1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus st trekt chronisch naar rechts

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Davidvk, 24 aug 2018.

  1. #1 Davidvk, 24 aug 2018
    Laatst bewerkt: 24 aug 2018
    Zo als hier boven beschreven, ik heb een focus st mk2 met een probleem, hij trekt chronisch naar rechts. Alleen het probleem is dat het hele onderstel ondertussen al vervangen is, alle lagers bussen kogels rubbers en draagarmen. Ook de uitlijning is meer dan oke geen grotere afwijking dan halve graad.

    Bij lage snelheden is het licht aanwezig, boven de 80 wordt het sterker en bij accelereren trekt hij pitter naar rechts. Op de snelweg bijvoorbeeld moet ik continue kracht naar links geven. Maar het stuur verdraait niet, het is alleen dat je stuur gedwongen in het midden moet houden.

    Verder is de auto voorzien van een quaife sper en s6 versterkte aandrijfassen.

    Ik heb al diverse keren iets andere uitlijning geprobeerd maar allemaal geen resultaat en nu weet ik niet meer waar ik het in kan zoeken. Heeft iemand hier nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn? 20180714_095252.jpg
    20180714_095232.jpg
     
  2. Banden al gewisseld van links naar rechts?
     
  3. je zegt het zelfs al als je accelereert wordt het probleem erger.
    laat je gas los dan valt het mee

    dit zou betekenen dat als je voorkant omhoog tilt en de wielen laat draaien dat mogelijk linker wiel draait en rechter stil staat.
    nu lees ik iets over andere differentieel, als dat zo is. dan kan het probleem daarin zitten.
    want als alle rubbers geen spelling hebben en hij blijft tijdens accelereren naar rechts trekken, laat je gas los dan valt het mee.
    als je al banden van links naar rechts hebt gewisseld en allemaal lost het probleem niet op.

    https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=30&t=1024010
    zelfde probleem en na het wisselen naar de standaard diff was het trekken naar rechts weg
     
  4. Bedankt voor het meedenken. Banden zijn inderdaad al verwisseld. Over het sper differentieel, in dat topic gaat het niet om een focus maar kan wel het zelfde probleem zijn. Dat is wel lastig te controleren en "even" uitbouwen is ook niet zo gedaan. Ander kan ik quaife wel contacten. Het zou wel zonde zijn als daar aan ligt want hij zit er niet voor niks in.

    Iemand anders nog meer ideeën wat het zou kunnen zijn?
     
  5. Verder zit een verschil in caster, alleen denk niet dat dit een rede van jouw probleem is.

    Als je auto optilt zou je wielen aan 1 kant kunnen draaien en andere kant draait mee, kun je dus niet stilzetten. Sper diff daat zit een koppeling in per as. Als ene kant versleten is en andere kant niet kan het probleem verklaren.

    Hieronder filmpje van probleem met de diff en koppeling ervan vervangen. Tevens het grote verschil van met en zonder goeie koppeling voor de diff

    Ja is geen ford maar om de principe uit te leggen en mogelijke gevolg.
     
  6. Het zou speling/slijtage in je stuurhuis kunnen zijn.
     
  7. @dutchguy
    Is het niet dat er een electrische hydraulische pomp op deze zit. Want die zou bij hogere snelheid eigenlijk geen bekrachting meer opleveren toch?
     
  8. Een quaife sper differentieel werkt met tandwielen en wormwielen dus dat kan niet slijten wat dat betreft. Dat is geen platen koppeling zo als in het filmpje.

    En wat betreft stuurhuis, hoe is dit te controleren? Klopt inderdaad dat het een elektrisch hydraulische pomp is.
     
  9. Wielen van de grond en rijden. Oftewel wielen vrij van de grond katen draaien.
    Dan zal je stuur langzaam naar rechts moeten draaien.

    Nee idd met wormwielen zou het niet zo zijn dat deze slijten. Dan zou een worm afgebroken moeten zijn.
    Als tijdens bovenste test het goed lijkt dan, is er een rede waarom linker wiel meer vermogen op de weg brengt als rechts, en dus naar rechts trekt.
    Als tenminste daar het probleem vandaankomt.
     
  10. Ja zou kunnen, alleen denk ik dat als er een worm afbreekt dat het hele zooitje niet meer werkt gezien hoe complex zo diff in elkaar zit. Maar beide wielen draaien gewoon dus daar zal het dan niet aan liggen.

    Ik ben benieuwd of er meer mensen zo iets gehad hebben en of die meer weten over het stuurhuis en hoe je dat kan controlleren?
     
  11. Draaien ze ook even snel of draait er 1 sneller?
     
  12. Een quaife lsd kan er voor zorgen dat je een lichte torque-steer krijgt vanwege bijvoorbeeld versleten kogels,rubbers, etc.
    Dit kan je merken als je op een rechte weg het stuur even loslaat en dan een dot gas geeft, dan kan je stuur iets verdraaien en moet je corrigeren.
    Soms erg moeilijk op te lossen (of zelfs niet), zie het maar als product eigenschap.

    Maar na die eerste correctie zal hij gewoon rechtuit moeten lopen.
    Als hij dan nog steeds een kant op trekt zou ik het wel ergens anders in zoeken.
     
  13. Ja torque-steer heeft die wel, maar wat je zegt, hij blijft inderdaad erna ook gewoon naar rechts lopen. Maar @dutchguy , speling/slijtage aan stuurhuis hoe is dat te controleren?
     
  14. Geen remmen die aanlopen?
     
  15. Nee dat heb ik ook al gecontroleerd, de remmen zijn het ook niet
     
  16. Hoe is het gesteld met de achteras ophanging ? Zou daar een oorzaak te vinden kunnen zijn
     
  17. Is de auto wel rondom uitgelijnd? Sommige garages doen alleen de voorkant "omdat de achterkant nooit nodig is". Is bij in ieder geval de Focus geen overbodige luxe.
     
  18. Achteras ophanging is ook alles nieuw, behalve de langsarmen. Maar daarvan zijn wel de rubbers vervangen. Dus daar zit ook geen speling op.

    Ja uitlijnen is rondom gedaan. En dit jaar al 5x ofzo na telkens onderdelen vervangen:schater: maar dat kan ik doen bij een bevriende uitlijn specialist en weet zeker dat dat goed is.
     
  19. Is het probleem al opgelost?
     
  20. Nee nog niet, ik heb hem nog een keer laten uitlijnen maar nog niet verholpen. Op dit moment andere prioriteiten dus voorlopig ga ik geen grote dingen er aan doen om het op te lossen.

    Maar als iemand nog een ingeving heeft....
     

Deel Deze Pagina