1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Dan zou er zeker 145-150pk uit moeten komen na chippen toch? En niet “maar” 135?
     
  2. als je de 125pk versie gaat tunen wel, nu hebben ze de 100 pk versie getuned.
     
    Mpothoven vindt dit leuk.
  3. Mijn C-max 1.5 tdci met volgens de fabriek 120 pk had origineel ook op de rollenbank een veel lagere waarde (105pk).
    Na chippen ging ik naar 125 pk.

    Qua koppel na chippen van 270 naar 330.

    De cmax wordt in andere landen ook met 105 pk verkocht.
    Ik heb er ook geen werk van gemaakt. Wilde niet weer terug naar originele software.
    Wel daarna genoten van het extra koppel en vermogen t.o.v origineel. Het gaat uiteindelijk om het gevoel en of je daar tevreden mee bent.



    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
    Mpothoven en gerardTDCI vinden dit leuk.
  4. Mooi verslag! Op basis van je ervaringen heb ik ondertussen ook een afspraak gemaakt bij UT. Komende vrijdag staat ie op de rollerbank :cool:
    Ben benieuwd wat er te halen valt en ook wat ie nu standaard aan pk's heeft..
     
    Luppie vindt dit leuk.
  5. Ben ook wel benieuwd................
    Veel plezier!
     
  6. Hi, iemand bekend met ECU Adaptions in Krimpen aan den ijssel.? Hebben nu een leuke aanbieding
    Bij ATM doen ze geen rollerbank test achteraf ivm de kleine 1.0 ecoboost motor niet te belasten, klopt dit? of maakt het niet uit
     
  7. Dat laatste zou niet best zijn als je dat als tuner zegt :roll: dan heb je het volste vertrouwen in je product
     
    Gewitwel en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. We doen geen test want we zijn bang dat onder belasting iets kapot zal gaan. Dat geeft inderdaad vertrouwen in het product, not.
     
    Mpothoven vindt dit leuk.
  9. Helaas iets vertraging: morgen eind van de middag staat ie op de bank :) Zal daarna m'n update delen!
     
    Luppie vindt dit leuk.
  10. #51 HenkdeVries, 14 aug 2019
    Laatst bewerkt: 17 jan 2020
    Onderstaande is uiteindelijk niet de volledige ervaring die ik met UT heb gehad. Helemaal onderaan een klein editje op het eerste (positieve) verhaal..



    Goed, gisteren stond mijn Focus dan eindelijk bij Unlimited Tuning. Na het verhaal van @Bassmanjunior was ik ook erg benieuwd naar de standaardprestaties van de Focus. Nooit het idee gehad dat ie traag was maar toch mooi als er nog iets meer vermogen te behalen valt.

    Half 3 afspraak, eerst boven even kennisgemaakt, wat gedronken. Er stond nog een andere auto op de bank dus met even geduld was de Focus om 3 uur aan de beurt. Fijne, heldere uitleg van te voren wat er stap voor stap zou gaan gebeuren. Ik had de keus om lekker rustig boven met een kopje koffie te wachten maar het is uiteraard veel leuker om alles van dichtbij te bekijken.

    IMG_20190813_145935.jpg

    Eerst de huidige software uitgelezen en opgeslagen en vervolgens twee runs gedaan om te kijken wat er met de standaard map gehaald werd. Door alle verhalen over de 100pk was ik ergens wel bang, maar gelukkig: netjes 125 PK bij de eerste run en bij de tweede zelfs ietsje meer. Ook het koppel voldeed met 200Nm aan de opgegeven waarden. Niet dat de cijfers af zouden doen aan mijn rijervaring, maar toch fijn dat de opgegeven waarden kloppen.

    Volgende stap is de mapping aanpassen, wat boven door een collega in de tussentijd gedaan is. De mapping wordt naar beneden gestuurd en vervolgens ingeladen. Daarna volgenden nog twee runs op de bank met een prima uitkomst: 141PK en 246Nm aan koppel. Mooie waarden en een behoorlijk verschil met de standaard mapping!

    IMG_20190813_153125.jpg

    De auto kwam al tijdens de testrun met verschillende foutmeldingen, ABS, Hill assist en Emergency Braking. Niet heel gek omdat de sensoren geblokkeerd worden tijdens de run op de bank. Na het resetten van de fouten volgde een klein rondje op het industrieterrein. Ik had verwacht het vooral te merken bij hogere snelheden en vanaf de 3/4e versnelling maar man! Hij trekt echt heerlijk weg nu. Echt een duidelijk verschil, terwijl ik behoorlijk sceptisch ben en het al gauw verklaar als ‘tussen de oren zitten’. Goed, ik kon helaas niet veel harder dan 60 dus de 4e versnelling niet kunnen testen. Terug naar UT om de laatste zaken af te handelen en ik kon op weg.

    Ik moest van Amersfoort naar Groningen dus alle tijd om ‘m te testen en ik blijf erbij: wat een verschil. En ook op een heel groot deel van het ‘bereik’: vanuit stilstand optrekken, bij het invoegen op de snelweg, het inhalen van vrachtwagens. En ook in alle versnellingen, zelfs de 6e heeft kracht genoeg om snel door te trekken. Ik kan niet anders zeggen dat het heerlijk rijdt nu!

    Een klein smetje op het verhaal: toen ik een korte stop langs de snelweg maakte en de motor opnieuw startte, verscheen het lamp voor motormanagement. Ik had nog een obd2 dongle in de auto dus gelijk uitgelezen. Het blijkt een fout te zijn bij het uitlezen van de PCM ROM (P0605). Verder onderzoek lijkt te wijzen op een foutje in de checksum van de mapping. Wellicht iets niet helemaal goed gegaan bij het schrijven, maar het heeft geen invloed om de werking. Uiteraard wel gelijk even achteraan gebeld en morgen wordt er naar gekeken. Uiteraard zal ik m’n post dan updaten :D


    Nu eerst even een paar rondjes rijden

    Update op het bovenstaande: de fout bleek te komen uit een verkeerde checksum (zoals al gedacht) wat werd veroorzaakt door het apparaat voor het inlezen. Andere type apparaat gebruiken bleek de oplossing :) Duurde even voor we dit doorhadden maar daarna werkte het ook perfect. Goede service en fijn geholpen!

    DYNORUN.png

    EDIT: Na een tijdje toch een toevoeging, of eigenlijk een aanpassing van bovenstaande..
    Ik was in eerste instantie erg tevreden. De Focus liep veel soepeler en vooral een stuk sneller, echt een genot om mee te rijden! Maar.. de pret was snel verdwenen toen de motor na een paar keer flink doortrekken in de veiligheidsmodus schoot. De fout bleek te komen door het niet juist aangepaste maximum koppel in de software (P061b: internal performance error in the engine torque monitoring system). Gelijk weer contact gehad met UT, kon langskomen en het zou opgelost worden. Uurtje of twee op gewacht, alles opnieuw geïnstalleerd en kon een proefrit maken. Geen verschil qua performance, geen foutmeldingen dus blij weer weggereden. Tot een paar dagen later.. wederom dezelfde foutmelding :( Weer contact opgenomen, weeeer langs geweest (helaas ligt Amersfoort niet om de hoek..) en weer een fix uitgevoerd. Weer getest en het leek nu echt ("nee maar nu écht!") opgelost te zijn.

    Spannende was dat ik 2 dagen daarna met de auto op vakantie zou gaan. Had voorgesteld om het anders weer bij het oude te laten en na de vakantie terug te komen voor een nieuwe map maar dat was volgens UT niet nodig. Ergens was ik gerust gesteld, maar de dagen erna bleef ik zenuwachtig in de auto zitten.

    Goed, auto ingepakt, stukje zwaarder dan normaal dus leek me goed om even een testritje te maken en uiteraard niks aan de hand :) Met een goed gevoel vertrokken!

    Vrijdagavond laat vertrokken richting het zuiden van het land, alles leek lekker te gaan.. tot ik net over de grens met België invoegde op de snelweg. Vermogen ineens verdwenen, lampje op het dashboard weer aan, allerlei foutmeldingen, piepjes.. en een gevoel van ontzettende machteloosheid. Sta je dan, vrijdagavond laat, geen garages meer open, UT niet meer te bereiken, hotel geboekt dus je wilt ook niet terug naar huis moeten.. uurtje uit lopen huilen op de parkeerplaats en uiteindelijk besloten door te rijden. Eco modus aan, tergend langzaam invoegen, inhalen, optrekken.. en hopen dat het lampje niet meer terugkomt. Dit hebben we zo'n uur of 2 volgehouden tot we aankwamen in N-Frankrijk. Hotelovernachting (geen oog dichtgedaan, want paniek, we moesten nog 800km rijden de volgende dag..) gehaald en de volgende dag hetzelfde recept. Eerst gebeld met UT maar helaas geen contact op dat moment (kan gebeuren) maar we moesten toch echt verder.

    Uiteindelijk 3 keer tegen hetzelfde probleem aangelopen en bij het wegvallen van het vermogen de vluchtstrook opgezocht, auto uit, wachten, auto aan en weer gaan. Het werkt maar ontspannen is het niet.. De vakantie zelf ging eigenlijk hetzelfde al konden we met een lege auto iets makkelijker bij de storing wegblijven.

    Op ons vakantieadres contact gehad met UT en ze vonden het erg vervelend (gelukkig) en stelden voor om bij terugkomst (weeeeer) langs te komen en in de tussentijd rustig te rijden want "het zit 'm in het koppel".

    Dus.. bij thuiskomst afspraak gemaakt, was lastig vanwege werk maar uiteindelijk zo kunnen regelen dat een medewerker van UT naar mijn werk in Utrecht kwam, ik kreeg zolang een leenauto en in de tussentijd zouden ze mijn auto volledig doortesten en het probleem nogmaals oplossen. Eind van de dag werd m'n auto weer gebracht (..nadat de medewerker van UT hem even had gebruikt om langs de winkel en huis te rijden terwijl ik al een uur stond te wachten.. :? (toch handig zo'n app waarop je de locatie van je auto kan volgen)).
    Anyway: eerste reactie was dat ze de fout niet konden reproduceren en uiteindelijk toch maar weer dezelfde map erop hebben gezet. Niet echt het nieuws wat je wilt horen maar okee, als het nu dan echt verholpen is hoor je mij niet klagen.

    Goed, ik start de auto, ik krijg een foutmelding (hill start niet beschikbaar, probleem noodoproep systeem, auto hold probleem). Maar, de auto rijdt dus ik geef het nog een kans. Geen problemen op de weg naar huis maar dat is dan ook 90% filerijden. Volgende dag ging ook goed, weekend even doorgetest, goed doortrekken, vrienden erin voor wat ballast, ook geen probleem.

    Maar dan toch.. maandagochtend invoegend op de snelweg.. weer hetzelfde probleem :( :(
    Mijn vertrouwen in UT was al wel verdwenen, ik had een reis naar België op het programma die dag, was dicht bij mijn eigen dealer en zat totaal niet te wachten op eenzelfde ervaring als met mijn vakantie dus: auto naar dealer, foutmeldingen aangewezen, gevraagd of ze 'm konden resetten oid, geen probleem en die dag een leenauto meegekregen. Eind van de week m'n eigen auto weer opgehaald en sindsdien rijd ik met de standaard 125pk map.

    Ik kan UT het niet volledig verwijten, aan de ene kant hebben ze er zeker moeite ingestopt, maar dit is gewoon geen manier van rijden. Er zijn andere (dezelfde) Focussen voor me geweest, zonder problemen, helaas ben ik de uitzondering maar ik wil ook niet als testauto gebruikt worden. De Focus is me dagelijks teveel waard om weggestuurd te worden met het idee dat er van alles mis kan gaan. Achteraf gezien viel het mij (en andere op het forum) al op dat er een kleine piek in het vermogen zit bij lage toeren. Wellicht zit/zat daar het probleem en zijn er verkeerde waarden ingevoerd. Ik heb er te weinig verstand van om het probleem te duiden, maar door deze ervaring (en het gebruik van mijn auto voor andere dingen dan afgesproken :snooty:) plus de problemen die er in het begin waren en ik 5 keer opnieuw langs moest komen heb ik uiteindelijk toch wel een erg negatief gevoel overgehouden aan UT, mooier kan ik het helaas niet maken.
     
    Victor010, gerardTDCI en Luppie vinden dit leuk.
  11. Zo dat zijn prima waardes als ik het zo zie. Heeft UT nog wat gezegd over maximale NM van de versnellingsbak volgens Ford ( 215nm) aankan. als ik het zo zie zit je daar nu ruim boven met 246nm.
     
  12. Wel een rare piek in koppel onderin, maar nette waardes
     
  13. Heb m'n post hierboven bijgewerkt, vandaag weer langs UT geweest en het duurde even maar alles is opgelost :)
    Ondertussen ook heel wat km's verder en echt zeer tevreden, lekker rustig bij normale snelheden en heerlijk snel als je erom vraagt.

    Hebben we het niet specifiek over gehad, wel dat de waardes na de testrun binnen de marges zaten.

    Die piek viel mij ook op inderdaad, de eerste testrun met de nieuwe mapping ging ook niet helemaal goed dus waarschijnlijk is dit de lijn daarvan. De tweede ziet er beter uit.
     
  14. Binnen welke marges lagen welke waarden? UT kan niet weten wat de marges zijn van de versnellingsbak en eigenlijk kunnen ze ook de marges van de motor zelf weten.

    De enige manier waarop een tuner de marges kan weten is door te kijken wanneer het kapot gaat en dat zullen ze echt niet gedaan hebben.

    Neemt UT de garantie op de complete aandrijflijn over of alleen voor de motor?
     
  15. Marges in de software. De software vanuit Ford kent limieten, als je die niet aanpast blijf je software technisch binnen de limiet van het systeem.
     
  16. Oké maar dat zegt dus niets of de versnellingsbak het op de lange duur vol gaat houden.
     
  17. Klopt, maar je kan de aanname doen dat de torque limiters binnen de bak range liggen.
     
  18. Ford geeft aan dat de bak maximaal 215Nm aan kan. Het verleden heeft wel geleerd dat je daar dan niet ver boven moet gaan zitten.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  19. Iemand die bekend is met garantie als je een tuning uitvoert?

    Ik heb een Lease auto, en daar is het contractueel niet toegestaan dat hij gechipt wordt.
    Kan een dealer zien dat de ECU is aangepast?

    Betreft een Focus 2020 model
     

Deel Deze Pagina