1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus mk2 wagon richtingaanwijzers werken niet

Discussie in 'Electronica' gestart door Martin Habber, 15 sep 2020.

  1. #1 Martin Habber, 15 sep 2020
    Laatst bewerkt: 15 sep 2020
    Hallo allemaal,

    Wij zijn in het bezit van een Focus mk2 wagon uit 2007. Er is iets aan de hand waarvan ik de oorzaak niet kan vinden. Het is eigenlijk begonnen met het doorbranden van zekering 59 die bestemd is voor de 12v stroomvoorziening in de kofferbak en de module van de trekhaak. Ik dacht dat de zekering eruit klapte door een sluiting in de aanhanger. Zekering vervangen en het probleem was opgelost. Nu werken sinds vorige week de richtingaanwijzers niet meer. Ze flitsen heel kort, maar dan niks meer. Zekering 59 ligt er weer uit, maar als ik nu een nieuwe wil plaatsen klapt hij er meteen uit. De logische dingen heb ik gedaan. Stekker van de trekhaak ziet er van binnen en buiten goed uit. Ik heb links in de kofferbak de bekleding los gehad waar ik een oranje module vond met een zwart relais ernaast. Ik heb de stekkers eraf gehaald en nogmaals geprobeerd de zekering te plaatsen. Wederom klapte deze eruit. De sluiting zit dus niet daar. Het lijkt op een sluiting ergens in de trekhaak bedrading, maar waar dan??

    Een ander opvallend ding is dat de accu vrij snel leeg gaat. Zeker met de kofferbak open is het binnen no time foute boel. Wellicht heeft dit ermee te maken?? De accu is goed, en de laadspannning ook.

    Heeft iemand van jullie een idee??

    (intussen werken de knipperlichten weer op mysterieuze wijze. Ik ga vanavond proberen de zekering te plaatsen. Spannend)
     
  2. Het lijkt erop dat er ergens een sluiting zit. Ik zou de doos van de trekhaak demonteren en kijken op draadbreuk. Wat ook nog wel eens voor wil komen is in de doorvoertule in de klep, waar de bedrading naar binnen gaat. Even op onderzoek dus, maar daar was je al mee bezig ;)
     
    Martin Habber vindt dit leuk.
  3. Hoi Patman.

    Bedankt voor je reactie. Ik begreep uit andere topics dat de stroomvoorziening van de trekhaakmodule vanuit de aanstekerplug in de kofferbak doorgetrokken is. Ze zitten op dezelfde zekering ook. Dus ik wil nu stapje voor stapje controleren waar het fout gaat. Dus waar de oorzaak zit van de sluiting. Maar die doorvoertule had ik niet aan gedacht. Ik hou je op de hoogte.
     
  4. meten is weten ;)
     
    Martin Habber en Patman vinden dit leuk.
  5. Haal de module los en de voeding die op het relais zit, dan weet je of je het in de stekkerdoos moet gaan zoeken of elders. Deze draden gaan normaal gesproken niet door de achterklep.werkt de achterruitewisser nog wel.

    kijk ook even of er een constante en geschakelde draad naar de trekhaakdoos gaat beide los halen als het enigszins kan..
     
  6. Hee Paul,

    Ik heb zojuist zekering 59 er weer zonder problemen ingezet. Dus voor nu is de sluiting weg. Zondag heb ik het relais en trekhaakmodule losgemaakt (ik neem tenminste aan dat het oranje blokje achter het vakje links in de kofferbak de module is). Met deze los heb ik de zekering weer geprobeerd te plaatsen, maar wederom een kapotte zekering. Dus ga ik er vanuit dat de sluiting niet ontstaat in de stekkerdoos of module (aangezien hier dan geen stroom meer op staat neem ik aan). Dus denk ik dat ik het moet zoeken in de draad naar de 12v stekker rechts in de kofferbak en de stroomtoevoer naar de trekhaak module. Deze staan beide op die zekering. Maar aangezien de kortsluiting weg is wordt het lastig zoeken vrees ik
     
  7. Hoi allemaal,

    Even een update. De richtingaanwijzers hebben het weer een tijdje probleemloos gedaan. Tot afgelopen zondag. Ik ben gewapend met multimeter en wat gereedschap weer de kofferbak in gekropen. Aan de rechterkant het vakje open gemaakt onder de 12v aansluiting. Toen ik de schuimrubber binnenkant eruit haalde bleek deze flink nat te zijn. Dicht bij allerlei bedrading is dat vragen om problemen. Het was me eerder al opgevallen dat het vochtig was bij het reservewiel, maar dacht dat het condens was. Niet dus. Nu is het de vraag waar de lekkage vandaan komt. Ik heb het achterlicht los gehaald, maar daar zie ik niks opvallend. Heeft iemand een tip misschien?? Ik zie vooral topics over een mk3, terwijl de mijne een mk2 wagon is. Bedankt alvast
     
  8. Hey Koen,

    Bedankt voor het meedenken. Ik had deze topic ook gezien, maar die gaat over een hatchback. Ik heb wel kunststof dakstrips trouwens dus wellicht heb ik hetzelfde probleem. Ik ga later vandaag eens kijken. Zijn die strips makkelijk te verwijderen? Ik heb niet zo'n goeie ervaringen met de combinatie plastic en verwijderen namelijk
     

Deel Deze Pagina