1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Focus MK3 Fase 1] Passen deze banden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Btje, 2 mrt 2017.

  1. Ik heb velgen gevonden die ik leuk vind maar er zitten 235 55R17 banden omheen.

    Is dit een goed idee?

    Ik neem aan dat ik dit in focuscc kan aanpassen omdat dit een te grote afwijking is ?

    Verdere spec 7.5j 5x108

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  2. Het verschil in afrolomtrek/diameter t.o.v. de voorgeschreven maat (215-50-17 is maar liefst 6,73%. Dit verschil is veel te groot.

    Daarbij is het verschil in diameter maar liefst 43,5 mm waardoor de auto dus 21,75 mm hoger komt te staan als met de voorgeschreven bandenmaat.


    Daarbij is het aantal verschillende bandenmaten welke bij de Focus 3 kunnen worden geconfigureerd beperkt. Buiten de voorgeschreven bandenmaten zijn er slechts enkele alternatieve maten te selecteren.
     
  3. Thanx, zag net een vergelijk bare vraag. Zoeken we verder.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  4. Hadden we het over dezelfde set
     
  5. Nee

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  6. ET 40 past gewoon, je zal nu ET 52,5 of 55 hebben dus maximaal 15 mm verder naar buiten komen.
    staat gelijk wat mooier ook ;)
     
  7. #8 Wienish, 3 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mrt 2017
  8. Bij de Focus 3 hebben de originele 16 en 17 Inch velgen een ET waarde van 50 mm. De originele 18 Inch velgen hebben een ET waarde van 55 mm.

    17 inch velgen met een ET waarde van 40 mm komen dus 10 mm verder naar buiten t.o.v. de originele 17 Inch velgen.
     
  9. Om het topic weer naar boven te halen: In hoeverre kan het kwaad aan je ophanging of lagers om voor 17" 7.5j et40 velgen te gaan bij een focus 3? Zou het eventueel andere onderdelen zwaarder belasten? Zo zwaar dat het eigenlijk slim is om het niet te doen? Zou het eventueel slim zijn om het hart van de velgen bv 5 mm af te laten draaien?
     
  10. Door de 10 mm lagere ET waarde zullen de wiellagers anders (mogelijk zwaarder) belast worden. Dit kan resulteren in een verhoogde slijtage van de wiellagers.

    De overige onderdelen van de wielophanging zullen naar mijn mening nauwelijks zwaarder belast worden. De wielophanging is namelijk berekend op grotere/bredere velgen en banden wat ook een andere belasting kan geven.


    Persoonlijk verwacht ik niet dat dit in de praktijk veel problemen op zal leveren. Het verschil in ET waarde van 10 mm is niet wereldschokkend.

    Wanneer je dit echt zou willen kan de ET waarde worden verhoogd door de naaf van de velgen af te (laten) draaien. Dit is echter niet bij elke velg mogelijk. Of het wel of niet mogelijk zal zijn is afhankelijk van de vorm van de achterzijde van de spaken (i.v.m. eventueel aanlopen tegen de remklauwen) en de naafdikte van de velg ter plaatse van de bevestigingsgaten.
     
  11. De velgen zijn dan ook een halve inch breder dan de velgen die ik nu heb. De nieuwe velgen zouden 18mm verder naar buiten steken. Huidige zijn als het goed is 7j et52,5 en de nieuwe 7,5j et40. Ik heb gisteren gekeken met een stuk hout. En de nieuwe zouden tegen de spatborden aan komen. De gaten op de nieuwe velgen hebben een diepte van +/- 15mm heeft de verkoper gemeten. Hoeveel zou daar eventueel af kunnen denk je?
     

Deel Deze Pagina