1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus st trekt chronisch naar rechts

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Davidvk, 24 aug 2018.

  1. Wellicht naar de wielenspecialist met een Hunter Roadforce balanceerapparaat.

    Deze apparaat drukt een rol op de band/wielcombinatie. Dan wordt de wiel als ware belast.

    Deze meet ook de zijdelingse kracht van de band zelf (ook het hoogteslag en stijfste plek in de band), aan de hand van het resultaat zal apparaat aangeven welke wiel bij welke positie van de auto gemonteerd worden.
    Dit om een kant trekken te verminderen/of minimaliseren.

    Verder niet vergeten is dat alle wegen in de rijrichting licht schuin naar rechts aflopen, voor afvoer van het regenwater naar de berm. Kennelijk is Quaife daar gevoelig voor.

    M'n ST heeft standaard open diff, staat op originele veren & dempers en heb geen last van 1 kant trekken.
     
  2. wellicht dat @bandenlichter hier een professionele kijk op kan geven?
     
  3. Ik heb geen oplossing voor jou maar had gehoopt dat jouw probleem was opgelost en misschien dat wij daar ook profijt van konden hebben.....maar in ieder geval succes.
     
  4. Hunter roadforce meet geen zijdelinkse krachten.
    De roadforce is meer handig als je trilling hebt. Echt het trekken kun je uitsluiten door andere set erop te leggen of keer omwisselen. Maar dit is gedaan.
    Na 4x roadforce geeft hij aan waar je de beste en slechtste band neer moet zetten voor de minste vibraties.

    Geen idee hoe de laatste uitlijning is.
    Maar in je eerste post zie je wel dat caster links en rechts in het groen zijn maar wel anders.

    Het is idd met brede banden je eerder spoorvorming kunt verwachten.
     
  5. Ja klopt, na laatste uitlijning zat er 0.24° verschil in.

    Misschien in combinatie met inderdaad brede band, stugere veren en dempers, quaiffe sper en andere aandrijfassen dat die combinatie niet bevoordelijk is voor recht uit stand
     
  6. Stuurhoeksensor na het uitlijnen kalibreren kan soms het probleem oplossen.

    Als de auto echt geen speling heb, en de uitlijning staat goed, en de stuurhoeksensor staat op 0.

    Dan zit het probleem vaak in de banden. Wisselen voor links met rechts.
    En als de auto dan anders reageert dan weet je zeker dat het in de banden zit.

    Dit is een simpele test om veel extra werk te besparen. En banden met draairichting gewoon links en rechts wisselen. Alleen voor stukje proef rijden.

    En het stuur huis bij Focus kan zelfs ook nog ingesteld worden als je al het bovenstaande is uitgesloten


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    List en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. @bandenlichter ,Bedankt voor het antwoord, alleen dat is allemaal al gebeurd.

    Wat bedoel je met stuurhuis instellen? Want daar heb ik nog niet eerder over gehoord.
     
  8. Ik heb nu van het begin van de post alles ff in gelezen, en zie dat het om een MK2 gaat en dat het ook snelheids/ aandrijf kracht afhankelijk is.

    Dit duid normaal gesproken op speling.
    Door kracht op het wiel te zetten drukt hij de speling er uit en neemt het wiel een andere stand aan en stuurt dan ook deze kant op. Gas er af en wiel komt weer in positie van de uitlijning en trek weer minder of weg.

    Komt ook vaak voor na vervangen van draagarm aan een zijde. Waardoor de rubbers niet even soepel zijn.

    Afstellen van stuurhuis kan bij dealer,
    Kunnen in de computer wat aanpassen
    Bij MK3 weet ik dat, of dat ook met jou stuurhuis kan?




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Jawel, Hunter meet ook zijdelingse kracht. "Straight trak"

    https://www.velgenexpert.nl/hunter-roadforce-gsp9700-super-balanceren.html
     
  10. MK2 heeft geen stuurkrachtcompensatie welke op MK3 wel heeft. Van de laatste kan je idd resetten.
     
  11. Vraag. Is de draagarmen voor de origineel Ford en specifiek voor ST geplaatst of niet origineel bijvoorbeeld via het webshop MisterAuto geleverd?

    Met name de achterste draagarmbus verschilt sterk van het standaard Focus draagarm.
     
  12. Niet origineel, alles is van febi geloof ik. Ook de achterste rubbers. Zal even moeten zoeken of het dan voor een st is. Maar alle draagarmen, bussen en koppelstangen zijn allemaal links en rechts tegelijk vervangen, alles in paren
     
  13. @ErwinOrange
    Met straight track versta ik geen zijdelinkse krachten mee. Maar het zelfsturen van een band.

    Als je altijd 2 banden tegelijk vervangt en ze zijn goed gemonteerd is het geen probleem. Alleen 1x meegemaakt maar dat waren ook banden die lang in opslag hebben gestaan.

    Wat de hunter doet is bijvoorbeeld een kromme velg decteren. Dit allemaal voor trillingen.
     
  14. Met bijgevoegde foto zie je het verschil. Die van ST is stijver door iets verdraaien van binnenbus. 20171020_180656.jpg 20171020_180801.jpg
     
  15. Soms is karkasafwijking ook oorzaak. Kijk maar op YouTube, straight trak.
     
  16. #36 nctnico, 5 jan 2019
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
    Hoe goed zijn de schokbrekers nog? Mijn vorige auto (Mazda) trok ook chronisch naar rechts en dat was pas over na het vervangen van de schokbrekers. Er staat me iets bij dat met de originele schokbrekers de caster (bovenste waardes v/d voorwielen) verschillend was. Met nieuwe schokbrekers was dat over. Mijn vorige auto heeft waarschijnlijk een keer een aanrijding gehad waardoor waarschijnlijk de schokbreker is beschadigd. Bij mijn oude Mazda heb ik overigens ook het subframe rechtgezet. Na aanschaf zat er een verschil in afstand tussen de voor & achterwielen links & rechts.
     
  17. top gear heeft wel een mooi filmpje ervan

    had van de week ook op tv van focus st gezien met hetzelfde resultaat. bij gas geven naar rechts trekken.
    Simpelste antwoord wordt dan, product eigenschap

    wat betreft de hunter, zelf straight track correction als het uberhaubt er nog op zit nooit gebruikt.
    Heb altijd alleen road force gebruiken we. Zelfde soort test maar meet het niet of het buiten of binnenkant zit.
    soms wel lachen als je nieuwe band en velg hebt maar toch over de 200N komt. Al denk ik dat als je keer optrekt door het vet de band nog iets kan verdraaien op de velg. Dan kun je het zo goed balanceren of road force meten als je wilt maar wordt zo verandert door keer op te trekken.
     
  18. Bedankt voor alle reacties. De rubbers ben ik bang dat ik inderdaad de gewone heb zitten. Wel links en rechts vervangen dus zou niet meer uit moeten maken alleen dat ze soepeler zijn. Wist trouwens niet dat ze van een st los verkrijgbaar waren origineel ford.

    En de banden moet het niet aan liggen die zijn zo wel links als recht verandert, en ook nieuw set nadat ze versleten waren.

    De schokdempers zijn nog goed, die zijn getest nadat ze aangepast zijn dus daar zou het niet aan moeten liggen.

    Dan ben ik bang dat toch bij een product eigenschap blijft al zou het wel fijn zijn als opgelost is. Rijd toch iets relaxter als je niet tegen moet sturen
     
  19. Schokbrekers testen zegt helaas helemaal niets. Zonde van de tijd en moeite. Hoeveel km zitten ze er al onder? Ben je de eerste eigenaar / weet je zeker dat de auto nooit ergens tegenaan heeft gezeten?

    Naar rechts trekken is beslist geen producteigenschap van een auto!

    Je caster waardes liggen volgens mij tever uit elkaar en dat wijst naar je probleem. Is de auto verlaagd? Is de hoogte aan beide zijdes gelijk?
     
  20. Met de auto zelf heb ik ondertussen 50000 km gereden en zolang zitten ze er minimaal ook onder. Er zit een bilstein b16 set onder. maar die heb ik aan laten passen door madeno racing (bilstein en ohlins specialist) met hogere rij hoogte (wel iets lager dan standaard), langere demperslag, lineare veren en meer verstelmogelijkheden. Daar zijn ze ook al x gereviseerd met oa nieuwe geleidingsbussen etc en kreeg ik ook een uitdraai na testen met demperkarakteristiek per verstelling. Bij montage hebben ze ze ook recht afgesteld.

    Verder weet ik niet zeker of de auto x schade heeft gehad. Lastig te controleren met een import. Ik heb wel de informarie opgezocht en daar staat bij dat er niks mee gebeurt is maar dat is nooit zeker.
     

Deel Deze Pagina