1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus motoren: Welke motor te kiezen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door anderS, 4 sep 2021.

  1. :think: gemiddeld 140?
    sorry hoor maar hier geloof ik geen r**t van :liar:
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  2. Dwalen we niet een beetje af? Op vakantie gaan, zoals ik in een aantal commentaren lees, is toch niet de basis waarop je een auto aanschaft? Tenzij je natuurlijk meer op vakantie bent dan niet, maar in dat geval zou ik een Ford Focus helemaal links laten liggen en eerder aan een F150 met camper unit denken ;)

    Natuurlijk is het leuk als je een auto hebt waarmee je wat gewicht kan vervoeren (of trekken als dat je ding is) maar moet dat dan gelijk met de Noord-Europese gejaagdheid gepaard gaan? Ik zou zeggen koop een auto die budgetair bij je past. Voor de één is dat een 1.0L en voor de ander zijn dat 2 of meer pakken melk, wat ook mag worden alle modellen zullen je op de plaats van bestemming brengen.

    Ik heb in de afgelopen jaren verschillende modellen mogen rijden en ja dat waren allemaal auto's met meer vermogen dat weet ik. Maar tussen de bedrijven door heb ik, vaak noodgedwongen, regelmatig met de 3 cilinder 1.0L uitvoerigen van Ford gereden. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat me dat helemaal niet slecht bevallen is, in tegendeel zelfs.
    Als je gewend bent auto's te rijden met een 200 of meer paarden onder de motorkap dan ben je al snel geneigd alles onder dat vermogen te bestempelen als lui of langzaam. Maar hierover kan ik heel kort zijn, zo voelt een 1.0L helemaal niet aan. Het verbaast me telkens weer hoe vlot ze zijn met een als bijkomend pluspunt het geluid dat ze maken. Ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van het geluid dat een 3 cilinder maar ik vind dat brommetje (knorrige) wel wat hebben.

    De laatste generatie heb ik nog niet mogen uitproberen dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Wel kan ik zeggen dat in het geval van de "oudere generatie" (MK3) de 1.0L met 125 PK beter aanvoelt dan de 100 PK uitvoering. Net even iets meer pit, iets meer schwung zal ik maar zeggen. Ik kan me derhalve voorstellen dat de 1.5L uitvoering die schwung nog iets verder versterkt, maar of dat verschil heel groot is durf ik te betwijfelen aangezien dat halve pak melk en die 25PK extra maar weinig NM's meer oplevert. PK's zijn leuk maar de NM's maken de auto, zegt hij met ruim 530 NM onder zijn rechtervoet :rofl:

    Vanzelfsprekend zijn er meer zaken die als verdediging van de 1.5L kunnen worden opgevoerd. Maar dan kom ik toch weer terug op de start van mijn post, is een vakantie trip van doorslaggevend belang voor de aanschaf van een auto? Mocht dit inderdaad het geval zijn dan zou ik ook de 1.5L links laten liggen en gelijk de stap richting de ST maken. Wat aanschaf betreft een enorme aderlating maar daar krijg je dan ook heel erg veel voor terug. Gezien het feit dat er relatief weinig kilometers per jaar wordt gereden met de auto, zal het hogere verbruik niet direct uitdraaien op een persoonlijk faillissement.

    Mijn advies is; vraag de dealer of het mogelijk is een testrit te maken in zowel een 1.0L als een 1.5L waarvan het motorvermogen 125 PK of meer is. Gebruik het resultaat van die testritten om te bepalen wat je plezierig vind rijden, zelf beleven is toch beter dan afgaan op ervaringen van anderen. Heeft je dealer niet de beschikking over de verschillende modellen zoek dan een dealer waar je wel een testrit kan maken met het model dat je eigen dealer niet heeft staan. Mocht het zo zijn dat je de 3 cilinder nu al niet ziet zitten ga dan opzoek naar een goede MK3, want voor zover ik weet is de 4 cilinder Ecoboost (op de ST na) niet uitgebracht als MK4.


    Succes met de zoektocht :thumbup:
     
    Patman, Wiz, Rykers en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Eens met Iodokus, ga wat testritten maken. Ik heb destijds met de focus 3.1 in zowel de 1.0 L als de 1.6 L ecoboost gereden. Voor mij was het toen vrij duidelijk wat ik wou hebben ;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. #24 matt1991, 6 sep 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2021
    Leuke topic om te volgen. Ga van de week een proefrit maken in de :focus3:. De 1.0 :ecoboost:met 125 pk heeft mij verrast die keren dat ik er in mocht rijden. Van 0-100 moet die het afleggen tegen mijn :focus2: 2 liter met 145 pk, maar de tussensprintjes op snelweg lijkt de 1.0 vlotter te zijn om zijn koppel bij een lagere toerental beschikbaar is.
     
  5. Natuurlijk wel. Als je een caravan hebt, dan koop je een auto die een caravan kan trekken. Zowieso is een ruime auto handig als je met de auto op vakantie gaat om spullen mee te kunnen nemen. Beetje onhandig om 2 auto's te kopen. Maar let wel dat de grootste kostenpost van autorijden tegenwoordig de brandstof is. Een zuinige auto is beter voor je portomonnee en die ene keer dat je een helling tegenkomt is geen probleem.
     
    mario75 vindt dit leuk.
  6. Hangt ook wel van de hoeveelheid kilometers af. Wij rijden krap 10k km per jaar met onze prive auto, ik maak mij dan minder druk over het brandstofverbruik.
    Als je 30k per jaar gaat rijden wordt het misschien een ander verhaal.
     
  7. En even serieus, dan nog, ik rij normaal iets meer dan 20k per jaar maar door bizarre omstandigheden heb ik nu al bijna 20k in 5 maanden gereden. Ik had beter een diesel kunnen aanschaffen denk ik dan maar goed, dit zijn uitzonderlijke omstandigheden..
    Maar proefritten zijn meestal toch echt wel doorslaggevend. En ja wat heb je echt nodig aan de auto, trekvermogen, PK, NM, verbruik? Voor iedereen anders. En dan de financiën. een ST zou ik ook wel willen rijden Maar de aanschafwaarde houdt mij tegen. En met iets meer dan 20K in een normaal jaar wordt het verbruik toch ook iets wat mee gaat tellen. En vergeet niet de fluctuerende benzine prijzen. Op dit moment vanwege die prijzen ligt een diesel gunstiger maar milieuzones, uitzicht op nog hogere houderschapsbelasting, noem maar op.
    En dan is er nog de electrische auto die overal en steeds gunstiger beschikbaar wordt wat de prijs van ICE auto's drukt waardoor je restwaarde een dingetje kan zijn, tenzij je hem gewoon op rijdt. En dan nog persoonlijke voorkeur.En wat doet het huidige chiptekort met de occassion markt. Ik ging met mijn zoon voor de grap naar een occassion bedrijf waar ongewoon veel lege plekken waren omdat er momenteel minder ingeruild wordt omdat er minder nieuw geleverd wordt.

    Kortom, veel te veel variabelen naar mijn idee.
     
  8. Mee eens, alleen is het erg jammer dat die extra ruimte 95% van de tijd niet wordt gebruikt en de vaak doelloos in de file staat. :shock:
    TS geeft aan ruimte nodig te hebben voor de fam en vraagt zich af of de 1.0L, 125 PK 3 cilinder voldoende is in de Focus. Mijn antwoord daarop is een overduidelijke ja, maar het advies blijft ga het ervaren door met verschillende motor versies proefritten te maken. Gebruik die opgedane ervaring vervolgens om te bepalen wat het beste bij je past.

    Natuurlijk speelt het kostenplaatje een rol en ik had kunnen voorzien dat zodra de letters ST vallen er gelijk over kosten gesproken wordt :lol:. Ik heb alleen aangegeven dat ik persoonlijk voor de 1.0L 125 PK zou gaan omdat ik het verschil tussen de 1.0L 125 PK en de 1.5L heel bepekt vind. Indien je toch meer wilt dan zou ik gelijk de stap naar een ST maken en ja die stap is groot. Toch zou ik me prima kunnen vinden in het mogen rijden van een 1.0L 125PK, maar mijn keuze is een andere geweest ook al rijd ik 35K per jaar. Het is een ik verhaal, niet een algemeen geldend of opgelegd advies ;).

    Men moet doen waar men zich goed bij voelt. (je leeft echter maar 1 keer)
     
  9. Inderdaad, enorm veel variabelen. De keuze is reuze. Dan is er nog een oerwoud aan opties en paketten waar ik duizelig van wordt.
    Vandaag ga ik kijken en een stukje sturen bij deze Titanium, een 1.0 waarvan ik denk dat het voor mij voldoende is. Een ST-Line met een 1.5 is toch wel beduidend duurder en minder te vinden op de markt met een automaat. Het aantal cilinders bij een 1.5 is voor mij nog verwarrend want soms staat bij de omschrijving dat er 4 cilinders zijn maar bij de RDW worden er dan 3 vermeld. Deze ST-Line staat bij dezelfde dealer dus dan kan ik ze goed vergelijken. Volgens de site heeft deze 4 cilinders maar volgens de RDW 3....

    Ik wil jullie enorm bedanken voor alle reacties en adviezen.
     
  10. Voor de 1.5 is het heel simpel.
    Focus 3 = 4 cilinder
    Focus 4 = 3 cilinder
     
  11. Zelf een maand geleden met 4 personen op vakantie gegaan naar France, vol bepakt en wel, maar nergens 1 moment gehad dat ik het idee had dat de auto niet vooruit kwam. Berg op, korte opritten snelweg en door accelereren, alles ging soepel.

    Uiteindelijke gemiddelde over 2600km: 1 op 17,9 en dan tank ik E98 of als niet beschikbaar E95 E5. Ik heb een 1.0 125pk.

    Greetz Emiel
     
    Marco Morello, gerardTDCI en Iodokus vinden dit leuk.

  12. Al eens gereden in een 1.0l Mild Hybrid met 155 pk? Denk dat je je verbaast, ook qua snelheid op de snelweg. Helemaal wanneer je het vermogen van het accupack weet te gebruiken. Je moet wel kunnen rijden. Oftewel de motor maakt graag toeren, maak daar gebruik van als je snel wilt zijn. Overigens een caravan trekken in de door jou omschreven omstandigheden is voor de gemiddelde auto werken. Ook voor de 1.5l met 150 of 180 pk (helemaal met een zware automaat erachter welke vermogen wegvreet). Aangezien TS in de markt is voor 2019/2020 model, is de Mild Hybrid ook bereikbaar.

    Anderzijds met de 100pk/125pk non hybrid 1.0 motor is ook helemaal niks mis mee. Zeker als je je rijstijl erop aanpast door niet overal de snelste te willen zijn.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  13. Nogal niet een wereld van verschil een 1.6 Ecoboost of een RS... Daartussen zit nog de ST.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  14. :think: 1.6 --> ST --> RS die route komt me bekend voor.



    :rofl::schater:
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  15. Tja het is een lastige keuze zelf nu nog de focus 3 met 1.6 4 cilinder, maar heeft ondertussen ook al 155k gelopen verwacht deze moment jaar te gaan vervangen en helaas lijkt Ford geen goede vervanging meer te hebben, waarom, omdat ik iets zoek wat een trekvermogen moet hebben richting de 1800 kg voor de caravan en ja voor gemiddeld 4 weken per jaar daarlangs moet ie geregeld woon-werk verkeer gaan doen km of 15 per dag dus een hybride die volledig elektrisch kan rijden zou een uitkomst zijn en die heb ik bij Ford nog niet gevonden

    Op dit moment nog geen noodzaak, maar een Volvo xc40 hybride komt wel in de buurt van wat ik zoek alleen moet de baas er nog eens mee rijden uiteindelijk gaat zij er toch de meeste km mee doen. Ik ga op mijn hybride fiets naar het werk
     
  16. Kuga Hybrid. 60km volledig elektrisch.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Ja maar wat mag die trekken
     
  18. 1200 kg volgens mij. Kan ook 1500 kg zijn
     
  19. 1500 kilo.
     
  20. Vanaf modeljaar 2021 is het 1500kg, daarvoor was het 1200kg.
    Ik zou sowieso er pas een vanaf 2021 nemen, dan weet je zeker dat er een goed accupakket onder hangt
     

Deel Deze Pagina