1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus st naar de 400pk

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Buffeltje, 28 apr 2020.

  1. Beste leden
    Ik ben nieuw hier op het forum en ben in het bezit van een ford focus st mk3 2012 met een 2.0 ecoboost motor met 250 pk.
    Ik wil super graag mijn st motor upgraden naar de 370/400 pk indien mogelijk......
    Ik weet dat er een groot kosten plaatje aan zit maar ik vind het meer dan waard.
    Alleen weet dat mountune alleen een package heeft voor 300ph en cobb tuning stage 3 met het soort gelijke.
    Nu is de vraag weten jullie een goed merk of bedrijf die dit voor mij mogelijk kan maken? Met zeker degelijke onderdelen en niet dat alles gelijk vervangen moet worden na zoveel km.
    Of zou ik die package van mountune moeten nemen en zelf nog aan de slag gaan met grotere turbo etc....

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen en hoor het graag
     
  2. ga er maar van uit dat dit haast niet zomaar mogelijk is. de kosten zullen dermate hoog liggen dat een rs goedkoper word.

    pumaspeed zet het wel op hun site van 400pk maar dat is van st225 of te wel van de mk2, zover ik weet was dat 5cil en 2.3 cilinder inhoud. zelfde als rs maar dan iets minder gekieteld.
    2.0ecoboost, door minder cilinder inhoud zit je al tegen max van alles aan.
    je moet dus snel denken aan, nieuwe/andere zuigers, drijfstangen, turbo, uitlaat, inlaat, brandstof pomp, lage en wie weet ook de hogedurkpomp.
    voor elk mag je dik 1000euro rekenen. wie weet nog andere computer
    motorrebuild van 10.000euro kan het worden en dan moet hij nog door een dyno expert gaan. niet naar een tuning shop. die alleen bestand erop zetten.
    dyno expert kijkt naar uitstoot en signalen van de motor tot wat hij kan. die maakt geen voor en na run. maar maakt 5-30runs om goed te doen. dus geen 5minuten werk

    300-350pk zou mogelijk zijn zonder veel aanpassingen maar daarna, verwacht ik dat er wel meer moet gebeuren.
    hiervoor ben je al snel 4000euro verder

    zou zeggen kijk maar op pumaspeed.
    1 ding is wel gebleken na 2010 ongeveer zijn alle motoren al behoorlijk op hun max van kunnen. er zit niet veel meer rek in om heel veel te kunnen doen.
     
  3. ga eens praten met Jaap van Mebu uit Nootdorp
    die gaat jouw een eerlijk advies geven en vertellen wat wel en niet kan.
     
  4. Op het Amerikaanse focus st forum is hier best veel over te vinden, het kostenplaatje is wel flink.
    In het kort:
    - standaard turbo gaat tot max 300 a 310 pk
    - standaard blok met andere turbo gaat tot max 350 a 375 pk

    Voor 400 pk zal je complete blok uit elkaar moeten. Andere krukas, zuigerstangen, zuigers, blok opboren, olie systeem, kopbouten, kleppen en klepveren etc, aux fuel (water-methanol injectie oid), andere bov, andere brandstofpomp, etc etc. Tegen die tijd is je koppeling de eerste zwakke plek, gevolgd door de versnellingsbak. Complete versnellingsbak upgraden met verstevigde lagers, synchro ringen en natuurlijk een LSD. Daar bovenop komt natuurlijk nog versteviging van het chassis, voor alles krom trekt. Met je wens van 400 pk is het uiteraard ook niet onbelangrijk om de remmen te upgraden.

    Houd je wel rekening met de typegoedkeuring van de auto, die vervalt bij meer dan 20% toename van het vermogen op kenteken. Dat wordt dus een nieuwe typegoedkeuring voor je auto regelen of het risico dat je bij een ongeluk niet verzekerd bent.

    Welkom trouwens, ben wel benieuwd naar het avontuur dat je gaat hebben op je weg naar meer pk's
     
  5. Lijkt me wel een interessant project. Maar word zoizo een custom build dan. Ik ben nog nergens volledige sets tegen gekomen voor die vermogens voor de st. Zoals Thieske al zei zijn er wel Amerikanen die het gedaan hebben mar zijn allemaal verzamelingen van onderdelen. Ik heb bij mountune wel eens gekeken wat ik voor de rs nodig had voor 520pk. Ik zat al rond de 20k met inlaat, uitlaat, intercooler, nieuwe turbo, motor rebuild met forged delen, en dan nog niet mee gerekend dat je eigenlijk ook je koppeling moet verstervingen, je diffs waarschijnlijk ook. In principe is de st niet gebouwd voor zulke vermogens.
    En als ik het zo lees was je niet direct van plan veel zelf te doen? Dan kun je wel rekenen richting de 25a30k denk ik als je hem goed genoeg wil krijgen om straat legaal te zijn. In Amerika doen ze bizarre dingen maar daar zijn de regels wat anders.
    Een motor wissel naar het 2.3ecoboost blok is nog de snelste optie denk ik. Maar dan heb je nog steeds je aandrijflijn die versteviging kan gebruiken.
    Je geeft aan niet regelmatig onderdelen te willen vervangen al word dit met het bijna verdubbelen van het standaard vermogen wel een aanzienlijk risico. Dit is ook de reden waarom tuners als cobb en mountune zulke pakketten niet bieden. Die schrapen een heel stuk van de marge al weg maar willen ook niet steeds klagende klanten terug op de stoep.
    Als ik heel eerlijk mag zijn heb je voor in Nederland eigenlijk het verkeerde platform gekozen als het je puur gaat om die 400pk te halen. En even vloeken in de kerk. Het is misschien nog wel goedkoper dan om een rs te kopen en er een st body op te zetten als je perse die looks wil.
    Maar zoals Gerard al zei vraag eens bij Jaap die heeft mijn rs van 350-400gebracht pas geleden. Eerlijk advies plus ze zitten ook al jaren in de racerij met ford modellen. Dus ervaring zit er ook.

    Ik zou zeggen. Neem de punten die iedereen geeft even mee in je overweging hoe ver je wil gaan. Zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden. Maar het is uiteindelijk aan jou om te beslissen wat je gaat doen. En mocht je er toch voor kiezen zo een extreme build te doen maak even een mijn focus topic aan lijkt me leuk om te volgen :rock:
     
  6. Alle eerst bedankt voor alle goeie en snelle reacties! Ik had gehoopt de 370 of 400 pk wel te kunnen halen maar als er bij de 400pk zoveel veranderd moet worden kan ik grof gezegd wel bijna een totaal ander blok erin doen en ben ik nog niet klaar. Erg jammer maar is niet anders die 400pk zit er dan helaas niet in. Maar ik hoor jullie wel zeggen dat de 375pk haalbaar moet zijn....
    Ik vind het jammer dat mountune waar ik zulke goeie verhalen over hoor maar 300 geeft. En cobb ook geen turbo meeleverd. Puma speed dan wel. Is dat ook van de beste die ik dan zou kunnen contacten? Of zeggen jullie kan ook mountune maar dan moet je een turbo ergens anders vandaan halen?

    Jaap zou ik ook gelijk even contacten om te kijken wat die voor me kan betekenen.

    En wel grapje feitje niet eerder gehoord dat je hem opnieuw moet laten keuren als je 20% extra vermogen krijgt... Dat is al vrij snel. Maar neem aan dat dat niks voorsteld alleen je maandlasten omhoog gaan?
     
  7. Stond mij altijd bij dat het 25% was maar kan me vergissen. Maar dat komt doordat alle onderdelen van een auto met een bepaalde veiligheids marge worden gemaakt. En als je hem te ver aan past die marges volgens de normen te klein worden.
    Wat het precieze effect is na een herkeuring zou ik zelf zo niet kunnen zeggen. Weet wel dat een herkeuring ook prijzig kan zijn. En is geloof ik ook weer afhankelijk van hoe ver je gaat en wat ze allemaal willen testen.
    En ik weet niet hoe het zit maar Mogelijk komt je auto ook wel in een risico klasse uit. Dan heeft het ook effect op je verzekering
     
  8. als je meer dan 20% vermogen hebt moet je idd naar rdw officieel. doe je het niet en kom je keer bij keuring dat er iets meer gedaan is dan andere velgen gemonteerd.
    ja dan willen ze de auto beter onderzocht hebben. het is een kans, wil niet zeggen dat het vaak gebeurt.
    meld je hem aan bij rdw, hoe ze het doen geen idee.
    me staat iets bij dat ze rechtstreeks info overnemen van een dyno run apparaat. dat het meer administratie werk is.
    als hij naar lelystad moet, dan kun je snel rekenen op keuring van 1000euro.
    ivm hij dan ook op testbaan gaat om acceleratie en remmen te testen, dat samen met de wegligging

    @Lucas17
    https://www.rdw.nl/particulier/voer...an-of-ingrijpende-reparaties-aan-een-voertuig
    klopt ook want mij stond altijd bij dat update naar 182pk software onder valt dus zonder wettelijke problemen gedaan worden.
     
  9. Ik heb wel andere inlaat en uitlaat en map maar blijf door het hoge standaard vermogen gelukkig wel onder de grens.
     
  10. Ik snap het punt wat je hier zegt. Op het eerder genoemde amerikaanse focus ST forum wordt dit echter afgeraden vanwege de sterkte van het blok. Hier wordt erop gehamerd dat de 2.0 een sterkere betrouwbaardere basis voor een dermate grote motorbouw is, ten opzichte van de 2.3. Deze 2.0 wordt gedurende het proces wel opgeboord naar 2.3.

    Als je een beetje goed bent in de engelse/amerikaanse taal, zou ik aanbevelen om te registreren op het amerikaanse forum en daar jezelf verder in te lezen: http://focusst.org/
     
  11. @Thieske ik kan er in komen dat de basis mogelijk beter is. Maar de 2.3 heeft maar een paal kleine upgrades nodig richting de 400pk wat hij makkelijk kan hebben. Mountune trekt hem zelfs al door naar de 520(wel met forged rebuild). Maar op de 2.0 zul je ook wel richting forged moeten gok ik zo
     
  12. Maar heb jij die 25k er echt voor over dan? Waarom koop je dan geen focus rs3, die kan het veel beter hebben en is met zijn awd er veel beter voor geschikt. Ik kan mij niet voorstellen dat het echt prettig rijdt een st met 400pk op de voorwielen.
     
  13. Zijn toch best een aantal Amerikanen die hun ST met hun forged built motor tussen de 600 en 700 pk zijn uitgekomen.

    De vraag aan de topic starter: behalve de prijs van deze upgrades, dit betekend ook dat je vaker onderdelen vervangen moet en de auto niet echt meer daily driver is.....is het dat waard voor je?
     
  14. Nou had een afspraak bij mebu met kevin(jaap was er niet) in Nootdorp en daar zeiden ze het volgende:
    Je doet stage 2 met de standaard veranderingen en dan heb je 300pk wil je er boven kan je het eigenlijk alleen nog uit een andere turbo gehaald worden. En dan is 350 tot 370 pk wel de max voor je blok en grof weg de hele auto.

    Nu is het volgende hun (mebu) heeft geen dealer voor een grotere turbo voor mijn auto die moeten ze ook gewoon ergens bestellen zoals ieder ander. Op dat moment kwamen wij samen alleen uit op een turbo van pumaspeed die max 350pk kan leveren. Nu is de vraag :
    Weten jullie iets van de kwaliteit van pumaspeed? En met die turbo is 350 haalbaar maar zou toch echt graag de 375pk willen aantikken... Kennen jullie dus anders ook een turbo die dat wel kan halen?
     
  15. #16 Thieske, 3 mei 2020
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
    Het is niet zo makkelijk als alleen een andere turbo installeren, er zijn meerdere turbo's die hier voor geschikt zijn. Allemaal met hun eigen karakteristieken en benodigde aanpassingen. Als je Engels een beetje redelijk is, zou ik je echt aanraden om het Amerikaanse Focus ST forum te bezoeken en daar eens te gaan zitten lezen. Het is niet dat ik je hier weg wil hebben, in tegendeel... Ik ben zelf ook heel benieuwd. In Amerika doen redelijk wat ST eigenaren meer dan 350 pk uit hun auto halen door hun motor op te bouwen met sterkere componenten en grotere turbo's. Op het vlak van vermogenstuning is in Amerika een pak meer ervaring te vinden. Op dat forum staan vele topics met hele gedetailleerde verslagen hoe men hun auto daar op doet bouwen naar 400 en meer pk"s. In Nederland lijkt voor mij dat de meeste mk3 ST eigenaren bij een stage 1 of stage 2 blijven en er daardoor niet voldoende ervaring is om je hier verder mee te helpen.
    Het Amerikaanse Focus ST forum vindt je hier: https://www.focusst.org/
     
  16. Klopt inderdaad. Is eigenlijk bij alle modellen en merken zo dat er hier weinig verder gaan dan stg1 of 2. Hier zijn de kosten in verhouding volgens mij ook hoger om verder te bouwen dan in bijvoorbeeld Amerika.
    Maar grootste punt is dat er hier veel meer beperkingen opgelegd zijn. In Amerika lijkt het in sommige Staten niet uit te maken wat je doet. Dus die bouwen lekker door tot het blok niet verder kan.
    Er staan mogelijk op YouTube ook nog wel filmpjes van hoe ze bij die vermogens zijn gekomen.
     
  17. Misschien zou je is kunnen informeren bij speedshop ter Stege doen veel kwa turbo’s maar weet niet of ze ook wat met Ford kwa merk doen.
    Pumaspeed weet ik zo niet wat de kwaliteit kwa turbo voor de Focus is. Zie wel dat ze met de Fiesta MK7.5 ST erg ver gaan kwa turbo met origineel blok halen ze er tegenwoordig 370 pk uit.
    Passen ze natuurlijk wel inlaat en uitlaat traject aan.
     
  18. Ik kan alleen maar aanraden voordat je het vermogen verder op gaat schroeven, de remmen te upgraden.
    De :focus3: :rs: remklauwen, mk3, zijn bv plug and play. Achter heb je alleen andere remschijven en een andere bracket nodig om deze te upgraden.
    Safety first!
     
    Thieske en meeder vinden dit leuk.
  19. Beetje off topic, maar wat zullen bij AMG allemaal moeten doen om dat 2.0 blok in de A45 naar 421pk en 500Nm te krijgen en het ook heel te houden?
     

Deel Deze Pagina