1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Niet aan beginnen, straks heb je een storing en ben je de sjaak ;)
     
  2. Vind na de tuning dat het verbruik vrij hoog ligt. Volgens boordcomputer rond 1:13 is dit normaal? Ben al keer terug geweest maar blijft hetzelfde. Rij zelf vrij rustig. Focus 1.0 125 pk nu rond 145 pk
     
  3. Ik zit met een 125 pk al heel lang op 5,9 ltr dus bijna 1:17 en dan is 1:13 wel wat aan de hoge kant.
     
  4. Mijne is ook gechipt, ik ben een doorrijder met vaak wel doortrekken in toeren. En op de snelweg gemiddeld 140/145kmph Mijn gebruik ligt op gemiddeld 1:14.1
     
  5. Dan is 1:13 dus te veel als @Victor010 zegt dat ie een rustige rijder is.
     
  6. Jaa dat sowieso, daarom heb ik er ook bewust bij gezet dat ik totaal geen rustige rijder ben.

    Dit is de 2e keer dat de focus gechipt is. eerste keer was bij EQ performance. Vermogen was niet goed verdeeld en verbruik 1:11.4
    Nu bij ATM 150 PK en 235NM het vermogen is goed verdeeld over heel het toeren bereik en verbruik 1:14.1
     
  7. En dat is dan een prima verbruik lijkt mij bij dat vermogen en zoals je zelf zegt die rijstijl.
     
  8. ik ben laatst bij br performance geweest. Uitstekend geholpen en prima resultaat. Je merkt vooral tussen de 80-120 groot verschil.
    Sprintjes van 0-100 gaan 1.2 seconde sneller dan voorheen. Getest voor de tung 9.4 na de tuning 8.2.

    Op de rollerbank had de focus een standaard vermogen van 119pk en 190nm.
    Na de tuning stage 1 is dit het resultaat: 151 pk en 236nm.

    Op naar stage 2!!1
     

  9. De stage 2 ben ik ook benieuwd naar
     
  10. There’s no substitute for cubic inches....
    Vind het allemaal nogal dapper voor een driepittertje met de cilinderinhoud van een pak halfvolle melk :)
    Heb ‘ns ff op de site van BR performance gekeken of er uit mijn 1.5 nog wat extra is te halen. Is met 8 pk niet veel, maar 100 Nm koppel dat past me wel. Durf het toch niet aan, want denk dat de versnellingsbak teveel te verduren krijgt en er staat me iets bij dat deze maar max. 240 Nm aan kan.
     
  11. Ik zou je niet teveel blind staren op de “maar” 8pk winst.
    Het gaat meer om de manier waarop en wanneer dit vermogen wordt geleverd.
    Als je naar de grafieken kijkt, dan zie je dat je vanaf ongeveer 3800tpm al 180pk hebt. Koppel komt ook eerder vrij en wordt ook langer vast gehouden!

    Hier een grafiek van tuning op de 150pk versie:

    https://www.br-performance.be/storage/pictures/medium/23121-Focus_black.jpg
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  12. zit er ook aan te denken om de auto te laten chippen,maar blijft de knop voor Eco,Normaal en Sport gewoon werken na de tuning?
    Ik zit te denken om dit bij Fasttech in Haaksbergen te laten doen is voor mij het dicht in de buurt(of heeft er iemand een ander goed adresje)
    Omgeving Enschede
     
  13. zit er ook aan te denken om de auto te laten chippen,maar blijft de knop voor Eco,Normaal en Sport gewoon werken na de tuning?
    Ik zit te denken om dit bij Fasttech in Haaksbergen te laten doen is voor mij het dicht in de buurt(of heeft er iemand een ander goed adresje)
    Omgeving Enschede
     
  14. Gezien de belangstelling voor chiptuning wil ik toch even mijn ervaring met UT updaten.. heb het oorspronkelijke bericht ook even bewerkt maar hieronder de toevoeging:

    Na een tijdje toch een toevoeging, of eigenlijk een aanpassing van bovenstaande..
    Ik was in eerste instantie erg tevreden. De Focus liep veel soepeler en vooral een stuk sneller, echt een genot om mee te rijden! Maar.. de pret was snel verdwenen toen de motor na een paar keer flink doortrekken in de veiligheidsmodus schoot. De fout bleek te komen door het niet juist aangepaste maximum koppel in de software (P061b: internal performance error in the engine torque monitoring system). Gelijk weer contact gehad met UT, kon langskomen en het zou opgelost worden. Uurtje of twee op gewacht, alles opnieuw geïnstalleerd en kon een proefrit maken. Geen verschil qua performance, geen foutmeldingen dus blij weer weggereden. Tot een paar dagen later.. wederom dezelfde foutmelding :( Weer contact opgenomen, weeeer langs geweest (helaas ligt Amersfoort niet om de hoek..) en weer een fix uitgevoerd. Weer getest en het leek nu echt ("nee maar nu écht!") opgelost te zijn.

    Spannende was dat ik 2 dagen daarna met de auto op vakantie zou gaan. Had voorgesteld om het anders weer bij het oude te laten en na de vakantie terug te komen voor een nieuwe map maar dat was volgens UT niet nodig. Ergens was ik gerust gesteld, maar de dagen erna bleef ik zenuwachtig in de auto zitten.

    Goed, auto ingepakt, stukje zwaarder dan normaal dus leek me goed om even een testritje te maken en uiteraard niks aan de hand :) Met een goed gevoel vertrokken!

    Vrijdagavond laat vertrokken richting het zuiden van het land, alles leek lekker te gaan.. tot ik net over de grens met België invoegde op de snelweg. Vermogen ineens verdwenen, lampje op het dashboard weer aan, allerlei foutmeldingen, piepjes.. en een gevoel van ontzettende machteloosheid. Sta je dan, vrijdagavond laat, geen garages meer open, UT niet meer te bereiken, hotel geboekt dus je wilt ook niet terug naar huis moeten.. uurtje uit lopen huilen op de parkeerplaats en uiteindelijk besloten door te rijden. Eco modus aan, tergend langzaam invoegen, inhalen, optrekken.. en hopen dat het lampje niet meer terugkomt. Dit hebben we zo'n uur of 2 volgehouden tot we aankwamen in N-Frankrijk. Hotelovernachting (geen oog dichtgedaan, want paniek, we moesten nog 800km rijden de volgende dag..) gehaald en de volgende dag hetzelfde recept. Eerst gebeld met UT maar helaas geen contact op dat moment (kan gebeuren) maar we moesten toch echt verder.

    Uiteindelijk 3 keer tegen hetzelfde probleem aangelopen en bij het wegvallen van het vermogen de vluchtstrook opgezocht, auto uit, wachten, auto aan en weer gaan. Het werkt maar ontspannen is het niet.. De vakantie zelf ging eigenlijk hetzelfde al konden we met een lege auto iets makkelijker bij de storing wegblijven.

    Op ons vakantieadres contact gehad met UT en ze vonden het erg vervelend (gelukkig) en stelden voor om bij terugkomst (weeeeer) langs te komen en in de tussentijd rustig te rijden want "het zit 'm in het koppel".

    Dus.. bij thuiskomst afspraak gemaakt, was lastig vanwege werk maar uiteindelijk zo kunnen regelen dat een medewerker van UT naar mijn werk in Utrecht kwam, ik kreeg zolang een leenauto en in de tussentijd zouden ze mijn auto volledig doortesten en het probleem nogmaals oplossen. Eind van de dag werd m'n auto weer gebracht (..nadat de medewerker van UT hem even had gebruikt om langs de winkel en huis te rijden terwijl ik al een uur stond te wachten.. :? (toch handig zo'n app waarop je de locatie van je auto kan volgen)).
    Anyway: eerste reactie was dat ze de fout niet konden reproduceren en uiteindelijk toch maar weer dezelfde map erop hebben gezet. Niet echt het nieuws wat je wilt horen maar okee, als het nu dan echt verholpen is hoor je mij niet klagen.

    Goed, ik start de auto, ik krijg een foutmelding (hill start niet beschikbaar, probleem noodoproep systeem, auto hold probleem). Maar, de auto rijdt dus ik geef het nog een kans. Geen problemen op de weg naar huis maar dat is dan ook 90% filerijden. Volgende dag ging ook goed, weekend even doorgetest, goed doortrekken, vrienden erin voor wat ballast, ook geen probleem.

    Maar dan toch.. maandagochtend invoegend op de snelweg.. weer hetzelfde probleem :( :(
    Mijn vertrouwen in UT was al wel verdwenen, ik had een reis naar België op het programma die dag, was dicht bij mijn eigen dealer en zat totaal niet te wachten op eenzelfde ervaring als met mijn vakantie dus: auto naar dealer, foutmeldingen aangewezen, gevraagd of ze 'm konden resetten oid, geen probleem en die dag een leenauto meegekregen. Eind van de week m'n eigen auto weer opgehaald en sindsdien rijd ik met de standaard 125pk map.

    Ik kan UT het niet volledig verwijten, aan de ene kant hebben ze er zeker moeite ingestopt, maar dit is gewoon geen manier van rijden. Er zijn andere (dezelfde) Focussen voor me geweest, zonder problemen, helaas ben ik de uitzondering maar ik wil ook niet als testauto gebruikt worden. De Focus is me dagelijks teveel waard om weggestuurd te worden met het idee dat er van alles mis kan gaan. Achteraf gezien viel het mij (en andere op het forum) al op dat er een kleine piek in het vermogen zit bij lage toeren. Wellicht zit/zat daar het probleem en zijn er verkeerde waarden ingevoerd. Ik heb er te weinig verstand van om het probleem te duiden, maar door deze ervaring (en het gebruik van mijn auto voor andere dingen dan afgesproken :snooty:) plus de problemen die er in het begin waren en ik 5 keer opnieuw langs moest komen heb ik uiteindelijk toch wel een erg negatief gevoel overgehouden aan UT, mooier kan ik het helaas niet maken.
     
  15. Duidelijk verhaal, bedankt voor het delen!
     
  16. Dat is toch het risico met het chippen van deze moderne motoren. Het is af fabriek al behoorlijk kritisch met kleine reserves.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  17. Wat een verhaal joh, erg vervelend allemaal en dat je het vertrouwen in UT kwijt ben is helemaal logisch.
    Ik zou er persoonlijk ook helemaal klaar mee zijn…..
    Zomaar naar een andere tuner stappen zit er ook niet meer in denk ik.

    Als ik straks mijn Focus heb, ga ik hem denk ik aan laten passen naar de originele 182pk software (ipv. 150pk)
    Ik veel landen wordt de MK4 met 1.5 ecoboost en Automaat gewoon verkocht als 182pk verise, dus ik ga er vanuit dat dit dus geen kwaad kan
     
  18. Kan uit ervaring melden, een keer gezeur gehad met een leaseauto, dat autofabrikanten alle informatie en data vanuit de ECU’s e.d. kunnen uitlezen en worden bij problemen vergeleken met de originele waarden. Deze waarden blijven te allen tijde opgeslagen. Brandstofdrukken en -temperaturen zijn bij tuning anders dan af fabriek. Ik denk nu wel 2x na alvorens een auto te optimaliseren / tunen die zich nog in de de fabrieksgarantie bevindt. Afgezien uiteraard van de “originele fabriekstuners” als bijv. Polestar, AMG, e.d.
     
  19. Bizar joh, ik zou helemaal gek worden op vakantie... Ik zou persoonlijk het zekere voor onzekere hebben gedaan en hem terug naar 125pk hebben gezet. Tank RON98 en je hebt zo al meer vermogen dan opgegeven. Neem aan dat je dat al tankt?

    In jouw geval zou ik hem niet meer tunen. Gewoon lekker zo blijven rijden. UT kan hier denk ik niks aan doen, tenzij ze je koppel/vermogen weghalen...
     
  20. Het moet ook altijd maar meer he.....
    De 125 mannen willen naar de 150...,de 150 naar de 180 pk enz...
     

Deel Deze Pagina