1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Leuke vraag! Veel mensen staren zich blind op de maximale cijfers die een tuner opgeeft maar je kunt (inderdaad) beter kijken naar het gehele toerenbereik!

    Het merendeel van de tijd rijdt je met een turbo benzine motor in het bereik van laten we zeggen 1500 tot 4000 tpm.
    Als je kijkt naar de grafiek van BR zie je dat er bij 2200tpm ongeveer 20nm meer koppel is, en bij 3600tpm ongeveer 40nm meer!
    Ook wordt het koppel aansluitend langer vastgehouden en zie je bij 4600tpm ongeveer 60nm meer.

    Bovenstaand betekent dat je tijdens normaal verkeer meer schakellui kan rijden door meer koppel, en als je daadwerkelijk door trekt je ook hoger in de toeren veel meer kracht hebt.

    Belangrijkste is een grafiek zonder enorme pieken of dalen!
    Een slechte tuner brengt laag in de toeren een enorme piek in het koppel aan omdat dat een gevoel van power geeft voor de bestuurder. Maar is uiteindelijk ook slecht voor de techniek.
     
    Leon Focus, Gitzo en ing_BRW vinden dit leuk.
  2. Dank je Fabian, zo weet ik alweer wat meer :thumbup:.
     
  3. Ik vind deze grafiek (van de 150pk versie) trouwens duidelijker!

    [​IMG]

    Het betreft hier een handbak versie. Bij de automaat begrenzen ze het koppel op 320nm!
    [​IMG]
     
  4. Bij de handbak lijkt het grote verschil wel te zitten in de hoge toeren. Bij jouw voorbeeld is het wat meer verspreid, wellicht door de begrenzer? 2e foto geeft een rood kruis.
    Zie bij de 150pk voorbeelden ook flink wat uitschieters, gaan zelf naar de 370koppel, verschil is best groot als je naar de auto's eronder kijk die een stage 1 hebben gehad.

    https://www.br-performance.nl/nl-nl...rd/1123-focus/10139-2018/10142-1-5t-ecoboost/
     
  5. Klopt deels wel. De 150pk versie is gewoon een 182pk versie welke ze vanaf 4000tpm knijpen zodat hij op 150pk blijft steken!

    Verder zijn het exact dezelfde motoren.
    De meeste versies komen inderdaad uit op tussen de 190pk tot 200pk en 340nm tot 370nm.
    Kan te maken hebben met het type brandstof, dus 95 of 98, maar ook door de algehele conditie van het blok. Afgetrapt, onderhoud etc.

    De automaat komt dus uit op hetzelfde vermogen alleen wordt het koppel tot aan 4000tpm begrensd op 320nm. Na 4000tpm is dit niet meer nodig omdat het koppel dan toch al daalt tot onder deze waarde
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  6. Nog even om hierop terug te komen.
    Een bedrijf heeft niet altijd de mogelijkheid om dezelfde dag te reageren. Als ze een drukke agenda hebben met klanten, kan je niet tussendoor steeds de mail controleren.
    En dan kan het weleens zo zijn dat je een dag later antwoord krijgt.
     
  7. Nooit geen reactie gehad
     
  8. Aangezien ik dit niet gewend ben vanuit BR-Performance heb ik even contact opgenomen.
    Ik heb het even gecontroleerd. Van BR-Performance heb ik een screenshot van de reactie op je mail ontvangen.

    136751403_220072202983178_9017763262090700884_n.jpg
     
    FW-FFSTLine, ing_BRW en Gitzo vinden dit leuk.
  9. He ! Die moet er tussendoor geslipt zijn .......
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  10. Duidelijk antwoord van BR denk ik en dit strookt wel met wat er over het algemeen geldt voor veiligheidsmarges van Fabrikanten.

    Ik denk dat ik binnenkort eens ga informeren bij BR.
    Heeft er hier iemand ervaringen met BR in NL of BE?
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  11. Nice, ik ga waarschijnlijk in het voorjaar. Heb hier een beter gevoel bij dan UT. Benieuwd naar je evt bevindingen.
     
  12. een grafiek is gewoon aanpasbaar, normaal gesproken zet een tuner natuurlijk een goede grafiek op hun site:).
     
  13. Heb er ervaring mee, alleen dan wel met een andere auto. Mijn ST is daar geweest voor stage 2 :)
     
    FW-FFSTLine en Gitzo vinden dit leuk.
  14. Kunnen we niet een mooie groepsdeal krijgen? :D
     
    FW-FFSTLine en Gitzo vinden dit leuk.
  15. :mrgreen: :rock:.
     
  16. Ik wil niet de pessimist zijn, maar ik ben nog niet 100% overtuigd.

    Om maar een voorbeeld te geven:
    Van 2012 tot 2016 heb ik een Fiat Grande Punto 1.3 Multijet Diesel gehad. De auto had standaard 85 pk en 200 Nm koppel.

    De specialisten voor de Italiaanse merken zijn SaVaLi en Squadra. In juli 2013 ben ik bij SaVaLi geweest (is dezelfde tuner als RV Corse).

    Ronald van SaVaLi gaf duidelijk aan welke versnellingsbak mijn auto had (C510.5) en dat deze maximaal 300 Nm kan hebben. Na tuning kwam ik op 252 Nm wat geen probleem zou zijn.

    Februari 2015 had ik problemen met de koppeling door een kapotte drukgroep. Dat weerhield mij niet om in Maart 2015 en grotere intercooler te plaatsen en door SaVaLi de EGR te laten uitschakelen en de DPF/roetfilter te laten vervangen voor een downpipe zonder filter van Scara73. Daardoor en enkele andere aanpassing aan de luchtinlaat steeg het koppel verder.
    SaVaLi wil altijd een veiligheidsmarge van 10 â 15% aanhouden. Het koppel mocht dus niet hoger worden dan 255 à 270 Nm. Uiteindelijk is de auto iets geknepen om niet te dicht op de 270 Nm te komen.

    In juni 2016 kampte de auto met een gebroken distributieketting. Twee maanden daarvoor was onderhoud uitgevoerd en waren er geen indicatoren dat de ketting aan vervanging toe was (fabrikant claimde zelfs dat het levenslang mee zou gaan).
    Of het te wijten is aan de tuning laat ik even in het midden.
    Maar de auto was gekocht met 63.000 km op de teller, gechipt bij 115.000 km, ontdaan van EGR en DPF bij 160.000 km en 'overleden' bij 222.209 km.
    Moraal van dit verhaal is dat ik meer vertrouwen heb in een tuner die de opgave van de fabrikant respecteert. Als een tuner zegt dat de opgave van de fabrikant lager ligt dan het werkelijke maximum dan klinkt dat ook enigszins logisch. Maar toch gaat het bij mij dan wel een beetje jeuken. Ik wil tenslotte lang plezier hebben van mijn Focus.

    Ik wil niemand ontmoedigen om het wel te doen. Ik geef alleen aan dat er bij mij nog veel twijfels zijn.
    Ik ben ook benieuwd hoe andere het ervaren op de lange termijn en wellicht dat ik daardoor alsnog overstag ga. Ervaringen van de mensen geeft natuurlijk meer zekerheid en duidelijkheid. En dat is uiteraard ook de insteek van dit topic geweest.
     
  17. https://www.google.com/search?safe=...#sbfbu=1&pi=fiat 1.3 multijet diesel gebroken

    Een motor waar masaal de kettingen van breken wanneer niet getuned. Het is een wonder dat die de 220000 heeft gehaald na tuning. Zonder halen de meeste dat al niet.
     
  18. Ik ben helemaal voor als dit geregeld kan worden!
     
  19. Ergens klopt het wel van de ketting: die gaat een autoleven mee, als die voorbij de 2ton breekt is het economische leven van de auto al (even) ten einde (volgens de fabrikant). Ongeacht de staat van de auto.
    Levensduur wordt tegenwoordig vaak ten onrechte aangezien voor hoelang een apparaat het doet ipv de economisch verwachtte levensduur die de fabrikant voor ogen heeft.
    Kijk maar naar tomtom met levenslange kaartupdates. Levensslang tot het apparaat is afgeschreven.
     
    meeder vindt dit leuk.
  20. Voor sommige fabrikanten is de economische levensduur voorbij als de gemiddelde lease termijn afgelopen is.
     

Deel Deze Pagina