Tijdens de airco reparatie heb ik de nieuwe Focus nog even bekeken. De 3 varianten stonden er, dus een mooi vergelijk.
    De titanium... ja luxe uitvoering, maar ik vindt hem nog niet echt mooi denk ik. Of het was de basis uitvoering zoals hij daar stond.
    De Active, leuk maar het blijft een beetje een wannabe off-roader. De iets hoger zit is opzich wel weer prettig.
    De ST-line, ja dat is wel degene die je moet hebben :), erg jammer dat de 150pk versie hiervan niet beschikbaar is in handgeschakelde uitvoering.

    Maar wat is wijsheid, een nieuwe auto is altijd leuk, maar erg kostbaar. Je weet wel wat je hebt, en hoe er van het begin af mee om gegaan is.
    Eentje met de kop eraf, vaak net niet zoals je hem zelf zou willen, maar daar is overheen te stappen. Het blijft echter veel geld bijleggen.
    Motorisch, 150pk (naja 182pk momenteel) is wel erg lekker natuurlijk, maar is het nodig? Ik zie voorlopig niet dat wij een caravan oid gaan aanschaffen, maar het zou zomaar kunnen.
    Dus opzich zal een 1.0 met 125pk voldoende zijn. Ik vrees alleen dat het toch gaat tegenvallen.
    Of gewoon doorrijden met onze huidige auto. Die rijdt nog lekker, en zolang het onderhoud binnen de perken blijft misschien wel de beste optie.

    Ander punt is de auto van mn werk. Die rijdt ik alleen zakelijk. Binnenkort komt hier een nieuwe auto voor in de plaats (een hyundai i30, met 140pk en aardig wat opties).
    We zouden die ook prive kunnen gaan rijden, en daarnaast een kleinere auto voor de focus inruilen.
    Maar die optie knaagt een beetje aan mijn ford/focus bloed :).

    Keuzes..
     
    petjekel, gerardTDCI, Rykers en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Nu kan ik niet in je portemonnee kijken, maar de bijtelling voor de Kia zal rond de €200,- - €250,- zitten gok ik zo. Tel daar de kosten bij voor een Fiesta. Dan praat je uiteindelijk over een fors bedrag. Goedkoopste is dus om de Focus te blijven rijden.

    Maar, aangezien ikzelf ook aan ‘t kijken ben voor een leaseauto, een dikke aangeklede Fiesta ST Line is wel erg leuk.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Doorrijden is altijd het goedkoopste..

    Een i30 wagon heb je het dan over denk ik? Prima optie om die ook prive te rijden en daarmee volgend jaar op vakantie.
    Ik vind het best een leuke auto om te zien.
    Ik snap best dat je graag een focus wilt rijden in station maar ik ga er van uit dat je die niet te kiezen hebt van de LM?

    Als het de i30 hatchback is waar je het over hebt dan ga je er op ruimte wel erg op achteruit en ga je dat voornameljik met vakanties wel merken ben ik bang.

    Ford en zijn opties is echt.. iets met bloed en nagels.. de 150pk handbak, ja dat kan wel, als je een titanium neemt, als je een sportievere versie (st-line) wilt, kan dat niet..
    Maar met automaat kan t wel..?
    Nou, schiet mij maar lek :)
     
  14. Ja en de Fiesta zal dan ca 2000km per jaar gaan rijden.... dat zijn dan weer dure kilometers.

    Het gaat om een hatchback, dat is inderdaad het 2e vervelende punt. We zijn behoorlijk beperkt in de keuze qua merk en budget. Het is qua auto al een behoorlijke upgrade (van een ASX komend).
    Deze I30 stond toevallig met dikke korting al klaar, waardoor ik een behoorlijk dikke uitvoering voor ons budget kon pakken. Vakanties zijn inderdaad nu de grootste issues, echter in een dakkoffer past erg veel, en de kinderwagens zijn we sinds een paar jaar ook vanaf. Maar buiten dat vindt ik de praktische kant van een station in het dagelijks leven erg prettig. Met klussen, een ritje naar de ikea meestal past het wel in een station.
    De focus gewoon blijven rijden is wel goedkoper natuurlijk, echter er komt dan altijd weer een jaar dat we er dan wel heel dik geld bij moeten leggen voor een nieuwe/andere Focus.
    Ik moet sowieso de auto nog tot einde jaar alleen zakelijk rijden, omdat dit per jaar gaat, dus we kunnen even kijken hoe hij bevalt en dan een beslissing nemen.

    Ja die optiekeuzes van Ford... niet te snappen. Terwijl de 150pk ST-ine met handbak over de grens wel gewoon geleverd wordt.
    Ford NL en de dealer kunnen niet zeggen of deze versie ooit hier ook komt. Dus het wordt dan of nog meer sparen, of genoegen nemen met minder vermogen.
     
  15. Als je de muntjes hebt 'gewoon' een ST-line station doen met 125PK. Het is ff wennen maar die komt best rap van zijn plek hoor :schater: Het is echt niet zo dat je daarmee niet mee kan komen in het verkeer.
    En als je een ST-line doet ben je gelijk lid van de club van @bluediamond
     
    jeroenbreuer, Patman en R@ymond vinden dit leuk.
  16. Je bedoelt de :ford::stline: met :ford: :ecoboost: engine club :mrgreen:.

    Uhm, ik denk er nog even een nachtje over na haha.
     
    Fred, Patman en Kees37 vinden dit leuk.
  17. Nee, ik bedoelde deze

    :ford: :focus3: - :stline: - MK 3.2 & :focus4: - :stline: - MK4.1 Group in Nederland op het algemeen ledenforum op gericht 10 - 11 - 2016:dance::sturen::clap:
     
    Fred, jeroenbreuer, Patman en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Het is wederom bijna saai te noemen, maar weer een jaar en beurt verder.
    Ook met auto's vliegt de tijd, en zijn we zomaar 8 jaar na aanschaf van de Focus.
    De beurt gaf weinig problemen, buiten de onoverkomelijke slijtage dingen geen rare gebreken.
    Dus zouden we weer een jaar verder kunnen rijden in deze heerlijke auto.

    Zouden, maar dat gaat dus niet gebeuren.
    Ondanks dat de auto nog erg lekker rijdt zit je toch na een aantal jaar (we hebben overigens nog nooit zo lang in 1 auto gereden :) ) soms weer wat verder te kijken..
    Kijken naar wat anders met de kop eraf, kijken naar een nieuwe, kijken naar alternatieven van een ander merk, wat is wijsheid.
    Een station is voor ons sowieso gewoon de ideale auto. Meer ruimte dan een SUV, prijstechnisch beter dan een SUV, en qua wegligging natuurlijk beter.
    Alleen het overzicht wat een SUV wat meer heeft "mis" je.
    Uiteindelijk dus toch weer richting de Ford dealer gegaan om te kijken wat er mogelijk is.

    Alle uitvoeringen hebben we bekeken.
    - De st-line is de mooiste om te zien, maar is die niet te hard geveerd?
    - De Active dan misschien, neuh was uiteindelijk niet ons ding, dan eerder een echte SUV ala de Kuga.
    - De Titanium had ik stiekem al in gedachte als meest verstandige keuze voor ons gezin, maar heeft qua design had deze niet mijn eerste voorkeur.

    Dus eerst maar eens een testrit in een st-line wagon met 18inch in de 1.0 125pk versie, de motor waar ik erg benieuwd naar was want.... waarom hebben we
    meer vermogen nodig met voor NL-kilometers. Een caravan?, nou waarschijnlijk niet, maar toch, een beetje vermogen is wel lekker.

    Tijdens deze testrit werden on 2 dingen vrij snel duidelijk:
    De st-line + 18inch is voor ons te hard geveerd voor ons. Ik hou wel van een beetje strakke wegligging, maar wel met een beetje comfort. Dat ontbrak ons in deze uitvoering.
    Dan de motor. Een fijne motor binnen de bebouwde kom en de 80km wegen. Hij komt prima mee.
    Maar zodra het wat harder moet viel hij mij erg tegen. Past gewoon mijn inziens niet echt bij dit formaat auto.
    Van 110-120 naar 140 in zijn 6 is geen optie, en ook zijn 5 gaf hij mij niet echt de indruk heel veel zin te hebben om knap te versnellen.
    Daar is de 1.6 ecoboost van onze huidige auto zoveel soepeler in. Minimaal de 1.5 met 150pk is de uitkomst, ondanks dat 3 cilinders een beleving apart blijft.
    Het zal een kwestie van wennen zijn :|.

    Dus terug bij de dealer het aanbod om ook een rondje met een titanium te rijden. Hier waren we vrij snel over uit, dit past ons gewoon beter.
    Prima wegligging en het comfort wat wij verwachten.

    Een prettig gesprek verder, deed ons de dealer verlaten met een koopcontract in de pocket.

    Uiteindelijk dus een Focus wagon titanium in Panther Blue, met 1.5 ecoboost 150pk motor.
    Paar leuke pakketten en een trekhaak erop. Het lange wachten kan beginnen...

    Toch evengoed altijd weer een bijzonder iets. Ondanks dat het een stuk blik is zitten er altijd herinneringen aan een auto.
    Het was onze trouwauto, de kids zijn er in meegegroeid, leuke vakantieritten, verhuizingen noem het maar op.

    Maar goed het blijft ook een stuk blik die plots niets meer waard is of kan zijn, en je keuzes moet maken. Op naar nieuwe avonturen met de nieuwe Focus.
     
    Patman_66, PhoenixNLx, gerardTDCI en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Leuk man, gefeliciteerd!
     
    R@ymond vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina