1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus mk2 rally edition 2007 ervaringen chippen.

Discussie in 'Performance tuning' gestart door JMolenaar, 15 sep 2020.

  1. Hallo mede forummers,

    Ik was nieuwsgierig of er al mensen zijn geweest die deze prachtige 2.0l duratec he motor al eens hebben laten chippen.
    Wat waren de resultaten en krijg je daadwerkelijk meer koppel?

    Groet, Jeffm

    Verstuurd vanaf mijn SM-N770F met Tapatalk
     
  2. Het chippen van een turboloze motor is zonde van het geld!
    Wil je meer vermogen uit het blok halen, dan moet je het zoeken in hardwarematige tuning; andere luchtinlaat, grotere gasklep, scherpere nokkenassen, 4-in1 of 4-in-2 spuitstuk, enz.

    En wat ook werkt en uiteindelijk misschien wel voordeliger is dan software tuning is euro 98 of 102 tanken!
     
  3. Competition 102 heb ik ooit een paar jaar geleden met mijn rally edition getankt, maar er was geen verschil merkbaar met de euro 98. Het enige verschil was toen de prijs per liter.

    Tankte altijd euro 98 en met bp ultimate vond ik het het fijnst rijden.

    Chippen heb ik geen ervaring mee, vond de rally edition toen al vlot genoeg.

    Een collega had destijds een mazda met dezelfde motor als in een Rally edition en had deze laten tunen naar 160 pk.

    Hij vertelde dat de motor iets soepeler en wat vlotter liep, maar het niet zo'n wereld van verschil was.

    Heb daarom ook toen van een tuning afgezien omdat ik het zonde van m'n geld vond omdat het resultaat niet spectaculair zou zijn. En heb me toen voorgenomen om de volgende auto die ik aan zou schaffen wel snel genoeg naar mijn wensen zou gaan worden.
     
  4. Dat hele euro 98 / 102 is juist onzin voor extra vermogen. Ja na een paar keer tanken zal die misschien op de lange termijn iets beter gaan draaien, maar verwacht geen extra vermogen.

    Voor de rest heeft chippen bij deze motor idd geen zin.
     
  5. Voor een atmosferische motor zal 98/102 niet veel meerwaarde hebben inderdaad.
    Hooguit misschien een iets lager verbruik ten opzichte van E10 maar ik merk daar zelf met atmosferische motor weinig van.
    Bij moderne turbomotoren heeft het meer nut om 98 te tanken.
     
  6. @Focus Migi
    Zover ik weet heeft mazda juist variable kleptiming en standaard 160pk met deze motor.
    Ford heeft geen variable kleptiming

    Idd qua chiptuning win je niks.
    Heb samen met 2 andere rally edition bij kn op de rollenbank geweest.
    Omgerekend naar pk had ik 128pk op me wielen en de andere 2 gingen naar 135pk. Echter beide hadden geen orvineel uitlaat.
    1 had voor 2000euro ander uitlaat.

    Had zelf losse kn filter gemonteerd. Resonatiebox onder de luchtfilterhuis verwijdert. Als laatste de 55mm gasklep vv voor 60mm gasklep. Kon toen goedkope aankomen. Daarna werden ze 400euro.
    Hierdoor reageerde hij iets feller op het gas. Liep stationaair mooier/stabieler.
    Door luchtfilter en ontbreken van de resonatiebox. Verbeterde het motorgeluid, klonk zwaarder
     
    Focus Migi vindt dit leuk.
  7. @trucker0werner

    Ik bedoel eigenlijk dit :

    De Duratec HE (MI4) is de productnaam voor een reeks 4 cilinder-lijn verbrandingsmotoren welke ontwikkeld zijn door Mazda onder de naam "MZR", en door Mazda, Ford en Volvo voor de automobielindustrie worden geproduceerd. Binnen deze lijn zijn motoren met een cilinderinhoud van 1.8L, 2.0L en 2.3L opgenomen.

    Vandaar dat ik er ook vanuit ging dat het om dezelfde motor zo gaan ;)
     
  8. @Focus Migi
    Dat klopt ford en mazda hebben samen deze gebouwd. ivm volvo van ford was in die periode hebben ze alle ford motoren voor volvo gebruikt. dit ivm onderstel direct overgenomen was van ford. JW weet dit het beste en ook over de motor.
    De motor van ford en mazda is zover ik weet helemaal gelijk. Alleen mazda heeft vanaf begin van de duratec he al VVT op de motor gebouwd. dat is bij ford pas in 2011 gekomen. Echter toen kregen we de ecoboost en zie je de VVT in amerika alleen op de 2.0duratec blok verschijnen. Dit samen met directe injectie. Bij mazda was dat eerder met normale injectie.
    kon niet zo snel juiste foto op google vinden. maar vanaf 0.49 zie je dat kleppendeksel een actuator heeft voor de vvt zover ik weet zat deze op de mazda 3 wat vanaf 2006 met vvt uitgevoerd was.

    voor topicstarter zou ik zeggen of het om meer vermogen gaat of geluid.
    wil je geluid doe wat ik heb gedaan
    wil je meer vermogen dan moet je ongeveer 1pk per 200 euro rekenen.
     
  9. Ik heb bij mij RE OEBD tuning laten doen, inderdaad meer koppel boven de 4000 toeren en 20 pk meer, onder de 4000 toeren is de motor soepeler.
    Verder K&N inlegfilter en 60mm gasklephuis en tank 98 46DD58B9-1F4B-4385-9D7D-40FA10C42450.jpeg 5BC5C797-D29F-48B7-8688-CAA9927B92AF.jpeg
     
  10. @hans01
    Heb je ook andere uitlaat onder zitten ivm normaal enkel pijp heeft.
    Dan scheelt dat ook veel. 20pk is eigenlijk abnormaal veel voor een atmosferisch motor.
    Vermofenwinst zie je normaal bij turbo of als je vvt hebt.

    Persoonlijk heb ik ook wel dat tuningbedrijven de vermogenverlies over aandrijflijn mee spelen zodat vermogen leuker overkomen.
     
  11. Klopt heb er ook een andere uitlaat onderzitten met sportcat en verder RVS costum Made bij NM parts in Noordwijkerhout.
    Het geluid is netjes bij accelereren lekker grommen en op snelweg bij constante snelheid netjes bijna stil.
     
  12. Ah precies wat ik dacht, dan zit daar groot deel van je vermogenswinst daar.
    Heb nog even gekeken naar Meeting K&N
    Daar heeft boemerang toen van de 4 aanwezige vermogens overzichtelijk bij elkaar gezet.
    Code:
    4 keer een 2.0 16v Rally Edition met elk een K&N inlegfilter en 60 mm gasklephuis op de K&N testbank:
    Steff - wielvermogen 128,6 pk -> 128,6 x 1,15 = 147,89 pk
    Boomerang78 - wielvermogen 128,6 pk -> 128,6 x 1,15 = 147,89 pk
    Rykers - wielvermogen 126 pk -> 126 x 1,15 = 144,90 pk
    Trucker0werner - wielvermogen 119 pk -> 119 x 1,15 = 136,85 pk
    Enige bij mij zat er geen andere uitlaat onder bij de rest wel. Tevens had ik als enige euro95 en rest had euro98 getankt. Zo ver ik me kan herinneren, kon me bedenken dat ik dacht had ik maar euro98 2tankbeurten van te voren getankt.
    Zelf weet ik dat ik inlegfilter had erin zitten. Rest geen idee of ze openluchtfilter hadden gemonteerd.
    vermogensverlies over de aandrijflijn is 15-25% over het algemeen. We hebben het op 15% toen gehouden bij de meeste

    Let wel op dat kn-filters nooit met open motorkap test. Volgens mij ook niet met fantilator, al durf ik het zo niet direct te zeggen.
    bij hun gaat het erom dat ze 10x testen en precies 10x weten dat er meer of minder pk op de wielen zijn gekomen met aangepaste luchtfilter van hun.
    vandaar echt alleen wielvermogen dat er gemeten wordt
     
    hans01 vindt dit leuk.
  13. Gaaf om te zien die verschillen, met eigenlijk alle4 het zelfde Focus
     
  14. Mijn vorige 2.0i van 2008 ook laten doen, let wel...dat was dus met iets van 165.000km op de teller,
    60mm gasklephuis, K&N inleg filter en voor de rest origineel

    20150507_114610.jpg
     
  15. Hallo allen,

    Ook heb ik de vraag, pas de duratec he van mazda 1 op 1 in de focus? Kwa elektronika.
    Dan heb ik namelijk nog dingen om te overdenken. Het punt is dat ik de koppel vind tegen vallen voor een 145 pk motor.

    Groet, Jeff.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N770F met Tapatalk
     
  16. koppel ligt altijd lager van de atmosferische motor.
    Mazda heeft op dezelfde motor ook variable kleptiming op gezet. Daardoor zijn de waardes ook wat hoger.
    Ford computer weet niet hoe het er mee om moet gaan of doet er eigenlijk niks aan.
    Dan zou je andere computer software moeten hebben. Alleen dat wordt dan het probleem.
    Die type motor die mazda heeft is later in de mk3 in amerika alleen gekomen inc hogedrukpomp.
    Dus echt plug and play is het niet.

    heb je zonder variable kleptiming dan komt de zelfde motor terug met dus 145pk en 180nm koppel
    de andere heeft 162pk en 195nm koppel alleen op voorhand simpel gezegd gaat die niet werken in jouw auto
     

Deel Deze Pagina