Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK3 1.0 125pk (2013) - weinig vermogen / turbogat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door KoenECOBOOST, 10 jun 2020.

  1. Goedemiddag,

    (ik lees al heel wat jaren mee op het forum, rij reeds in m'n 3e Ford Focus)

    Ik rij inmiddels al 2 jaar nagenoeg probleemloos met onze Ford Focus MK3 2013 station 1.0 - 125 pk.
    Waar ik echter maar niet aan kan wennen is het turbogat / gebrek aan vermogen bij wegrijden. Tot ong. 2000 toeren gebeurt er weinig. (eenmaal op gang heeft de auto genoeg vermogen, daar ontbreekt het niet aan)

    Nu heb ik recent in een huurauto gereden vanuit het werk (Focus 2014 1.0 125 pk) en hierbij viel direct op dat het turbogat veel minder is! Snel doorschakelen bij hoge toerentallen ging ook veel soepeler vergeleken met mijn eigen auto. Bij mijn eigen auto moet ik met veel beleid schakelen anders zit iedereen te head-bangen in de auto.

    Heb dit gemeld bij de garage echter vonden zij niets vreemds aan de auto.
    De Turbosmart recirculatieklep heb ik reeds vervangen maar heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
    Waar moet ik het nu zoeken? Gaspedaal positiesensor / gasklep positiesensor?

    Alvast bedankt voor jullie feedback
     
  2. staan er ook iets van foutmeldingen in het systeem?
    turbogat is o.a te verhelpen door chiptuning en/of met een vervangingsfilter (K&N o.i.d.) lees je vaak dat die wat soepeler oppakt.
     
  3. Geen foutmeldingen o.i.d.
    Heb het idee dat ik aardig veel gas moet geven om de motor tot leven te wekken om te gaan rijden.
     
  4. Al eens V power getankt?
     
  5. Yep, tank uitsluitend V power of vergelijkbaar.
     
  6. Met mijn 1.0 101 pk begin je rond 1400 toeren de druk van de turbo wel te merken (of het koppel, hoe je het maar even wil noemen).
    Is dat bij jou pas bij 2.000 toeren? Dat is aardig laat.
     
  7. als je het idee hebt dat turbogat zo groot is.
    keer met eobd tester en forscan of dergelijke
    toerental, turbodruk, stand gaspedaal meten. (eventueel mits mogelijk gegevens van aansturing van de turbo)
    dit vergelijken met andere auto die vergelijkbaar is.

    zoals hierboven staat voel je hem van 1400rpm wakker worden
    dus dan zouden de metingen vanaf 1400rpm turbodruk moeten meten.
    max turbodruk zul je niet bij 1400 hebben maar wat later. alleen het druk zou moeten oplopen op dat moment.

    pas hierna kun je iets meer zeggen, of het klopt of niet
     
  8. misschien is er een probleem met je wastegate van je turbo. Die wil wel eens niet (goed) sluiten toch? of is dat weer bij de 1.6? ik weet 't niet meer. Dit stond me bij iig.
     
  9. Een probleem met de wastegate of de aansturing hiervan is zeker een mogelijke oorzaak voor de symptomen die de topicstarter ondervind.

    Bij de 1.0 ECOboost staat de wastegate standaard open (normally open) en wordt van het vacuüm van de door de nokkenas aangedreven vacuümpomp op de motor gebruik gemaakt om de wastegate te sluiten. Vanaf de vacuümpomp gaat een vacuümleiding/slang naar de wastegate solenoid waarop vacuum komt te staan wanneer de motor draait. Door een PWM signaal op de wastegate solenoid te zetten regelt de PCM de hoeveelheid vacuüm die op de wastegate actuator komt te staan. Door middel van het PWM signaal (duty cycle) regelt de PCM dus of en hoever de wastegate wordt geopend.


    Er zijn diverse problemen met de wastegate en de aansturing hiervan mogelijk. denk hierbij aan:

    * Mechanisch defect van de wastegate klep waardoor deze niet goed meer afsluit en de turbo onvoldoende druk op kan bouwen.
    * Defecte vacuümpomp. Bij onvoldoende vacuum zal de wastegate niet volledig sluiten waardoor de turbo onvoldoende druk op kan bouwen. Gezien de pomp mechanisch aangedreven is door de nokkenas kan het voorkomen dat er als gevolg van slijtage van de vacuümpomp bij lagere toerentallen onvoldoende vacuum is terwijl er bij hogere toerentallen nog wel voldoende vacuum is om de wastegate te sluiten.
    * vacuum lek in de vacuumleiding/slang.

    Mijn ervaring is dat problemen met de wastegate lang niet altijd resulteren in foutcodes. Het is dus zeker de moeite waard om hier eens goed naar te kijken.
     
  10. Is dit alles te testen? Ik heb regelmatig ook moeite met het op toeren komen met mijn 1.5 focus uit 2016, bij koppeling oplaten komen in de 1 en gas geven zakt het toerental naar 700 toeren en klimt dan naar de 1600 toeren waarin het bij ook idd weer als de brandweer gaat. Ik heb wel de 150 door iemand van het forum naar 182 laten omzetten. Zou dit een gevolg daarvan kunnen zijn?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  11. Bedankt voor alle reacties. Hoe is bovenstaande van JW te testen?
     
  12. Met extern vacuumpomp/meter kun je dit meten/testen.
    Alleen je zegt dat bij hogere toeren wel alles goed is.
    Heb in verleden ook gescheurde turbinehuis meegemaakt. Had niet echt vermogen, op toeren minder last van de lek en ging het wel goed.
    Na vv turbo ging hij weer als brandweer.
    Echter gaat om ander turbo en ander motor.
    Dit werd gevonden door turbohoet die hem reviseerde.
     
  13. Is er iemand binnen dit forum die dit kan testen? Wellicht iemand in de buurt van Arnhem.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  14. Misschien moet je eens langsgaan bij iemand met een vergelijkbare focus van hetzelfde bouwjaar.
    Laat die persoon eens een blokje in je auto rijden.
     

  15. Heb je het probleem al verholpen?
     

Deel Deze Pagina