ik heb hier wel eens gelezen dat er inderdaad geen vulplug zit en alleen maar een aftapplug. vraag me niet waarom, geen idee. misschien weet @JW het antwoord op deze vraag?
Er zit waarschijnlijk een niveau plug en die kun je gebruiken om te vullen, legen kan door de assen eruit te trekken en de bak te verwijderen (auto kantelen is wat lastig) volgens mij is er geen olie wissel voor de versnellingsbak gepland door ford. Alleen pijlen en eventueel bijvullen, maar vooral als er een lekkage is
De zwarte plug op de versnellingsbak lijkt meer op een vuldop, maar ik laat me graag informeren. Zou je ook de olie uit het carter kunnen pompen of zuigen met een grote spuit? Heb al 2L versnellingsbakolie, maar anders kieper ik deze in een andere auto, de daily van mijn ouders is ook weer aan de beurt en gebruikt dezelfde versnellingsbakolie (bakolie om de 2 jaar). Inmiddels het onderhoud alweer afgerond, de remleidingen nog even geflushed, en het interieurfilter was goorder dan ik was verwacht. Auto heeft denk alleen een oliebeurtje in 2023 gehad en de laatste echte onderhoudbeurt was in mei 2022 bij 85k. Dus er zal dan wel 35k aan troep in het interieurfilter zitten. Op zich is deze wel prima te bereiken en schuif je hem er ook zonder al te veel gemartel gemakkelijk in.
Hier kleine update, heb de fix met de plakkertjes toegepast op het panorama dak en moet zeggen het al een paar weken stil in de auto is, dus dat is erg fijn. Afgelopen donderdag mocht de auto voor de APK, daar kwam hij vlekkeloos door heen. Koplampen stonden wat te laag afgesteld, dus die hadden ze nog wel wat bijgesteld. Kreeg de opmerking dat de auto er netjes bij stond. Als laatste nog de heads-up dat de remblokken rondom niet heel lang meer hebben. Ze kennen me bij de garage dat ik het onderhoud zoveel mogelijk zelf doe, dus die zal ik binnenkort even vervangen. Heeft iemand een overzicht voor de aanhaal momenten van alle bouten van de voor en achter remklauwen? (Heb nog geen goede How-to gevonden met alle aanhaalmomenten)
Wellicht dat iemand mij uit de brand kan helpen. Als ik zoek op kenteken bij de verschillende online grootgrutters naar remblokken voor zowel voorkant als de achterkant krijg ik per as soms meerdere opties per merk. Dit zou suggereren dat er variatie mogelijk is, maar als ik de onderlinge producten vergelijk is de informatie verstrekking erg sumier. Weet iemand of er verschil in diameter is bij de schijven/blokken bij de MK4.1? (met EPB)
Gisterenavond maar even snel tussen de buien door de Focus op de brug gezet. M'n oldtimer moet even droog en schoon blijven op dit moment voor de taxatie binnenkort. Even zelf de staat van de remschijven en blokken gecontroleerd, ook gelijk de schijf diameters opgenomen. We hebben dus schijnbaar de grotere variant (Voor: 308mm; Achter: 302mm) geen idee of dat onderdeel is van de Titanium of Business optie pakketten. Maar nu weten we tenminste wat we precies kunnen gaan bestellen. De dikte van de voorschijven was door de opstaande rand wat lastig te meten, maar het zit al dicht bij de minimale dikte van 25mm, (zal wellicht 25.5mm zijn, met nog ±25% te gaan). De blokken rondom zijn wel aan vervanging toe. Ik twijfel om nu de schijven gelijk preventief meenemen, al twijfel ik nog over de achterschijven, die zijn ±10,5mm van de nieuw 11mm en minimaal 9mm (zitten pas op 75%).
Schijven achter zou ik laten. Die slijten sowieso veel minder dan voor dus daar kun je nog lang mee door.